• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Hej kollegor! Någon som skulle kunna vara behjälplig med vilken modell detta är? Har letat som en dåre på nätet utan framgång :/
51E0354F-F2DD-4FA1-99DF-230E489BCA2F.jpeg
49EB865E-4508-4E13-96FB-254BBF544575.png
Vad för nummer står det på bakboetten?

Hej kollegor! Någon som skulle kunna vara behjälplig med vilken modell detta är? Har letat som en dåre på nätet utan framgång :/
51E0354F-F2DD-4FA1-99DF-230E489BCA2F.jpeg
49EB865E-4508-4E13-96FB-254BBF544575.png

Av länken att döma såg det ut som en Saint-Imier och en snabb googling gav ref. l2.263.5.87.7. Hittar den inte på longines hemsida, verkar vara utgången modell. Finns som helstål på sidan men inte tt, https://www.longines.com/watches/st-imier-collection/l2-263-0-87-6, om du däremot bor i stockholm eller ska dit kan det vara värt att kika in på nymans ur https://www.nymansur.com/sortiment/longines/saint-imier/l22635877/longines-saint-imier-l22635877.

EDIT: kanske snarare en L2.563.5.87.7 eller liknande, men oavsett verkar det vara en utgången modell ur Saint-Imier kollektionen

Senast ändrad:
Jag och @meo_swe håller på att konspirera ihop en klocka till en väldigt god vän som till slut ska ta examen efter många års slit. Efter en massa fram- och tillbaka landade vi i att en Conquest VHP inte bara är en väldigt prisvärd klocka utan också är typ den objektivt bästa icke-dykaren i världen. Det är svårt med gåvor, de flesta människor gillar inte att behöva ställa om/vrida upp klockor. Ingen gillar serviceräkningar.

Att för under 10 kex oprutat kunna ge någon en dinka med orden ”Du behöver inte ställa om den i månadsluten och den kommer inte sumpa mer än 10 sekunder på ett år” är rätt knäppt. Så visst är det en ”riktig” klocka, grattis!
Tack! Det började med att jag ville ha någon form av HAQ. Sedan rent designmässigt hade jag noterat ingen dykring. Men sedan när jag läste om denna blev evighetsdatum (säger man så?) nästan ett krav också. Varför ha en klocka som går riktigt bra men behöva ställa om den i slutet av månaden?

Nu behöver jag göra två justeringar om året för sommar-/vintertid. Men då har det visat sig (detta kanske är allmänt känt) att klockan har en riktigt bra funktion på så sätt att drar man ut kronan och snurrar till snabbt ställs tiden om en timme fram eller tillbaka utan att "tappa tiden" så att säga. Så den justeringen två gånger om året går blixtsnabbt.

När batteriet börjar ta slut har man cirka sex månader på sig att byta batteriet utan att datumet påverkas. Jag kanske har för höga förhoppningar men jag tänker att jag kommer antagligen inte behöva röra klockan förutom dom snabba DST-justeringarna på ett bra tag. Byter jag bara batteri i tid behöver jag aldrig röra datumet och urmakaren lär ju ställa tiden vid bytet så behöver kanske inte röra den så mycket mellan dessa heller :D

Senast ändrad:
Det är den svarta men finns blå, vit och kolfiber och även med svart boett (sammanlagt 15 versioner enligt hemsidan). Den ska absolut ingenstans på ett bra tag känns det som just nu men man ska väl aldrig säga aldrig osv :)
Mm, vet att det finna 100 varianter. Dock är de lite stora, för visst finns det bara 41/43 mm?
Annars verkar de sweet!

Tjena Klockers,
Ny på forumet, letar lite olika grejer, först och främst undrar jag om någon kan Longines och Dolcevita-serien (för kvinnor) vanlig kvarts. Tänkt som potentiell 60-årspresent till mamsen. Någon som har erfarenhet (overall kvalité, enkelt att byta batteri/batterilängd etc)? Har ni andra rekommendationer i samma prisklass (bra exemplar begagnat går bra också). Har även kikat lite på Certina då jag själv har en DS-1:a som jag är väldigt nöjd med.

Är jag i fel tråd/forum, bara skriva så flyttar jag mig!

Ha det!

IMG_2637.JPG

IMG_3044.JPG

Longines Conquest Heritage Chronograph (L1.641.4). Planen är att slänga på ett brunt krokodilband, typ Hirsch Genuine Croco. Den har en härlig sunburst-dial, liknande Rolex rhodium dial. Har sökt efter lite info om modellen, men den verkar vara relativt ovanlig (?). Hittar inte mycket mer än döda länkar till e-handel. Om någon har en länk till modellens historia eller liknande skulle jag uppskatta det mycket!

