• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lilla tråden om Damasko

Kessler

Rolex
Eller direkt från Damasko.

Dyrare och längre leverans. Sen fick man en gåva på köpet hos jura. Stämmer det att det inte tillkommer moms och tull är det ett bra pris där. Gnonom var ju typ samma pris också dock om man räknar till momsen så bra att veta att den finns där med :)

Väldigt sugen på den. Perfekt grå färg, snyggt och kul med ubåts-stål. Tom. datumfönstret i svart gillade jag och jag hatar egentligen datumfönster, särskilt vid kl3 men tyckte det var snyggt på den. Hade den haft BGW9 så hade det nog varit ett givet köp.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Dyrare och längre leverans. Sen fick man en gåva på köpet hos jura. Stämmer det att det inte tillkommer moms och tull är det ett bra pris där. Gnonom var ju typ samma pris också dock om man räknar till momsen så bra att veta att den finns där med :)

Väldigt sugen på den. Perfekt grå färg, snyggt och kul med ubåts-stål. Tom. datumfönstret i svart gillade jag och jag hatar egentligen datumfönster, särskilt vid kl3 men tyckte det var snyggt på den. Hade den haft BGW9 så hade det nog varit ett givet köp.
Ubåtsstål som dessutom är härdat. Bra pris på den där. Köp🙂.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Dyrare och längre leverans. Sen fick man en gåva på köpet hos jura. Stämmer det att det inte tillkommer moms och tull är det ett bra pris där. Gnonom var ju typ samma pris också dock om man räknar till momsen så bra att veta att den finns där med :)

Väldigt sugen på den. Perfekt grå färg, snyggt och kul med ubåts-stål. Tom. datumfönstret i svart gillade jag och jag hatar egentligen datumfönster, särskilt vid kl3 men tyckte det var snyggt på den. Hade den haft BGW9 så hade det nog varit ett givet köp.
Fast jura har den ju inte i lager om jag läser rätt. "Click here to be notified by email when Damasko Watch DS 30 Grey Louis Black Leather Pin becomes available."
 

henno3

Omega
Säger bara som den gamla reklamen sade - ”Worth waiting for”! :cool:
40E8A07A-A144-48E8-82DE-80298C4F1972.jpeg
 

Kessler

Rolex
Säger bara som den gamla reklamen sade - ”Worth waiting for”! :cool:
40E8A07A-A144-48E8-82DE-80298C4F1972.jpeg
Grattis! Är den hyfsat lätt på länk? Om jag ska köpa en DS30 funderar jag på att köpa länken till mest för det skulle vara coolt att ha ubåts-stål som band också. Men brukar inte använda länkar då det blir lite tungt på min skadade arm och kostar väl typ 50% av klockan också. Men snyggt är det!
 

henno3

Omega
Grattis! Är den hyfsat lätt på länk? Om jag ska köpa en DS30 funderar jag på att köpa länken till mest för det skulle vara coolt att ha ubåts-stål som band också. Men brukar inte använda länkar då det blir lite tungt på min skadade arm och kostar väl typ 50% av klockan också. Men snyggt är det!
Skulle nog säga att DS30 utan länk är som Zlatan i EM med ett ben - skulle funka, men det blir fulländat med två!
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
När jag frågade om moms/tull var inräknat så sa de - ja, inga extra kostnader tillkommer.
Det beror ju på mottagarlandet, så det verkar konstigt. De kan inte veta innan man talat om vart klockan ska. Eller menar de att har ett fast pris och räknar av moms och tull oavsett vad de är? Känns ju också mindre troligt...

Jag är avvaktande skeptisk. Det är tydligen inte ovanligt att engelska företag inte har koll på hur det funkar nu efter brexit...
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Det beror ju på mottagarlandet, så det verkar konstigt. De kan inte veta innan man talat om vart klockan ska. Eller menar de att har ett fast pris och räknar av moms och tull oavsett vad de är? Känns ju också mindre troligt...

Jag är avvaktande skeptisk. Det är tydligen inte ovanligt att engelska företag inte har koll på hur det funkar nu efter brexit...
Jag sa att jag var i Sverige så de vet mottagarlandet. Förmodligen är de momsreg. i SE likt ChrWard och Watchgecko alt. att de använder sig utav Duty prepaid (då de är så pass stora). Bra att kontrollera en sista gång för säkerhetsskull.
 

Kessler

Rolex
Väljer man Sverige som mottagarland sjunker priset från 922 pund till 768. Kan det vara så att det automatiskt räknar in att man ska betala avgifter så att priset till slut blir runt 922? Har absolut noll koll på brexit, trots att jag jobbat i flera år med EU-relaterade saker...
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Väljer man Sverige som mottagarland sjunker priset från 922 pund till 768. Kan det vara så att det automatiskt räknar in att man ska betala avgifter så att priset till slut blir runt 922? Har absolut noll koll på brexit, trots att jag jobbat i flera år med EU-relaterade saker...
Aha. Då anger de priserna inklusive VAT (20%), men när det ska utomlands så tas det bort. Så du kommer att få betala 768 + 25% moms + tull. I så fall gör de rätt.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Väljer man Sverige som mottagarland sjunker priset från 922 pund till 768. Kan det vara så att det automatiskt räknar in att man ska betala avgifter så att priset till slut blir runt 922? Har absolut noll koll på brexit, trots att jag jobbat i flera år med EU-relaterade saker...

