• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Lurad" av svensk AD att köpa två Tag Heuers för att få köpa utlovad Rolex GMT 126710BLRO?

Absolut inte. Jag köper inte nya klockor.

I andra länder så får du exakt samma svar som i Sverige. Klockan finns inte tillgänglig och det är kö. Och också de klockorna hittar ut på gråmarknaden utan att passera butikens entredörr i en glad, köandes, slutkunds ägo.
Ok, kan ha misstolkat dina ord en smula, sorry!

Har aldrig blivit bemött på liknande vis utomlands som man blir hos valfri AD på fingatan i svedala. Fri tolkning på den.

Lite fascinerande ändå att så lite av diskussionen här tycks särskilja mellan det etiska i det vanliga bundle-köp förfarandet och affären som den beskrivits här där köparen plötsligt efter 2 års väntan ställs inför ett nyintroducerat krav att där och då göra merköp för att få tillgång till den klocka hen har väntat på, glatt ovetande om behovet att punga ut med XX 000 kr mer än vad som föregivits. (förutsatt att det verkligen gått till som beskrivet) Självklart är bundle-köpen helt ok (även om jag tycker de är löjliga), det är väl upp till varje köpare om man är ok med den affären eller inte. Men bakhållsvarianten där AD introducerar kravet i affärens elfte timme är ju vansinne.
Skulle vara generad att driva, eller arbeta i en, butik där jag behövde ta till den typen av tilltag för att kränga min skit. Oavsett om det är lagligt eller ej.
50.000:- extra fick han lägg på dem.

Oklart om det skulle gälla i detta fall, är inte jurist.

"Kopplingsförbehåll​

Ett exempel på kopplingsförbehåll är om en köpare, för att få köpa en produkt, tvingas köpa även en annan produkt eller tjänst som han annars inte skulle vilja ha. Finns det ett naturligt samband mellan tilläggsprodukten och huvudprodukten kan kopplingen vara tillåten. I allmänhet accepteras bara kopplingar som är motiverade av starka tekniska eller kvalitetsmässiga skäl."
Men var kommer citatet från? Nu menar jag inte förra tråden den är hämtad från utan är det en lagtext? Och om så är var hittar man den? Det är intressant för enligt det ska det inte till mycket tolkning för att säga att det inte är lagligt. Bara "motiverade av starka tekniska eller kvalitetsmässiga skäl" accepteras, är väl rätt tydligt. Ska till en del lagvrängeri för att inte falla på det oavsett vad man tycker om bundling eller inte.
Hur motiveras att det i de här fallen skulle vara motiverat av starka tekniska eller kvalitetsmässiga skäl?

Vem då? Han på Rolex forums fick betala "and all in all it would be a couple of ten thousand added on top of the price of the 126710. Fortunately we’re not in the US so this wasn’t a couple of ten thousand USD but SEK"
Kolla sidan 3 i tråden. Där skriver han hur mycket det var:

"For those who are curios, it was about 50000 SEK added on top of the price of the 126710, the watches were an identical pair of Tag Heuer Aquaracers and were the cheapest watches available in the store."

Kolla sidan 3 i tråden. Där skriver han hur mycket det var:

"For those who are curios, it was about 50000 SEK added on top of the price of the 126710, the watches were an identical pair of Tag Heuer Aquaracers and were the cheapest watches available in the store."
Check, 50k är en hel del mer men fortfarande mindre netto än vad en gråis tar.

Ordet olagligt var mest en övergripande term, kan ej alla lagböcker i världen utantill men har befunnit mig utomlands i flertal länder tillräckligt länge för att förstå att "svensk AD jargong" är något alldeles unikt (inte i positiv bemärkelse imo), Skulle aldrig ske utan konsekvenser i t.ex Canada eller US som exempel.
Nu hittar du bara på saker. ADs säljmetoder i Nordamerika fungerar på exakt samma sätt som här när det kommer till allokering av klockor som de facto kan instaflippas med stor förtjänst.

