• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Hur känns den nu efter ett par veckor? Mini-recension. Har du koll på vad som skiljer mot 745:an? Jag vet att den har lite mer avancerade träningsrekommendationer. Har du kört med dem?
Håller på att försöker reklamera den tyvärr pga batteriet. Dräneras snabbare än Kipchoge springer. I går kväll när jag la mig var den på 31% och i morse när jag vaknade var den död.

Men, bortsett från batteriet är jag nöjd! Har ingen x45 att jämföra med men hade 935 sedan tidigare och hastigheten att hitta gps/satellit signal är galet snabbt i jämförelse. Jag gillar även nattfunktionen med hrv analys samt analysen med acklimatisering till värmen. Musikfunktion och GarminPay har jag inte testat
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Åkte in till Runners idag på jakt efter ett par nya trailskor. Har kört Saucony Peregrin senaste 5-6 åren. Senaste paret från 2020 som nu gett upp. Var inställd på att köra vidare på modellen…….men när jag provade årets upplaga så klämde de över hälsenan på ett obehagligt sätt :( så tösen som hjälpte mig fick släpa fram andra märken. Provade Brooks som satt riktigt bra. Altra? Kändes klumpiga, Salomon var på tok för hårda för mig……blev visad ett par NB……rynkade lite på näsan……inget märke jag associerar med något positivt…..men satan va bra de satt….och sköna. Chockad lämnar jag butiken med ett par NB Hierro. Körde ett pass nu på kvällen i skogen……mkt positivt överraskad 👍 ….fördomar kan vara bra…..till dess de motbevisas……

2C1707E8-B991-40D3-9FA9-AB811CA6F4CD.jpeg
E664D106-ED29-47CA-A0CC-0692F94D1014.jpeg
Älskar mina NB trail. Hade heller inga förväntningar.
 

spruff

Omega
Har dessa dojjor i rotationen
Lufsa: Clifton 8
Tempo och intervaller: Ride 15 & Speed 2
Rejs och stravahets: Alphafly & Vaporfly
Skogen: Torrent 2, Speedgoat 4 eller Peregrine 11st
Löpband: Axon
 
Senast ändrad:

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Håller på att försöker reklamera den tyvärr pga batteriet. Dräneras snabbare än Kipchoge springer. I går kväll när jag la mig var den på 31% och i morse när jag vaknade var den död.

Men, bortsett från batteriet är jag nöjd! Har ingen x45 att jämföra med men hade 935 sedan tidigare och hastigheten att hitta gps/satellit signal är galet snabbt i jämförelse. Jag gillar även nattfunktionen med hrv analys samt analysen med acklimatisering till värmen. Musikfunktion och GarminPay har jag inte testat

Trist med batteriet. Det ska ju vara en av de stora skillnaderna med 955 jmf med enklare/mindre modeller.
 
Halloj!
Efter att ha velat börja träna under en längre tid lyckades jag få tummen ur för ett par veckor sedan. Efter att ha varit mycket aktiv i tonåren osv hade jag på nåt sätt lyckats slappa till mig. Det resulterade, föga förvåande, i en liten kalaskula och extrakilon jag inte var bekväm i. På grund av detta har jag länga liksom velat börja träna men så fort jag startat har jag lagt av på grund av alla möjliga anlendingar.
Men nu känns det lite annorlunda.
Jag läste någonstans att det tar 21 dagar att sätta en ny vana. Aningen naivt bestämde jag mig därför för att gå ut och springa 21 dagar i rad. Sagt och gjort. Eller ja, i alla fall snart gjort. Idag är dag 17 och jag är verkligen helt säker på att jag kommer att klara alla 21 nu eftersom jag är så nära.
Mitt "trick" för att orka fortsätta har varit att jag varje dag sprungit samma runda på blygsamma 1,8 km. Anledningen var att jag inte ville ha ett pass som skulle ta lång tid eller som kändes för jobbigt. Jag menar, 1,8 km per dag är ju betydligt bättre än 0 km per dag.

