• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Nu har jag äntligen beställt min HC 41, inget är som väntans tider :D

Men nu har jag en liten fråga till er övriga här i tråden. Jag gissar att det är många här som inte alltid kör på originallänk/band utan byter lite då och då. Var hittar ni 21mm-band i vettig kvalitet? Jag har handlat lite på cheapestnatostraps tidigare, men det blev ganska tydligt varför de heter just Cheapest. Så om man vill ha bekväma 21mm nato, sailcloth, canvas & läder i vettig kvalitet till vettigt pris, vilka vänder man sig till? Helst i Svedala, finns det inte här tar jag gärna EU, finns det inte där får jag väl finna mig i att betala tull och moms :D
finns några 21 mm nato här. https://www.royalstraps.se/collections/klockarmband-21mm
de hade 21 mm sailcoth också innan men verkar vara borttaget
 
Esprit-Nato har 21mm band. Du kan även kika i köp och sälj. Har själv hittat 21mm band där.
Hur är deras Nato? Kollar man på spännen och byglar ser de ut precis som cheapestnatostraps. Jag skulle gärna ha lite mjukare som är mer mot seatbelt-hållet som originalbandet till Hamilton Khaki Field Mechanical. :)
finns några 21 mm nato här. https://www.royalstraps.se/collections/klockarmband-21mm
de hade 21 mm sailcoth också innan men verkar vara borttaget
Just Bondnato vete skam hur det blir med blå klocka. Jag är inte överförtjust i de banden. Synd att de inte hade mer i 21mm :)
 
Hmmm… vilken?🤨

C2474EAC-7364-4F95-BF9F-6CE7F147AFF9.jpeg
F998CBBA-3129-4A5A-BBD7-C93BFC47AD24.jpeg
4D7BA686-2D11-4B75-939B-B998C5E56909.jpeg
76DD93BD-E21E-4EE8-B1DF-7A8BB159DFB9.jpeg
D4D4C3EA-71AB-4A54-9643-5F7401C1B3B5.jpeg
 
Ni som har L888(.5), hur upplever ni noggrannheten? Det kanske är för tidigt att avgöra något, men jag upplever att den är rätt dålig för att vara en ny klocka i den här prisklassen. Jag tycker inte att den borde tappa 10-15sek/dygn? Jag har fått lära mig att den ska vila med tavlan uppåt på natten för att "tjäna" några sekunder, kronan ner för att förlora några sekunder och kronan upp för att förlora många sekunder.

Jag tänkte inte på hur jag lade klockan natten till igår. Men natten till idag låg klockan med tavlan uppåt i ~8 timmar. Under den tiden tappade den 3sek. Från morgon till kväll (~12 timmar) tappade klockan 7sek (-14spd) igår.

Jag lär väl ge det någon vecka till, men det är ändå störande att gå från powermatic 80 som håller -1spd till en dyrare klocka med "finare" verk som saktar ca 10-15 sek/dygn.

Är det här något att hänga upp sig på tycker ni? Eller ska jag vänta ett år och ta det ihop med första gratisservicen från Fredmans? Jag hittar inget om vad de garanterar för noggrannhet på L888.5 mer än diverse artiklar från nättidningar som hävdar mellan -5 & +15spd. För det här känns ju som ett garantiärende på en klocka i den här prisklassen.
 
Jag fick inte med något cert eller kvitto, jag har inte heller behov av att kolla upp serienumret och datera den (om man nu kan göra det på Longines). Jag har sett modeller tillverkade mellan 2005-2010 på Chrono24. Den finns även med svart tavla och utan kronograf. Tråkigt nog använder jag inte den alls, då jag tycker den är lite stor och klumpig. Däremot är det trevligt att se den ligga i klocklådan och veta att min farfar har haft den.
 
Ni som har L888(.5), hur upplever ni noggrannheten? Det kanske är för tidigt att avgöra något, men jag upplever att den är rätt dålig för att vara en ny klocka i den här prisklassen. Jag tycker inte att den borde tappa 10-15sek/dygn? Jag har fått lära mig att den ska vila med tavlan uppåt på natten för att "tjäna" några sekunder, kronan ner för att förlora några sekunder och kronan upp för att förlora många sekunder.

Jag tänkte inte på hur jag lade klockan natten till igår. Men natten till idag låg klockan med tavlan uppåt i ~8 timmar. Under den tiden tappade den 3sek. Från morgon till kväll (~12 timmar) tappade klockan 7sek (-14spd) igår.

Jag lär väl ge det någon vecka till, men det är ändå störande att gå från powermatic 80 som håller -1spd till en dyrare klocka med "finare" verk som saktar ca 10-15 sek/dygn.

Är det här något att hänga upp sig på tycker ni? Eller ska jag vänta ett år och ta det ihop med första gratisservicen från Fredmans? Jag hittar inget om vad de garanterar för noggrannhet på L888.5 mer än diverse artiklar från nättidningar som hävdar mellan -5 & +15spd. För det här känns ju som ett garantiärende på en klocka i den här prisklassen.
Jag hade nog hört av mig till inköpsstället och kollat om de tar in den på garanti. Har gjort detta med 3 klockor i olika prisklasser inkl denna prisklassen senaste året (måste ha rejäl otur...). Alla har ruckats utan knorr och kommit tillbaka med kanontidshållning.
 
För en som har noll koll på Longines, tror ni att denna modell kan vara eftertraktad? Mao vad kan den vara värd något? Har inte lyckats hitta en enda på nätet efter många googlingar i flera omgångar. Tycker att den är helt fantastisk, men tyvärr används den extremt sällan/aldrig (svarta original bandet har jag endast testat en gång). Det är en Longines Conquest Heritage Ltd 1954 - 2014 (långt namn).

IMG_9050.JPG
IMG_9065.JPG
 
För en som har noll koll på Longines, tror ni att denna modell kan vara eftertraktad? Mao vad kan den vara värd något?
Longines har en variant av Conquest Heritage i sitt aktuella sortiment, också 35 mm – om än med datum klockan 12 – vilket antagligen påverkar hur eftertraktad din modell är. Jag skulle uppskatta att du kan få omkring 7000 till högst 10000 SEK för din; beroende på skick, tillbehör och köpare. Om jag nu inte helt underskattar marknaden för en Conquest utan datum.

Den sjönk rejält i nypris ganska kort efter släppet. En begagnad gick för drygt 5000 SEK vid en auktion för ett par år sedan.

Fin är klockan hur som helst. Kanske läge att bära den oftare? Conquest är riktigt snygga när man dressar ner dem något. Prova ett lite rustikare läderband exempelvis.
 
Dagens tips, Tissot’s Seastar-textil gör sig rätt bra på blåa HC41. Borstat spänne matchar borstad boett, det enda som stör är väl loggan 😅

Sen vete skam om bandet är värt sitt pris, jag vet inte hur lång livslängd man kan räkna med på ett textil, men det har ju överlevt dagligt användande i ett år även om hålet som använts på min gamla Seastar är rätt så töjt.
 

Bilagor

  • C0AA519E-2F18-4F9C-B655-3FED12E62661.jpeg
    C0AA519E-2F18-4F9C-B655-3FED12E62661.jpeg
    525 KB · Visningar: 13
  • D831F071-943D-4C82-BE22-863BB72E0B4E.jpeg
    D831F071-943D-4C82-BE22-863BB72E0B4E.jpeg
    505.2 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:
Finns det något bra alternativ länk armband till hydroconquest 39mm?
Älskar urtavlan men ogillar armbandet, sitter lite sådär på handleden.
 
Tillbaka
Topp