• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Marcels watch - Prissättning

Hur kan de finnas, varför sitter inte alla i fängelse, skiter polisen i det? Men vi lämnar det åt experterna, vi har fått svar på våra frågor och vi uppmanar alla att kontakta expert på området om ni fortfarande tvivlar.

Marcels
Varumärkesförfalskningar är ett STORT problem som får stora samhällskonsekvenser. Att ni inte förstått det är riktigt pinsamt. Att ni jämför Sverige med länder som Thailand säger ju allt.

God kväll :D

Nu kommer lite svar här då (får ursäkta, påsken har varit här och vi är som sagt inte så aktiva här på KS).

@JensBP Haval har köpt sin breitling hos oss, innan han blev del av vårt företag. Systern har också köpt en klocka av oss och konstigt nog var båda mycket nöjda hela vägen (de fick dock lite rabatt, båda två ;) ). Stör det dig att två av de inlägg som finns är av personer som vi har koppling till? Du kan också läsa alla våra recensioner på Tradera såväl som Chrono24 om du undrar mer om vad andra säger om oss (vi har länkat till dem båda på annan plats). På de värderingsintyg som följer med klockor som är köpta av oss, ja där står det pris som den köptes för. Vi har förklarat vår syn på marknadsvärde ett flertal gånger och hänvisar på det men understryker alltså att ett slutpris på en nätauktion inte är likställt marknadsvärde, finns nog lite litteratur att läsa om det.

@Dt250 Marcels har funnits sedan 2008, först som enskild firma, sedan som handelsbolag sedan som aktiebolag sedan 2016. Vad du (och eventuellt andra) syftar till med att "blåsa" folk har lite bäring i vad vi gör. Vi tror inte att alla de som handlat av oss, och inte ens en bråkdel av dem, har upplevelsen eller synen att vi blåst dem. De finns mer än 200 säljaromdömen om oss på Tradera och fler än 60 på Chrono24, vi har svårt att se hur vi fått dem om vi blåser folk. Du kanske har en annan syn än dem eller de en annan än dig på innebörden av vad du menar.

@Kessler Vi har hittils sedan 2008 inte haft några juridiska spörsmål och enligt nedan har vi inte det nu heller. Vi plockade ned de produkter med aftermarketdelar under tiden vi undersökte saken närmare och vi fick det svar vi förväntade oss. Varför vi skulle stänga ner vår försäljning såg vi inte någon anledning till?

@Joakim Vi försöker svara på frågor som ställs oss, vi är ärliga i våra svar, vi försöker vara transparenta och det är inte alla som uppskattar det, men det är den linjen vi valt att hålla och kommer fortsätta att hålla. Om vi blir "brända" här eller ej kan vi inte påverka på annat sätt än att i de fall vi har fel försöka lära oss och rätta oss, kanske som i fallet med nedan "värdering" yonsson påtalar ännu en gång. Vi är här för att svara på frågor och ta emot kritik i alla former men vi är i alla fall här (ibland) :)

@yonsson Som vi också svarat på har vi inte utfärdat något värderingsintyg på den klockan och har för oss att vi också har sagt om vi hade fel när vi uttryckte oss utan att ens hålla klockan i vår hand så hade det nog rättat till sig på ett värderingsintyg. Men vi hade med största sannolikhet värderat den till mer än 15-20K.

@Rivalen Vi respekterar din åsikt och arbetar mot att få bort aftermarketdelar i så stor utsträckning som möjligt. Dock är vissa kronor inte möjliga att få tag på från Swatch-group, exempelvis fyrklöver, piepan och SMD. Detsamma gäller T1.20. Vi har ett mål om att få bort aftermarket till 100% men vi är inte riktigt där ännu, och det är inte heller vad våra kunder hittills efterfrågat (tro det eller ej, de flesta av våra kunder föredrar aftermarket före omärkt), men vi jobbar på att få bort det helt.

