• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Heritage 1935
IMG_6019.jpg
 

platgam

Breitling
Hej! Har en HydroConquest 41mm som jag gärna skulle vilja sätta på ett läderband. Upptäckte dock att det är 21mm mellan luggarna vilket gör urvalet av band avsevärt mindre än om det skulle vara 20 eller 22mm... Någon som har erfarenhet av att kränga på 22mm alternativt tips på var man kan hitta 21mm band i kvalitetsläder?
 

sirengatto

Panerai
2-Faktor
Hej! Har en HydroConquest 41mm som jag gärna skulle vilja sätta på ett läderband. Upptäckte dock att det är 21mm mellan luggarna vilket gör urvalet av band avsevärt mindre än om det skulle vara 20 eller 22mm... Någon som har erfarenhet av att kränga på 22mm alternativt tips på var man kan hitta 21mm band i kvalitetsläder?
Om valet nödvändigtvis står mellan för stort eller för litet så hade jag hellre valt en liten glipa före att det ser hopträngt ut.
 

sirengatto

Panerai
2-Faktor
Hej! Har en HydroConquest 41mm som jag gärna skulle vilja sätta på ett läderband. Upptäckte dock att det är 21mm mellan luggarna vilket gör urvalet av band avsevärt mindre än om det skulle vara 20 eller 22mm... Någon som har erfarenhet av att kränga på 22mm alternativt tips på var man kan hitta 21mm band i kvalitetsläder?
Här finns några sobra handgjorda läderband i 21mm.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Hej Longines experter....jag köpte just en Hydroconquest 39mm med 888 verket som jag måste säga att jag blev lite impad av. Riktigt fin dinka på alla sätt. Dock är det svårt att få länken att passa. Jag satte den tillfälligt på ett Hirsch Accent gummi som passade kanon. Dock är det ju bra om man kan använda länken också.... och jag läste att det går att köpa halvlänkar till någon av de andra conquest modellerna och att det skall passa. Men vet Inte om det kanske bara gällde 41an? Och vet inte riktigt vilken modell det var heller. Någon som vet? Bidrar med en bild på Hirsch gummit som i 20mm passar kanon. Riktigt bra och skönt gummi föv....
IMG_20200724_222822.jpg
IMG_20200724_222809.jpg
 

ClownenJac

Panerai
Hej Longines experter....jag köpte just en Hydroconquest 39mm med 888 verket som jag måste säga att jag blev lite impad av. Riktigt fin dinka på alla sätt. Dock är det svårt att få länken att passa. Jag satte den tillfälligt på ett Hirsch Accent gummi som passade kanon. Dock är det ju bra om man kan använda länken också.... och jag läste att det går att köpa halvlänkar till någon av de andra conquest modellerna och att det skall passa. Men vet Inte om det kanske bara gällde 41an? Och vet inte riktigt vilken modell det var heller. Någon som vet? Bidrar med en bild på Hirsch gummit som i 20mm passar kanon. Riktigt bra och skönt gummi föv....
IMG_20200724_222822.jpg
IMG_20200724_222809.jpg

Jag köpte för ett tag sedan den här halvlänken till min 41mm keramiska Hydroconquest: https://www.klockia.se/longines-hydro-conquest-half-link-l3.781.4-l688158479

20200613_195151.jpg


Finns ju en lista där på referenser den ska passa till. Vet du referensen till din klocka?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hej! Har en HydroConquest 41mm som jag gärna skulle vilja sätta på ett läderband. Upptäckte dock att det är 21mm mellan luggarna vilket gör urvalet av band avsevärt mindre än om det skulle vara 20 eller 22mm... Någon som har erfarenhet av att kränga på 22mm alternativt tips på var man kan hitta 21mm band i kvalitetsläder?
Som påpekat. Kör en mm upp. Jag har en 39mm hydroconquest (19mm bandbredd) och har kört med flertalet olika straps på 20mm. Kolla lite av min posthistorik här i tråden samt OWG utmaningen 2020 så ser du lite olika alternativa lösningar. Tycker det funkat kanon
 

platgam

Breitling
Jag har 39:an med 19mm bandbredd. Har utan problem kört med lite diverse 20mm band. Hittar inga bilder på telefonen nu när jag provade både blått och oranget gummi band men det finns bland mina poster här på KS om du söker. Tycker den gör sig helt ok på läder och riktigt bra på nato.
5504A9A5-CD59-4E32-83D0-4CF5A2D185D3.png
63702E2D-160D-4EC9-9120-2A81CAA16CB2.png

Det ljusa lädret på bilden, är det ett Geckota Vintage i färgen Camel från RoyalStraps?
 

