• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
4694A37F-B65F-4492-BE9E-B1C74448B8F8.jpeg
Mycket nöjd med nyförvärvet, 39mm blev perfa.
Bra storlek på dig :) Du vet inte om den nya som ska komma kommer i 39mm?
 

KJS79

Cartier
2-Faktor
Tack! Tyvärr tror jag inte det lär komma någon mindre... 3 handsmodellen finns ju i 41 och 43mm medans kronografen finns i 42 och 44mm. Det är lite svårt att lista ut vilken kundgrupp dom siktat på, men läste någonstans att måtten var med amerikanska marknaden i åtanke. Man kunde ju tycka att en HAQ modell som dom inte verkar promota speciellt hårt skulle vända sig till en nishad grupp kunder, men det moderata priset gör att det känns som man vill nå mer "vanligt" folk, go figure? Jag tycker den har bättre proportioner än den vanliga automat Conquesten. Lite tunnare bezel, lite tunnare visare och index, samt kronskydden som krympt lite. Jag tror bandhornen också är lite tunnare. Det enda riktiga klagomålet jag kan komma med är att den bör vara onödigt tjock. En kvartsklocka på 12mm som inte är en dykare känns väldigt onödigt. Det stör absolut inte när den bärs, så det är egentligen ingen riktig klagan, men ändå. Möjliga förklaringar jag kan tänka mig är att det är något stötdämpningssysten inuti, möjligen något med termokompenseringen...
Tack för info. Man kan ju alltid leva på hoppet om en mindre men jag kanske måste ge det en chans och prova hur den sitter IRL i alla fall.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för info. Man kan ju alltid leva på hoppet om en mindre men jag kanske måste ge det en chans och prova hur den sitter IRL i alla fall.
Det är ju alltid det bästa. När jag mäter över luggarna är den 50mm (tror jag :rolleyes:) Det ser alltid större ut med närbilder tycker jag. Här kommer en med lite avstånd...
1A218F29-CD9D-4730-AA36-6DA91013672B.jpeg
 

mrviktors

Omega
2-Faktor
BBE88164-A4F8-4C07-B89C-CAED4AF50A39.jpeg

Vad jag minns hade inte spännet detta mellanrum när klockan var ny men det var ju som sagt några år sedan. Någon annan som kan svara på detta :) Den låser som det ska så det är inget problem så.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
BBE88164-A4F8-4C07-B89C-CAED4AF50A39.jpeg

Vad jag minns hade inte spännet detta mellanrum när klockan var ny men det var ju som sagt några år sedan. Någon annan som kan svara på detta :) Den låser som det ska så det är inget problem så.
Jag antar att du granskat konstruktionen? Låsningen sker i själva låset och länken är fäst i låset... det ser med andra ord ut som om länken är på väg av låset. Så även om den låser som den ska är det länken som kommer lossna. Med lite tur är det bara den första pinnen/stiftet som håller den första länkbiten med loggan i låset som behöver bytas. Men ta dig till uris och laga det där innan du tappar klockan...
 

mrviktors

Omega
2-Faktor
Jag antar att du granskat konstruktionen? Låsningen sker i själva låset och länken är fäst i låset... det ser med andra ord ut som om länken är på väg av låset. Så även om den låser som den ska är det länken som kommer lossna. Med lite tur är det bara den första pinnen/stiftet som håller den första länkbiten med loggan i låset som behöver bytas. Men ta dig till uris och laga det där innan du tappar klockan...
Jag har granskat konstruktionen flertalet gånger men jag kan inte hitta eller känna att det skulle vara något konstigt. Men eftersom jag har för mig att den var tightare från början så kanske det är något som urmakaren skulle få ta sig en titt på...
Tack för svar!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har granskat konstruktionen flertalet gånger men jag kan inte hitta eller känna att det skulle vara något konstigt. Men eftersom jag har för mig att den var tightare från början så kanske det är något som urmakaren skulle få ta sig en titt på...
Tack för svar!
Om du öppnar låset så ser du att det är en liten klack på varje sida av den fjädrande metall biten. Dom klackarna låser i ett spår som är i den smala delen av låset. Den smala delen är sedan fäst i länken. Jag ska försöka ta en bild på mitt lås...
 

mrviktors

Omega
2-Faktor
22255625-575E-4BD5-BCF0-32780B759FB9.jpeg

I mitten ser du dom små klackarna i låset.
C39CD7A2-97C5-48F0-9E40-EFB1612F9F91.jpeg

Och i denna pyttelilla del är det dom kläms
Absolut jag har studerat detta. Har undersökt själva låsningsprocessen så det fjädrar tillbaka efter klackarna går i osv.. Har använt min som lite av en daglig beater så har blivit lite sliten. Ser dock ut som det blivit sprickbildning mitt vid låset vid fjädringen eller är den bara ”tvådelad”? Din har inte så :p
 

mrviktors

Omega
2-Faktor
Absolut jag har studerat detta. Har undersökt själva låsningsprocessen så det fjädrar tillbaka efter klackarna går i osv.. Har använt min som lite av en daglig beater så har blivit lite sliten. Ser dock ut som det blivit sprickbildning mitt vid låset vid fjädringen eller är den bara ”tvådelad”? Din har inte så :p
23AEA2FB-F755-44DC-9B31-9B20A8DCD529.jpeg
 

Bilagor

  • C3DB58CA-7132-4559-9390-284AE691C63A.jpeg
    C3DB58CA-7132-4559-9390-284AE691C63A.jpeg
    103 KB · Visningar: 2
  • 705E97D9-329A-48AE-8E07-909900E41914.jpeg
    705E97D9-329A-48AE-8E07-909900E41914.jpeg
    96.3 KB · Visningar: 2

Kropoth

Cartier
Funderar på att fira in semestern imorgon med en dubbel Longines. Silverkvartsaren har jag köpt här på forumet och den har på kort tid av tidigare ägare fått, till synes, mer stryk än den HydroConquest 39 mm jag haft i tio år och använt så gott som dagligen i iallafall åtta av dem.
IMG_20180712_213133-01.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Varierar mellan två stycken men funderar på att släppa heritagen för något nytt...
9C5CABED-8211-4762-85E1-F66F7A4FC887.jpeg
Gör det inte, den är ju en sån perfekt retro allrounder! Den passar ju till allt utom bad. Jag har själv den större 40mm med safirglaset. Varje gång jag ska ha en klocka på läder är det den eller La grande classique presence som åker på. Perfekt duo imo.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Funderar på att fira in semestern imorgon med en dubbel Longines. Silverkvartsaren har jag köpt här på forumet och den har på kort tid av tidigare ägare fått, till synes, mer stryk än den HydroConquest 39 mm jag haft i tio år och använt så gott som dagligen i iallafall åtta av dem.
IMG_20180712_213133-01.jpeg
Lite "hairlines och battle scars" är ju charmigt, NOT! Helt sanslöst hur vissa lyckas slita klockor. Det spelar väl mindre roll om den är billig tycker jag, alla bärs liksom på liknade sätt men vid olika aktiviteter. Men han kanske behandlar alla sina klockor så...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Long1.JPG
Long2.JPG

Det enda jag har kvar efter min farfar. "Guldklockan" som var något alldeles speciellt förr i tiden.
Diametern är omkring 34 mm. Vet inte om bandet är original, men troligen.
Väldigt stilig:) Jag tror dock inte armbandet är original, det borde i så fall var märkt Longines eller ingenting, men fin är den
 
Topp