• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

smiki88

Omega
Tycker att tjockleken på klockan gör mycket för hur storleken upplevs på armen. Den här 35mm citizenen tycker jag känns lagom. Hade det varit en dykare hade den nog känts liten. Börjar mer och mer luta åt att nästa ur i samlingen blir något i storleken 34-35mm och riktigt tunn.

Ja visst är det så. Min far som har ganska stora handleder passar tex bra i en mindre (och tunnare klocka) men om den är mindre och för tjock så sticker den upp så himla mycket och det ser konstigt ut. Så allt är relativt.
 

Man

Rolex
Vilken är den minsta ”manliga” klockan?
En 36mm, tex DJ, men finns väl undantag under 36mm som går att komma undan med. Vad man sen ”kommer undan med” och vad som är manligt är olika saker. :D Det är nog mycket en vanesak vad ens eget öga kan tolerera. För min egen del går nog undre gränsen vid 36mm. Vad tycker du själv? :)
 

WatchIT

Panerai
32 bägge 2 och fungerar bra. Känns det bra så är det bra, inte svårare än så...
6FAF6075-0353-47D3-912F-B1E0C31B7659.jpeg

D0DD1101-E625-4E2F-855C-67F0D0E6E5FC.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Märks att man inte är i vintageavdelningen när det läggs upp klockor på 34-36mm som exempel på små klockor.
Olika måttstockar. 33 skulle jag tycka är på övre gränsen för att kallas liten klocka. Några på 30 är mycket "manliga".
 

Alexander Ley

Breitling
Märks att man inte är i vintageavdelningen när det läggs upp klockor på 34-36mm som exempel på små klockor.
Olika måttstockar. 33 skulle jag tycka är på övre gränsen för att kallas liten klocka. Några på 30 är mycket "manliga".
Haha håller helt med dig! Blev också förvirrad när 36 mm var ”litet”. 29mm Santos är indet ”större” segmentet i min värld.
 
35 mm är min gräns tror jag men det beror lite på formen av boett osv. Små fyrkantiga funkar ju på ett annat sätt tycker jag. Däremot tycker jag att alldeles för stora dykare är något av det fulaste.
 

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Några av favoriterna är ej av större mått, och tycker det är snyggast med återhållsam storlek! Glöm ej, det var standard för ”inte så länge sedan” (oj det fick en till att känna sig gammal...) Undantaget är ju en tool watch enligt mig, som utan problem kan gå upp till 44-45mm. Lite bilder av mindre klockor på min 17cm vrist.
En 36mm Sjöö Sandström
30A09285-026C-4545-A6E4-46ECEB29F8E3.jpeg

34mm Omega Seamaster 600
71D85BEC-04EE-4571-83EA-2954308656C4.jpeg

36mm Skagen Titanium, 8mm tjock, fjäderlätt
74E488F5-935D-4F9A-9B08-FB9C8F18E4D9.jpeg
 
Topp