• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Kul med månfas när det är 🌕
image.jpg
 
Hej!

är det någon som vet och kan beskrivs hur man kortar länken på en conquest? Det ser ut att vara extremt små skruvar eller går det att bara trycka ut dom?
 
Hej!

är det någon som vet och kan beskrivs hur man kortar länken på en conquest? Det ser ut att vara extremt små skruvar eller går det att bara trycka ut dom?
På min hydroconquest är det vanliga sprintar men med en skåra på ena sidan som också fick mig att tro de var skruvar först. Men det var bara att trycka ut dem som vanligt.
 
Hej!

är det någon som vet och kan beskrivs hur man kortar länken på en conquest? Det ser ut att vara extremt små skruvar eller går det att bara trycka ut dom?
Kolla på insidan av länken. Ser du pilar så betyder det att det att det är sprintar och åt det hållet du ska peta ut dem. Med högsta sannolikhet är det sprintar.
 
Jag har bestämt mig för att beställa en 41mm HC.

Innan jag trycker på köp har jag några frågor:
Var servar ni era Longines?
Jag funderar på att beställa från Fredmans då de har nedsatt pris och gratis trycktest i 10 år. Samtidigt har jag hittat en skräcktråd här på forumet från 2017, men de kanske har skärpt till sig?

Om jag inte beställer från Fredmans är nästa alternativ Klockia. Jag har beställt en Tissot därifrån tidigare, men när man går upp på dubbla prislappen blir man ju lite restriktiv med var man handlar. I synnerhet ifall det skulle bli något garantiärende.

Om ingen av dessa butiker är bra. Finns det någon annan AD på nätet med bra priser och bra service? :)
 
Du kan serva via alla AD om du har giltlig garanti. Har inte stenkoll på Longines regler, men normalt är att klockor som bara säljs i en viss region bara har garanti via AD i den regionen.

Men köper du i Sverige så kan du serva fritt där du vill.
 
Jag har 16,5! Mitt tips är att prova noga. Spontant undrar jag om inte 39 är bättre än 41 även för dig. Men det beror förstås på vad man gillar själv!

Jag gillar klockor som är ganska stora på handleden. Och en klocka ser inte alls lika stor ut framifrån(bara att kolla i spegeln) som när man tittar på klockan när man själv bär den. Vad som också är viktigt att ta med i beräkningen är avståndet mellan skänklarna(lug to lug). Jag har kommit fram till att upp till ca 50mm funkar bra för mig. Och båda mina Citizen dykare har 44-45m bezelstorlek men avståndet mellan skänklarna är strax under 50mm.
Andra klockor med ~45mm storlek kan ha 52mm eller mer skänkelavstånd och det skulle nog bli för stort för mig. De får inte vara bredare än handleden.
Men kolla i spegeln när du ser dig själv med klockan på så ser du att klockan inte alls ser så stor ut som t.ex. på ditt foto.
 
Jag gillar klockor som är ganska stora på handleden. Och en klocka ser inte alls lika stor ut framifrån(bara att kolla i spegeln) som när man tittar på klockan när man själv bär den. Vad som också är viktigt att ta med i beräkningen är avståndet mellan skänklarna(lug to lug). Jag har kommit fram till att upp till ca 50mm funkar bra för mig. Och båda mina Citizen dykare har 44-45m bezelstorlek men avståndet mellan skänklarna är strax under 50mm.
Andra klockor med ~45mm storlek kan ha 52mm eller mer skänkelavstånd och det skulle nog bli för stort för mig. De får inte vara bredare än handleden.
Men kolla i spegeln när du ser dig själv med klockan på så ser du att klockan inte alls ser så stor ut som t.ex. på ditt foto.
Det har du helt rätt i!
 
Det har du helt rätt i!

Men en av mina klockor som är en ganska likvärdig dressklocka som denna Longines är Tissot Gentleman. Den har 40mm bezel och känns perfekt storlek.
Jag tänker mig att 1mm större funkar bra också. Men säkert också 1mm mindre! Jag tror du valde rätt storlek.
 
Senast ändrad:
Jag har bestämt mig för att beställa en 41mm HC.

Innan jag trycker på köp har jag några frågor:
Var servar ni era Longines?
Jag funderar på att beställa från Fredmans då de har nedsatt pris och gratis trycktest i 10 år. Samtidigt har jag hittat en skräcktråd här på forumet från 2017, men de kanske har skärpt till sig?

Om jag inte beställer från Fredmans är nästa alternativ Klockia. Jag har beställt en Tissot därifrån tidigare, men när man går upp på dubbla prislappen blir man ju lite restriktiv med var man handlar. I synnerhet ifall det skulle bli något garantiärende.

Om ingen av dessa butiker är bra. Finns det någon annan AD på nätet med bra priser och bra service? :)
Jag har goda erfarenheter av garantiärende hos Klockia. De skickade paket och behållare för mitt tillbakaskick av klockan och fixade den helt utan trassel.
 
Nu har jag äntligen beställt min HC 41, inget är som väntans tider :D

Men nu har jag en liten fråga till er övriga här i tråden. Jag gissar att det är många här som inte alltid kör på originallänk/band utan byter lite då och då. Var hittar ni 21mm-band i vettig kvalitet? Jag har handlat lite på cheapestnatostraps tidigare, men det blev ganska tydligt varför de heter just Cheapest. Så om man vill ha bekväma 21mm nato, sailcloth, canvas & läder i vettig kvalitet till vettigt pris, vilka vänder man sig till? Helst i Svedala, finns det inte här tar jag gärna EU, finns det inte där får jag väl finna mig i att betala tull och moms :D
 
Nu har jag äntligen beställt min HC 41, inget är som väntans tider :D

Men nu har jag en liten fråga till er övriga här i tråden. Jag gissar att det är många här som inte alltid kör på originallänk/band utan byter lite då och då. Var hittar ni 21mm-band i vettig kvalitet? Jag har handlat lite på cheapestnatostraps tidigare, men det blev ganska tydligt varför de heter just Cheapest. Så om man vill ha bekväma 21mm nato, sailcloth, canvas & läder i vettig kvalitet till vettigt pris, vilka vänder man sig till? Helst i Svedala, finns det inte här tar jag gärna EU, finns det inte där får jag väl finna mig i att betala tull och moms :D
Esprit-Nato har 21mm band. Du kan även kika i köp och sälj. Har själv hittat 21mm band där.
 
Tillbaka
Topp