Aha. Då anger de priserna inklusive VAT (20%), men när det ska utomlands så tas det bort. Så du kommer att få betala 768 + 25% moms + tull. I så fall gör de rätt.
Isf har de ändrat från den info jag fick senast. Som @pemlock skriver så får du lägga på 25% på summan (inkl. frakt) samt en admin.avgift till speditionsbolaget. Du landar därför på närmare 1000 pund.
 

Kessler

Rolex
Aha. Då anger de priserna inklusive VAT (20%), men när det ska utomlands så tas det bort. Så du kommer att få betala 768 + 25% moms + tull. I så fall gör de rätt.
Isf har de ändrat från den info jag fick senast. Som @pemlock skriver så får du lägga på 25% på summan (inkl. frakt) samt en admin.avgift till speditionsbolaget. Du landar därför på närmare 1000 pund.
Var det jag misstänkte. Men står inget specifikt om det om jag inte missat något. Men bra att det då finns två sidor att beställa ifrån iaf. som inte tar överpris (även om jag trodde att jag skulle komma undan svinbilligt) och så slipper man vänta länge på leverans från Damasko själva. Skönt att veta :) lär ju bli nån hundring dyrare från jura till slut men då får man present så typ same same.

De lär väl inte ha ETA-verk i sig länge till? Får se om de antingen börjar med Sellita de med eller om de bara erbjuder deras egna in house till högre pris vilket jag känner att det nog är värt att betala extra för kanske. Har dock inte sett den grå med deras egna verk. Så lite stressad känner jag mig ifall jag ska gå på den med ETA.
 
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
Förlåt en gammal man men...
Varför köpa från Jurawatches istället för direkt?
Såg att de hade en del utgångna modeller?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Japp, fick mig lite tid över medans ungarna spelar pingpong och sambon lagar mat.
Ytterst smidigt att justera länken. Dock kunde man vända länkdelarna fel vilket man också gjorde. Har iofs bara burit klockan med länk i 10 minuter, men satan så skön! Var orolig över att microjustering saknas, och hade jag inte haft en förbaskad tur att länken satt som en smäck, så hade man saknat det och/eller halvlänkar!
Blev nyfiken. Märkligt om man inte kan finjustera alls.
Kikade i instruktionerna som finns med och det ser ut som att de har tänkt på det ändå.
Screenshot_20210328-180139_Drive.jpg
 

Kessler

Rolex
Nu har inte jurawatches kvar DS30. Verkar som de fasar ut DS till DK. Man kanske behöver slå till nu alltså, särskilt då det är ETA på DS30. De kanske (med största sannolikhet) inte får tag på fler ETA och kanske bara tillverkar med in house nu? Dock finns inte grå med in house än.
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Nu har inte jurawatches kvar DS30. Verkar som de fasar ut DS till DK. Man kanske behöver slå till nu alltså, särskilt då det är ETA på DS30. De kanske (med största sannolikhet) inte får tag på fler ETA och kanske bara tillverkar med in house nu? Dock finns inte grå med in house än.
Bara som info. Damasko kan göra avsteg från standard så en grå tavla kanske inte är en omöjlighet. Ibland mot pristillägg och med största sannolikhet med tidstillägg.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Nu har inte jurawatches kvar DS30. Verkar som de fasar ut DS till DK. Man kanske behöver slå till nu alltså, särskilt då det är ETA på DS30. De kanske (med största sannolikhet) inte får tag på fler ETA och kanske bara tillverkar med in house nu? Dock finns inte grå med in house än.
Det verkar som om det skurit ner kraftigt på antalet modeller nu. På hemsidan listar de bara DK- och DC-modeller (kronografer).
 

Goflorp

Cartier
Ny serie med dinkor ute nu: 7-serien

 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
Nu är DS30 borta på alla ställen jag kollat på tidigare. Får hoppas de tillverkar en DK30 med grå tavla då.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan någon ge mig en uppsats om vad det är för skillnad på ”Ice Hardening” som Damasko använder och ”Tegiment” som Sinn kör med?

Har förstått det som att Damaskos behandlingen är genomgående medan Sinns inte är det, men vill gärna veta mer.
 

Goflorp

Cartier
Kan någon ge mig en uppsats om vad det är för skillnad på ”Ice Hardening” som Damasko använder och ”Tegiment” som Sinn kör med?

Har förstått det som att Damaskos behandlingen är genomgående medan Sinns inte är det, men vill gärna veta mer.
Betraktar inte såväl Sinn som Damasko processen som "Intern företagshemlighet" och ruvar på den som på 18 lådor ägg ?
 
Topp