Laddar...
Erikson Urhandel

Longines

Diskussion i 'Diskussion' startad av Galaxy, 16 augusti 2014.

1. BarbaBaba

BarbaBaba Silver

Från:
    Stockholm
    Det blir bättre kommande år ;)

TompaC gillar detta.
  2. Embridioum

Embridioum Tantal

Hehe

3. BarbaBaba

BarbaBaba Silver

Från:
    Stockholm
    @TompaC @Embridioum jag tror faktiskt på allvar att det kommer bli bättre just ur den aspekten, att man (nu när SG hoppar av Basel) slipper visa halvfärdiga modeller just för att mässan har ett datum. Nu kan dom istället lansera klockorna när dom är klara och kan komma i handeln. Jag skulle inte gå så långt som att kalla mig impulsköpare, men jag vill ha kortare puckar, annars hinner intresset svalna. 1. Man ser bilder ifrån mässan, blir sugen. 2. Börjar efterforska och lära sig detaljer om den nya modellen. 3. Går till sin lokala urmakare och testar klockan. Finns pengar så köps den. Finns det inte så börjar sparandet för att sedan köpas direkt finanserna är klara. Om det är som nu, steg 3 ligger åtta månader bort, då blir det sällan någon affär för mig. Då har man sett så mycket bilder och läst så mycket om klockan att när den väl kommer är man mätt. Jag tycker den nya hydron är riktigt snygg, men den kommer inte finnas i butik i samklang med min plånbok. Den kommer bli en typisk sån som man köper efter tre år till ett bra beg pris istället ;)

Dixie, ikaroess och Embridioum gillar detta.
  4. KJS79

KJS79 Tantal

Såg att Klockia fått in några av de nya Hydrosarna för förbeställning. Inget säkert leveransdatum utan bara "slutet av 2018". Grå, Blå och Svart. Den grå fanns med både gummi och länk. 41 mm-varianten på alla hittills och pris på ca 13.700

BarbaBaba gillar detta.
  5. BarbaBaba

BarbaBaba Silver

Från:
    Stockholm
    Jag inväntar samma gummi till min V.H.P. Skulle antagligen komma sen höst/vinter

KJS79 gillar detta.
  6. TompaC

TompaC Silver

Från:
    Västkusten
    Du har en bra poäng där. De kommer att kunna fokusera väldigt mycket på framtagningen av modellerna överlag.

Undrar bara vilket forum delmoment använda sig av för att lansera klockorna. Kommer de göra någon egen ”Bazel” eller kommer de enbart marknadsföra via nätet och sedan låta klockorna komma ut snabbare till AD.. time Will tell!

7. BarbaBaba

BarbaBaba Silver

Från:
    Stockholm
    Möjligen SIHH, men jag tror att man kommer använda sig mer och mer av sociala medier för lanseringar, även olika forum osv i kombination med gamla kanaler. Jag minns inte vem det var som sa det ifrån SG, men tydligen gav Basel betydligt mindre än det kostade.

Traditional gillar detta.
  8. TompaC

TompaC Silver

Från:
    Västkusten
    Njae SIHH vetefan.

Det är ju Richemontgroup som anordnar det eventet och tror inte de är supertaggade på att ta in en såpass stor spelare som SGN (Omega, Blancpain, Glashutte) då de har såpass många märken själva som de vill framhäva såsom IWC, Panerai, Jaeger Le Coutre, A Lange schöne bland annat. Men eventuellt så kanske de bara ser det som en roligare grej att få SIHH att växa mer.

