• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manligt - storleken har betydelse

danne10

Panerai
2-Faktor
Haha skönt att man nämns bland bankrånare och små pillevicker :) AP ROO Navy är tokskön, jag köpte till ett blått gummi från APBands, då jag haft Panerai i många år känns denna nätt och fin..

Ska sen om jag kan leta fram en bra bild som reflekterar storleken (på klockan)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Haha skönt att man nämns bland bankrånare och små pillevicker :) AP ROO Navy är tokskön, jag köpte till ett blått gummi från APBands, då jag haft Panerai i många år känns denna nätt och fin..

Ska sen om jag kan leta fram en bra bild som reflekterar storleken (på klockan)

:) . Det var hela bildkompositionen det handlade om.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hehe... :)
Gör dom sig bättre i gammala Porschen då?
image.jpg

Biltvätt? :stop:
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Olof Lagercrantz som alltid bar fluga sa en gång, att om slipsen symboliserar penis så borde man aldrig lita på en som bar fluga då dessa i så fall symboliserar öronen. ;)

Everyone want to get laid but sometimes a cigar is just a cigar ...
 

SSL

Audemars
Tyvärr, men det ser bara fjantigt ut när någon har en sån där koloss på armen. Att han har liten pitt är rätt uppenbart.
 
Håller förvisso med om att bilden på APn och cigarren var rätt lökig, men har på senaste tiden börjat uppskatta lite större klockor igen.
Tror att det är lite "tes, antites, syntes" i görningen för egen del.

När jag på allvar började snöa in på klockor och forumsvängen var stora klockor rätt heta. Sedan följde något slags tillnyktring både hos mig och andra och ett återtåg till mer klassiska mått. Gott så, men jag måste säga att en oversize klocka har sina poänger också. Gillar känslan av att hänga på mig en PAM eller en kraftig Orisdykare precis som att köra en 36mm Hamilton Khaki på nato kan ha sin charm.

Min enda egentliga "beef" med stora klockor är mot tillverkarna som ibland ger dålig valfrihet för kund när det gäller just storlek. Det känns som att detta är på väg att förändras dock, vilket jag applåderar. Inte minst Breitling har haft den goda smaken att erbjuda alternativ i tex SOH-serien samt Chronomat som finns i både 41 och 44mm.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Håller förvisso med om att bilden på APn och cigarren var rätt lökig, men har på senaste tiden börjat uppskatta lite större klockor igen.
Tror att det är lite "tes, antites, syntes" i görningen för egen del.

När jag på allvar började snöa in på klockor och forumsvängen var stora klockor rätt heta. Sedan följde något slags tillnyktring både hos mig och andra och ett återtåg till mer klassiska mått. Gott så, men jag måste säga att en oversize klocka har sina poänger också. Gillar känslan av att hänga på mig en PAM eller en kraftig Orisdykare precis som att köra en 36mm Hamilton Khaki på nato kan ha sin charm.

Min enda egentliga "beef" med stora klockor är mot tillverkarna som ibland ger dålig valfrihet för kund när det gäller just storlek. Det känns som att detta är på väg att förändras dock, vilket jag applåderar. Inte minst Breitling har haft den goda smaken att erbjuda alternativ i tex SOH-serien samt Chronomat som finns i både 41 och 44mm.
Jag är med dig där. Jag är ingen förespråkare för varken för små eller stora klockor. Tillfället, kombinationen etc styr mitt val och jag sportar själv klockor mellan 34mm (flera klassiska äldre herrklockor) och 44mm (Girard Perregaux) dykare. Jag har tom ett par sportklockor över 50mm (Suunto Vector och D6) samt en gammal U-Boat som införskaffades bara för att prova på STORT och feta band (typ Panerai) som jag är ganska ambivalent till...
Min tanke med inlägget var att visa att litet kan se stort ut och att stort kan få motsatt effekt.
image.jpg
 

Emil_G

f.k.a hastkista
Vad andra väljer bryr jag mig lite om, men för stora ur är klart värre än för små.
Men en klocka på 35-36mm, som helt riktigt inte är en jätteliten klocka, som dwarfas av en gammal hederlig skogshuggarunderarm ger det klart manligaste intrycket.
 

