• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kan man få se en bild på din La grande classique? :)
Blir en vårbild eftersom jag inte vill svetta sönder armbandet i värmen...
E5DC0877-37B7-4DC2-B379-553081353892.jpeg

193CA8C6-6731-40A0-B2A6-9118F8337A28.jpeg

Väldigt trevligt med riktigt tunn klocka ibland.
Jag tänkte skaffa en i guldfärg också till lite mer dressade tillfällen. Ska lägga till att det är den större modellen. Tror den är 38,5 eller 39mm. En riktig DW killer :D
 
Senast ändrad:
Blir en vårbild eftersom jag inte vill svetta sönder armbandet i värmen...
E5DC0877-37B7-4DC2-B379-553081353892.jpeg

193CA8C6-6731-40A0-B2A6-9118F8337A28.jpeg

Väldigt trevligt med riktigt tunn klocka ibland.
Jag tänkte skaffa en i guldfärg också till lite mer dressade tillfällen. Ska lägga till att det är den större modellen. Tror den är 38,5 eller 39mm. En riktig DW killer :D
En riktig keeper - perfekt till lite mer dressare tillfällen (då den slinker under manschetten). Grattis till en fin klocka!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En riktig keeper - perfekt till lite mer dressare tillfällen (då den slinker under manschetten). Grattis till en fin klocka!
Tack! Jag tycker den funkar till det mesta egentligen eftersom den har både datum och sekundvisare. Vill man kan man förstås slänga på ett nato ála DW. En rolig detalj i sammanhanget är att den håller tiden långt över förväntan, skulle tro att den ligger under 10spy :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Slänger upp ett par bilder på den guldklädda också. Ser fram emot att värmen kommer ner i lite svettvänliga temperaturer så man kan bära läder igen...
2B21503A-F35B-4BA3-A3A6-F6947D8616F6.jpeg

Denna är alltså gulddoublé med stål baksida. 6mm hög borde vara ett riktmärke för fler tillverkare ;)
7F567F2A-DCEA-4E84-A3B0-98D8A2D65B3F.jpeg

Bär den på ett Hirsch Earl 20/18. Skulle varit estetiskt snyggare med 20/16, men det finns inte i denna modell
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@TompaC @Embridioum jag tror faktiskt på allvar att det kommer bli bättre just ur den aspekten, att man (nu när SG hoppar av Basel) slipper visa halvfärdiga modeller just för att mässan har ett datum. Nu kan dom istället lansera klockorna när dom är klara och kan komma i handeln. Jag skulle inte gå så långt som att kalla mig impulsköpare, men jag vill ha kortare puckar, annars hinner intresset svalna. 1. Man ser bilder ifrån mässan, blir sugen. 2. Börjar efterforska och lära sig detaljer om den nya modellen. 3. Går till sin lokala urmakare och testar klockan. Finns pengar så köps den. Finns det inte så börjar sparandet för att sedan köpas direkt finanserna är klara. Om det är som nu, steg 3 ligger åtta månader bort, då blir det sällan någon affär för mig. Då har man sett så mycket bilder och läst så mycket om klockan att när den väl kommer är man mätt. Jag tycker den nya hydron är riktigt snygg, men den kommer inte finnas i butik i samklang med min plånbok. Den kommer bli en typisk sån som man köper efter tre år till ett bra beg pris istället ;)
 

