• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

@Limeee Har inga speciella verktyg utan det får i så fall bli tandpetare. Bara för att säkra upp, jag trycker in änden, tar loss på andra sidan och flyttar in den? Är den fjäderbelastad eller med lös fjäder? Förlåt för dumma frågor men jag försöker minska eventuell fail :)
Du trykker in den med tandpetaren samtidige som du drar den åt det hållet du ska dra den, sen samma på andra sidan. Finns många filmer på youtube som visar det:)
 
@Limeee Har inga speciella verktyg utan det får i så fall bli tandpetare. Bara för att säkra upp, jag trycker in änden, tar loss på andra sidan och flyttar in den? Är den fjäderbelastad eller med lös fjäder? Förlåt för dumma frågor men jag försöker minska eventuell fail :)
Okej, ingen fara, det ska gå med en tandpetare också. Inga frågor är dumma, svårt att veta innan man testat första gången. Tryck in tandpetaren försiktigt och för sprinten mot det hålet som du vill ha, det kommer klicka till när den fastnat i hålet. Gör sedan detsamma på andra sidan🙂

När du inte har något bandstiftverktyg är det bra om du lyckas hålla sprinten i spännet, kan bli lite krångligt att få in den igen annars.
Känner att förklaringen inte blev klockren, hoppas det gav något. Finns säkert massa youtube-videos som visar om du söker på ”changing microadjustment” eller liknande.
Edit: Såg att @Jesper Fredson var snabbare, hoppas du får till det🙏
 
@Limeee Har inga speciella verktyg utan det får i så fall bli tandpetare. Bara för att säkra upp, jag trycker in änden, tar loss på andra sidan och flyttar in den? Är den fjäderbelastad eller med lös fjäder? Förlåt för dumma frågor men jag försöker minska eventuell fail :)
- Går utmärkt att använda en tandpetare. Ta en sida i taget och håll för handen på andra sidan. Det är ett fjädrande bandstift som kan fara iväg hur långt som helst 🙂
Var som sagt noga med att hålla för handen när du flyttar det invändigt i låset.
 
- Går utmärkt att använda en tandpetare. Ta en sida i taget och håll för handen på andra sidan. Det är ett fjädrande bandstift som kan fara iväg hur långt som helst 🙂
Var som sagt noga med att hålla för handen när du flyttar det invändigt i låset.
Tack, jag återkommer sen med en ny tråd: ”mitt bandstift flög all världens väg - hur hittar jag det?” 😊

Nädå, det ska nog gå bra! Tack för hjälpen
 
Okej, ingen fara, det ska gå med en tandpetare också. Inga frågor är dumma, svårt att veta innan man testat första gången. Tryck in tandpetaren försiktigt och för sprinten mot det hålet som du vill ha, det kommer klicka till när den fastnat i hålet. Gör sedan detsamma på andra sidan🙂

När du inte har något bandstiftverktyg är det bra om du lyckas hålla sprinten i spännet, kan bli lite krångligt att få in den igen annars.
Känner att förklaringen inte blev klockren, hoppas det gav något. Finns säkert massa youtube-videos som visar om du söker på ”changing microadjustment” eller liknande.
Edit: Såg att @Jesper Fredson var snabbare, hoppas du får till det🙏
Tack i massor! 😊
 
Denna får lite handledstid nu på eftermiddagen, Longines Presence med HAQ
2911C1A8-4017-414C-B1FB-81F013FE09D7.jpeg
 
Efter att tagit ett taskigt fall i sommar där ett flertal index släppte så blev min HC liggande till förmån för annat. Men nu är trotjänaren tillbaka efter service, vilket den förtjänade efter gått åtta år utan anmärkning. Tempus fugit...

IMG_20220315_125534.jpg
Kul att den hittat tillbaka! Har aldrig hört talas om att index släpper... Har du någon bild på hur den såg ut?? :)
 
Tillbaka
Topp