Johan M

Cartier
36 mm är inte en liten klocka!!! :facepalm::banghead::mad:

36 mm är normalstorlek, 32 mm på en herre är på gränsen till litet

Nä jag vet, jag tog det bara som ett exempel. Det kan se litet ut med 36mm också men säg 32mm då. Jag tror förresten att min Atlantic var 32 mm, den satt ändå fint på armen. Jag har iofs inga enorma handleder.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nä jag vet, jag tog det bara som ett exempel. Det kan se litet ut med 36mm också men säg 32mm då. Jag tror förresten att min Atlantic var 32 mm, den satt ändå fint på armen. Jag har iofs inga enorma handleder.

Min Tissot på 32 (eller är det 31???) känns framför allt liten när man tar på sig den efter att jag burit mina monstrositeter på 39 eller 41 mm ett tag. Men man vänjer sig och när man ser en reflektion av sig själv med den på ser den faktiskt helt ok ut trots att den idag upplevs som väldigt liten på en kille.

Jag skulle framförallt säga att det mest handlar om att klockor känns små än att de ser små ut. Jag tror många kontorsräkor tycker att paneraien eller hubolten är en optimal storlek på dem för de känns bra men när man ser dem ser det bara skrattretande ut.

Man blir avtrubbad helt enkelt, lite som med porr att efter ett tag känns fekalietapirporr hel naturligt och bra men för oss runtomkring framstår det bara som sjukligt och bisarrt.
 

Bolio

Panerai
Tycker nog för stor alltid ser bättre ut en för liten. Om valet fanns hade jag inte burit under 38mm eller över 47mm, men var jag tvungen tror jag att jag hellre haft en vägg klocka på armen än en 32mm.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hehe....man vet att man är på ett nirdforum när det kan starta ett virituell världskrig över 4mm......

40mm är max allt annat är blä....nej...36 mm....ånejdå din dummer....44mm är optimalt. Vår motsvarighet till Anal Magnetism.....

Och nej...bilden är inge vidare inspiration....mest patetisk....
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ett bra exempel på hur en för stor klocka får handen/handleden att se mindre ut. Den så kallade ”pappas klocka”-effekten.
Att den här fotbollssnubben sedan inte har någon smak är väl föga överraskande.

E281F982-E327-4550-8570-37A1D9425048.png
 

Man

Rolex
Min Tissot på 32 (eller är det 31???) känns framför allt liten när man tar på sig den efter att jag burit mina monstrositeter på 39 eller 41 mm ett tag. Men man vänjer sig och när man ser en reflektion av sig själv med den på ser den faktiskt helt ok ut trots att den idag upplevs som väldigt liten på en kille.

Jag skulle framförallt säga att det mest handlar om att klockor känns små än att de ser små ut. Jag tror många kontorsräkor tycker att paneraien eller hubolten är en optimal storlek på dem för de känns bra men när man ser dem ser det bara skrattretande ut.

Man blir avtrubbad helt enkelt, lite som med porr att efter ett tag känns fekalietapirporr hel naturligt och bra men för oss runtomkring framstår det bara som sjukligt och bisarrt.
Hur ser den tissoten på 32 eller 31 ut på armen? Har du nån bild?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
......och precis nu dog marknaden för ur över 34 mm. Personligen har jag klockor från 34 mm till 45 mm beroende på att jag tycker det är kul med design och alla klockor finns inte i alla storlekar, men jag önskar att de gjorde det. Annars, grymt inlägg som du skämt bort oss med. Utmanande och tankeväckande!
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Ett bra exempel på hur en för stor klocka får handen/handleden att se mindre ut. Den så kallade ”pappas klocka”-effekten.
Att den här fotbollssnubben sedan inte har någon smak är väl föga överraskande.

E281F982-E327-4550-8570-37A1D9425048.png
Antar att valet av klocka inte har någonting att göra med hans personliga smak i det där fallet. Om jag fick lika mycket som han får för att bära den där så hade jag gjort det utan en sekunds tvekan :D
 
Topp