Vi har också fått svar på vår fråga avseende just aftermarket. Det finns bestämmelser om vad som är varumärkesintrång som vi hittills ej brutit men som medför en försumlig risk för vår (och andras) del vilken bör beräknas i vår verksamhet. Det är det korta svaret vi fick efter att frågan ställts och forumets tråd visats tillsammans med våra produkter (begreppet war chest återfanns i förklaringen). Vi ställde också frågan om de som sålde och marknadsförde kopior i sin helhet, för dem fanns det andra risker och andra delar som spelade in. Det skiljer sig mellan länder och det finns rättsfall på området som är vägledande från europadomstol såväl som inhemsk domstol. Intressant aspekt i det hela är det i vissa länder påminner om svensk sexköpslag, det är inte olagligt att sälja men att köpa, t.ex. kan den som köpt en fakeprodukt åka dit på böter medans företaget som säljer den inte åker dit för samma böter även om polisen såg det hela ske. Kan ju vara tänkvärt hur det kan vara möjligt att på marknader i många länder, så som t.ex. Dubai, Thailand, Kina, Italien och stort sett alla andra länder är möjligt att handla kopior i så stor utsträckning om det var olagligt på det sätt många beskriver det? Hur kan de finnas, varför sitter inte alla i fängelse, skiter polisen i det? Men vi lämnar det åt experterna, vi har fått svar på våra frågor och vi uppmanar alla att kontakta expert på området om ni fortfarande tvivlar.

@grodslukarenx Ja, den definitionen stämmer väl överens med vad som är en förfalskning men den innehåller tydligen vissa "krav" som inte alltid är uppfyllda varför den definitionen inte kan antas gällas generellt. Ett exempel är vintagebilindustrin (kan jämföras med klockindustrin på vintage) där tillverkaren själv inte längre tillverkar reservdelar. Syftet är tydligen ett begrepp som kan vara lite tvetydigt speciellt på reservdelar.

@TobiasD Ja, vi tar åt oss och vi lär oss hela tiden vi också. Vi har som sagt utökat våra garantitider från tre till tolv månader på alla klockor som landat i vår butik efter slutet på 2019. Köps en klocka i vår fysiska butik lämnar vi alltid tolv månaders garanti så vi hoppas att det kan motverka "fulservicar" eller rädsla för dem. Vi fick se att vår hemsida inte var helt koherent avseende informationen på engelska och svenska vilket är under bearbetning. Så lite hoppas vi att vi får med oss vi också :)

Nu har vi svarat på det mest relevanta tror vi, återigen vår åsikt om marknadspris ser ut att fortsatt skilja sig från många andras och vi är som sagt här för att svara på frågor. Som vanligt säger vi att vi är bättre på att svara på frågor via mail än här :) så har man bråttom med svaret så maila :) Vi vill också tacka de som hjälpt oss att få in de klockvärderingar som strömmat in under påsk samtidigt som vi har blivit överösta av serviceförfrågningar då vi framstod som billiga på det jämfört med andra. Vi bockar och tackar ödmjukast ;) Nu önskar vi trevlig kväll i stugan!

Vänligen

Marcels

Hoppas verkligen inte ni betalar för den juridiska rådgivningen, för då är i alla fall råden exakt lika mycket värda som er uteblivna betalning.

Hjälp mig bena ut - för mig är en aftermarketdel (t ex armband) en del som försöker likna originalet, men inte har originalets logga eller namn eller liknande på delen/armbandet. Det har jag hittills kallat aftermarket.

Om delen härmar även logga och namn och andra kännetecken - då är det ju rakt av en kopia.

Om man sätter dit eller byter ut till en original reservdel ämnad för klockan så är det väl bara en original utbytes/reservdel? Kallas den aftermarket?

Behöver veta.

Hjälp mig bena ut - för mig är en aftermarketdel (t ex armband) en del som försöker likna originalet, men inte har originalets logga eller namn eller liknande på delen/armbandet. Det har jag hittills kallat aftermarket.

Om delen härmar även logga och namn och andra kännetecken - då är det ju rakt av en kopia.

Om man sätter dit eller byter ut till en original reservdel ämnad för klockan så är det väl bara en original utbytes/reservdel? Kallas den aftermarket?

Behöver veta.
Inom klockvärlden, iaf här på KS, förefaller det vedertaget att 'aftermarket' är synonymt med varumärkeskopia.
Det är dock inte fallet med exempelvis reservdelar till bilar. Avgörande är naturligtvis om delen är märkt med logotyp eller andra märkningar i syfte att tas för originaldel.

Inom klockvärlden, iaf här på KS, förefaller det vedertaget att 'aftermarket' är synonymt med varumärkeskopia.
Håller inte med om att den definitionen skulle vara vedertagen. Aftermarket är del som ser ut som original men saknar logga. Aftermarket med logga = varumärkesförfalskning. Exempelvis tillåts inte annonser här med förfalskade länkar och liknande.

Håller inte med om att den definitionen skulle vara vedertagen. Aftermarket är del som ser ut som original men saknar logga. Aftermarket med logga = varumärkesförfalskning. Exempelvis tillåts inte annonser här med förfalskade länkar och liknande.
Ett intryck jag fått, behöver därför naturligtvis inte stämma.
Jag själv anser inte att det är rätt att sätta likhetstecken mellan aftermarket och fake. Jag kanske borde lagt till det ovan.

