• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

Palenkovich

Patek
2-Faktor
33mm eterna
20190520_191543.jpg
20190520_191548.jpg

33 ish mm omega
Vad säger ni?
20190520_191827.jpg
20190520_191832.jpg
20190520_191855.jpg
Jag tycker det finns flera sätt att se det på... Eftersom det är vintage klockor och alla som bar klocka på tiden det begav sig (oavsett storlek på handled) såg ut så där, så är det helt i sin ordning. 33-34mm på 19+ handled var inget konstigt och ser fortfarande helt ok ut. Men det är när det är vintage. Jag har ett antal gamla ´90 talare som är 34-36mm som idag ser ut som barnklockor. Precis som med musik, vissa låtar är tidlösa och håller, andra är väldigt tidstypiska och utdaterade.
Så i detta fall, rock on!
Each to his own; är du komfortabel i de klockorna är det bara att köra.

Själv tycker jag det ser väldigt litet ut; har för egen del två gamla Omegor från 40-talet men de är ändå 35ish och 37ish mm vilket funkar bra med tanke på att de är dressur.

Intressant tankegång det här med att "på den tiden var det kutym, därför är det helt i sin ordning även idag, 80-90 år senare".. Ser våra kläder ut som de gjorde på 30- och 40-talen?
Nyfiken på varför riktigt små klockor på män ska anses vara mer "ok" utseendemässigt än om någon hade dragit på sig en kostym från 1931..

Ingen värdering här utan genuin nyfikenhet..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Each to his own; är du komfortabel i de klockorna är det bara att köra.

Själv tycker jag det ser väldigt litet ut; har för egen del två gamla Omegor från 40-talet men de är ändå 35ish och 37ish mm vilket funkar bra med tanke på att de är dressur.

Intressant tankegång det här med att "på den tiden var det kutym, därför är det helt i sin ordning även idag, 80-90 år senare".. Ser våra kläder ut som de gjorde på 30- och 40-talen?
Nyfiken på varför riktigt små klockor på män ska anses vara mer "ok" utseendemässigt än om någon hade dragit på sig en kostym från 1931..

Ingen värdering här utan genuin nyfikenhet..
Är mer storleken är utseendet vi refererar till. Personligen är den historiska referensen mest som ett svar till dem som är oroliga för att en viss storlek är manligare än en annan. Som med allt mode är det relevant och intressant att se hur det sett ut historiskt då allt går i cykler.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Each to his own; är du komfortabel i de klockorna är det bara att köra.

Själv tycker jag det ser väldigt litet ut; har för egen del två gamla Omegor från 40-talet men de är ändå 35ish och 37ish mm vilket funkar bra med tanke på att de är dressur.

Intressant tankegång det här med att "på den tiden var det kutym, därför är det helt i sin ordning även idag, 80-90 år senare".. Ser våra kläder ut som de gjorde på 30- och 40-talen?
Nyfiken på varför riktigt små klockor på män ska anses vara mer "ok" utseendemässigt än om någon hade dragit på sig en kostym från 1931..

Ingen värdering här utan genuin nyfikenhet..
Jag får känslan av att du bara läste hälften av vad jag skrev ... ;) Det är okej på en vintage klocka, men inte lika okej på en modern... Tänk om nya Mudmastern vore 33mm? Jag tycker inte riktigt det går att översätta till kläder, men om du tittar på huvudbonader så finns det många som fortfarande håller och är tidlösa. Panamahatt, flat-cap, armykeps, vegamössa, basker. Att översätta dessa i årets material och färg skulle nog inte alltid bli så bra, men i sin ursprungsform fungerar dom. Men det är bara vad jag tycker, jag gillar vintage även när dom är lite mindre, men skulle nog ha svårt att köpa en modern klocka i 33mm (om den inte var fyrkantig/rektangulär).
 

