• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

OddD

Panerai
2-Faktor
Här kommer en till Seamaster, en riktig tunnis.
15881987711456068849143123781899.jpg
15881987978782558257326725553276.jpg
 
Jag är på jobbet. Jag frågar kollegan om tiden. Han lyfter upp sin handled och BAAAAAMM där ser glänser den överdimensionerade, gangster-stil, diamantkronade klockan. Skjortan går inte över klockan, problem med att få på sig handskarna när vi ska ut. Är det stor klocka som gäller?

Här har storleken betydelse?
Själv har jag klockor i olika storlekar, allt från minsta på 36mm (förlovningspresenten som aldrig säljs från hustrun, Tissot PR50 Titan) till större varianter som min Fenix 3 på stolta 51x51x16mm. De stora finner jag opraktiska förutom på sommaren då det är tshirt eller uppkavlat som gäller. De mindre klockorna finner jag läckra och smidiga då de diskret får plats under skjortärmen. Men får då ofta kommentaren "vilken liten klocka, lånat hustruns klocka"? (Jag har oköttig handled som möter 18cm).

Finns den perfekta storleken? Hur avväger ni diameter i förhållande till tjocklek och vikt? Har färgen på klockan något betydelse för storleken, eller valet av material i armbandet?

Jag hör gärna era åsikter och dömer ingen för vad som är rätt eller fel. Bara nyfiken hur gargonen går här på forumet! =)

Väl mött
Gabriel (just nu med en Casio W59 på armen)
Som många skriver så styr formen på klockan och armband en hel del också men jag mår bäst med 40 mm
 

[Bobo]

Rolex
Verkligen! Har allt mellan 30 och 50mm. Alla borde i alla fall våga prova nått mindre!
IMG_20200518_212221-01.jpeg
IMG_20200416_135649-01.jpeg
...och att låta det som inte direkt känns rätt sitta på ett tag ändå. Mycket handlar om vad man är van vid.

Jag upplevde steget från 55x47 till 23x38 väldigt påtagligt och hade nog avstått om jag provat i butik. Nu fick jag chansen att leva med min lilla tank helt utan stress och med tiden växte den.

Är riktigt sugen på att utöka samlingen både när det gäller bjässar och mer nätta varianter. Vissa dagar vill jag ha en hållkäftenklocka, andra dagar inte.:)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Har faktiskt lite svårt att förstå varför det är manligt att bära små klockor, lika lite som det är manligt med stora.

Frågan som jag tycker är mer intressant är om folk vågar bära vad de gillar oavsett storlek. Väldigt många idag är extremt enkelspåriga och verkar inte våga gå mot strömmen. Masspsykosen som råder för sportstål är ju ett tydligt tecken på det. Folk betalar helt orimliga pengar för massproducerade tämligen alldagliga klockor. Nog för att man kan tycka Sub, Nautilus whatever är fina men knappast värda pengarna. Alla ska springa åt samma håll hela tiden. Bra för oss som gillar klockor andra inte vågar köpa men lite trist när Insta är fullproppat av Subbar. Man lär ju inte känna sig unik med sub men är väl knappast syftet heller. Jag har tex fått massa positiva kommentarer om min Recife men uppenbarligen vågar ingen köpa dem när man får bra ex för småpengar.
IMG_20200610_114342.jpg
 

[Bobo]

Rolex
Grym tank på grym länk, men hissa upp den på armen, ovanför knölen. Kommer se sååå mycket bättre ut!
Tackar!
Den sitter löst nog att hamna där den hamnar. ;)
Ibland ovanför, ibland nedanför knölen.
IMG_20200603_153752_Bokeh.jpg
Skulle dock aldrig dra åt den så den sitter fast i det övre läget. Då måste jag ju kavla upp halva ärmen för att se vad klockan är...
Vill kunna skaka ner mina klockor till handen oavsett storlek och modell.:)
 

Psykel

Patek
Har faktiskt lite svårt att förstå varför det är manligt att bära små klockor, lika lite som det är manligt med stora.

Frågan som jag tycker är mer intressant är om folk vågar bära vad de gillar oavsett storlek. Väldigt många idag är extremt enkelspåriga och verkar inte våga gå mot strömmen. Masspsykosen som råder för sportstål är ju ett tydligt tecken på det. Folk betalar helt orimliga pengar för massproducerade tämligen alldagliga klockor. Nog för att man kan tycka Sub, Nautilus whatever är fina men knappast värda pengarna. Alla ska springa åt samma håll hela tiden. Bra för oss som gillar klockor andra inte vågar köpa men lite trist när Insta är fullproppat av Subbar. Man lär ju inte känna sig unik med sub men är väl knappast syftet heller. Jag har tex fått massa positiva kommentarer om min Recife men uppenbarligen vågar ingen köpa dem när man får bra ex för småpengar.
IMG_20200610_114342.jpg
Frågan är nog inte så mycket "är jag manlig nog att bära en liten klocka" utan snarare "är jag självsäker nog att våga bära en klocka som jag kanske kan få skit för av osäkra män som följer krystat förlegade könsroller till punkt och pricka".
 

Psykel

Patek
Kunde inte sagt det bättre själv! Här är min nya 29mm för övrigt. :)
PSX_20200618_104627.jpg
Kalasfin! Det ironiska är nog att många män som är så osäkra att dom tycker att det är omanligt att bära små klockor förmodligen tycker att höjden av manlighet är exempelvis Marlon Brando, Elvis, Humphrey Bogart och andra från back in the day. "På den tiden var män riktiga män!" Ja, och dom bar pluttiga små klockor också!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Kalasfin! Det ironiska är nog att många män som är så osäkra att dom tycker att det är omanligt att bära små klockor förmodligen tycker att höjden av manlighet är exempelvis Marlon Brando, Elvis, Humphrey Bogart och andra från back in the day. "På den tiden var män riktiga män!" Ja, och dom bar pluttiga små klockor också!
Japp, det är väl tyvärr så. För att vara lite fördomsfull så upplever jag att de som är så macho är sällan de som är de mest pålästa heller så jag är inte förvånad.

Här är mitt favoritexempel om jag postat tidigare i tråden. Han är ju stereotypiskt manlig och körde Rolex Bubbleback samt Rolex Oyster Perpetual. Classy tycker jag! :pompus:
ehbubbleback.jpg

ehKarsh.jpg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Japp, det är väl tyvärr så. För att vara lite fördomsfull så upplever jag att de som är så macho är sällan de som är de mest pålästa heller så jag är inte förvånad.

Här är mitt favoritexempel om jag postat tidigare i tråden. Han är ju stereotypiskt manlig och körde Rolex Bubbleback samt Rolex Oyster Perpetual. Classy tycker jag! :pompus:
ehbubbleback.jpg

ehKarsh.jpg
Finns många sådana exempel i historien. Muhammed Ali själv bar en Cartier Tank som många "machos" idag skulle säga är en damklocka...
 

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Japp, det är väl tyvärr så. För att vara lite fördomsfull så upplever jag att de som är så macho är sällan de som är de mest pålästa heller så jag är inte förvånad.

Här är mitt favoritexempel om jag postat tidigare i tråden. Han är ju stereotypiskt manlig och körde Rolex Bubbleback samt Rolex Oyster Perpetual. Classy tycker jag! :pompus:
ehbubbleback.jpg

ehKarsh.jpg
Så jäkla schysst tycker jag, får börja köra mindre klockor framöver!
 
Topp