• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

37,5 borde väl ändå passa in här?
20200304_082241-01.jpeg

Så ängsliga, sitter där med skjutmåttet oj jävlar en Rolex 34mm. Är den för liten ser den konstig ut ? Tror nog att de flesta som känner oro här är födda 80-92.
En bra klocka är alltid en bra klocka, oavsett storlek, handlar mer om design och kvalite.

F3CDD8CD-DD3D-4AF1-A938-4939D0F4FED0.jpeg

Nu när det finns ett utbud av premiumklockor som är supertunna så kanske hela "manligheten" kopplat till storlek försvinner? Även fast exempelvis inte Panerai Due togs emot enbart med positiva åsikter (men tänker att det är för att den avviker från sitt arv)

Så ängsliga, sitter där med skjutmåttet oj jävlar en Rolex 34mm. Är den för liten ser den konstig ut ? Tror nog att de flesta som känner oro här är födda 80-92.
En bra klocka är alltid en bra klocka, oavsett storlek, handlar mer om design och kvalite.

F3CDD8CD-DD3D-4AF1-A938-4939D0F4FED0.jpeg
Väl talat! Hear, hear!

Trevlig tråd:) Ju mer jag intresserar mig för klockor, desto mer förkärlek för lite mindre klockor. Allt över 40mm känns numera hopplöst stort och klumpigt, trots att jag har en ganska grov handled:) Letade faktiskt efter en tråd av typen ”Manlig nog att bära en billig klocka” när jag hittade denna tråd. Oavsett om jag startar en ny tråd på det temat - här följer några av mina små klockor.
488D2FB6-F0EE-40C2-AA0C-16003DDC07EF.jpeg

3E219AF1-C8AC-4E19-9F82-CE6848C2A8D8.jpeg

5DE1B926-F407-4841-A692-ECB7A3C1FDFE.jpeg

72361ECA-A414-4C30-A3C7-68529660E590.jpeg

Intressant tråd Jag bär normalt 40-42 mm sportklockor men lockas av tanken på downsizing. Tex Tudor Submariner på 33 och 36 mm, aka Mini-sub.
Någon som varit järv nog att bära en Mini-sub på en mans handled?

Måste säga att detta är en riktigt härlig tråd!!! :)

Precis som många nämner anser inte jag heller 36mm vara en liten klocka, snarare den perfekta storleken. Efter mitt köp av en Rolex Explorer för 1,5 år sedan rockar jag endast 36mm och upplever nu större diameter som ”för stort”. Handleden är en vårdag ca 16,5 cm, så skulle säga att >36mm även är för stort.

552AE4C8-2661-451A-8EFD-FC96AADA35CD.jpeg
DC5F95D2-6638-4380-AAA1-8AC7FCECB138.jpeg

Måste säga att detta är en riktigt härlig tråd!!! :)

Precis som många nämner anser inte jag heller 36mm vara en liten klocka, snarare den perfekta storleken. Efter mitt köp av en Rolex Explorer för 1,5 år sedan rockar jag endast 36mm och upplever nu större diameter som ”för stort”. Handleden är en vårdag ca 16,5 cm, så skulle säga att >36mm även är för stort.

552AE4C8-2661-451A-8EFD-FC96AADA35CD.jpeg
DC5F95D2-6638-4380-AAA1-8AC7FCECB138.jpeg
Den där DJn är ju verkligen drömklockan med stort D! Visst är det silvertavla?
:hungry::hungover:

Jag tycker denna tråden är intressant som sådan då alla som lägger upp bilder ser ut att ha 15cm-16,5~cm handleder. Dessa personer lägger upp bilder på 34-35-36-37 mm klockor vilka alla är proportionerliga för deras armar.

Väldigt få med 19cm som lägger upp 34mm eller mindre klockor. Likaså lägger inte de med 15-16cm armar upp speciellt många bilder med 28mm klockor.

Jag tycker denna tråden är intressant som sådan då alla som lägger upp bilder ser ut att ha 15cm-16,5~cm handleder. Dessa personer lägger upp bilder på 34-35-36-37 mm klockor vilka alla är proportionerliga för deras armar.