Han fick mothugg om några av värderingarna han gav sig på.. Var snabb med att sätta sig på sin häst och tydligt visa att hans åsikt faktiskt betyder något då han är oberoende värderingsman, hur man nu kan vara det när man driver en butik som säljer klockor, alla andras åsikt är bara tyckande men hans har substans typ.

Svårt att ta någon seriöst som är så totalt frånvänd verkligheten och som dessutom skriver likt en sjuåring.

40k för Heuern.
20k för JLC.
20-25k för Certinan.

Certinan har jag personligen inga problem med, 20k känns nästan prisvärt, men 40k för den Heuern.
FB_IMG_1599254814253.jpg
FB_IMG_1599254806494.jpg
FB_IMG_1599254821712.jpg

Senast ändrad:
Han fick mothugg om några av värderingarna han gav sig på.. Var snabb med att sätta sig på sin häst och tydligt visa att hans åsikt faktiskt betyder något då han är oberoende värderingsman, hur man nu kan vara det när man driver en butik som säljer klockor, alla andras åsikt är bara tyckande men hans har substans typ.

Svårt att ta någon seriöst som är så totalt frånvänd verkligheten och som dessutom skriver likt en sjuåring.

40k för Heuern.
20k för JLC.
20-25k för Certinan.

FB_IMG_1599254814253.jpg
FB_IMG_1599254806494.jpg
FB_IMG_1599254821712.jpg
Den där Heuern ser ju omålad ut. Men det får väl målarn @Aurum bedöma :)

40k för Heuern.
20k för JLC.
20-25k för Certinan.

FB_IMG_1599254814253.jpg
FB_IMG_1599254806494.jpg
FB_IMG_1599254821712.jpg
Han står ju på Handelskammarens lista så den biten är väl sann åtminstone. Känns spontant mest som försäkringsbolagens problem om de vill ha det där systemet. Jag stör mig mer på oredovisade ommålade tavlor och diverse vilseledande beskrivningar. Tvivlar t ex på att Sternkreutz är "original" på Seiko. Jag är iofs glad att vi inte lever i någon slags Sovjetsamhälle med reglerade priser, men 3900 för en dassig pläterad Seiko 5 kan jag inte betrakta som annat än bondfångeri.
https://www.tradera.com/item/190204/414084234/seiko-5

Han står ju på Handelskammarens lista så den biten är väl sann åtminstone. Känns spontant mest som försäkringsbolagens problem om de vill ha det där systemet. Jag stör mig mer på oredovisade ommålade tavlor och diverse vilseledande beskrivningar. Tvivlar t ex på att Sternkreutz är "original" på Seiko. Jag är iofs glad att vi inte lever i någon slags Sovjetsamhälle med reglerade priser, men 3900 för en dassig pläterad Seiko 5 kan jag inte betrakta som annat än bondfångeri.
https://www.tradera.com/item/190204/414084234/seiko-5
Blir uppriktigt förbannad på denna aktör. Spännande är det att läsa beskrivningarna där man använder * för att hänvisa till olika typer av bedömningar osv.. Typ som denna, hur ska man tolka det, är delen original för att den köptes med den men inte original från fabrik..

**Originaldel som satt på klockan vid inköp, ej garanti om fabriksoriginal

Blir uppriktigt förbannad på denna aktör. Spännande är det att läsa beskrivningarna där man använder * för att hänvisa till olika typer av bedömningar osv.. Typ som denna, hur ska man tolka det, är delen original för att den köptes med den men inte original från fabrik..

Jag tolkar det som ett försök till friskrivning från att behöva beskriva generiska, fejk-, eller "aftermarket"-delar. Att han inte tillskriver "original" samma betydelse som de flesta andra gör är ju tydligt.

Menar han att en aftermarketdel som sitter på den begagnade klockan när den säljs skulle bli till originaldel för den satt på klockan vid köpet?

Vilket skojeri!
Är han förordnad av svensk handelskammare vore det intressant att veta om de känner till att en av dem förordnade värderingsman har sånt för sig.

Ägaren till företaget (får man skriva hela namn?) hänger i Facebookgruppen ”vintage klockor”, han tar alla tillfällen till att sälja sina dyra klockor och att köpa andras klockor till skampris.

Ägaren till företaget (får man skriva hela namn?) hänger i Facebookgruppen ”vintage klockor”, han tar alla tillfällen till att sälja sina dyra klockor och att köpa andras klockor till skampris.
Inga namn.
Skulle dock vara spännande att se vad det är för rättstvist/stämning han förekommer i och varför.