Nu till min fråga:
Efter 21 dagar är min tanke att jag ska växla upp. Frågan är bara hur? Jag är liksom lite nojig att jag kommer avbryta projektet om jag går ut med ett för hårt mål. Så hur hade ni löparrävar gjort?
Dubbla distansen varje dag? Något slags var tredje dag kortare?
Kort och gott: ge mig tips på hur jag ska utvecklas och ta nästa steg för att fortsätta med den här motionsformen!


Tänker att det här kan vara rätt tråd för detta. Om inte så är det bara att ignorera och fortsätta på samma sätt som tidigare :)
 

jappel

Omega
2-Faktor
Halloj!
Efter att ha velat börja träna under en längre tid lyckades jag få tummen ur för ett par veckor sedan. Efter att ha varit mycket aktiv i tonåren osv hade jag på nåt sätt lyckats slappa till mig. Det resulterade, föga förvåande, i en liten kalaskula och extrakilon jag inte var bekväm i. På grund av detta har jag länga liksom velat börja träna men så fort jag startat har jag lagt av på grund av alla möjliga anlendingar.
Men nu känns det lite annorlunda.
Jag läste någonstans att det tar 21 dagar att sätta en ny vana. Aningen naivt bestämde jag mig därför för att gå ut och springa 21 dagar i rad. Sagt och gjort. Eller ja, i alla fall snart gjort. Idag är dag 17 och jag är verkligen helt säker på att jag kommer att klara alla 21 nu eftersom jag är så nära.
Mitt "trick" för att orka fortsätta har varit att jag varje dag sprungit samma runda på blygsamma 1,8 km. Anledningen var att jag inte ville ha ett pass som skulle ta lång tid eller som kändes för jobbigt. Jag menar, 1,8 km per dag är ju betydligt bättre än 0 km per dag.

Nu till min fråga:
Efter 21 dagar är min tanke att jag ska växla upp. Frågan är bara hur? Jag är liksom lite nojig att jag kommer avbryta projektet om jag går ut med ett för hårt mål. Så hur hade ni löparrävar gjort?
Dubbla distansen varje dag? Något slags var tredje dag kortare?
Kort och gott: ge mig tips på hur jag ska utvecklas och ta nästa steg för att fortsätta med den här motionsformen!


Tänker att det här kan vara rätt tråd för detta. Om inte så är det bara att ignorera och fortsätta på samma sätt som tidigare :)
Starkt jobbat att börja med streak! Man brukar väl säga att det är lagom att öka veckodistansen med 10% för att kroppen ska hinna med att stärkas. Jag hade nog varierat lite distanser och hastigheter och ökat efter hur känslan under passet är. Klokt att inte gå på för hårt och tröttna, det ska ju vara kul 😊
 
Starkt jobbat att börja med streak! Man brukar väl säga att det är lagom att öka veckodistansen med 10% för att kroppen ska hinna med att stärkas. Jag hade nog varierat lite distanser och hastigheter och ökat efter hur känslan under passet är. Klokt att inte gå på för hårt och tröttna, det ska ju vara kul 😊
Starkt o starkt. Det är ju faktiskt bara 1,8 km, haha.
Men okej, variera distanser och hastighet som utgångspunkt och om man får feeling så kör man snabbare/längre?
Japp, är livrädd att jag ska krokna efter första lite längre passet.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Halloj!
Efter att ha velat börja träna under en längre tid lyckades jag få tummen ur för ett par veckor sedan. Efter att ha varit mycket aktiv i tonåren osv hade jag på nåt sätt lyckats slappa till mig. Det resulterade, föga förvåande, i en liten kalaskula och extrakilon jag inte var bekväm i. På grund av detta har jag länga liksom velat börja träna men så fort jag startat har jag lagt av på grund av alla möjliga anlendingar.
Men nu känns det lite annorlunda.
Jag läste någonstans att det tar 21 dagar att sätta en ny vana. Aningen naivt bestämde jag mig därför för att gå ut och springa 21 dagar i rad. Sagt och gjort. Eller ja, i alla fall snart gjort. Idag är dag 17 och jag är verkligen helt säker på att jag kommer att klara alla 21 nu eftersom jag är så nära.
Mitt "trick" för att orka fortsätta har varit att jag varje dag sprungit samma runda på blygsamma 1,8 km. Anledningen var att jag inte ville ha ett pass som skulle ta lång tid eller som kändes för jobbigt. Jag menar, 1,8 km per dag är ju betydligt bättre än 0 km per dag.

