2019-09-24
All good things come to an end ...
Nja ..., fullt så illa är det inte, men med dagens tips har jag nu levererat ett skivtips varje tisdag under tre år. Har bara missat ett par tisdagar per år så vi pratar runt 150 skivor och nästan lika många band/artister. Trots att samlingen består av närmare 6.000 CD'n har det blivit allt svårare att hitta något jag vill skriva om. Dessutom har det här året varit ovanligt magert när det gäller nya skivor som passerat mitt nålsöga. Jag har därför kommit fram till att det är dags för en paus i mitt veckovisa skivtipsande. Det innebär inte att det är helt slut. Om det dyker upp något nytt värt att tipsa om eller om jag snubblar över något inspirerande i samlingen kommer det nya skivtips från mig, men troligen ganska sporadiskt och inte nödvändigtvis på en tisdag ...
Jag hoppas att ni har uppskattat tipsen under dom här tre åren och förhoppningsvis hittat något guldkorn ni annars skulle ha missat. Behöver ni något att lyssna på en dag så finns ju samtliga tips samlade i den här tråden.
Jag har i flera veckor grubblat på vilken skiva jag skulle avsluta dom här tre åren med. Till slut fick det bli den skiva som gav oss en försmak av musikstilen som skulle bli mycket framgångsrik under 70-talet, det årtionde då hårdrocken slog igenom.
Led Zeppelin - Led Zeppelin (1969)
@Stefan S har som vanligt bra koll och vi får tjafsa om vilken skiva som var viktigast över en öl nån gång ...
Det hela började 1966 med att
Yardbirds rekryterade studiomusikern
Jimmy Page som bassist efter att Paul Samwell-Smith hade slutat. Ganska snart bytte han till gitarr för att tillsammans med
Jeff Beck lägga grunden till det som brukar kallas "twin lead guitars", något som t ex
Wishbone Ash senare levde högt på. Det blev dock inte långlivat då Beck lämnade bandet och startade ett eget tillsammans med
Rod Stewart och
Ronnie Wood.
Yardbirds gjorde sin sista spelning i juli 1968 innan bandet upplöstes, men man hade redan innan åtagit sig en turné i Skandinavien. Page tilläts att använda bandnamnet med nytt folk omkring sig för att kunna slutföra åtagandet. Sångaren
Robert Plant tillkom, som i sin tur rekommenderade trummisen från sitt gamla band,
John Bonham. Den kvarvarande bassisten Chris Dreja hoppade av och ersattes av en annan gammal studioräv,
John Paul Jones. Med den sättningen genomförde man nu turnén som
New Yardbirds. Page hade bara tillfällig rätt till namnet för att kunna genomföra turnén, så man var tvungen att komma på ett nytt namn för att kunna fortsätta.
Det finns lite olika varianter på hur namnet Led Zeppelin tillkom, men troligen var det ungefär såhär. Tillfrågad om vad han trodde om bandets framtid svarade Keith Moon från
The Who "You will go down like a lead balloon" (blyballong), ett uttryck för katastrof. Efter lite vridningar och vändningar hade man sitt nya namn och dessutom hade man säkerställt ett skivkontrakt som för ovanlighetens skull gav dom full kontroll, både över utgivning och marknadsföring. Man gjorde sin första spelning som Led Zeppelin i oktober 1968, vilket följdes upp av en turné i Nordamerika i slutet på samma år och början på 1969. Under turnén släpptes deras första skiva, dvs dagens skivtips.
Det var inte helt enkelt att välja skiva idag heller, då dom fyra första är grymt bra allihop. Ettan och trean, där den senare är lite mera akustisk och tillbakalutad, har alltid hört till mina favoriter. Till slut fick det bli den första, som blandar hårdrock med blues på ett vid den tiden unikt sätt. Kom ihåg att den här skivan och även
Led Zeppelin II gavs ut ett år innan t ex
Black Sabbath släppte sin debut och
Deep Purple slog igenom med
In Rock. Helt klart banade den väg för vad som skulle komma under 70-talet, där Led Zeppelin av många anses som lika viktiga som
Beatles var under 60-talet. Dessutom var den början på den fantastiska framgångssaga som Led Zeppelin blev, med totalt mellan 200 och 300 miljoner sålda album och alltid utsålda konserter. Bandet fick dock ett hastigt och mindre lustigt slut hösten 1980, då en dyngrak John Bonham kvävdes i sina egna spyor. RIP!
Coda är ett musikbegrepp som avser en avslutande passage efter det huvudsakliga musikstycket. Det var också den passande titeln på Led Zeppelins sista skiva som gavs ut 1982 och som bara innehöll överblivet men tidigare outgivet material. Jag gör en coda också efter den här långa utläggningen, som lätt hade kunnat bli ännu längre ...
Sommaren 1969 var jag 15 år och ute på min sista semester tillsamans med mina föräldrar. Under några dagar hade vi ställt upp husvagnen vid Råå Vallars campingplats i södra utkanten av Helsingborg. Utöver en bra pool fanns där ett fik som hade en jukebox. Till min lycka hade dom singeln från Led Zeppelins debutalbum, dvs
Good Times, Bad Times (lyssna på Bonhams trumspel
), som även är öppningsspåret på skivan. Man fick tre låtar för en krona, så jag körde Good Times, Bad Times tre gånger på raken till dom övriga gästernas förvirring. Vrid fram klockan 48 år till sommaren 2017, så står jag i sällskap med
@jabla för första gången utanför samma fik igen med gåshud på armarna. Tack för rundturen
@jabla och för att jag fick komma till min första Helsingborgs-GTG, som såhär långt har följts av två till lika trevliga.
Spotify shortcut powered by
@Träff :
https://open.spotify.com/album/1J8QW9qsMLx3staWaHpQmU