Han betonar ofta att han är oberoende värderingsman. Lite speciellt som sagt då det skulle kunna innebära att värdera och köpa för egen verksamhet. Han säger ju själv att de omegor han köper kostar 2-6k och landar sedan på hans sajt för 15-60k. Det affärsetiska i det hela går enkelt att ifrågasätta, tror inte heller att handelskammaren och de försäkringsbolag som nyttjar denna herre är särskilt imponerade när saker flyter till ytan.

Hej igen,

Skoj att det blivit fart i tråden igen efter en facebook-diskussion :) varnar väl redan här för "väggen" av text, men jag svarar ju oftast på flera saker i samma inlägg så kan ju bli långt. Har fetstilat vad jag svara på så du som läsare snabbt kan finna just det du vill finna :D

Gällande rättstvist, jag var i rättstvist gällande ett köp av en kattunge som inte riktigt blev som det skulle, lite off topic men jo då, den som behagar kan ju ladda ner domen för typ en 100-ing :), avgjordes dock innan huvudförhandling. Sen har jag ju agerat ombud för flera personer men tror kanske inte att de hamnar på mig.

Gällande originaldel, det innebär att delen är original, men den kan ju sedan 60-talet blivit bytt till en motsvarande originaldel som vi inte kan se skillnad på, därav **, vi kan alltså inte garantera att det var den delen som de facto satt på klockan när den levererades, hence fabriksoriginal. Vore det en aftermarketdel (eller fejk) då hade vi skrivit det.

Gällande min skrivförmåga, tja, så kan det ju vara, men så länge människor förstår vad jag skriver tänker jag att det är ok ändå :)

Gällande mina köp av klockor i gruppen och försäljning i gruppen, tänker att det inte blir mkt öppnare än så. Jag köper klockor som alla ser hur mkt jag köper dem för och de ser sedan vad jag säljer dem för och kan då själva välja om de vill köpa dem eller ej. Känns ganska transparent kan jag tycka. Samtidigt finns det ju också i den gruppen tillsammans med KS och andra forum enormt mkt "värderingar" på alla sorters klockor så känns som att det är ett ok ställe att sälja på speciellt då alla kan fråga andra om prisets rimlighet vilket faktiskt ofta förekommer. Tycker någon att det är dyrt så brukar det synas och de som inte vill köpa dyrt kan avstå, men det kanske bara är min uppfattning att det är bra. Kan ju också ta ett annat exempel, köpte en noname-klocka för typ 200 kr (minns inte exakt) i gruppen. Det gjordes i kommentarsfältet så de flesta såg vad den kostade. Den servades och såldes sedan för 2000 kr till en person i gruppen. Han hade en likadan som inte gick längre men att serva den skulle kosta mer än 2000 kr. Det är kanske dyrt för en noname-klocka, men betalade personen för klockan eller för servicen? :) Bara en tanke man kan ha. Men tror vi lämnar prissättningsfråga, vi är nog alla medvetna om var vi står där hehe ;)

Gällande värderingen (OBS 3 stycken) av klockorna på fejjan, kort och gott så verkar det som att någon hängt upp sig på värdet på heuern (närmare 40K för att vara petig), men det är min bedömning, att det är ungefär vad det skulle kosta att ersätta den om man köper den utanför auktionsvärlden för en fast peng i motsvarande skick. För mig framstår skicket på den som tämligen gott och jag tror bara det är glaset som är dåligt tillsammans med krona/axel då. Lumen på siffrorna ser superfin ut och visarna saknar ju bara lumen. Men det är min bedömning. Minns jag rätt sa jag dock något om salt då jag inte sett den live heller :) man får tycka annorlunda eller ha en annan uppfattning om värdet och som jag skrev till personen som gav "mothugg" så kan man lämna sin delade mening på flera sätt. Varför jag besvarade på det sätt jag gjorde förklarade jag också för vederbörande, det finns i de övriga kommentarerna i fejsbokstråden eller kanske en annan tråd på samma sida, kommer inte ihåg om vi skrev i samma tråd hela tiden.