IMG_2637.JPG

IMG_3044.JPG

Longines Conquest Heritage Chronograph (L1.641.4). Planen är att slänga på ett brunt krokodilband, typ Hirsch Genuine Croco. Den har en härlig sunburst-dial, liknande Rolex rhodium dial. Har sökt efter lite info om modellen, men den verkar vara relativt ovanlig (?). Hittar inte mycket mer än döda länkar till e-handel. Om någon har en länk till modellens historia eller liknande skulle jag uppskatta det mycket!
Har ingen info om klockan men riktigt stilig!

IMG_2637.JPG

IMG_3044.JPG

Det är en Conquest Heritage Chronograf, det släpptes en i silver och en i svart. Just kronografen slutade tillverkas ganska snabbt medans de andra fortfarande görs. Vad är det specifikt du undrar över? Historien är väl att Longines gjorde denna serie som jubileum (2014) till 1954 när den första såg ljuset

Senast ändrad:
Det är en Conquest Heritage Chronograf, det släpptes en i silver och en i svart. Just kronografen slutade tillverkas ganska snabbt medans de andra fortfarande görs. Vad är det specifikt du undrar över?
Yes, så långt är jag med, och att det sitter ett modifierat ETA 2894-2 (L650). Är bl.a nyfiken på när de släpptes, hur länge de producerades och vad listpriserna var. Antar att detta var någon slags föregångare till Column-Wheel-kronografen.

Yes, så långt är jag med, och att det sitter ett modifierat ETA 2894-2 (L650). Är bl.a nyfiken på när de släpptes, hur länge de producerades och vad listpriserna var. Antar att detta var någon slags föregångare till Column-Wheel-kronografen.
Jag vet inget specifikt årtal, men Conquest Heritage kom med 60års jubileumet 2014 (*skrev fel tidigare) och just kronografen har inte fortsatt tills dags dato, men kanske till 2016... Har du ett serienummer går det att avgöra när just den klockan gjordes. Urverket är ingen föregångare, bara ett annat kronografverk. Det sitter bland annat i Evidenza serien. Vad listpriset var 2014 kanske du kan försöka googla uppgifter om. Det finns väl åtminstone 2st på forumet som äger modellen. Riktigt snygg klocka, personligen tycker jag den kanske blir lite knubbig som kronograf i 38mm

Jag vet inget specifikt årtal, men Conquest Heritage kom med 60års jubileumet 2014 (*skrev fel tidigare) och just kronografen har inte fortsatt tills dags dato, men kanske till 2016... Har du ett serienummer går det att avgöra när just den klockan gjordes. Urverket är ingen föregångare, bara ett annat kronografverk. Det sitter bland annat i Evidenza serien. Vad listpriset var 2014 kanske du kan försöka googla uppgifter om. Det finns väl åtminstone 2st på forumet som äger modellen. Riktigt snygg klocka, personligen tycker jag den kanske blir lite knubbig som kronograf i 38mm
Ah, trodde den hade slutat produceras innan 2016. Jag hittar endast sidor som visar serienummer upp till runt 1969, har du en uppdaterad lista? Har för mig att man måste höra av sig direkt till Longines för att få mer info om sin klocka annars. Faktum är att jag köpte den härifrån KS så vi är nog inte alltför många med just den modellen. Tycker också den är riktigt snygg, är förvånad över att den slutade produceras så fort och över att inte ha sett den mer i klockforum. Knappt uppmärksammad alls, speciellt inte jmf med vanliga Heritage och/eller Flagship. Gillar att den påminner lite om PP 5270.

Jag har funderat lite över att sätta ett läderband på min Conquest, har du någon rekommendation gällande typ av läder?

Om du scrollar bakåt hos den här killen så dyker den upp på lite olika läder och nato, https://www.instagram.com/carchy69/
Han brukade ta beställningar på egentillverkade förut och jag lade en, men det rann typ ut i sanden.
Så jag letade helt enkelt efter ett som påminde och det blev detta: https://www.geckota.com/geckota-simple-handmade-leather-strap

Här är de jag har i 19mm som jag tycket alla funkar mer eller mindre. Det svarta är nice, det är ett tunt Hirsh.
Heritage-7.jpg

Om du scrollar bakåt hos den här killen så dyker den upp på lite olika läder och nato, https://www.instagram.com/carchy69/
Han brukade ta beställningar på egentillverkade förut och jag lade en, men det rann typ ut i sanden.
Så jag letade helt enkelt efter ett som påminde och det blev detta: https://www.geckota.com/geckota-simple-handmade-leather-strap

Här är de jag har i 19mm som jag tycket alla funkar mer eller mindre. Det svarta är nice, det är ett tunt Hirsh.
Heritage-7.jpg
Tack så mycket! Det svarta såg riktigt fint ut, jag får titta på Carchy69 och se.

Tillbaka
Topp