• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Longines Master Collection Monday
E8FF0A10-AD6E-4CF9-B19E-28BD573EFC14.jpeg
 

kluckan

Omega
Jag håller med om att den är snyggare på läder, men då den listar samma på länk som på läder, känns det ju som att man skulle köpa på länk och lägga till ett läder i efterhand. https://www.klockia.se/longines-master-collection-klockor
precis så motiverade jag mig vid köp av master, dessutom är kvalitén inte top-notch på alligatorn enligt vad jag läst. Likaväl som det är svårt att hitta 21mm länk så är det svårt med 21mm läder, men det är då inte LIKA svårt, samt det går att lösa med 22mm som "trängs" på. I mitt fall blev det 2 måttbeställda band i olika färger (svart och brunt), för mindre än vad ett org i sämre kvalité kostade, samt org länk såklart.
 

kluckan

Omega
C8AA0AA6-D444-4F4B-A4B4-9A2DB17D6035.jpeg

nu har denna fått ny ägare, men till just denna är lädret av hög kvalité. Jag beställde ett mörkbrunt Hirsch London med guldfärgad söm då jag tyckte det helsvarta var lite stramt. Har alltså Master modellerna sämre läder? @kluckan
Inget jag kan bekräfta säkert, men fått som svar här på forumet att banden ska vara tunna och slits snabbt, har för mig det nämndes 10 dagars användning och redan "fransat" i kanterna, har även klämt på ett när jag bestämde mig för länk/band på min master moonphase och håller med om tjockleken, dock ingen egen erfarenhet då jag gick på det mer prisvärda alternativet dvs länk.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Inget jag kan bekräfta säkert, men fått som svar här på forumet att banden ska vara tunna och slits snabbt, har för mig det nämndes 10 dagars användning och redan "fransat" i kanterna, har även klämt på ett när jag bestämde mig för länk/band på min master moonphase och håller med om tjockleken, dock ingen egen erfarenhet då jag gick på det mer prisvärda alternativet dvs länk.
Vad skevt :confused: Man köper ju alltid på länk för att det är så dyrt att köpa i efterhand (om möjligt). På lilla Conquest Heritage var det ett enkelt kalvskinn, men på den större sitter ett alligatorband liknande Hirsch London (av hög kvalité). På min Heritage Flagship sitter också ett ganska tunt alligatorband, men det har hållit sig bra. Jag trodde "Master" modellerna hade högre kvalité rakt igenom, men någonstans ska det väl sparas antar jag :meh:
 

kluckan

Omega
Vad skevt :confused: Man köper ju alltid på länk för att det är så dyrt att köpa i efterhand (om möjligt). På lilla Conquest Heritage var det ett enkelt kalvskinn, men på den större sitter ett alligatorband liknande Hirsch London (av hög kvalité). På min Heritage Flagship sitter också ett ganska tunt alligatorband, men det har hållit sig bra. Jag trodde "Master" modellerna hade högre kvalité rakt igenom, men någonstans ska det väl sparas antar jag :meh:
eller så är det så enkelt att dem få missnöjda hörs mer än dem nöjda, jag misstänger flagship borde vara av samma kvalitet så kan likaväl ha fel. :)
tror tjockleken avskräckte mig mest, men kombinationen är tveklöst snyggast!
 

