Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Delar samma uppfattning som @3R1K Jag har haft med Marcel att göra beträffande värdering, rådfrågning och handel. Den nivå av service och tid @Marcels Watch Group gett mig har jag inte upplevt någon annanstans. Ville bara bidra med min upplevelse då jag uppfattar det som om diskussionen kring just prissättning spiller över till en mer generell kritik kring @Marcels Watch Group som aktör och person.
De blandar in mycket vad man tycker. Och vad jag "tycker". Just här är det inte frågan om tycke, utan om svensk lag vad som är ok att sälja. @Marcels Watch Group har fortfarande inte förstått skillnaden mellan varumärkeskopia/piratkopia och en omärkt aftermarketdel. Pinsamt när man har försökt förklara skillnaden på en nivå så vem som helst förstår, flera gånger dessutom.Lite skevt att kalla sig för entusiast, men samtidigt Köpa/Sälja/Serva fake.
Sparar denna här för framtiden:
@KenKun håller med dig @JensBPDe blandar in mycket vad man tycker. Och vad jag "tycker". Just här är det inte frågan om tycke, utan om svensk lag vad som är ok att sälja. @Marcels Watch Group har fortfarande inte förstått skillnaden mellan varumärkeskopia/piratkopia och en omärkt aftermarketdel. Pinsamt när man har försökt förklara skillnaden på en nivå så vem som helst förstår, flera gånger dessutom.
Sådana här personer borde inte finnas i klockbranschen. Tyvärr finns lurendrejare i alla branscher, så vi får väl dras med såna här personer som dessutom skriver om sig själv i tredjeperson numera.
För det första: Klockan du åsyftar har jag bytt till mig från en privatperson, så du drar en förhastad slutsats. En av bilderna i min annons är vad jag fått skickat till mig under affären och använde den då klockan är i samma skick som vid bytet. Jag har nu via KS blivit varse att klockan varit hos Beso Ur dessförinnan och att bilden kom därifrån. Förstår att det uppfattas som om jag knep den därifrån.Själv har du relativt nyligen köpt en klocka från en av landets största och mest långvariga handlare, bara för att genast sätta ut den till dubbla priset här på KS och försöker få dina forumkamrater att betala dubbla priset den är värderad till av en av landets mest erfarna värderingsmän. (T.o.m använt en bild från den du köpte den av) Tycker att din uppfattning om den kritik som framförts i den här tråden kan sägas gå ihop med det förfarandet.
Du har ju uppenbarligen köpt klocka hos @Marcels Watch Group och är nöjd, så det det nog ingen här som tror du gjort några ”kap” i din klockkarriär, så du är ursäktad.För det första: Klockan du åsyftar har jag bytt till mig från en privatperson, så du drar en förhastad slutsats. En av bilderna i min annons är vad jag fått skickat till mig under affären och använde den då klockan är i samma skick som vid bytet. Jag har nu via KS blivit varse att klockan varit hos Beso Ur dessförinnan och att bilden kom därifrån. Förstår att det uppfattas som om jag knep den därifrån.
För det andra: Priset jag satt i annonsen korrelerar ungefär med bytesvärdet jag hade på min mötande klocka. Inte sett en sådan Zenith i såpass gott skick med box och papper på den prisnivå den hade hos Beso, helt klart ett kap.
Med facit i hand väljer jag inte hänga läpp eller hänga ut den som bytte som en ”ockrare”. Jag vill inte resonera i hur denne tänkt och basunera ut några förhastade slutsatser, det håller jag mig för god för. @URsinne
För det första: Klockan du åsyftar har jag bytt till mig från en privatperson, så du drar en förhastad slutsats. En av bilderna i min annons är vad jag fått skickat till mig under affären och använde den då klockan är i samma skick som vid bytet. Jag har nu via KS blivit varse att klockan varit hos Beso Ur dessförinnan och att bilden kom därifrån. Förstår att det uppfattas som om jag knep den därifrån.
För det andra: Priset jag satt i annonsen korrelerar ungefär med bytesvärdet jag hade på min mötande klocka. Inte sett en sådan Zenith i såpass gott skick med box och papper på den prisnivå den hade hos Beso, helt klart ett kap.
