• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Manligt - storleken har betydelse

Tycker synd om de stackare som går runt och funderar om de är tillräckligt manliga, då räcker det inte med en stor blaffa på armen. Keith Cartier sitter snyggt ovanför knölen.
Jo, i slutändan handlar det ju om en osäkerhet i sig själv. I den här delen av forumet ser man ju tyvärr ofta frågor i stil med "Kan jag som man bära den här klockan? Den är ju pluttiga 39mm? Tänk om nån tror att jag är kvinna!", medan i den bra mycket mysigare vintagedelen av KS man ofta ser "Spana in den här asläckra lilla jäveln på 28mm! Vattenskadad, kantstött och full av DNA, men jag älskar den som en son!"

Jo, i slutändan handlar det ju om en osäkerhet i sig själv. I den här delen av forumet ser man ju tyvärr ofta frågor i stil med "Kan jag som man bära den här klockan? Den är ju pluttiga 39mm? Tänk om nån tror att jag är kvinna!", medan i den bra mycket mysigare vintagedelen av KS man ofta ser "Spana in den här asläckra lilla jäveln på 28mm! Vattenskadad, kantstött och full av DNA, men jag älskar den som en son!"

Jag citerar mig själv från Oris-tråden:

Det beror ju enormt mycket på handledsstorlek🙂
Jag har 18,5-19 i omkrets och över 6cm i bredd.
Har jag en 40mm på mig gör ju att jag har mer än 1cm handled kvar på varje sida boetten om man säger så.
Motsvarande på en 15-16 handled med kanske bredd på 4,5-5cm är ju 33-35mm.
Sedan spelar givetvis utformningen på boett, bezel och bandhorn roll.

Har jag en 40mm på mig gör ju att jag har mer än 1cm handled kvar på varje sida boetten om man säger så.
Har inget alls med alla dina siffror att göra, sitter i personligheten som den har som bär uret.

Har inget alls med alla dina siffror att göra, sitter i personligheten som den har som bär uret.

Så symmetrin mellan klockans utformning och handledens storlek har ingen betydelse alls för hur man uppfattar hur snyggt klockan sitter?
Kanske inte i ett manlighetsperspektiv men utseendemässigt.
Personligheten är lite lurig, vilken personlighet har "rätt" att bära små klockor?

Men det här kan dras hur långt som helst.
Om en man har en aftonklänning på sig, är det en symbol för att han är manlig och hittat sitt kvinnliga inre eller är han trans?

Så symmetrin mellan klockans utformning och handledens storlek har ingen betydelse alls för hur man uppfattar hur snyggt klockan sitter?
Kanske inte i ett manlighetsperspektiv men utseendemässigt.
Personligheten är lite lurig, vilken personlighet har "rätt" att bära små klockor?

Men det här kan dras hur långt som helst.
Om en man har en aftonklänning på sig, är det en symbol för att han är manlig och hittat sitt kvinnliga inre eller är han trans?
Fast det vi pratar om är inte symmetri och hur snyggt klockan sitter, utan storlek kontra manlighet. Ser hela tiden folk som bär klockor där bandhornen sticker ut från handleden, och det är ju knappast för att klockan sitter bra som dom bär den då. En stor klocka gör dig inte manlig, helt enkelt.
Angående mannen i klänning, så hänger det ju på hur han ser sig själv. Säkerheten, än en gång.

Fast det vi pratar om är inte symmetri och hur snyggt klockan sitter, utan storlek kontra manlighet. Ser hela tiden folk som bär klockor där bandhornen sticker ut från handleden, och det är ju knappast för att klockan sitter bra som dom bär den då.

Jo, men det var ju det jag försökte påvisa med mina siffror, jag kan ju t,ex ha 55mm mellan bandhornen och ändå ha en bit kvar innan bandhornen sticker ut.
Jag bär antagligen en 36mm som många andra bär en 28-30mm.
Så storleken på klockan i millimeter är helt oviktigt, men symmetrin i förhållande till handled väldigt viktig.

Jo, men det var ju det jag försökte påvisa med mina siffror, jag kan ju t,ex ha 55mm mellan bandhornen och ändå ha en bit kvar innan bandhornen sticker ut.
Så storleken på klockan i millimeter är helt oviktigt, men symmetrin i förhållande till handled väldigt viktig.
Stämmer att förhållandet hur man skall kunna jämföra hur stor en klocka ser ut handlar mest om måttet bandhornspets till bandhornspets jämfört med bredden (diametern) på handleden. Har tex själv 155 mm i omkrets och 57 mm i diameter.

Dock har ju faktorn hur "manligt" något är väldigt lite med hur stor del av handleden en klocka täcker. Har själv en åsikt vad som är herrur och inte men det handlar minst lika mycket om färgsättning och design som det har med storleken att göra. Går man över en viss diameter ser jag dock noll koppling med herr/damur. Denna gräns ligger oftast vid 36 mm.

Du pratar om vad som ser bra ut, medan många andra oroar sig över hur manlig man känner sig. Det är två väldigt olika saker. Det är ju en oro över att uppfattas som omanlig, inte en oro över att klockan inte ska sitta bra. Om du gör ditt val baserat på vad du tycker ser bäst ut och sitter bäst på dig så behöver du inte känna dig träffad.

Slötittade på facebook och Jeff Dabe dök upp. Jag kände mig genast mer bekväm med mina 15 cm:s handleder. Never mind 19 cm:s handleder, Jeff Dabe har 19" vilket motsvarar 49 cm handled. :hilarious:

1650207311291.png

1650208289090.png

1650208363496.png

Senast ändrad:
Hittade denna tråd när jag sökte på handledsstorlek. Jeff Dabe känner jag till eftersom jag följer styrkesporter även om jag själv är en tunnis, och inte alls stark i armbrytning, vilket Jeff Dabe är känd för.
I lördags ägde en av de mest intressanta armbrytningmatcherna rum, mellan legenden kanadensaren Devon Larratt och georgiern Levan Saginashvili. Saginashvili vann rakt av i alla omgångar och gav Larrat ett motstånd han aldrig tidigare varit med om. Larratt brukar använda en utnötningstaktik vilken i detta fall aldrig ens var nära att bli utnyttjad. Brutal styrka gjorde att det aldrig ens blev en kamp.
Levan Saginashvili är troligen den starkaste armbrytare världen någonsin skådat och det närmaste en gorilla en människa kan komma.
Han har ännu grövre mått än Jeff Dabe och mindre fett. Och som klocknörd får det mig att tänka på hur ett armbandsur funkar för honom.
28cm handled innebär vad jag förstår att ingen vanlig klocka passar med mindre än att tillsätta flera länkar förutom de normalt max inkluderade.

Screenshot_20220627-192254_Viber.jpg

Senast ändrad:
Manligt och manligt, vi pratar om preferenser & manlighet sitter i personligheten oavsett om man väljer ett 34mm eller 49mm klocka.

För min egen del kan jag absolut inte bära Klockor på under 45mm.

Tillbaka
Topp