KJS79

Cartier
2-Faktor
Såg att Klockia fått in några av de nya Hydrosarna för förbeställning. Inget säkert leveransdatum utan bara "slutet av 2018". Grå, Blå och Svart. Den grå fanns med både gummi och länk. 41 mm-varianten på alla hittills och pris på ca 13.700
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Såg att Klockia fått in några av de nya Hydrosarna för förbeställning. Inget säkert leveransdatum utan bara "slutet av 2018". Grå, Blå och Svart. Den grå fanns med både gummi och länk. 41 mm-varianten på alla hittills och pris på ca 13.700
Jag inväntar samma gummi till min V.H.P. Skulle antagligen komma sen höst/vinter
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
@TompaC @Embridioum jag tror faktiskt på allvar att det kommer bli bättre just ur den aspekten, att man (nu när SG hoppar av Basel) slipper visa halvfärdiga modeller just för att mässan har ett datum. Nu kan dom istället lansera klockorna när dom är klara och kan komma i handeln. Jag skulle inte gå så långt som att kalla mig impulsköpare, men jag vill ha kortare puckar, annars hinner intresset svalna. 1. Man ser bilder ifrån mässan, blir sugen. 2. Börjar efterforska och lära sig detaljer om den nya modellen. 3. Går till sin lokala urmakare och testar klockan. Finns pengar så köps den. Finns det inte så börjar sparandet för att sedan köpas direkt finanserna är klara. Om det är som nu, steg 3 ligger åtta månader bort, då blir det sällan någon affär för mig. Då har man sett så mycket bilder och läst så mycket om klockan att när den väl kommer är man mätt. Jag tycker den nya hydron är riktigt snygg, men den kommer inte finnas i butik i samklang med min plånbok. Den kommer bli en typisk sån som man köper efter tre år till ett bra beg pris istället ;)
Du har en bra poäng där. De kommer att kunna fokusera väldigt mycket på framtagningen av modellerna överlag.

Undrar bara vilket forum delmoment använda sig av för att lansera klockorna. Kommer de göra någon egen ”Bazel” eller kommer de enbart marknadsföra via nätet och sedan låta klockorna komma ut snabbare till AD.. time Will tell!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Du har en bra poäng där. De kommer att kunna fokusera väldigt mycket på framtagningen av modellerna överlag.

Undrar bara vilket forum delmoment använda sig av för att lansera klockorna. Kommer de göra någon egen ”Bazel” eller kommer de enbart marknadsföra via nätet och sedan låta klockorna komma ut snabbare till AD.. time Will tell!
Möjligen SIHH, men jag tror att man kommer använda sig mer och mer av sociala medier för lanseringar, även olika forum osv i kombination med gamla kanaler. Jag minns inte vem det var som sa det ifrån SG, men tydligen gav Basel betydligt mindre än det kostade.
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Möjligen SIHH, men jag tror att man kommer använda sig mer och mer av sociala medier för lanseringar, även olika forum osv i kombination med gamla kanaler. Jag minns inte vem det var som sa det ifrån SG, men tydligen gav Basel betydligt mindre än det kostade.
Njae SIHH vetefan.

Det är ju Richemontgroup som anordnar det eventet och tror inte de är supertaggade på att ta in en såpass stor spelare som SGN (Omega, Blancpain, Glashutte) då de har såpass många märken själva som de vill framhäva såsom IWC, Panerai, Jaeger Le Coutre, A Lange schöne bland annat. Men eventuellt så kanske de bara ser det som en roligare grej att få SIHH att växa mer.
 

ikaroess

Cartier
@TompaC @Embridioum jag tror faktiskt på allvar att det kommer bli bättre just ur den aspekten, att man (nu när SG hoppar av Basel) slipper visa halvfärdiga modeller just för att mässan har ett datum. Nu kan dom istället lansera klockorna när dom är klara och kan komma i handeln. Jag skulle inte gå så långt som att kalla mig impulsköpare, men jag vill ha kortare puckar, annars hinner intresset svalna. 1. Man ser bilder ifrån mässan, blir sugen. 2. Börjar efterforska och lära sig detaljer om den nya modellen. 3. Går till sin lokala urmakare och testar klockan. Finns pengar så köps den. Finns det inte så börjar sparandet för att sedan köpas direkt finanserna är klara. Om det är som nu, steg 3 ligger åtta månader bort, då blir det sällan någon affär för mig. Då har man sett så mycket bilder och läst så mycket om klockan att när den väl kommer är man mätt. Jag tycker den nya hydron är riktigt snygg, men den kommer inte finnas i butik i samklang med min plånbok. Den kommer bli en typisk sån som man köper efter tre år till ett bra beg pris istället ;)