Senast ändrad:
Nu hittar du bara på saker. ADs säljmetoder i Nordamerika fungerar på exakt samma sätt som här när det kommer till allokering av klockor som de facto kan instaflippas med stor vinst.
Varför skulle jag göra det?
Men ok om du säger så, finner ingen anledning att ifrågasätta en mer berest människa som använder ord som allokering och de facto✌🏼

Oklart om det skulle gälla i detta fall, är inte jurist.

"Kopplingsförbehåll​

Ett exempel på kopplingsförbehåll är om en köpare, för att få köpa en produkt, tvingas köpa även en annan produkt eller tjänst som han annars inte skulle vilja ha. Finns det ett naturligt samband mellan tilläggsprodukten och huvudprodukten kan kopplingen vara tillåten. I allmänhet accepteras bara kopplingar som är motiverade av starka tekniska eller kvalitetsmässiga skäl."

Nej. Begreppet används när det är fråga om företag som missbrukar sin dominerande ställning gentemot konkurrenter (ej kunder) genom att använda sig av dylika avtal. Man kan argumentera för att Rolex kanske missbrukar SIN särställning genom att ha kopplingsförbehåll när de säljer Subbar till AD.

Om du säger så. Vill dock helst inte bli kallad lögnare av okänd internettuffing, du känner inte mig / Tack
Och jag förbehåller mig rätten att peka ut när okända internettuffingar uttalar sig tvärsäkert om saker som är uppenbart fel.

Seså. Sluta tjura och vänligen försvara sina inlägg ovan, vad är det med förfarandet beskrivet i trådstarten som enligt dig är olagligt i ”civiliserade länder” eller ”något alldeles unikt” för Sverige?

Om du säger så. Vill dock helst inte bli kallad lögnare av okänd internettuffing, du känner inte mig / Tack
Kulturer är annorlunda beroende på land men mig veterligt så finns det inget land där du kan köpa eftertraktade modeller rakt över disk. Marknaden är global och gråhandel är inget svenskt fenomen.

Sedan är det säkerligen individuellt hur man bemöts. Jag tror dock att de allra flesta säljare är ganska så trött på att inte ha de klockor som folk vill köpa och därmed inte alltid bemöter köpsugna kunder med solsken.

• Like
Reactions: SWC
Kulturer är annorlunda beroende på land men mig veterligt så finns det inget land där du kan köpa eftertraktade modeller rakt över disk. Marknaden är global och gråhandel är inget svenskt fenomen.
Med tanke på momsavdrag och valutaeffekter, samt prisdiskriminering och preferensskillnader mellan olika marknader finns det tvärtom tydliga incitament till att driva gråhandel av klockor internationellt. Vilket AD över hela världen såklart vet om och ser till att utnyttja.

Lite fascinerande ändå att så lite av diskussionen här tycks särskilja mellan det etiska i det vanliga bundle-köp förfarandet och affären som den beskrivits här där köparen plötsligt efter 2 års väntan ställs inför ett nyintroducerat krav att där och då göra merköp för att få tillgång till den klocka hen har väntat på, glatt ovetande om behovet att punga ut med XX 000 kr mer än vad som föregivits. (förutsatt att det verkligen gått till som beskrivet) Självklart är bundle-köpen helt ok (även om jag tycker de är löjliga), det är väl upp till varje köpare om man är ok med den affären eller inte. Men bakhållsvarianten där AD introducerar kravet i affärens elfte timme är ju vansinne.
Skulle vara generad att driva, eller arbeta i en, butik där jag behövde ta till den typen av tilltag för att kränga min skit. Oavsett om det är lagligt eller ej.

Håller med @essGunnar fullständigt. Diskussionen borde handla om ovanstående.
Skiter fullständigt i om jag kan tjäna pengar på klockan "ändå", marknaden kan ju rasa i övermorgon och då har jag blivit "påtvingad" 2 TH också.
Eller köper alla en klocka bara för att kunna tjäna en slant vid eventuell försäljning?
Visst är det kul att inte göra en dålig affär, men mitt intresse handlar mer om klockan än om pengarna.
Om man nu köper en klocka för att göra precis det den är gjord för dvs, använda den, så har det iaf ingen betydelse för mig om klockan tappar 25000:- på fem år.
5000:- i värdeminskning per år, jag gör sämre bilaffärer hela tiden😂

Och jag förbehåller mig rätten att peka ut när okända internettuffingar uttalar sig tvärsäkert om saker som är uppenbart fel.