BarbaBaba gillar detta.
  9. ikaroess

ikaroess Titan

Så sant, kunde inte sagt det bättre själv :) men kanske tur för oss som slipper alla impulsköp :D

BarbaBaba gillar detta.
  10. BarbaBaba

BarbaBaba Silver

Från:
    Stockholm
    Senaste ”impulsköpet” ;)
    F0B5CE94-AC73-4E1B-A917-672066C256BF.
    Jag har sedan tidigare den med ljus tavla. En av (enligt mig) de bästa moderna heritage/vintagelook/homage som släppts. Den har liksom alla rätt som modern tolkning. Modern storlek på 40mm (i vintage sammanhang pratar man om jumbo) och safirglas. Välbeprövt urverk som samtidigt som det är tåligt går att rucka till riktigt bra prestanda.
    8DA35944-B928-4BF2-9385-4E6619A011D4.
    Redan när jag såg modellen för första gången klämde jag på den svarta, men kände då att den inte riktigt var vad jag var ute efter. Den gången blev det en Heritage Flagship.
    B05146BA-DDAB-4356-A243-8F8CC21C6FBE.
    Men sedan en tid tillbaka har jag kännt att den svarta lockade. Så, nu gjorde jag slag i saken. Den är riktigt trevlig. Den har tillskillnad ifrån lillebror med plexi och 36mm endast alternativet svart alligator, vilket är ett band av hög kvalité. Skulle vilja påstå att det är Hirsch London, fast det är stämplat Longines på insidan. Nu tänker jag nog bära den på ett brunt band av något slag, kanske ett Rios Seattle Cordovan... har ni några förslag (gärna med bild) får ni gärna bidra :)

Bifogade filer:

msim, Camo00, Bossebäver och 6 andra gillar detta.
  11. Roffe

Roffe Brons

Från:
    Linköping
    Några dagar sedan, idsg regn. Kontraster.

76DBB0FD-094B-4F5F-8F29-ECB3974BF353.

Frallet, Dixie, Beo och 2 andra gillar detta.
  12. BarbaBaba

BarbaBaba Silver

Från:
    Stockholm
    @Roffe det blev affär... :)
    Jag beställde lite band ifrån watchbandcenter, tänkte att man kunde låta alligatorbanden vila tills i höst och under tiden bära lite annat.
    Först ut Rios Cordovan till den svarta Heritage Conquest. Tyvärr hittade jag inget 20/16 så det blev 20/18, men jag hade ett 18 lås liggande så det får duga.
    6E10D0CC-EAAE-4FAF-AB5D-95F4DE58DF5A.
    Speciell känsla i detta läder, man riktigt känner hur det kommer åldras med värdighet.
    0908A255-AAEF-4825-AF4A-4BBA0F82E5B7.
    Näst på tur, LaGrande Presence guld, nu med blått saffianomönstrat. Klär den riktigt bra tycker jag.
    BD63B9A0-AE70-4ADD-B00E-E11618B0C690.
    Och sist ut, tvillingen i stål som gärna agerar arbetsklocka, nu med grönt gris ifrån Meyhofer. Löjligt mjukt och följsamt. Passar utmärkt till Jeans & vit T-shirt.
    5DF78A3C-B39F-4570-88DD-0E69C775859F.

msim, fluffy67, Swizz beat och 5 andra gillar detta.
  13. Roffe

Roffe Brons

Från:
    Linköping
    Snyggt! Klippte du alla 3 samtidigt? :D

BarbaBaba gillar detta.
  14. BarbaBaba

BarbaBaba Silver

Från:
    Stockholm
    Ja, banden, inte klockorna :D

15. Roffe

Roffe Brons

Från:
    Linköping
    Haha, attans, jag som hoppades på klockorna! ;)

BarbaBaba gillar detta.
  16. BarbaBaba

BarbaBaba Silver

Från:
    Stockholm
    Hade jag fått bra rabatt så :rolleyes:;)

Roffe gillar detta.
  17. Roffe

Roffe Brons

Från:
    Linköping
    Haha!:cool:

BarbaBaba gillar detta.
  18. BarbaBaba

BarbaBaba Silver

Från:
    Stockholm
    Nu har @jankoxxx levererat dom perfekta kläderna ... 20/16 och cognac med dämpad guldfärgad tråd till den lilla svarta
    2F29ED3A-3DC2-42BE-A9A5-2C8B80F07285.
    Och 20/16 colour 8 med elfenbensfärgad tråd till brorsan.
    E3123CCB-469F-4F95-90C3-CA78CE283F34.

msim, Andsan, Frallet och 4 andra gillar detta.
  19. Jonulf

Jonulf Guld Premium

Från:
    Chronofogden
    Någon som har klämt på den nya legend divern? Posta lite bilder i så fall:)

Gusvigilante och Aquaracer2 gillar detta.
  20. BarbaBaba

BarbaBaba Silver

Från:
    Stockholm
    Jag tror varken den eller hydron finns i butik än ...

