• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Magnetfält - begränsar de användningen av din klocka?

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hade Rolex seriöst sett de som ett problem så hade de nog gjort som Omega och gjort verket på samma vis. Att göra som de gjorde var snarare en hyllning till en gammal modell och inte ett seriöst försök att göra klockan antimagnetisk. Det görs ju som du själv nämner enklast i en antimagnetisk spiral vilket Rolex kör vad jag vet.

Enligt många här så borde en antimagnetisk spiral inte heller behövas då? Med tanke på att klockor inte borde bli magnetiserade i vardagen?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Bildrebus, eller något.
image.jpeg
image.jpeg
image.png

=
image.jpeg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Enligt många här så borde en antimagnetisk spiral inte heller behövas då? Med tanke på att klockor inte borde bli magnetiserade i vardagen?

Den blir den normalt inte även om det i vissa fall händer.

Jag har fler äldre Rolex utan antimagnetisk spiral och ingen av dessa har behövt åtgärdas. Visst det det är ju bara min erfarenhet av problemet.
 
Finns det några objektiva vetenskapliga försök på detta? Här vimlar det av anekdotiska erfarenheter som ingen kan kolla sanningshalten på. Argument som "min klocka magnetiserades av en microvågsugn" eller "jag har haft tusen klockor och ingen har magnetiserats, trots att jag jobbar i ett kärnkraftverk" är helt värdelösa. Det blir som diskussioner om homeopati och fjärrhealing där vem som helst kan påstå att man blivit botad från cancer genom handpåläggning, eller vad fan som helst.
 
Så kan det säkert vara men frågan kvarstår: Är normalt användande av en hårtork, en mikro osv ett problem för gemene man?

(Jag kräver dig inte på ett svar utan är mer ute efter det orimliga i att mekaniska klockor skulle ligga i farozonen för så vardagliga saker :) )

Som jag skrev tidigare, det är VÄLDIGT många saker som kan påverka. KAN. Inte KOMMER. Men i stora drag, ja, det finns många vardagliga saker som kan påverka.

Hade Rolex seriöst sett de som ett problem så hade de nog gjort som Omega och gjort verket på samma vis. Att göra som de gjorde var snarare en hyllning till en gammal modell och inte ett seriöst försök att göra klockan antimagnetisk. Det görs ju som du själv nämner enklast i en antimagnetisk spiral vilket Rolex kör vad jag vet.

Om så, varför har deras nya verk då kiselspiral om de inte ser det som ett seriöst problem?
 
Finns det några objektiva vetenskapliga försök på detta? Här vimlar det av anekdotiska erfarenheter som ingen kan kolla sanningshalten på. Argument som "min klocka magnetiserades av en microvågsugn" eller "jag har haft tusen klockor och ingen har magnetiserats, trots att jag jobbar i ett kärnkraftverk" är helt värdelösa. Det blir som diskussioner om homeopati och fjärrhealing där vem som helst kan påstå att man blivit botad från cancer genom handpåläggning, eller vad fan som helst.

Om du vill så kan jag demonstrera hur ett verk beter sig när det är magnetiserat i skolan imorgon, så några foliehattar som svamlar om det är det då inte. Magnetism är något som i allra högsta grad kan påverka, och det är inte ovanligt att det är ett problem.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag vågar inte åka tunnelbana med mina klockor pga magnetismen. Jag löser det på ett smart sätt. Varje morgon lämnar jag över klockan till damen som sitter på marken utanför stationen. Sen vaktar hon den hela dagen när hon sitter där och när jag kommer hem på kvällen får jag tillbaka den. Enkelt och säkert. o_O
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sluta tramsa, magnetism är ett problem och att då bygga bort detta är knappst negativt.
Men det vi, eller iaf jag, är intresserad av är om det ÄR ett verkligt problem eller något som KAN vara ett problem. Det finns inget negativt med att bygga en klocka som klarar 3900 meter men fyller det något annat än en teoretisk funktion?