Nu till min fråga:
Efter 21 dagar är min tanke att jag ska växla upp. Frågan är bara hur? Jag är liksom lite nojig att jag kommer avbryta projektet om jag går ut med ett för hårt mål. Så hur hade ni löparrävar gjort?
Dubbla distansen varje dag? Något slags var tredje dag kortare?
Kort och gott: ge mig tips på hur jag ska utvecklas och ta nästa steg för att fortsätta med den här motionsformen!


Tänker att det här kan vara rätt tråd för detta. Om inte så är det bara att ignorera och fortsätta på samma sätt som tidigare :)
Bra jobbat!
Personligen skulle jag nog tycka det var jobbigt att varje dag avsätta tid för löpning och eventuell dusch.
7 * 1,8km är 12,6km i veckovolym. Jag skulle nog banta det till färre pass och lite längre.. kanske 4 ggr 5km per vecka.
Då har du ändå ökat med nästan 100%
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Starkt o starkt. Det är ju faktiskt bara 1,8 km, haha.
Men okej, variera distanser och hastighet som utgångspunkt och om man får feeling så kör man snabbare/längre?
Japp, är livrädd att jag ska krokna efter första lite längre passet.
Finns olika sätt och själv hade jag nog kört på något likt @jerka2.0 föreslår.
Men det finns ju folk som gillar runstreak och jag tror vi har folk i Sverige som varit ute på rundor 3000 dagar i sträck så det är absolut också en väg.

Men du skall nog inte hoppa till 5 km direkt ta några steg för att nå dit så det inte blir för stort.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Halloj!
Efter att ha velat börja träna under en längre tid lyckades jag få tummen ur för ett par veckor sedan. Efter att ha varit mycket aktiv i tonåren osv hade jag på nåt sätt lyckats slappa till mig. Det resulterade, föga förvåande, i en liten kalaskula och extrakilon jag inte var bekväm i. På grund av detta har jag länga liksom velat börja träna men så fort jag startat har jag lagt av på grund av alla möjliga anlendingar.
Men nu känns det lite annorlunda.
Jag läste någonstans att det tar 21 dagar att sätta en ny vana. Aningen naivt bestämde jag mig därför för att gå ut och springa 21 dagar i rad. Sagt och gjort. Eller ja, i alla fall snart gjort. Idag är dag 17 och jag är verkligen helt säker på att jag kommer att klara alla 21 nu eftersom jag är så nära.
Mitt "trick" för att orka fortsätta har varit att jag varje dag sprungit samma runda på blygsamma 1,8 km. Anledningen var att jag inte ville ha ett pass som skulle ta lång tid eller som kändes för jobbigt. Jag menar, 1,8 km per dag är ju betydligt bättre än 0 km per dag.

Nu till min fråga:
Efter 21 dagar är min tanke att jag ska växla upp. Frågan är bara hur? Jag är liksom lite nojig att jag kommer avbryta projektet om jag går ut med ett för hårt mål. Så hur hade ni löparrävar gjort?
Dubbla distansen varje dag? Något slags var tredje dag kortare?
Kort och gott: ge mig tips på hur jag ska utvecklas och ta nästa steg för att fortsätta med den här motionsformen!