flaskburk

Omega
Haj!
Ber i förväg om ursäkt om detta är fel tråd, eller en olämplig post, etc. Är helt ny här. Har länge funderat på att köpa min första klocka av lite fränare modell, har för närvarande en Seiko Presage ur cocktail-serien som jag är helnöjd med, men den har antagligen skapat ett sug på... något mer. I vart fall har farsan en Longines ur Heritage Diver-serien som jag tycker är uppriktigt urball. Funderar på att köpa någonting ur antingen deras Heritage, Masters, eller Spirit med en budget på runt 20 000. Är det någon som har några tips, alternativ vad för klocka man ska passa sig för och rentav undvika? Jag som en person med olyckligt klena vrister (16cm, suck) kan uppleva att flera av Longines nysläpp är enormt stora?
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Haj!
Ber i förväg om ursäkt om detta är fel tråd, eller en olämplig post, etc. Är helt ny här. Har länge funderat på att köpa min första klocka av lite fränare modell, har för närvarande en Seiko Presage ur cocktail-serien som jag är helnöjd med, men den har antagligen skapat ett sug på... något mer. I vart fall har farsan en Longines ur Heritage Diver-serien som jag tycker är uppriktigt urball. Funderar på att köpa någonting ur antingen deras Heritage, Masters, eller Spirit med en budget på runt 20 000. Är det någon som har några tips, alternativ vad för klocka man ska passa sig för och rentav undvika? Jag som en person med olyckligt klena vrister (16cm, suck) kan uppleva att flera av Longines nysläpp är enormt stora?

Ur Heritage-serien är det nog viktigt att påpeka att Legend Diver och Skin Divern har rejält långa luggar, vilket gör de svåra att bära upp på mindre vrister. Samtidigt är det väldigt gryma klockor så kan va värt att testa i butik för att känna efter själv. De långa luggarna är ju del av designen och båda klockornas luggar böjer sig kraftigt nedåt vilket gör att de kan funka väldigt bra även på mindre vrister så länge man har hyffsat "platt" vrist. I slutändan är det eget tycke som avgör men bra att veta detta innan man köper, särskilt som lite ny på klockor.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Haj!
Ber i förväg om ursäkt om detta är fel tråd, eller en olämplig post, etc. Är helt ny här. Har länge funderat på att köpa min första klocka av lite fränare modell, har för närvarande en Seiko Presage ur cocktail-serien som jag är helnöjd med, men den har antagligen skapat ett sug på... något mer. I vart fall har farsan en Longines ur Heritage Diver-serien som jag tycker är uppriktigt urball. Funderar på att köpa någonting ur antingen deras Heritage, Masters, eller Spirit med en budget på runt 20 000. Är det någon som har några tips, alternativ vad för klocka man ska passa sig för och rentav undvika? Jag som en person med olyckligt klena vrister (16cm, suck) kan uppleva att flera av Longines nysläpp är enormt stora?
Legend diver finns i 36mm som borde bli perfekt. Om den kostar under 20 har jag ingen koll på
 

flaskburk

Omega
Ur Heritage-serien är det nog viktigt att påpeka att Legend Diver och Skin Divern har rejält långa luggar, vilket gör de svåra att bära upp på mindre vrister. Samtidigt är det väldigt gryma klockor så kan va värt att testa i butik för att känna efter själv. De långa luggarna är ju del av designen och båda klockornas luggar böjer sig kraftigt nedåt vilket gör att de kan funka väldigt bra även på mindre vrister så länge man har hyffsat "platt" vrist. I slutändan är det eget tycke som avgör men bra att veta detta innan man köper, särskilt som lite ny på klockor.

Tack för tips, hade aldrig vågat mig på att köpa på nätet utan att få känna, klämma och framförallt se hur det ser ut väl på vristen, precis som du säger! Kände inte till det med luggarna öht, så det är absolut bra att ha i åtanke. Planerar att uppsöka någon butik i Stockholm nästkommande vecka för att prova på lite helt enkelt. Tycker exempelvis att Longines Heritage Diver 1967 är vrålsnygg, men hade (åtminstone enligt mig) troligen sett ganska tråkigt ut på mina vrister. Nu har jag förvisso turen att ha någorlunda platta sådana, men jag har sett lite väl många posts på reddit där OP har smackat på sig någon enorm Panerai Luminor eller dylikt på sina vrister i stil med mina...

Legend diver finns i 36mm som borde bli perfekt. Om den kostar under 20 har jag ingen koll på
Precis en sådan min far har! Med ett meshband. Har "lånat" ex antal gånger. :D
 
Topp