Har lite svårt för att folk sväljer "fakta" från en marknadsavdelning och sedan drar paralleller till att köra tåg och jobba på kärnkraftverk. Frågan kvarstår om det påstådda problemet med magnetism är något som en genomsnittlig klockköpare behöver oroa sig för? Jag tror inte det eftersom då hade alla lite dyrare klockor skrutit med att de klarade si och så många gauss.
 
Om du vill så kan jag demonstrera hur ett verk beter sig när det är magnetiserat i skolan imorgon, så några foliehattar som svamlar om det är det då inte. Magnetism är något som i allra högsta grad kan påverka, och det är inte ovanligt att det är ett problem.
Jag skulle mer än gärna se en seriös demonstration, men tyvärr kan jag nog inte komma till skolan i morgon. Kan du göra det här vore jag glad, efterom jag inte vet vad jag ska tro, men faktiskt tycker att detta är intressant.

Jag tycker att det vore intressant att veta i vilka miljöer det kan vara en risk. Även om risken är liten kan det vara värt att diskutera. Själv har jag aldrig haft den minsta nytta av vare sig krockkudde eller bilbälte, liksom de allra flesta här. Jag har också haft bilar som aldrig haft problem som förekommer i andra bilar. Det betyder inte att problemet inte existerar. Många här borde kanske fundera på om ett problem nödvändigtvis inte är ett problem bara för att det inte händer de flesta.

Men jag tvivlar på att det blir så mycket mer vettigt om detta, eftersom detta egentligen har blivit en Omega vs Rolexdiskussion.
 
Vill bara säga att jag ångrar djupt mitt första inlägg i denna tråd som starkt bidrog till mer trams. Skulle gärna tagit bort det om jag kunde.
 

MartinSWE

Omega
Finns det några objektiva vetenskapliga försök på detta? Här vimlar det av anekdotiska erfarenheter som ingen kan kolla sanningshalten på. Argument som "min klocka magnetiserades av en microvågsugn" eller "jag har haft tusen klockor och ingen har magnetiserats, trots att jag jobbar i ett kärnkraftverk" är helt värdelösa. Det blir som diskussioner om homeopati och fjärrhealing där vem som helst kan påstå att man blivit botad från cancer genom handpåläggning, eller vad fan som helst.

Jag tycker det är ganska tydligt när det endast är 2 pers av alla involverade i dessa 2 trådar som blivit påverkade.

Det mest anmärkningsvärda är dock trots ett 15-årigt intresse för klockor aldrig hört talas om detta "problem" förens @Undersköterskan utläggningar (och Omegas kampanj)... Och jag har ändå haft en grön Milgauss.

Jag förstår absolut att det kan vara ett problem. Men hatten av till Omegas marknadsavdelning...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Klockor kan bli magnetiserade i vardagen, så enkelt är det. En vän till mig fick sin Doxa magnetiserad utan att veta vad som har hänt.
Det kan absolut hända. Men hur vanligt är det? Och hur stora är riskerna?

Jag menar du kan magentisera ferromagnetiska material utan att komma i närheten av starka magnetfält också. Då är visserligen Omegas balansfjäder iaf safe då den är i kisel. Hela denna hysteri är överdriven från vad iaf jag tolkade som ett halvt trollinlägg från @Undersköterskan (well done!).

Fast vi är ju iof på forumet där folk plastar in sin dykarklocka från Rolex för de är rädda att den skall gå sönder så det är väl inte så konstigt att foliehattarna åker på direkt.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det kan absolut hända. Men hur vanligt är det? Och hur stora är riskerna?

Jag menar du kan magentisera ferromagnetiska material utan att komma i närheten av starka magnetfält också. Då är visserligen Omegas balansfjäder iaf safe då den är i kisel. Hela denna hysteri är överdriven från vad iaf jag tolkade som ett halvt trollinlägg från @Undersköterskan (well done!).

Fast vi är ju iof på forumet där folk plastar in sin dykarklocka från Rolex för de är rädda att den skall gå sönder så det är väl inte så konstigt att foliehattarna åker på direkt.

