• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Mech David

Cartier
Vad tycker ni om den här?
Jag tycker att lysmassan på händerna inte passar och att datumtypsnittet är för litet. Annars är den riktigt snygg.
(inte min bild)
https://monochrome-watches.com/hands-on-new-longines-1832-moon-phase-live-pics-price/
Longines-1832-Moon-Phase-8.jpg
 
Senast ändrad:
Vad tycker ni om den här?
Jag tycker att lysmassan på händerna inte passar och att datumtypsnittet är för litet. Annars är den riktigt snygg.
(inte mina bilder)
https://monochrome-watches.com/hands-on-new-longines-1832-moon-phase-live-pics-price/
Longines-1832-Moon-Phase-8.jpg
Otroligt vacker, lysmassan i visarna var inget jag tänkte på innan du skrev det. Kanske upplevs som mindre utmärkande i verkligheten?
Nu är jag en riktig sucker för månfasklockor så mitt tyckande är högst skruvat förmodar jag.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad tycker ni om den här?
Jag tycker att lysmassan på händerna inte passar och att datumtypsnittet är för litet. Annars är den riktigt snygg.
(inte mina bilder)
https://monochrome-watches.com/hands-on-new-longines-1832-moon-phase-live-pics-price/
Longines-1832-Moon-Phase-8.jpg
Jag såg den med bara datum för en tid sedan, tyckte spontant den var riktigt snygg med de små applicerade sekundmarkeringarna och "calatrava" designen. När jag förra veckan testade den var det andra saker jag störde mig på ;) Bland annat de spikraka luggarna som annars påminner om Flagship, och storleken.
Vad är det med lysmassan?
 

Mech David

Cartier
Jag såg den med bara datum för en tid sedan, tyckte spontant den var riktigt snygg med de små applicerade sekundmarkeringarna och "calatrava" designen. När jag förra veckan testade den var det andra saker jag störde mig på ;) Bland annat de spikraka luggarna som annars påminner om Flagship, och storleken.
Vad är det med lysmassan?
Förstår att raka luggar är störigt. Är de inte väldigt raka på calatrava också?
Jag tycker inte lysmassa passar på en så pass dressig klocka. Det är som att ha läderband på dykarklocka. Fel helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Förstår att raka luggar är störigt. Är de inte väldigt raka på calatrava också?
Jag tycker inte lysmassa passar på en så pass dressig klocka. Det är som att ha läderband på dykarklocka. Fel helt enkelt.

Håller kanske egentligen med. Men eftersom de haft lysamassa på den typen i typ 50år så är det för mig mer värt att de är konsekventa.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad tycker ni om den här?
Jag tycker att lysmassan på händerna inte passar och att datumtypsnittet är för litet. Annars är den riktigt snygg.
(inte min bild)
https://monochrome-watches.com/hands-on-new-longines-1832-moon-phase-live-pics-price/
Longines-1832-Moon-Phase-8.jpg
Gillar visardesign och index, även boettformen tycker jag flyger. Dock skulle jag hellre se visare och index utan lysmassa, finns ingen anledning på denna typ av klocka. Men det stora problemet är storleken på 40mm för denna typ av klocka.
Den skulle vara typ 36 tycker jag.

Synd, känns som ingen tillverkare vågar släppa denna typ av klocka i mindre storlek!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Förstår att raka luggar är störigt. Är de inte väldigt raka på calatrava också?
Jag tycker inte lysmassa passar på en så pass dressig klocka. Det är som att ha läderband på dykarklocka. Fel helt enkelt.
Jag förstår... Det är ju samma typ av visare med lysmassa även på Heritage conquest och flagship (möjligen diskretare utfört) och den fyller knappt någon praktisk funktion. "Dressklockor" är ju en ganska nypåhittad kategori, så att kategorisera om en "Heritage" är ju egentligen lite tokigt då dom från början snarare ansågs moderna och sportiga med både lysmassa, datum, sekundvisare osv. Denna är tydligen en Heritage utan förlaga, så då kunde dom ju gjort andra val med visarna. Jag tycker nog det vore snyggare med lite längre visare... Att luggarna är raka är inte fult i sig, jag tyckte bara dom var för dominanta. På Flagship är dom av liknande form men lite inåtvinklade vilket ger ett annat intryck.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Gillar visardesign och index, även boettformen tycker jag flyger. Dock skulle jag hellre se visare och index utan lysmassa, finns ingen anledning på denna typ av klocka. Men det stora problemet är storleken på 40mm för denna typ av klocka.
Den skulle vara typ 36 tycker jag.

Synd, känns som ingen tillverkare vågar släppa denna typ av klocka i mindre storlek!
+1 Väl på kändes den ganska stor. Rados "tradition serie" vågar faktiskt hålla nere storleken, men dom ser man inte ofta här på KS
https://www.fratellowatches.com/hot-take-rado-golden-horse-collection/
 
Ett alternativ är ju Master Collection Moonphase (som för övrigt är stark kandidat till mitt nästa köp).
Den har inte lysmassa på visarna och finns både i dressigare samt mer vintage utförande. Även val av arabiska/romerska/index.
Den svarta med romerska eller den blå är de jag suktar mest efter.
 

simtod

Omega
Nöjd så långt, om den fortsätter som den börjat kommer den vara väl inom 5sek när jag haft den ett år. Det enda jag kan anmärka på är att tavlan har lite låg kontrast i vissa ljusförhållanden och att spännet känns lite billigt med halvvassa kanter. :)

Synd, tavlan i sig ju riktigt ball. Jag hade rockat ett läderarmband till den.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nöjd så långt, om den fortsätter som den börjat kommer den vara väl inom 5sek när jag haft den ett år. Det enda jag kan anmärka på är att tavlan har lite låg kontrast i vissa ljusförhållanden och att spännet känns lite billigt med halvvassa kanter. :)
Jag förstår vad du menar, men jag tyckte faktiskt den hade en lite speciell effekt med läsbarheten. I den vinkel som index och siffror vart mörka (black chrome tror jag dom kallade färgen) så framträdde lysmassan och den röda toppen på sekundvisaren extra tydligt, medans när index och siffror blänker i ljuset försvann lysmassan och den röda toppen. Tyckte det var ganska coolt, men visst blir den generella läsbarheten som man är van lite lidande.
 

Jonas74

Omega
Nöjd så långt, om den fortsätter som den börjat kommer den vara väl inom 5sek när jag haft den ett år. Det enda jag kan anmärka på är att tavlan har lite låg kontrast i vissa ljusförhållanden och att spännet känns lite billigt med halvvassa kanter. :)
Jo, lite låg kontrast på tavlan. Eller kanske som @BarbaBaba säger lite olika. Har själv suttit med klockan på armen och ”tänt och släckt” 6 och 12 genom små skillnader i vinkeln på handleden :) Inte testat gummit men länken är riktigt bekväm kan jag tycka.
 
Topp