21. Jonulf

Jonulf Guld Premium

Från:
    Chronofogden
    Jasså! Då förstår jag avsaknaden här i tråden. Har helt missat en ny hydro, bara lagt märke till nya lld och skin divern:p

BarbaBaba gillar detta.
  22. Micke7406

Micke7406 Plast

Då har man själv börjat husa Longines,
    Mycket klocka för pengarna , kvalite på topp utan att kosta en förmögenhet.
    Ett mycket bra insteg i denna fantastiska värld.
    1.

Erkkn, Minuten och MickeJ gillar detta.
  23. Swizz beat

Swizz beat Guld

Från:
    The Best Coast
    Longines Master Collection Chronograph har fått mycket handledstid denna vecka på besök i Schweiz, klassiskt sportig kronograf med storlek 40mm, som också passar utmärkt till kostym :cigar:
    C7F1E09E-1C33-48E9-B724-CDFB15C8AB41.
    B8F81CC4-0BB1-49B6-8C8C-9A34C8A095EC.

Andsan, Erkkn, C-J och 2 andra gillar detta.
  24. ANkk

ANkk Tantal

Från:
    Skåne
    Härliga klockor i tråden.

Har någon här haft sin Longines inne på underhållsservice i Skåne? I mitt fall gäller det en HC Automatic Chrono, blå urtavla för den som är intresserad av att veta.

Longines själv yrkar på en ca kostnad på 3900kr men jag hade hoppats på en lägre summa. Källa: https://www.longines.com/maintenance-prices

25. Fixxxer

Fixxxer Diamant Friends Of KS Premium

Jag tycker det låter väldigt rimligt faktiskt. Tror inte du kommer ner så mycket i pris om du inte tar den till någon fristående urmakare (men det hade jag inte gjort för det priset och för att vara säker på att det går rätt till inkl garanti).

bvb gillar detta.
  26. daveid

daveid Tantal

Kan man lämna in klockan på service själv, direkt till Swatch group eller måste man gå via en urmakare? Jag tänker specifikt på att t.ex en komplett service (inkl. polering) på en Longines Legend Diver t.ex kostar 2300 enligt Swatch groups prislista medan t.ex Nymans Ur specar 4600kr inklusive- och 3100kr exklusive polering. Eller är priserna enbart till för återförsäljare?

Edit: Var lite snabb med att fråga. Verkar som att man kan posta in klockan direkt till Swatch Group gratis (ifall någon annan undrar).
    https://www.longines.com/send-and-service-your-watch

BarbaBaba gillar detta.
  27. ANkk

ANkk Tantal

Från:
    Skåne
    Mjo, du har helt rätt. Det är lika bra att få det gjort innan det är försent.

28. Ur-snygg

Ur-snygg Tantal

Hej på er! Har nu anslutit mig till skaran som håller till i denna tråd io.m. inköp av en Conquest chronograph. Bara att inse att Longines gör riktigt trevliga klockor.
    Feast your eyes on this!
    IMG_20180927_095548.

29. BarbaBaba

BarbaBaba Silver

Från:
    Stockholm
    Grattis! Det finns mycket att gilla med den modellen

30. Ur-snygg

Ur-snygg Tantal

Tack för det. Håller dessutom med dig. Tycker att den förenar nytt och gammalt, funktion och form på ett förtjänstfullt sätt.

BarbaBaba gillar detta.
Mollstedt