Logik och klockintresse går sällan hand i hand. Jag vet inte hur vanligt det är men de flesta urmakare verkar ha utrustning för att avmagnetisera i alla fall.
Jag har ingen kunskap i ämnet och har aldrig märkt av något på mina klockor, men det som fascinerar mig är att folk är så negativt inställda till Omegas "framsteg".
Men jag har lärt mig att har Rolex kommit på eller använder en speciell feature, då är det bra eller "hör till" (bubblor på glas, keramiska ringar, ingen AR tex). Har någon annan tillverkare en funktion, annan tanke, då är det onödigt och inte brukbart i vardagen.

Kan man tycka det med en stålklocka med tre visare för 65 000kr på armen? Som visar tiden med sämre precision än en digitalklocka för en femhundring. Ja, det kan man väl men sluta gråta och sluta klistra in bilder på foliehattar mm så fort Rolex får sig en känga. :D (Inte riktat till dig Spindel)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Skulle nog inte valt järn att klä in huset med.
Järn blir magnetiserat av de magnetfält, osakat av elektriska kretsar, som finns i ett hus. Så då får du en jättemagnet.
så länge kretsen är sluten läcker det inte in så mycket inne i huset dock. Många äldre klockor har en järninkapsling inne i boetten runt urverket just av denna anledning.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Logik och klockintresse går sällan hand i hand. Jag vet inte hur vanligt det är men de flesta urmakare verkar ha utrustning för att avmagnetisera i alla fall.
Jag har ingen kunskap i ämnet och har aldrig märkt av något på mina klockor, men det som fascinerar mig är att folk är så negativt inställda till Omegas "framsteg".
Men jag har lärt mig att har Rolex kommit på eller använder en speciell feature, då är det bra eller "hör till" (bubblor på glas, keramiska ringar, ingen AR tex). Har någon annan tillverkare en funktion, annan tanke, då är det onödigt och inte brukbart i vardagen.

Kan man tycka det med en stålklocka med tre visare för 65 000kr på armen? Som visar tiden med sämre precision än en digitalklocka för en femhundring. Ja, det kan man väl men sluta gråta och sluta klistra in bilder på foliehattar mm så fort Rolex får sig en känga. :D (Inte riktat till dig Spindel)
jo man ska inte kasta skit på omegas lösning eftersom den fungerar bra. Dock ska man inte överdriva problemet eftersom de flesta klockor klarar sig bra ändå. Och avmagnetisering är ingen stor sak. Har du en dator med en gammal CRT skärm kan du avmagnetisera klockan genom att hålla den mot skärmen och trycka på degauss knappen. :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
1 gauss (G) = 100 mikro-Tesla (mikto-T)
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_(unit)

Vanliga mekaniska klockor påverkas vid 50-100 G.
http://www.rolex.com/watches/milgauss/m116400gv-0001.html

Enligt strålskyddsmyndigheten i Tyskland (1999) så kan en hårtork ge ifrån sig upp till 2000 mikro-T när man är tre centimeter ifrån den (stor variation i datat dock).
http://www.who.int/peh-emf/about/WhatisEMF/en/index3.html

2000 mikro-T är alltså det samma som 20 G. Således torde inte en vanlig klocka magnetiskt påverkas av normalt dagligt användande. Betyder det att problem inte kan uppstå? Näe, det gör det inte.

Min klocka är vattentät till 100 m (tryckmässigt sett), så under normalt dagligt användande så påverkas den inte nämnvärt av vatten. Skulle jag trilla i och komma ner till 100 m i vattnet så har nog jag större problem än min klocka... Men å andra sidan så har jag lättare identifiera och undvika stora vattendjup än vad jag har att identifiera och undvika stora magnetkällor. Som den mellanmjölks-nisse jag är så har jag både säkerhetsbälte och krockkudde i bilen trots att jag inte planerar att krocka. ;)

Den amerikanska motsvarigheten har också data på magnetfält, men mäter som minst 15 cm från källan (6 tum).
http://www.web-pub.com/library/brochure/emf.html
 
Jag trodde förut att n155e och Torsten var samma person, nu har jag blivit osäker... Alltid kul att för en gång skull kunna hålla med n155e!

