• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Flaco

Cartier
Blev med en Hydroconquest 41 mm häromdagen och gillar den skarpt! Dock så har jag som flera andra svårt att få till längden på länken så att den sitter perfekt. Den sitter antingen precis lite för tight så att det blir obekvämt när handleden sväller, eller på tok för löst så att jag får byta yrkesbana till bilhandlare...
Anledningen är att det i dagsläget inte finns halvlänkar till modellen och microjusteringen i spännet bara är ca 3,5 mm medan länkbitarna är ca 12 mm. Har sett forumtrådar där folk moddar länkbitar från andra modeller men det känns ju som lite onödigt jobbigt...
Jag tycker att det är otroligt märkligt att Longines inte har tänkt på detta tidigare (modellen har ju funnits ett tag nu) men efter att ha mailat Longines fick jag dock det glädjande beskedet att de nu håller på att utveckla halvlänkar till modellen och planerar att släppa dem under första kvartalet 2020. Referensnumret skall tydligen bli L688158479.

Tills vidare får den rocka natoband men jag håller tummarna för att Longines får tummen ur asap. Vill ju kunna köra med länken även när handleden sväller...
IMG_1922.JPG
Ja, e inte de ett ständigt återkommande problem? Fan så besvärligt. Jag känner igen mig exakt.
 

ClownenJac

Panerai
Blev med en Hydroconquest 41 mm häromdagen och gillar den skarpt! Dock så har jag som flera andra svårt att få till längden på länken så att den sitter perfekt. Den sitter antingen precis lite för tight så att det blir obekvämt när handleden sväller, eller på tok för löst så att jag får byta yrkesbana till bilhandlare...
Anledningen är att det i dagsläget inte finns halvlänkar till modellen och microjusteringen i spännet bara är ca 3,5 mm medan länkbitarna är ca 12 mm. Har sett forumtrådar där folk moddar länkbitar från andra modeller men det känns ju som lite onödigt jobbigt...
Jag tycker att det är otroligt märkligt att Longines inte har tänkt på detta tidigare (modellen har ju funnits ett tag nu) men efter att ha mailat Longines fick jag dock det glädjande beskedet att de nu håller på att utveckla halvlänkar till modellen och planerar att släppa dem under första kvartalet 2020. Referensnumret skall tydligen bli L688158479.

Tills vidare får den rocka natoband men jag håller tummarna för att Longines får tummen ur asap. Vill ju kunna köra med länken även när handleden sväller...
IMG_1922.JPG

Kanon med halvlänk! Jag skulle vilja ha min Hydro något tightare men nu är jag på innersta microjusteringen och när jag provade att ta vort en länk och köra yttersta microjusteringen istället blev det något för tight.
 

DCNY

Omega
Blev med en Hydroconquest 41 mm häromdagen och gillar den skarpt! Dock så har jag som flera andra svårt att få till längden på länken så att den sitter perfekt. Den sitter antingen precis lite för tight så att det blir obekvämt när handleden sväller, eller på tok för löst så att jag får byta yrkesbana till bilhandlare...
Anledningen är att det i dagsläget inte finns halvlänkar till modellen och microjusteringen i spännet bara är ca 3,5 mm medan länkbitarna är ca 12 mm. Har sett forumtrådar där folk moddar länkbitar från andra modeller men det känns ju som lite onödigt jobbigt...
Jag tycker att det är otroligt märkligt att Longines inte har tänkt på detta tidigare (modellen har ju funnits ett tag nu) men efter att ha mailat Longines fick jag dock det glädjande beskedet att de nu håller på att utveckla halvlänkar till modellen och planerar att släppa dem under första kvartalet 2020. Referensnumret skall tydligen bli L688158479.

Tills vidare får den rocka natoband men jag håller tummarna för att Longines får tummen ur asap. Vill ju kunna köra med länken även när handleden sväller...
IMG_1922.JPG

Jag har samma problem med min HC, använder inte alls länken pga det. Rekommenderar barton bands gummi-band. Passar bra tycker jag!
image.jpg
 
Ny Heritage Military 1938. Denna gång med manuellt verk och liten sekund.
longines2.jpg

Riktigt snyggt utförd fake patina
longines1.jpg

Såg bilderna och konstaterade att Longines fortfarande innehar svart bälte i att göra retrodesignade klockor.
Sen kom jag till delen som berättar att klockan är fyrtiotremillimeter. 43mm! Även om det är bärbart för personer med en handled över 17cm är det ju helt tokigt på en modell som i original legat på 34-36mm. Att göra allt så nästan bra....