Seså. Sluta tjura och vänligen försvara sina inlägg ovan, vad är det med förfarandet beskrivet i trådstarten som enligt dig är olagligt i ”civiliserade länder” eller ”något alldeles unikt” för Sverige?
Vem tjurar? Seså, hoppa ner från höga hästryggen så ska du se att vi också kan diskutera saker och ting med olika infallsvinklar på ett trevligt vis.
Har redan förklarat att ordet olagligt i detta fall var övergripande då jag ej är världsjurist. Utgår från mina egna upplevelser på utländsk mark vs svensk, hoppas det är ok och att vi kan gå vidare?

Med tanke på momsavdrag och valutaeffekter, samt prisdiskriminering och preferensskillnader mellan olika marknader finns det tvärtom tydliga incitament till att driva gråhandel av klockor internationellt. Vilket AD över hela världen såklart vet om och ser till att utnyttja.
Hur tänkte du nu?

Hur fungerar gråhandel av Rolex ens? Hur hittar de sin väg från AD till gråhandlare? Blir gråhandlare utsatta för "reverse bundle-köp" också?

Kanske lite klumpigt uttryckt av mig. Jag höll med dig och poängterade att det finns flera faktorer som gör att gråhandeln nödvändigtvis söker sig över gränserna vilket skapar tillfällen för gråisar att t.ex köpa two-tone lady DJ i drivor med rabatt och taxfree vilka sedan säljs i Asien med förtjänst. Jag tror inte en sekund på att gråhandlare går med förlust ens på de svala klockorna i sina bundles.

Då Rolex bör vara sugna på att tjäna pengar så bör Rolex höja priset till marknadsmässiga priser. Att andra ska tjäna extra på att Rolex tillverkar klockor känns ju lite fel.
Rolex första prioritet bör väl vara att tjäna pengar. Vad dom gör är ganska sekundärt egentligen.
För Rolex så är det inte ett nöje eller hobby att tillverka klockor. Det är rent affärsmässigt och man bör således prissätta sina produkter så högt man bara kan.
Vem vet. Kanske hypen är mer värd än produkten i sig själv.

Rolex forsta prioritet ar valgorenhet da de ar en stiftelse Hans Wilsdorf Foundation.
Tjana pengar ar "officiellt" ingen prioritet alls (Aven om man naturligtvis gor det och maste gora det for att kunna ge bort en stor del av sin vinst)

Ordet olagligt var mest en övergripande term, kan ej alla lagböcker i världen utantill men har befunnit mig utomlands i flertal länder tillräckligt länge för att förstå att "svensk AD jargong" är något alldeles unikt (inte i positiv bemärkelse imo), Skulle aldrig ske utan konsekvenser i t.ex Canada eller US som exempel.

"Maximera", andra (gärna en själv)" träffat en öm punkt?

Ar det nagonstans som bundling sker oppet sa ar det val i USA.
Canada har jag ingen pejl pa men da manga canadensare fragar om tillganglighet i USA sa antar jag det ar annu svarare att hitta nagot kul dar.
Har du egna erfarenheter om att sa inte skulle vara fallet,eller laser du hobbyjuristernas teorier om ev olagligheter pa Rolexforums?

Rolex forsta prioritet ar valgorenhet da de ar en stiftelse Hans Wilsdorf Foundation.
Tjana pengar ar "officiellt" ingen prioritet alls (Aven om man naturligtvis gor det och maste gora det for att kunna ge bort en stor del av sin vinst)
Rolex syfte är välgörenhet i samma utsträckning som IKEA är en stiftelse för att främja möbeldesign. Dvs typ nej. Schweiziska familjestiftelser är till för att hindra insyn, hindra utspädning av ägande pga laglotter och för skattens skull.

Tillbaka
Topp