Gällande värderingar och försäkringsbolag, det är upp till försäkringsbolaget och försäkringstagaren att bestämma till vilket värde en dyrare klocka ska försäkras, d.v.s. högre värde brukar generellt leda till högre premie. För de som ligger under 50K krävs oftast ingen egen försäkring utan det går på hemförsäkringen. I dessa fall kan försäkringsbolaget välja att ersätta den förlorade egendomen med motsvarande eller att försäkringstagaren köper en ny och sedan skickar kvitto till försäkringsbolaget för att erhålla ersättningen, och då vad den nyinköpta kostade. Värderingsintyget är vägledande för dessa fall. Sen skiljer det så klart från försäkringsbolag till försäkringsbolag men om vi tänker oss att jag, eller någon annan värderingsman skriver ett för högt värde och det visar sig att försäkringsbolaget har betalat ut för mycket pengar på grund av min (eller någon annans) felaktiga värdering, ja, då är jag självfallet skadeståndsskyldig gentemot försäkringsbolaget som lidit skada. Detsamma om jag värderar en oäkta klocka som om den vore äkta, etc. Kontentan blir då att jag, genom felaktiga värderingar, tar en stor risk att bli skadeståndsskyldig vilket jag så klart helst undviker.

Varför värderar jag då inte klockor till ett lägre värde vid osäkerhet om "exakt" värde, då slipper jag ju löpa risk att bli skadeståndsskyldig? Well, det hade ju minst sagt missgynnat försäkringstagaren och det är lite svårare för en privatperson att rikta skadeståndsanspråk mot mig än ett bolag (inte rent tekniskt utan mest att de flesta privatpersoner själva inte har en avdelning som jobbar med rättsfrågor).

Gällande köp och värdering för egen verksamhet (OBS 2 stycken) så stämmer det ju inte riktigt att de omegor vi köper ligger mellan 2-6K, vi köper allt lite dyrare ibland också hehe. Men om det impliceras att jag värderar en klocka till underpris som jag är intresserad av att köpa tror jag att man får tänka om. Jag tror att de flesta som haft med mig eller mitt företag att göra vet att jag inte snackar ner värdet på någons klocka innan köp. Tvärtom är jag ytterst uppriktig med att man mest troligt får betydligt mer om man säljer den på annan plats typ tradera, bukowskis, blocket, etc. Därför köper vi inte in särskilt mkt som inte är från företag eller auktioner själva, många som kontaktat oss för att sälja har inte sålt till oss utan sålt på annat håll, inte bara på grund av att vi betalar dåligt utan också för att vi hänvisar dem till annat håll att sälja på. Som sagt, den övervägande majoriteten vi köper köper vi från auktioner samt andra företag, skulle beräkna att det är typ 90/10-förhållande.

Hur detta sen skulle ha något med varken handelskammaren eller försäkringsbolagen att göra vet jag inte. Det finns inga värderingsintyg som jag utfärdat som är under vad jag tänker är marknadspriset. Jag undervärderar inte andras saker för att kunna köpa dem. Lite som facebooktråden antyder är det väl just tvärtom. Man får också mer än gärna fråga någon som haft kontakt med mig om värden på sin klocka eller önskan om att sälja den till oss fått ett skambud som vi inte förklarat är just ett skambud och att vederbörande mest troligt får mer betalt på annat håll. Så fungerar vi helt enkelt :)

Så, ganska uttömmande, men har jag missat något så är det bara att hojta om Ni undrar något mer :D

Ha en fin måndag och vecka på Er! Bjuder på ett trevligt Omega-fickur i vitmetall idag, fantastisk caliber som sitter i detta underverk även om värdet inte är superhögt :D

Bilagor

• _SAM01591.jpg
    _SAM01591.jpg
    160.5 KB · Visningar: 38
Senast redigerad av en moderator:
Tjena! Long time no see.
Sorgligt att läsa om detta högst oseriösa "företag". Mina kondoleanser till er alla som köpt av Marcel...
Att Marcel var super-överdrivet-dyra det visste jag men det är nytt (för mig) att de dessutom säljer fakedelar/franken/ommålade tavlor också, jag förmodar att jag är en smula blåögd möjligen.

Tjena! Long time no see.
Sorgligt att läsa om detta högst oseriösa "företag". Mina kondoleanser till er alla som köpt av Marcel...
Att Marcel var super-överdrivet-dyra det visste jag men det är nytt (för mig) att de dessutom säljer fakedelar/franken/ommålade tavlor också, jag förmodar att jag är en smula blåögd möjligen.

Absolut inte blåögd, däremot så lever Marcels på att sälja till nybörjare som köper deras förskönade beskrivningar av klockorna. En sönderpolerad Dogleg Omega där knäna knappt går att skönja bekrivs som en boett i bra skick och ommålad tavla inte ens omnämns. Klart som fan man får goda recensioner när många av köparna inte har en aning om vad de köper utan väljer att blåögt lita på en handlare med vad som kan ses som gott renommé.

Tillbaka
Topp