Retro-lume som är lite "guldig"-isch tenderar att vara bättre än beige retrolume, även om jag fortfarande är något negativ till konceptet.

Håller för övrigt med i allt du sa, 43 mm är fan madness.
 

Hangarhunden

Cartier
Lustigt hur det kan bli.
Jag var helt inställd på att beställa en Tudor Black Bay S&G Champagne-dial.
Men det där med inte solitt guld på krona och länkar fick mig att tveka... kan inte låta bli att tycka att det är lite "fejk".
Guld ska vara guld.
Dessutom kändes priset lite utanför min komfortzon just nu
Så plötsligt vid planlöst slösurfande på C24 fick jag syn på en klocka som kanske kändes rätt för tänkt användning; Sol&Bad, pool-liv etc.
Men kan man verkligen köpa en Longines??

Ja, tydligen. ;)
(bild uppenbarligen lånad från nätet)
Nu är det bara att vänta på paketet...
11951504d_zoom_v1565280767149.jpg
 

Beo

Patek
Lustigt hur det kan bli.
Jag var helt inställd på att beställa en Tudor Black Bay S&G Champagne-dial.
Men det där med inte solitt guld på krona och länkar fick mig att tveka... kan inte låta bli att tycka att det är lite "fejk".
Guld ska vara guld.
Dessutom kändes priset lite utanför min komfortzon just nu
Så plötsligt vid planlöst slösurfande på C24 fick jag syn på en klocka som kanske kändes rätt för tänkt användning; Sol&Bad, pool-liv etc.
Men kan man verkligen köpa en Longines??

Ja, tydligen. ;)
(bild uppenbarligen lånad från nätet)
Nu är det bara att vänta på paketet...
11951504d_zoom_v1565280767149.jpg
Grattis!Rackarns trevlig!vad var det för ref?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
40C3CDD0-2A1F-4E65-9F60-9B584DA2E5F5.jpeg
Hej! Eftersöker modellnamn. Haft klockan i många år och svårt hitta modellen i fråga. Möjligtvis en Longines hertiage 1940? Trevlig lördag!
Googla numret som står på baklocket. Lägg gärna upp en bild på baksidan också. Det finns en heritage military med sub sekund och datum, men din ser annorlunda ut. Kan det vara en Heritage 1940? Är du säker att den är äkta?
 
Googla numret som står på baklocket. Lägg gärna upp en bild på baksidan också. Det finns en heritage military med sub sekund och datum, men din ser annorlunda ut. Kan det vara en Heritage 1940? Är du säker att den är äkta?
Köpt hos AD, även haft hos urmakare som bekräftat äktheten, är säkert en heritage 40. Tack för snabbt svar. CB3BC215-C311-4083-9DAA-DAE4739487FE.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ibland undrar jag, är det verkligen enklare att posta bilder och ställa frågor (vilka man skriver ned) än att bara googla? Inte för att vara sån, men en sökning på forumet hittar de tre annonser som sålts, och som innehåller ref. nr. En googling på Longines+heritage+military+issued+cathedral hands hittar både förlagan och denna...
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Tyvärr verkar det vara 21mm(?) bandbredd, så utbudet av alternativ sjönk rejält. Men jag kommer nog tvinga på ett 22mm rött gummi. :happyhappy:

21mm är svårt som tusan att hitta.. har lagt många timmar på letande och än så länge är det här mina bästa tips.

https://klocksnack.se/threads/gummi-i-20mm-med-”curved-ends”-även-21mm-i-svart.116097/
https://klocksnack.se/threads/klockband-i-canvas-flera-modeller-och-storlekar.72788/
Har ett av canvas premium banden på min JLC nu.

Annars tycker jag dessa har ett skapligt utbud.
https://strapsco.com/product-category/sizes/21mm-watch-straps/
Beställde ett par 21 mm band härom veckan. Vet inte alls hur kvalitén är.
 
Topp