KXII

Cartier
Fantastiskt att höra någon kalla 36mm för blafsigt :hilarious:

Tja, med tex 15cm runt handleden kanske det iofs upplevs så..
Då missuppfattade du mig, kan ha varit jag som var otydlig. Finns MASSVIS av 36mm:are som inte upplevs blafsiga. Men flera dykare som läggs upp här (trots att dom är 36mm) så är dom väldigt blafsiga. Men som du säger kan det verkligen handla om bärarens handled. :)

Men för att vara tydlig; tycker inte att 36mm:are är de facto blafsiga. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Gårdagens och dagens klocka. Som referens har jag mellan 17,5-18 cm handled.
3F5988EB-75DC-46BA-A28F-EA5AC1472200.jpeg

Någon som vet eller vill gissa diametern på klockan? Små mått kan bäras större och i olika vinklar lura ögat *edit
 
Senast ändrad:

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jo, haha! Jag blev själv lite fundersam när det ska handla om "liten" klocka och sen ser man 36mm som fortfarande är ganska blafsiga.
Men allt är ju som vanligt "relativt" ;)o_O

Jo men jag håller helt med! Min tolkning av tråden, eller förhoppning, var ju att få se små klockor, gärna under 30mm eller däromkring. För de existerar ju faktiskt. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Fantastiskt udda/dåliga bilder för att se hur ett ur sitter på handleden.
Den första är inte tagen för det ändamålet men fick vara med ändå ;). De andra två visar ju ganska bra att en mindre klocka inte behöver se så liten ut i alla vinklar, tycker jag.
Att du kan framföra kritik vet nog hela forumet, det är synd att det alltid ska till så många poster och kommentarer innan den kan uppfattas som konstruktiv. Du framstår bara som dryg och provocerande utan den konstruktiva delen. I detta fall skulle det bli konstruktivt om du i samma post berättade vad du tycker skulle varit ett bättre sätt, och gjorts annorlunda. Jag vet att du har lite svårt för dom bitarna, men jag tror du skulle få ett trevligare bemötande om du försökte :):heart:
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Jo men jag håller helt med! Min tolkning av tråden, eller förhoppning, var ju att få se små klockor, gärna under 30mm eller däromkring. För de existerar ju faktiskt. :)

Här är mitt bidrag med lite ”däromkring”. Rockar den här 2-3 dagar i veckan och älskar kontrasten till alla 40+ klockor som finns där ute med dess 31 starka mm!

Är själv 186/100kg med 17,5 handleder. Den ser pyyyyytteliten ut på mig. Men manligheten är det inget fel på så den får snällt hänga med. ;)

364826CE-394E-41C8-BC53-6B86DA4EB50C.jpeg


1ED94907-58FA-4D1D-95D5-AE68A47DC6C8.jpeg


58424100-9597-46B7-8ED0-7BB1C58D9D4E.jpeg
 
Senast ändrad:

KXII

Cartier
Den första är inte tagen för det ändamålet men fick vara med ändå ;). De andra två visar ju ganska bra att en mindre klocka inte behöver se så liten ut i alla vinklar, tycker jag.
Att du kan framföra kritik vet nog hela forumet, det är synd att det alltid ska till så många poster och kommentarer innan den kan uppfattas som konstruktiv. Du framstår bara som dryg och provocerande utan den konstruktiva delen. I detta fall skulle det bli konstruktivt om du i samma post berättade vad du tycker skulle varit ett bättre sätt, och gjorts annorlunda. Jag vet att du har lite svårt för dom bitarna, men jag tror du skulle få ett trevligare bemötande om du försökte :):heart:
Praise! :angel: Fler som du Barba behövs, bra skrivet.

Sedan om bilderna så tycker jag (men påstår inte att jag vet bäst) att bild 1 behöver mer av det bild 2 har, exempelvis att bilden tas rakt mot urtavlan så att man får proportionerna rätt. DOCK, baserat på vad du skrev till din första bild "Små mått kan bäras större och i olika vinklar lura ögat" så kanske det var meningen att ha en "dålig" vinkel för att argumentera att man kan lura ögat, men vad vet jag haha! :D;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den första är inte tagen för det ändamålet men fick vara med ändå ;). De andra två visar ju ganska bra att en mindre klocka inte behöver se så liten ut i alla vinklar, tycker jag.
Att du kan framföra kritik vet nog hela forumet, det är synd att det alltid ska till så många poster och kommentarer innan den kan uppfattas som konstruktiv. Du framstår bara som dryg och provocerande utan den konstruktiva delen. I detta fall skulle det bli konstruktivt om du i samma post berättade vad du tycker skulle varit ett bättre sätt, och gjorts annorlunda. Jag vet att du har lite svårt för dom bitarna, men jag tror du skulle få ett trevligare bemötande om du försökte :):heart:
Du kan tex ta en bild där man ser handleden. Även bra om saker man jämför är likvärdiga, i detta fall från samma vinkel. Tog för givet att du var medveten om detta och med vilje avvek.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Praise! :angel: Fler som du Barba behövs, bra skrivet.

