• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu har @jankoxxx levererat dom perfekta kläderna ... 20/16 och cognac med dämpad guldfärgad tråd till den lilla svarta
2F29ED3A-3DC2-42BE-A9A5-2C8B80F07285.jpeg

Och 20/16 colour 8 med elfenbensfärgad tråd till brorsan.
E3123CCB-469F-4F95-90C3-CA78CE283F34.jpeg
 

ANkk

Cartier
Härliga klockor i tråden.

Har någon här haft sin Longines inne på underhållsservice i Skåne? I mitt fall gäller det en HC Automatic Chrono, blå urtavla för den som är intresserad av att veta.

Longines själv yrkar på en ca kostnad på 3900kr men jag hade hoppats på en lägre summa. Källa: https://www.longines.com/maintenance-prices
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Härliga klockor i tråden.

Har någon här haft sin Longines inne på underhållsservice i Skåne? I mitt fall gäller det en HC Automatic Chrono, blå urtavla för den som är intresserad av att veta.

Longines själv yrkar på en ca kostnad på 3900kr men jag hade hoppats på en lägre summa. Källa: https://www.longines.com/maintenance-prices
Jag tycker det låter väldigt rimligt faktiskt. Tror inte du kommer ner så mycket i pris om du inte tar den till någon fristående urmakare (men det hade jag inte gjort för det priset och för att vara säker på att det går rätt till inkl garanti).
 
  • Like
Reactions: bvb

daveid

Cartier
2-Faktor
Kan man lämna in klockan på service själv, direkt till Swatch group eller måste man gå via en urmakare? Jag tänker specifikt på att t.ex en komplett service (inkl. polering) på en Longines Legend Diver t.ex kostar 2300 enligt Swatch groups prislista medan t.ex Nymans Ur specar 4600kr inklusive- och 3100kr exklusive polering. Eller är priserna enbart till för återförsäljare?

Edit: Var lite snabb med att fråga. Verkar som att man kan posta in klockan direkt till Swatch Group gratis (ifall någon annan undrar).
https://www.longines.com/send-and-service-your-watch
 

ANkk

Cartier
Jag tycker det låter väldigt rimligt faktiskt. Tror inte du kommer ner så mycket i pris om du inte tar den till någon fristående urmakare (men det hade jag inte gjort för det priset och för att vara säker på att det går rätt till inkl garanti).

Mjo, du har helt rätt. Det är lika bra att få det gjort innan det är försent.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för det! Skulle jag inte haft så stora handleder så hade den definitivt varit på listan för potentiella dressklockor! :)
Vilken storlek är optimal för en dressklocka på din handled? Personligen vill jag ha "lite" läder på var sida klockan när det är kostymdax. Jag har ca 18cm och tycker det ser bra ut med ca 38mm och lugglängd runt 45. Men just denna skulle jag köra som vardagsklocka :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vilken storlek är optimal för en dressklocka på din handled? Personligen vill jag ha "lite" läder på var sida klockan när det är kostymdax. Jag har ca 18cm och tycker det ser bra ut med ca 38mm och lugglängd runt 45. Men just denna skulle jag köra som vardagsklocka :)
Har ca 19,5cm handled. Men sen är det ju också så att man blir van vid både mindre och större klockor efter en tid på armen, så jag tror absolut inte att 38mm är omöjligt, men jag skulle inte beställa en via internet. Isåfall får jag testa en i butik innan!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har ca 19,5cm handled. Men sen är det ju också så att man blir van vid både mindre och större klockor efter en tid på armen, så jag tror absolut inte att 38mm är omöjligt, men jag skulle inte beställa en via internet. Isåfall får jag testa en i butik innan!
Då borde heritage conquest på 40mm passa dig fint :) Möjligen är dom mer vintage flirt än rena dressklockor...
 

Swisswatches

Cartier
Hej alla i Longines-tråden!
Igår satt jag och tittade på Longines Hydroconquest utan kronograf dvs en enkel HQ. När jag tittade på priset såg jag att HQ är dyrare än vanligt, faktiskt drygt 14k och vanliga conquest är höjd med några få hundralappar. Vad jag vet så kostade conquest och hydro-conquest i princip lika mycket innan sommaren.
Någon som vet varför de har höjt båda två, men har höjt HQ så mycket mer.

Bjuder på ett wrist-shot också
image.jpg

Mvh Victor
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej alla i Longines-tråden!
Igår satt jag och tittade på Longines Hydroconquest utan kronograf dvs en enkel HQ. När jag tittade på priset såg jag att HQ är dyrare än vanligt, faktiskt drygt 14k och vanliga conquest är höjd med några få hundralappar. Vad jag vet så kostade conquest och hydro-conquest i princip lika mycket innan sommaren.
Någon som vet varför de har höjt båda två, men har höjt HQ så mycket mer.

Bjuder på ett wrist-shot också
image.jpg

Mvh Victor
Vart tittade du? Alla tillverkare har väl höjt priserna? Spontant säger jag att du sett priset på den "nya" HQ´n medans den vanliga Conquesten bara fått ordinarie höjning. Men vill du veta, och har lust att sprida lite kunskap i frågan kan du väl höra efter med stället du tittade på och sedan dela här :)
 

Swisswatches

Cartier
Vart tittade du? Alla tillverkare har väl höjt priserna? Spontant säger jag att du sett priset på den "nya" HQ´n medans den vanliga Conquesten bara fått ordinarie höjning. Men vill du veta, och har lust att sprida lite kunskap i frågan kan du väl höra efter med stället du tittade på och sedan dela här :)
Ordinarie prishöjning? Jag har faktiskt aldrig hört talas om det. Vad är det?

Edit* Jag tittade på Longines hemsida, och ja det var den nya HQ:n. Men jag undrar fortfarande vad en ordinarie prishöjning är för något.
 
Senast ändrad:
Topp