Laddar...
Erikson Urhandel

Longines

Diskussion i 'Diskussion' startad av Galaxy, 16 augusti 2014.

1. Beo

Beo Silver

Från:
    Urtiden
    Dagens klocka!:)
    15630075686386270356746542714985.

stesun, Kropoth, BarbaBaba och 2 andra gillar detta.
  2. Klockfantasten79

Klockfantasten79 Titan

7742AC6B-7174-4216-9FEE-C3F799C64575. Nytt band!

Swizz beat, Beo och PetriS gillar detta.
  3. Swizz beat

Swizz beat Platina

Från:
    The Best Coast
    Master Collection Chronograph 40mm
    41897C83-45F5-4ABC-9774-4CBA94C61DB6.

Rymdhamstern, Kropoth, Pave och 5 andra gillar detta.
  4. Klockfantasten79

Klockfantasten79 Titan

70FB3CAB-0671-4CAA-B01C-5BE4618403E8. 8765CCF5-6EE1-4E2B-8CE6-2CC4BFE63B9B. 8D5FC56A-A41B-4436-A179-9B9BF6CDBDDC. Min nya klocka kom idag! Vilken feeling! Love it! :):happyhappy:
    22 mm armband. Skönt!

Dixie, Swizz beat, Jonas74 och 10 andra gillar detta.
  5. Ryssen

Ryssen Plast

Ny vapendragare med i matchen! :happyhappy:

Bifogade filer:

6. Klockfantasten79

Klockfantasten79 Titan

Heritage diver åker bil!
    CC43AF17-7E2E-4178-A3BD-1E9AE816B0A3.

Aquaracer2, VadÄrKlockanNu, Beo och 2 andra gillar detta.
  7. Klockfantasten79

Klockfantasten79 Titan

07E62047-5923-4411-AC21-02F7FF0B5789.
    Heritage diver åker Gotlandsfärjan! :)

Jonas74, Burnman och Beo gillar detta.
  8. VadÄrKlockanNu

VadÄrKlockanNu Titan

Redan postat den i paketöppnartråden men slänger in några "exklusiva" bilder för att lyfta denna i mitt tycke underskattade tråd :)

Announced på Basel 2018 och sedan... nada.
    Har varit inne på lokala ADn med någon månads mellanrum och samma svar varje gång, "om en månad".
    Under GHS var jag inne i Pop-Up-affären men de visste knappt den fanns. Förståligt då Heritage-serien bara ett par procent av deras totala försäljning.

Den har såklart funnits på nätet och via gråhandel men jag ville se den IRL först, plus att jag ändå inte skulle köpa den förns ett visst datum (vilket var nu). Så när det var dags blev det AD fast via nätet och hålla tummarna.

Första intrycket: Sjukt Nöjd :)

Heritage-4.

Heritage-10.

Heritage-9.

Älskar visarna som går från svart till attackblå beroende på vinkeln.
    Heritage-5.

39mm Conquest vs 38mm Military.
    Conquesten är som bekant 300m med skruvkrona osv, så den är större och tyngre på alla sätt.
    Heritage-8.

falten, Aquaracer2, Ryssen och 9 andra gillar detta.
  9. Swisswatches

Swisswatches Titan

Från:
    Ena sidan av Sverige
    Riktigt snygg! Har sneglat åt den flera gånger.
    Hur mycket väger den?

Trevlig dinka till vänster också, inte alls partisk;)
    image.
    Ja, jag har bytt ”klockhandled” och nej jag har inte rengjort glaset på flera veckor:bag:

Beo och VadÄrKlockanNu gillar detta.
  10. VadÄrKlockanNu

VadÄrKlockanNu Titan

Vet inte på rak arm. Men håller jag i den samtidigt som Conquesten så är det betydligt lättare.

11. Klockfantasten79

Klockfantasten79 Titan

Jag har en heritage diver och undrar om den är ISO 6425. (300 m) eller om den är testad med någon annan standard? Någon som vet?

12. Kropoth

Kropoth Tantal

Om det INTE står "Diver's" på den så är det osannolikt att det är en ISO-certifierad dykare.

EDIT: missade "inte." Ursäkta eventuellt missförstånd.

Senast ändrad: 7 augusti 2019
  13. Elias.A

Elias.A Tantal

Från:
    Stockholm
    Grymt snyggt! Tavlan och visarna passar riktigt bra

VadÄrKlockanNu gillar detta.
  14. Kropoth

Kropoth Tantal

Skrev fel. Upptäckte först nu.

15. Jonas74

Jonas74 Plast

Från:
    Stockholm
    Råkade bli med en Conquest VHP. Allt är ju relativt men anser att det är min första "riktiga" klocka :)

DSC_0089.JPG

16. SurFerrari

SurFerrari Titan

Från:
    Republiken Majorna
    Hej kollegor! Någon som skulle kunna vara behjälplig med vilken modell detta är? Har letat som en dåre på nätet utan framgång :/
    51E0354F-F2DD-4FA1-99DF-230E489BCA2F. 49EB865E-4508-4E13-96FB-254BBF544575.

Aquaracer2 och Beo gillar detta.
  17. Gäspande_Skorpan

Gäspande_Skorpan KS Explorers Club

Jag och @meo_swe håller på att konspirera ihop en klocka till en väldigt god vän som till slut ska ta examen efter många års slit. Efter en massa fram- och tillbaka landade vi i att en Conquest VHP inte bara är en väldigt prisvärd klocka utan också är typ den objektivt bästa icke-dykaren i världen. Det är svårt med gåvor, de flesta människor gillar inte att behöva ställa om/vrida upp klockor. Ingen gillar serviceräkningar.