Tänker att det här kan vara rätt tråd för detta. Om inte så är det bara att ignorera och fortsätta på samma sätt som tidigare :)
Det låter ju ändå som att det är en vana du vill fortsätta att ha och som du också kanske behöver? Då skulle jag rekommendera varannan dag löpning 2 varv (3,6 km) och varannan dag gå sträckan eller om det känns OK i kroppen att jogga den lite slött i 21 dagar ytterligare och sen samma lika fast 3 varv varannan dag tills att du känner att löpning är en del av din vardag
 
Finns olika sätt och själv hade jag nog kört på något likt @jerka2.0 föreslår.
Men det finns ju folk som gillar runstreak och jag tror vi har folk i Sverige som varit ute på rundor 3000 dagar i sträck så det är absolut också en väg.

Men du skall nog inte hoppa till 5 km direkt ta några steg för att nå dit så det inte blir för stort.
Det låter ju ändå som att det är en vana du vill fortsätta att ha och som du också kanske behöver? Då skulle jag rekommendera varannan dag löpning 2 varv (3,6 km) och varannan dag gå sträckan eller om det känns OK i kroppen att jogga den lite slött i 21 dagar ytterligare och sen samma lika fast 3 varv varannan dag tills att du känner att löpning är en del av din vardag

Att springa varje dag har faktiskt inte varit så jävla jobbigt m h t att det tar 10 minuter plus dusch. Fattar ju själv att mer tid innebär större problem och större risk att jag inte orkar hålla på. Hade en idé om att springa varannan dag dubbla varv och vartannat samma som nu. Gillar runstreak-grejen på så sätt att det känns jobbigare och jobbigare att bryta den. Även om jag nu är på nybörjarnivå. Men man börjar ju nånstans liksom.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Jag tänker att det ffa också spar lite på ev kolfiber-skors livslängd som är lite kortare, sett till mil. Vet inte varför jag är dumsnål🤷🏼‍♀️
Lite så jag tänker också, tror inte mina Nike Vaporfly klarar jättemånga mil därför använder jag dem bara på lopp, men de kolfiberskor som är mer träningsskor som Puma Deviate Nitro och Asics Magic Speed verkar hålla länge.

En fördel med kolfiberskor är att jag upplever mig mindre muskulärt sliten efter snabba intervaller jämfört med andra lätta skor.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Jag tänker att det ffa också spar lite på ev kolfiber-skors livslängd som är lite kortare, sett till mil. Vet inte varför jag är dumsnål🤷🏼‍♀️

Lite så jag tänker också, tror inte mina Nike Vaporfly klarar jättemånga mil därför använder jag dem bara på lopp, men de kolfiberskor som är mer träningsskor som Puma Deviate Nitro och Asics Magic Speed verkar hålla länge.

En fördel med kolfiberskor är att jag upplever mig mindre muskulärt sliten efter snabba intervaller jämfört med andra lätta skor.
I de studier om ”supershoes” så verkar det inte vara själva kolfiberplattan som ger trycket/hastigheten utan den i kombination med PEBA foamet. Det har jämförts med kolfiberplatta och den vanliga EVA mellansulan typ Hoka carbonX
 

spruff

Omega
Halloj!
Efter att ha velat börja träna under en längre tid lyckades jag få tummen ur för ett par veckor sedan. Efter att ha varit mycket aktiv i tonåren osv hade jag på nåt sätt lyckats slappa till mig. Det resulterade, föga förvåande, i en liten kalaskula och extrakilon jag inte var bekväm i. På grund av detta har jag länga liksom velat börja träna men så fort jag startat har jag lagt av på grund av alla möjliga anlendingar.
Men nu känns det lite annorlunda.
Jag läste någonstans att det tar 21 dagar att sätta en ny vana. Aningen naivt bestämde jag mig därför för att gå ut och springa 21 dagar i rad. Sagt och gjort. Eller ja, i alla fall snart gjort. Idag är dag 17 och jag är verkligen helt säker på att jag kommer att klara alla 21 nu eftersom jag är så nära.
Mitt "trick" för att orka fortsätta har varit att jag varje dag sprungit samma runda på blygsamma 1,8 km. Anledningen var att jag inte ville ha ett pass som skulle ta lång tid eller som kändes för jobbigt. Jag menar, 1,8 km per dag är ju betydligt bättre än 0 km per dag.