Väldigt få med 19cm som lägger upp 34mm eller mindre klockor. Likaså lägger inte de med 15-16cm armar upp speciellt många bilder med 28mm klockor.

Min bild var i alla fall på en 34 mm på min handled som mäter 17,5 cm.

36 mm på en handled <17 cm är ju knappt att beteckna som en liten klocka :p

Du har en poäng där tycker jag. Vi får döpa om tråden till "Manlig nog att inte bära en stor klocka?" :D

• Like
Reactions: Man
Min bild var i alla fall på en 34 mm på min handled som mäter 17,5 cm.

36 mm på en handled <17 cm är ju knappt att beteckna som en liten klocka :p

Ingen skugga på någon enskild. Bara en iakttagelse kring fenomenet :)
Jag personligen har tassar på 19,5cm och de är ganska ludna vilket gör att jag inte känner mig bekväm men klockor på mindre än 37mm och med en höjd på minst 10mm.

Du har en poäng där tycker jag. Vi får döpa om tråden till "Manlig nog att inte bära en stor klocka?" :D

Haha

Jag har själv svårt för dinkor på över 41mm-42mm mina 19+cm till trots så det kanske finns nått där!

Exakt. Relationen till handledens storlek tenderar ofta att försvinna ur ekvationen i denna typ av trådar.. 34 mm på 19 cm handled ser för den absoluta majoriteten väldigt litet ut. Sen kan givetvis preferenserna skilja, men överlag.. Klart som tusan det ser bättre ut på en 16 cm-handled.
Omvänt är det klart att en Bratte på på 48mm på en 16 cm-handled kan se rätt löjligt ut, medan det på 19cm kan sitta alldeles finfint (återigen med reservation för skilda preferenser)..

Exakt. Relationen till handledens storlek tenderar ofta att försvinna ur ekvationen i denna typ av trådar.. 34 mm på 19 cm handled ser för den absoluta majoriteten väldigt litet ut. Sen kan givetvis preferenserna skilja, men överlag.. Klart som tusan det ser bättre ut på en 16 cm-handled.
Omvänt är det klart att en Bratte på på 48mm på en 16 cm-handled kan se rätt löjligt ut, medan det på 19cm kan sitta alldeles finfint (återigen med reservation för skilda preferenser)..

Normalt går min smärtgräns nedåt vid 36 mm men just denna har affektionsvärde. Uppåt så går väl gränsen vid 44 mm med lite variation på modell. Seikodykare eller Panerai går ok men typ flygare i den storlek har jag svårt för. Absolut gräns blir när l2l är samma som bredden på handleden, men återigen blir storleken på handleden avgörande.

Jag har förvisso dålig syn, men när jag både i verkligheten och på bild ser datejusy/Day date i allt från 36 till 41(?) så ser storleksskillnaden marginell ut. Upplever ni andra samma sak?

Bär idag min lilla Sicura som är superwaterproof, vacuumtestad och all Swiss made. Den är nog nästan lite för liten för min smak. Egentligen inte som helhet då diameter inklusive bezel ligger på 35mm, men att tavlan är enbart typ 22 och att den är en dykare gör att den ger ett litet intryck. Mysig ändå dock.
E78F38B3-0E02-4B1A-8A65-B70096BD6072.jpeg

Det blir inte manligare än med en liten klocka enligt mig. Speciellt med en fyrkanting från Cartier eller JLC.

Många snygga wristshots i tråden!

E1A60D28-2FD7-4936-B05C-F155CADEA277.jpeg

Tycker att tjockleken på klockan gör mycket för hur storleken upplevs på armen. Den här 35mm citizenen tycker jag känns lagom. Hade det varit en dykare hade den nog känts liten. Börjar mer och mer luta åt att nästa ur i samlingen blir något i storleken 34-35mm och riktigt tunn.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    316.8 KB · Visningar: 5
Tillbaka
Topp