Att för under 10 kex oprutat kunna ge någon en dinka med orden ”Du behöver inte ställa om den i månadsluten och den kommer inte sumpa mer än 10 sekunder på ett år” är rätt knäppt. Så visst är det en ”riktig” klocka, grattis!

Senast ändrad: 9 augusti 2019
    BarbaBaba, Bezelman, Kropoth och 2 andra gillar detta.
  18. Dafi

Dafi Plast

Från:
    Stockholm
    Vad för nummer står det på bakboetten?

19. SurFerrari

SurFerrari Titan

Från:
    Republiken Majorna
    Vet ej. Såg en bild på klockan och tyckte den skulle passa som present till damen. Får bli att man knallar ner till lokala butiken.

20. Michael.

Michael. Brons

Från:
    North of the wall

Saint Imier serien.
    Bor du i götet så glid in på Jarl sandin eller Magnussons ur och be en säljare visa kollektionsboken så får du exakt referens.

https://www.longines.com/watches/st-imier-collection

Aquaracer2 och SurFerrari gillar detta.
  21. Lucifer

Lucifer Plast

Av länken att döma såg det ut som en Saint-Imier och en snabb googling gav ref. l2.263.5.87.7. Hittar den inte på longines hemsida, verkar vara utgången modell. Finns som helstål på sidan men inte tt, https://www.longines.com/watches/st-imier-collection/l2-263-0-87-6, om du däremot bor i stockholm eller ska dit kan det vara värt att kika in på nymans ur https://www.nymansur.com/sortiment/longines/saint-imier/l22635877/longines-saint-imier-l22635877.

EDIT: kanske snarare en L2.563.5.87.7 eller liknande, men oavsett verkar det vara en utgången modell ur Saint-Imier kollektionen

SurFerrari gillar detta.
  22. Dafi

Dafi Plast

Från:
    Stockholm
  23. Strindberg

Strindberg Guld

Från:
    Hälsingland
    Småspanar efter en sådan, är den blå? Dra ett pm då den ska iväg?

24. Jonas74

Jonas74 Plast

Från:
    Stockholm
    Det är den svarta men finns blå, vit och kolfiber och även med svart boett (sammanlagt 15 versioner enligt hemsidan). Den ska absolut ingenstans på ett bra tag känns det som just nu men man ska väl aldrig säga aldrig osv :)

25. Jonas74

Jonas74 Plast

Från:
    Stockholm
    Tack! Det började med att jag ville ha någon form av HAQ. Sedan rent designmässigt hade jag noterat ingen dykring. Men sedan när jag läste om denna blev evighetsdatum (säger man så?) nästan ett krav också. Varför ha en klocka som går riktigt bra men behöva ställa om den i slutet av månaden?

Nu behöver jag göra två justeringar om året för sommar-/vintertid. Men då har det visat sig (detta kanske är allmänt känt) att klockan har en riktigt bra funktion på så sätt att drar man ut kronan och snurrar till snabbt ställs tiden om en timme fram eller tillbaka utan att "tappa tiden" så att säga. Så den justeringen två gånger om året går blixtsnabbt.

När batteriet börjar ta slut har man cirka sex månader på sig att byta batteriet utan att datumet påverkas. Jag kanske har för höga förhoppningar men jag tänker att jag kommer antagligen inte behöva röra klockan förutom dom snabba DST-justeringarna på ett bra tag. Byter jag bara batteri i tid behöver jag aldrig röra datumet och urmakaren lär ju ställa tiden vid bytet så behöver kanske inte röra den så mycket mellan dessa heller :D

Burnman, Gäspande_Skorpan och Ryssen gillar detta.
  26. Strindberg

Strindberg Guld

Från:
    Hälsingland
    Mm, vet att det finna 100 varianter. Dock är de lite stora, för visst finns det bara 41/43 mm?
    Annars verkar de sweet!

27. Jonas74

Jonas74 Plast

Från:
    Stockholm
    Så vitt jag vet är 41 tyvärr det minsta med quartz.
    Jag är ju nykär men ja, sweet!

28. ErikCrazylegs

ErikCrazylegs Plast

Från:
    Stockholm
    Tjena Klockers,
    Ny på forumet, letar lite olika grejer, först och främst undrar jag om någon kan Longines och Dolcevita-serien (för kvinnor) vanlig kvarts. Tänkt som potentiell 60-årspresent till mamsen. Någon som har erfarenhet (overall kvalité, enkelt att byta batteri/batterilängd etc)? Har ni andra rekommendationer i samma prisklass (bra exemplar begagnat går bra också). Har även kikat lite på Certina då jag själv har en DS-1:a som jag är väldigt nöjd med.

Är jag i fel tråd/forum, bara skriva så flyttar jag mig!

Ha det!

Kropoth gillar detta.
  29. Dafi

Dafi Plast

Från:
    Stockholm
    IMG_2637.JPG
    IMG_3044.JPG
    Longines Conquest Heritage Chronograph (L1.641.4). Planen är att slänga på ett brunt krokodilband, typ Hirsch Genuine Croco. Den har en härlig sunburst-dial, liknande Rolex rhodium dial. Har sökt efter lite info om modellen, men den verkar vara relativt ovanlig (?). Hittar inte mycket mer än döda länkar till e-handel. Om någon har en länk till modellens historia eller liknande skulle jag uppskatta det mycket!

PJO och Jonas74 gillar detta.
  30. Jonas74

Jonas74 Plast

Från:
    Stockholm
    Har ingen info om klockan men riktigt stilig!

Dafi gillar detta.
Mollstedt