Sedan om bilderna så tycker jag (men påstår inte att jag vet bäst) att bild 1 behöver mer av det bild 2 har, exempelvis att bilden tas rakt mot urtavlan så att man får proportionerna rätt. DOCK, baserat på vad du skrev till din första bild "Små mått kan bäras större och i olika vinklar lura ögat" så kanske det var meningen att ha en "dålig" vinkel för att argumentera att man kan lura ögat, men vad vet jag haha! :D;)
Det var precis min tanke :)
 

KXII

Cartier
... vilket då innebar att du förstod precis vad jag syftade på i mitt tidigare inlägg och var bara otrevlig mot mig för du ville. Tråkigt.
Hmm, jag tror du har bättre läsförståelse än vad du ger uttryck för nu. Annars är det bara att läsa igen :)

Ska inte öppna upp en diskussion om vem som gjort fel, vem som har rätt eller något liknande. Men hörni båda två, kan vi inte ha en lite trevligare ton på forumet. Där vi inte påstår att den andre personen har sagt eller dens intentioner, eller för den delen att andra personer har kunskapsluckor. Konstruktiv kritik, trevlig samtalston och respekt. Om man tycker att en annan inte kan, lär då personen. Försök även ransaka er själva.

Hur som; låt oss fortsättningsvis diskutera små klockor, det är ju ändå trådens ämne. :)
 

Haugen9

Breitling
Jag vet att det är en väldigt cliche svar men jag kommer ge den ändå. Jag tycker att man ska använda det som gör en lycklig. Vill du ha en 55mm klocka på dig? Varför inte, det är inte min ensak om vad du ska eller inte ska göra. Vill dock tillägga att jag förövrigt föredrar de mindre klockorna. 36-38mm är optimalt men jag kan tänka mig max 40mm med vissa undantag.
 

F32

Panerai
2-Faktor
Gårdagens och dagens klocka. Som referens har jag mellan 17,5-18 cm handled.
3F5988EB-75DC-46BA-A28F-EA5AC1472200.jpeg

Någon som vet eller vill gissa diametern på klockan? Små mått kan bäras större och i olika vinklar lura ögat *edit
Såg inget svar på det var för diameter på klockan. Vad är det för något?
 

Man

Rolex
Nae, riktigt så manlig är jag nog inte att jag är redo att övergå till damur.;) Visserligen skulle de nog sitta bekvämt på oss män med smala armar. Mycket kan ju generellt sett ske i modevärlden, men kan det nån gång bli aktuellt att män på bred front börjar använda damklockor? Jag tänker på samma sätt som kvinnor numera ofta använder stora herrklockor. Vad tror ni?
 

Husse

Patek
Nae, riktigt så manlig är jag nog inte att jag är redo att övergå till damur.;) Visserligen skulle de nog sitta bekvämt på oss män med smala armar. Mycket kan ju generellt sett ske i modevärlden, men kan det nån gång bli aktuellt att män på bred front börjar använda damklockor? Jag tänker på samma sätt som kvinnor numera ofta använder stora herrklockor. Vad tror ni?
Bara för att en tjej använder ett herrar, behöver det inte se snyggt ut...
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Nae, riktigt så manlig är jag nog inte att jag är redo att övergå till damur.;) Visserligen skulle de nog sitta bekvämt på oss män med smala armar. Mycket kan ju generellt sett ske i modevärlden, men kan det nån gång bli aktuellt att män på bred front börjar använda damklockor? Jag tänker på samma sätt som kvinnor numera ofta använder stora herrklockor. Vad tror ni?
Håller med @Stroboman
Visst kan modet svänga både hit och dit, men generellt sett är 34-42 ett bra spann för 15-20cm handled. Över/under blir lite extremt tycker jag. Om vi pratar vanliga runda ur. Reverso, tank mfl undantagna.
 

PJZ

Cartier
Satte själv på mig en 37mm för första gången nu i veckan. Vart överraskad hur bra den satt runt handleden! Ska tilläggas att jag bara har/haft klockor som vart 40mm eller större... kanske har med åldern? Haha
 
Topp