Jag tror du får finna dig i att bli ifrågasatt i en vetenskaplig diskussion.
Självklart kan det vara så att du upplever att magnetfält inte påverkar din "gamla Rolex", samt att du upplever att du mellan två mätpunkter med 30 dagar emellan haft differensen -2 sekunder på din "gamla Rolex". Jag ifrågasätter inte dina upplevelser. Men jag ifrågasätter den vetenskapliga relevansen.
Är du medveten om hur bra -2 sekunder per månad är? 24 SPY mekanisk klocka är i absolut världsklass, speciellt med tanke på att du hävdar att du använder den varje dag, inklusive i miljöer med starka magnetfält... Jag är inte så väl informerad kring "elitprestanda" för mekaniska klockor, men jag vet att 0-10 SPY klarar bara de allra bästa kvartsklockor av.
http://www.chronocentric.com/watches/accuracy.shtml
+-1 sekund per dag, i bästa fall. Detta är ungefär min egen erfarenhet med välservade COSC urverk. Det är 365 SPY, i bästa fall, när de sitter i windern, i kontrollerad innemiljö. Du hävdar 10% av denna avvikelse.
Alltså:
Om jag fick följande information:
* person äger "gammal Rolex"
* person vistas i starka magnetfält, statiska som växelverkande
* personen har uppmät noggranheten -2 sekunder på en månad
Då skulle min slutsats vara att klockan troligtvis någon gång under den månaden visade en större avvikelse än -2 sekunder, samt att det skulle kunna ha att göra med de starka magnetfälten.
Detta pga
1) de externa magnetfälten i sig kan störa den mekaniska klockans tidsmätning
2) klockan i sig kan bli magnetiserad, och därmed störa sig själv
Sammanfattning: Att löpande få -2 s per månad oavsett vilka magnetfält en "gammal Rolex" utsätts för skulle vara en världssensation, inom två områden.