• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

NRE

Vacheron
2-Faktor
Tack för tips, hade aldrig vågat mig på att köpa på nätet utan att få känna, klämma och framförallt se hur det ser ut väl på vristen, precis som du säger! Kände inte till det med luggarna öht, så det är absolut bra att ha i åtanke. Planerar att uppsöka någon butik i Stockholm nästkommande vecka för att prova på lite helt enkelt. Tycker exempelvis att Longines Heritage Diver 1967 är vrålsnygg, men hade (åtminstone enligt mig) troligen sett ganska tråkigt ut på mina vrister. Nu har jag förvisso turen att ha någorlunda platta sådana, men jag har sett lite väl många posts på reddit där OP har smackat på sig någon enorm Panerai Luminor eller dylikt på sina vrister i stil med mina...


Precis en sådan min far har! Med ett meshband. Har "lånat" ex antal gånger. :D
Heritage diver 1967 är asfet. Har funnits på min villhöver-lista i två år. Fredmans ur hade den hemma förut iallafall.

Skit i vilka mått man "ska" ha och köp det du gillar är mitt tips. Lycka till.
 

flaskburk

Omega
Inte för att jag vara den som är den, men VRIST sitter nere vid foten. Och där tror jag inte många bär sina klockor?! Handleden (wrist på engelska) däremot...
Haha, det är helt rätt... Har som sagt hängt på många engelskspråkiga klockforum senaste året. Om nu inte klockor på vristen blir nästa millenial-mode! :D

Heritage diver 1967 är asfet. Har funnits på min villhöver-lista i två år. Fredmans ur hade den hemma förut iallafall.

Skit i vilka mått man "ska" ha och köp det du gillar är mitt tips. Lycka till.
Tack för tipset! Har tänkt gå till Fredmans och kika nu i veckan, återkommer med bilder då jag fått pröva lite olika. :)
 

Måberg

Panerai
Testar ännu mer band på legenden. Grönt canvas från strapped.se

Nog favoriten på den här än så länge, och otroligt bekvämt!

2020-07-27 20.19.18.jpg
 

flaskburk

Omega
Besökte Fredmans idag och klämde på lite klockor. Måste säga att jag blev positivt överraskad av Oris (men det blir ju OT här...). Prövade en HQ och en Heritage! Måste säga att jag gillade båda skarpt,
2.jpg
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    468.6 KB · Visningar: 21
Senast ändrad:

sirengatto

Panerai
2-Faktor
Besökte Fredmans idag och klämde på lite klockor. Måste säga att jag blev positivt överraskad av Oris (men det blir ju OT här...). Prövade en HQ och en Heritage! Måste säga att jag gillade båda skarpt,
2.jpg
2.jpg
Bägge sitter fint. Köp Skin Divern! Gissar att den inte sålt så bra och att den – dessvärre – kommer att ersättas med en variant med datum. (Har ingen aning om så är fallet)
 

flaskburk

Omega
Bägge sitter fint. Köp Skin Divern! Gissar att den inte sålt så bra och att den – dessvärre – kommer att ersättas med en variant med datum. (Har ingen aning om så är fallet)
Den satt riktigt skönt! Alltid svårt med strl och för smala handleder, men tycker jag klarade mig helt ok på den. Hydroconquest satt fint med, men Skin Diver satt bra mycket bättre. :D
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Köpte ju nyligen en Hydroconquest 39 av @Urtyp vilket var en trevlig affär men framförallt måste jag säga att jag är imponerad av klockan. Jag har haft ett rätt hyggligt antal klockor av vanliga märken, enklare och finare och jag måste säga att HCn är riktigt fin på alla sätt. Utmärkt finish och ett för pengarna alldeles lysande urverk. Just verket är ju lite särskilt roligt att man får inte bara ett ETA 2892 vilket hade varit ovanligt bra i prisklassen utan dessutom med en ganska rejäl mod av ETA unikt för Longines. Verket heter ju 888 på Longkinesiska och har fått sig en utökad PR till 64 timmar. Nu hare jag mätt lite på hur klockan presterar och det är imponerande. Dels har den snittet strax under 2spd plus över ett par veckor med ganska låg varians men vad som är mer imponerande är Power reserve och gångprecision i slutet på denna. Jag mätte upp hela 76 timmar gångtid gentemot specade 64 men under 72 av dessa höll den exakt samma precision som tidigare! Och under de sista sex timmarna innan 72 låg den på 1,5 spd minus. Alltså i ett intervall där den inte ens borde gå längre!!! Hatten av för det tänker jag.... detta är min första Long kines men sannolikt inte den sista!
IMG_20200725_155302.jpg
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej Longines-panelen! Jag har under ett tag letat efter vilken min nästa klocka skall bli, och har kommit fram till en het kandidat, nämligen Longines Master Collection moonphase 40mm.

Idag passade jag även på att gå förbi en AD för att fysiskt klämma och känna samt prova, och jag tyckte den satt riktigt fint på min handled (blue dial, blått alligator).

Jag tänkte mest kolla här om det finns någon som haft denna reffen eller någon av de andra ur kollektionen och se om det finns några pros/cons. Det enda jag kan "sakna" är lume, men å andra sidan tänkte jag använda denna till andra tillställningar då det absolut inte alls är nödvändigt.

Eftersom det är många komplikationer på klockan så blir servicen aningen mer omständig (men borde väl ändå inte vara ett h-vete då det är ett relativt vanligt verk fast med lite extra stuff). Sen att det inte är en perpetual kalender vet jag också vilket innebär att jag varje månad behöver klicka fram datumet(precis som på samma sätt med de andra klockorna jag har ;) ).

Länk:
https://www.longines.com/watches/the-longines-master-collection/l2-773-4-92-6

Tack på förhand!

Klocka:
the_longines_master_collection-L2.773.4.92.6-320x658.png
 

Nockclock

Breitling
Hade ett ärende till Klockmaster/Fältöversten som hade fått in nya Spirit, passade på att prova.

40 mm på länk. 42 mm på läder (den var lite udda pga datumet).

Måste säga att tavlan IRL är riktigt fin. Bra detaljarbete. Plus urverket (COS mm), tumme upp m a o.
 

Bilagor

  • 9ADA1FBB-2F5F-47C7-B8FB-BFFAA1B0E2BB.jpeg
    9ADA1FBB-2F5F-47C7-B8FB-BFFAA1B0E2BB.jpeg
    403.1 KB · Visningar: 36
  • CDC7F76D-1E1C-476C-A72A-F7FE5268097C.jpeg
    CDC7F76D-1E1C-476C-A72A-F7FE5268097C.jpeg
    381.3 KB · Visningar: 37

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hade ett ärende till Klockmaster/Fältöversten, de hade fått in nya Spirit så passade på att prova.

40 mm på länk. 42 mm på läder var lite udda pga datumet.

Måste säga att tavlan IRL är riktigt fin. Bra detaljarbete. Plus urverket (COS mm), tumme upp m a o.
Tittade på kronograferna lajv i förra veckan, de är också riktigt goa! Håller med om datum på 42an, ser ju helt off ut med en "halv" 3:a
 
Topp