Men i övrigt, herre gud, man undrar hur de flesta i denna tråden gick ut ur högstadiet med godkänt betyg i fysik.
 
Jag tycker det är ganska tydligt när det endast är 2 pers av alla involverade i dessa 2 trådar som blivit påverkade.

Det mest anmärkningsvärda är dock trots ett 15-årigt intresse för klockor aldrig hört talas om detta "problem" förens @Undersköterskan utläggningar (och Omegas kampanj)... Och jag har ändå haft en grön Milgauss.

Jag förstår absolut att det kan vara ett problem. Men hatten av till Omegas marknadsavdelning...
Jag tycker inte att det är tydligt. Antalet på denna tråd ger inte svar på vad jag frågade efter. Jag frågade om det finns några vetenskapliga studier om detta. Sen verkar tyvärr för många bara utgå från sig själv (eller främst vad som är mest fördelaktigt för sitt favoritmärke) om något är ett problem eller inte. För mig är det ett problem om risken är 5 - 10 procent, oavsett om det aldrig hänt mig. Om risken bara är mätbar i promille är det ett ickeproblem för mig.

Det jag undrar är om det finns miljöer, och i så fall vilka, där risken kan uppgå till 5 - 10 procent?

För att vissa ska förstå tar jag en liknelse. Om jag frågar efter vilken situation som kräver vattentäthetsklassning 200 m, betackar jag mig svar som "De flesta människor är ju landkrabbor och klarar sig med 50 m".

Och Rolex vs Omegafighten skiter jag i. Jag äger ingen av dem.

 
Senast ändrad:
1 gauss (G) = 100 mikro-Tesla (mikto-T)
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_(unit)

Vanliga mekaniska klockor påverkas vid 50-100 G.
http://www.rolex.com/watches/milgauss/m116400gv-0001.html

Enligt strålskyddsmyndigheten i Tyskland (1999) så kan en hårtork ge ifrån sig upp till 2000 mikro-T när man är tre centimeter ifrån den (stor variation i datat dock).
http://www.who.int/peh-emf/about/WhatisEMF/en/index3.html

2000 mikro-T är alltså det samma som 20 G. Således torde inte en vanlig klocka magnetiskt påverkas av normalt dagligt användande. Betyder det att problem inte kan uppstå? Näe, det gör det inte.

Min klocka är vattentät till 100 m (tryckmässigt sett), så under normalt dagligt användande så påverkas den inte nämnvärt av vatten. Skulle jag trilla i och komma ner till 100 m i vattnet så har nog jag större problem än min klocka... Men å andra sidan så har jag lättare identifiera och undvika stora vattendjup än vad jag har att identifiera och undvika stora magnetkällor. Som den mellanmjölks-nisse jag är så har jag både säkerhetsbälte och krockkudde i bilen trots att jag inte planerar att krocka. ;)

Den amerikanska motsvarigheten har också data på magnetfält, men mäter som minst 15 cm från källan (6 tum).
http://www.web-pub.com/library/brochure/emf.html
Tack för ett informativt svar. Ska inte påstå att jag har allt klart för mig, men detta är ett seriöst inlägg. Mycket bättre än bilder på foliehattar och oneliners (inklusive mitt första korkade inlägg i tråden).
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Lägger in några fler roliga och innovativa framsteg/lösningar, till synes helt värdelösa för de flesta, men trots det rätt coolt.

Rolex Challenger, vattentätt till typ evigheter
07_Rolex-Deepsea.jpg


Valfri Tourbillon, relativt värdelös och dyr komplikation, men riktigt coolt.

Greubel_Forsey_DT30_mechanism.jpg


Valfri Minute Repeater. ytterst få som faktiskt använder aktivt, men riktigt ballt. Såklart ännu bättre med erotiskt tema på tavlan..

Voutilainen-Minute-Repeater-9.jpg


Foudroyante, hoppande sekund.. skitcoolt.

foudroyante.jpg


Planetarium, ja varför inte.. ?

plaentarium.jpg


Månfas, vilket jag vet många använder som PMS-fas...

Arnold_Son_HM_PerpetualMoon_500.jpg
 
Topp