Så sant, kunde inte sagt det bättre själv :) men kanske tur för oss som slipper alla impulsköp :D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Senaste ”impulsköpet” ;)
F0B5CE94-AC73-4E1B-A917-672066C256BF.jpeg

Jag har sedan tidigare den med ljus tavla. En av (enligt mig) de bästa moderna heritage/vintagelook/homage som släppts. Den har liksom alla rätt som modern tolkning. Modern storlek på 40mm (i vintage sammanhang pratar man om jumbo) och safirglas. Välbeprövt urverk som samtidigt som det är tåligt går att rucka till riktigt bra prestanda.
8DA35944-B928-4BF2-9385-4E6619A011D4.jpeg

Redan när jag såg modellen för första gången klämde jag på den svarta, men kände då att den inte riktigt var vad jag var ute efter. Den gången blev det en Heritage Flagship.
B05146BA-DDAB-4356-A243-8F8CC21C6FBE.jpeg

Men sedan en tid tillbaka har jag kännt att den svarta lockade. Så, nu gjorde jag slag i saken. Den är riktigt trevlig. Den har tillskillnad ifrån lillebror med plexi och 36mm endast alternativet svart alligator, vilket är ett band av hög kvalité. Skulle vilja påstå att det är Hirsch London, fast det är stämplat Longines på insidan. Nu tänker jag nog bära den på ett brunt band av något slag, kanske ett Rios Seattle Cordovan... har ni några förslag (gärna med bild) får ni gärna bidra :)
 

Bilagor

  • 747FC166-2E1C-4EA0-8095-A9F73A3ED13C.jpeg
    747FC166-2E1C-4EA0-8095-A9F73A3ED13C.jpeg
    189.1 KB · Visningar: 2

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@Roffe det blev affär... :)
Jag beställde lite band ifrån watchbandcenter, tänkte att man kunde låta alligatorbanden vila tills i höst och under tiden bära lite annat.
Först ut Rios Cordovan till den svarta Heritage Conquest. Tyvärr hittade jag inget 20/16 så det blev 20/18, men jag hade ett 18 lås liggande så det får duga.
6E10D0CC-EAAE-4FAF-AB5D-95F4DE58DF5A.jpeg

Speciell känsla i detta läder, man riktigt känner hur det kommer åldras med värdighet.
0908A255-AAEF-4825-AF4A-4BBA0F82E5B7.jpeg

Näst på tur, LaGrande Presence guld, nu med blått saffianomönstrat. Klär den riktigt bra tycker jag.
BD63B9A0-AE70-4ADD-B00E-E11618B0C690.jpeg

Och sist ut, tvillingen i stål som gärna agerar arbetsklocka, nu med grönt gris ifrån Meyhofer. Löjligt mjukt och följsamt. Passar utmärkt till Jeans & vit T-shirt.
5DF78A3C-B39F-4570-88DD-0E69C775859F.jpeg
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
@Roffe det blev affär... :)
Jag beställde lite band ifrån watchbandcenter, tänkte att man kunde låta alligatorbanden vila tills i höst och under tiden bära lite annat.
Först ut Rios Cordovan till den svarta Heritage Conquest. Tyvärr hittade jag inget 20/16 så det blev 20/18, men jag hade ett 18 lås liggande så det får duga.
6E10D0CC-EAAE-4FAF-AB5D-95F4DE58DF5A.jpeg

Speciell känsla i detta läder, man riktigt känner hur det kommer åldras med värdighet.
0908A255-AAEF-4825-AF4A-4BBA0F82E5B7.jpeg

Näst på tur, LaGrande Presence guld, nu med blått saffianomönstrat. Klär den riktigt bra tycker jag.
BD63B9A0-AE70-4ADD-B00E-E11618B0C690.jpeg

Och sist ut, tvillingen i stål som gärna agerar arbetsklocka, nu med grönt gris ifrån Meyhofer. Löjligt mjukt och följsamt. Passar utmärkt till Jeans & vit T-shirt.
5DF78A3C-B39F-4570-88DD-0E69C775859F.jpeg
Snyggt! Klippte du alla 3 samtidigt? :D
 
Topp