Deptic

Breitling
Är det någon som vet lug to lug-måtten på 41mm respektive 43mm på den nya hydroconquesten? (Kanske är samma mått på gamla modellen?)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Det positiva är att det är en ren och snygg design med vintage vibe utan vintage färgskala. Den ser liksom ny och fräsch ut. På minussidan för mig är dels avsaknaden av det bevingade timglaset i loggan och hårkorset på tavlan som gör den lite mer svåravläst med de tunna visarna. På bild ser visarna lika tjocka ut som fem minuterstrecken. Det är ju en bild tagen 10:08 och där ser timvisaren lika lång ut som minutvisaren, jag misstänker att 10:10 är väldigt svår avläst... Fonten på siffrorna passar designen, men vad faen hände med 6:an? Det var inte så lyckat tycker jag, subtavlan kunde fått vara mindre eller så kunde minuträlsen fått gå hela tavlan ut istället för den tomma ramen, då hade 6an fått plats. Men va fan, är man någonsin riktigt nöjd :p
Loggan är ju ett bra val. Timglas på vintageex. från den eran är varningsflagga nummer ett att det är en taskig re-dial. Inte precis det man vill efterlikna.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Loggan är ju ett bra val. Timglas på vintageex. från den eran är varningsflagga nummer ett att det är en taskig re-dial. Inte precis det man vill efterlikna.
Du kan ha rätt i att det blir mer "vintage" utan. Nu har man ju sett bilder lite överallt och den verkar få gott mottagande, men jag tror jag behöver se den live för att bli övertygad. Tycker fortfarande visarna ligger för nära index i tjocklek och att det känns lite rörigt med hårkorset och alla linjer. Och det som är kvarlevan av 6:an ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@essGunnar Hittade denna med originalet till vänster och den nya Heritage till höger. På originalet är subsekunden i samma färg som centrum, på den nya är den grå som minutringen. Luggar och krona har lite annan utformning, men sexan är än mer slaktad på originalet ;)
longines-heritage-classic-oldnew.jpg
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
@essGunnar Hittade denna med originalet till vänster och den nya Heritage till höger. På originalet är subsekunden i samma färg som centrum, på den nya är den grå som minutringen. Luggar och krona har lite annan utformning, men sexan är än mer slaktad på originalet ;)
longines-heritage-classic-oldnew.jpg
Jag kan respektera att man lagt sig så nära ett original som möjligt. Själv tycker jag dock bladvisare gör sig allra bäst på dessa tavlorna, löser lite av läsbarhetsproblemet du upplever också. Sen vet jag inte med subsekunden. Min kronograf från eran är "två-ton" i tavlan det vill säga att färgtonen i subdials växlar beroende på ljusförhållande. Vet ej säkert men kan misstänka att det var samma med subsekunden på originalet här men att det är något man inte kan återskapa med en billigare modern tavla?
I slutändan ändå, tror det blir en jättehit för Longines. Vidhåller dock att det blivit en ännu större hit i en "tre tacche"-typ steppad boett.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag kan respektera att man lagt sig så nära ett original som möjligt. Själv tycker jag dock bladvisare gör sig allra bäst på dessa tavlorna, löser lite av läsbarhetsproblemet du upplever också. Sen vet jag inte med subsekunden. Min kronograf från eran är "två-ton" i tavlan det vill säga att färgtonen i subdials växlar beroende på ljusförhållande. Vet ej säkert men kan misstänka att det var samma med subsekunden på originalet här men att det är något man inte kan återskapa med en billigare modern tavla?
I slutändan ändå, tror det blir en jättehit för Longines. Vidhåller dock att det blivit en ännu större hit i en "tre tacche"-typ steppad boett.
Ja, det blir säker en hit. Longines är förjävliga på Heritage, tycker nästan alla släpp har haft charm. Nu har jag "bara" den första Flagship och Conquesten kvar i samlingen. Eftersom jag är född ´69 vore det kul med en sån också, men den verkar inte sålt så bra då den sällan dyker upp beg.
 

BruceL

Omega
2-Faktor
Snygg! Vad är det för modell och mått? Material?
Jag köpte den nyss, det är en Longines Watch Space tillverkningsår 70-82, måtten är 18mm mellan hornen och höjd vet jag inte riktigt har inte mätt den, den är dock ett fynd som jag är väldigt nöjd med, har kollat på en cartier ( vill ha en rektangulär klocka) men hitta denna häromdagen på blocket =)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ny Heritage Military 1938. Denna gång med manuellt verk och liten sekund.
longines2.jpg

Riktigt snyggt utförd fake patina
longines1.jpg

Såg bilderna och konstaterade att Longines fortfarande innehar svart bälte i att göra retrodesignade klockor.
Sen kom jag till delen som berättar att klockan är fyrtiotremillimeter. 43mm! Även om det är bärbart för personer med en handled över 17cm är det ju helt tokigt på en modell som i original legat på 34-36mm. Att göra allt så nästan bra....
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ny Heritage Military 1938. Denna gång med manuellt verk och liten sekund.
longines2.jpg

Riktigt snyggt utförd fake patina
longines1.jpg

Såg bilderna och konstaterade att Longines fortfarande innehar svart bälte i att göra retrodesignade klockor.
Sen kom jag till delen som berättar att klockan är fyrtiotremillimeter. 43mm! Även om det är bärbart för personer med en handled över 17cm är det ju helt tokigt på en modell som i original legat på 34-36mm. Att göra allt så nästan bra....
Gaahhh, varför så stor?! Bra för plånboken iofs.
 
Blev med en Hydroconquest 41 mm häromdagen och gillar den skarpt! Dock så har jag som flera andra svårt att få till längden på länken så att den sitter perfekt. Den sitter antingen precis lite för tight så att det blir obekvämt när handleden sväller, eller på tok för löst så att jag får byta yrkesbana till bilhandlare...
Anledningen är att det i dagsläget inte finns halvlänkar till modellen och microjusteringen i spännet bara är ca 3,5 mm medan länkbitarna är ca 12 mm. Har sett forumtrådar där folk moddar länkbitar från andra modeller men det känns ju som lite onödigt jobbigt...
Jag tycker att det är otroligt märkligt att Longines inte har tänkt på detta tidigare (modellen har ju funnits ett tag nu) men efter att ha mailat Longines fick jag dock det glädjande beskedet att de nu håller på att utveckla halvlänkar till modellen och planerar att släppa dem under första kvartalet 2020. Referensnumret skall tydligen bli L688158479.

Tills vidare får den rocka natoband men jag håller tummarna för att Longines får tummen ur asap. Vill ju kunna köra med länken även när handleden sväller...
IMG_1922.JPG
 
Topp