Nu till min fråga:
Efter 21 dagar är min tanke att jag ska växla upp. Frågan är bara hur? Jag är liksom lite nojig att jag kommer avbryta projektet om jag går ut med ett för hårt mål. Så hur hade ni löparrävar gjort?
Dubbla distansen varje dag? Något slags var tredje dag kortare?
Kort och gott: ge mig tips på hur jag ska utvecklas och ta nästa steg för att fortsätta med den här motionsformen!


Tänker att det här kan vara rätt tråd för detta. Om inte så är det bara att ignorera och fortsätta på samma sätt som tidigare :)
Ur skadesynpunkt är det bättre att springa kort och ofta än sällan och långt, fortsätt med det! 👍
Ett förslag på progression är att öka distansen 2 dagar i veckan. Prova tex att öka 1km varannan vecka på distansdagarna. Spring lungt dessa dagar. När du kommit upp i en mil på distansdagarna kan du börja testa lite fartlek på en av de övriga dagarna. Kan också vara klokt att lägga in en vilodag/vecka. Kör hårt!
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
hehe, jag med! :)

Till alla er som har listat en massa skor... märker ni på riktigt ngn markant skillnad på dem när ni springer?
Ja, absolut! Var sko har sin plats, men det betyder ju inte att man inte hade klarat sig på färre och antagligen kunnat få ut ungefär lika mycket av träningen. Men en fördel med att ha olika skor är också att det blir små förändringar i rörelsemönstret och belastningen beroende på vilka skor man har, vilket är bra för kroppen och kan minska skaderisken.

Sen passar ju inte alla skor överallt. Adios Pro har jag kört massor av pass i maratonfart, tröskel och intervaller på asfalt/parkväg och tycker de är grymma. Däremot som nu när jag riktar in träningen mer mot Lidingöloppet och kommer börja köra de hårdare passen på elljusspår eller liknande kommer de inte få så mycket tid på fötterna. Där funkar t.ex Puma Deviate Nitro Elite mycket bättre (enligt mig). Och kör jag intervaller i 10k fart eller snabbare väljer jag nästan alltid Takumi Sen 8 framför de ovan nämnda då jag tycker de funkar bättre i högre fart.
 
Att springa varje dag har faktiskt inte varit så jävla jobbigt m h t att det tar 10 minuter plus dusch. Fattar ju själv att mer tid innebär större problem och större risk att jag inte orkar hålla på. Hade en idé om att springa varannan dag dubbla varv och vartannat samma som nu. Gillar runstreak-grejen på så sätt att det känns jobbigare och jobbigare att bryta den. Även om jag nu är på nybörjarnivå. Men man börjar ju nånstans liksom.
Det verkar som du ställt in dig på runstreak, då tycker jag du skall köra på det!

Kanske växla upp lite långsammare? Börja med två varv var fjärde dag i två veckor, var tredje i två veckor…sedan börjar du om med tre varv var fjärde dag osv.

Men egentligen, skitsamma! Ut och spring varje dag och njut. Vissa dagar när solen skiner kanske det blir ett varv längre än tänkt. Andra blir det bara ett, men vad gör det? Du gav dig ut!
 

falten

Cartier
Fråga till alla tittade löpare här. Hur många skor roterar ni och vilka modeller? Jag har ett par Endorphin Shift för kvanitet och mängd och ett par Endorphin Pro för kvalitet och tävling. Funderar på att skaffa ett till till rotationen men vilken modell och syfte?
Nike invincible- chillpass
Asics metaspeed sky - tävling 10km-42km skulle jag säga
Saucony endorphin speed 1 o 3 - lugna till hårdare pass, (bästa all Around skon!)
Nike Alphafly 2- tävling halvmara/ mara

Lycka till!!!
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Tack för alla skotips, nu gick tån sönder i meshen på mina Endorphin Shift under dagens långpass så blir två år nya skor när jag kommer hem. Troligtvis ett par Endorphin Speed och kanske ett par Shift till eller Nike invincible. Om träningen flyter så kanske jag ger mig själv ett par vaporfly/alpha fly i födelsedagspresent inför Stockholm Halvmarathon. :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Fråga om någon annan här följer Garmin daily training suggestions: jag följer - i princip - till punkt och pricka, men ändå säger klockan att jag bara är på maintaining. Någon som upplever samma?
 

martaSM30

Audemars
Tack för alla skotips, nu gick tån sönder i meshen på mina Endorphin Shift under dagens långpass så blir två år nya skor när jag kommer hem. Troligtvis ett par Endorphin Speed och kanske ett par Shift till eller Nike invincible. Om träningen flyter så kanske jag ger mig själv ett par vaporfly/alpha fly i födelsedagspresent inför Stockholm Halvmarathon. :)
Härligt ändå att springa med dem tills de går sönder. Var inne på Runner Store idag och provade ett par Endorphin Shift, anländer i rätt storlek och färg i veckan. Kändes mkt bra när det provades i butik! Kommer bli skoj 🙂
 

falten

Cartier
Tack för alla skotips, nu gick tån sönder i meshen på mina Endorphin Shift under dagens långpass så blir två år nya skor när jag kommer hem. Troligtvis ett par Endorphin Speed och kanske ett par Shift till eller Nike invincible. Om träningen flyter så kanske jag ger mig själv ett par vaporfly/alpha fly i födelsedagspresent inför Stockholm Halvmarathon. :)
Tips, löplabbet släpper speed 3, 5/7, häng på låset 👍 snygg färg också, vit ovandel o röd sula 👍👍
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, absolut! Var sko har sin plats, men det betyder ju inte att man inte hade klarat sig på färre och antagligen kunnat få ut ungefär lika mycket av träningen. Men en fördel med att ha olika skor är också att det blir små förändringar i rörelsemönstret och belastningen beroende på vilka skor man har, vilket är bra för kroppen och kan minska skaderisken.

Sen passar ju inte alla skor överallt. Adios Pro har jag kört massor av pass i maratonfart, tröskel och intervaller på asfalt/parkväg och tycker de är grymma. Däremot som nu när jag riktar in träningen mer mot Lidingöloppet och kommer börja köra de hårdare passen på elljusspår eller liknande kommer de inte få så mycket tid på fötterna. Där funkar t.ex Puma Deviate Nitro Elite mycket bättre (enligt mig). Och kör jag intervaller i 10k fart eller snabbare väljer jag nästan alltid Takumi Sen 8 framför de ovan nämnda då jag tycker de funkar bättre i högre fart.
Är det något särskilt med dom puma skorna?
Jag ska också satsa för LL30 i år och vet inte alls vad jag ska springa i. Ska gå för silver.
Är det torrt och hårt på tävlingsdagen så skulle man ju vilja ha något med platta i.
Men när man hamnar i skogen med typ Endorfin PRO blir det lite vingligt.
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Är det något särskilt med dom puma skorna?
Jag ska också satsa för LL30 i år och vet inte alls vad jag ska springa i. Ska gå för silver.
Är det torrt och hårt på tävlingsdagen så skulle man ju vilja ha något med platta i.
Men när man hamnar i skogen med typ Endorfin PRO blir det lite vingligt.
Tänkte springa i Adios Pro v1 på LL30. Men som jag kommer ihåg loppet kunde det bli rätt vingligt på vissa sträckor och då sprang jag i NB 1080. Får kanske prova lite olika alternativ…
 
Topp