Med facit i hand väljer jag inte hänga läpp eller hänga ut den som bytte som en ”ockrare”. Jag vill inte resonera i hur denne tänkt och basunera ut några förhastade slutsatser, det håller jag mig för god för. @URsinne
Jag väljer att fråga om punkt ett då det känns mycket oklart.1. Övervärderingar - nu vet vi ju inte vem som har värderat sin klocka eller ej hos oss men vi gör främst marknadsvärdesbedömningar, d.v.s. bedömningar om ett objekts marknadsvärde. Det är väldigt sällan detsamma som kvittovärdet, det känner säkert de flesta till. Så om en rolex daytona har ett visst kvittovärde är det nödvändigtvis inte marknadsvärdet. Det gäller en breitling 18K diamantklädd damklocka också precis som det gäller en omega seamaster de ville från 60-talet. Kontentan är alltså att vad vi säljer klockor för behöver ju inte stämma överens med ett värderingsintygs värde. Om någon har värderat sin klocka hos oss och anser att den är övervärderad är ni så klart välkomna att kontakta oss. Dock är förordnandet personligt och har väldigt lite med Marcels Watch Group att göra egentligen. Det finns också krav och riktlinjer för eb värderingsman. En av riktlinjerna är att denne ska vara oberoende, d.v.s. t.ex. inte utfärda en värdering på en klocka och sedan handla med klockan då det bl.a. skulle kunna främja jäviga undervärderingar (det har iofs ingen påstått). Ett krav som ställs är också att värderingsmannen har en ansvarsförsäkring vid fall där ett fel faktiskt begås. Detta har vi också talat om innan och det finns till som skydd för att en eventuell drabbad, försäkringsbolag eller privatperson ska kunna rikta anspråk mot värderingsmannen. hoppas att det förtydligade vissa frågetecken.
Nej. Man räknar värdering= nyvärde/listpris i 3 år.För ca 6 år sedan köpte jag en Rolex på RobE. Listpriset var 119000 kr. Jag fick rabatt (jo, det kunde man få på den tiden) och betalade 100000 kr jämt. Jag fick då ett värderinfsintyg på 119000 kr. Lite senare var marknadsvärdet 75000 kr för min nu begagnade Rolex. Jag säljer den för 75000 kr.
Borde RobE ha skrivit 75000 kr på värderingsintyget? Finns det kanske 2 värden varav ett är för privat marknad och ett för inköp av handlare?
Vad du säljer den för är ju inte intressant eller?För ca 6 år sedan köpte jag en Rolex på RobE. Listpriset var 119000 kr. Jag fick rabatt (jo, det kunde man få på den tiden) och betalade 100000 kr jämt. Jag fick då ett värderinfsintyg på 119000 kr. Lite senare var marknadsvärdet 75000 kr för min nu begagnade Rolex. Jag säljer den för 75000 kr.
Borde RobE ha skrivit 75000 kr på värderingsintyget? Finns det kanske 2 värden varav ett är för privat marknad och ett för inköp av handlare?
Så då borde Marcel Watch egentligen skriva deras "listpris" på intyget? Och då blir det helt felaktigt mot det egentliga marknadsvärdet i t ex ett försäkringsärende. Och skriver de det riktiga marknadsvärdet så får de en sur kund som inser att han kraftigt överbetalar för vad produkten är värd.Nej. Man räknar värdering= nyvärde/listpris i 3 år.
De säljer inte nya klockor. En NY klocka värderas till nyvärdet i 3 år.Så då borde Marcel Watch egentligen skriva deras "listpris" på intyget? Och då blir det helt felaktigt mot det egentliga marknadsvärdet i t ex ett försäkringsärende. Och skriver de det riktiga marknadsvärdet så får de en sur kund som inser att han kraftigt överbetalar för vad produkten är värd.
Hur de än gör blir det galet.
Ska bli intressant med svaret som sagt.....
Aja, hur de än gör blir galet helt enkelt.De säljer inte nya klockor. En NY klocka värderas till nyvärdet i 3 år.
Jag vet inte. Ska inte marknadsvärde och värderingsintyg korrelera?Vad du säljer den för är ju inte intressant eller?
Svårt, man kan väl enkom utgå från nutid? Dvs vad som händer om 6år vet ingen?Jag vet inte. Ska inte marknadsvärde och värderingaintyg korrelera?
Jag har hela tiden diskussionen om marcels omega i blicken. I mitt exempel, som är hämtat från min verklighet, har alla tre belopp jag nämner olika värden och de är i relativ nutid. Nu verkar alla veta vad ett gammalt Omegaur är värt. Det finns inte längre 3 olika värden som i mitt fall, bara vetskapen om att i mitt fall så värderades den till det högsta värdet. Varför gör man det och för vem är värderingsintyget till för? Enbart för försäkringsbolaget eller används det också när klockan ska säljas vidare? Jag håller med om att marcels prissättning är ocker. Samtidigt är en Rolex för 119000 kr också ocker men på ett subtilare sätt. Värdet blir symboliskt mer än kopplat till produktionskostnad.Svårt, man kan väl enkom utgå från nutid? Dvs vad som händer om 6år vet ingen?
Enklare att sätta ett marknadsvärde på något som fortf. saluförs nytt, vad kostar det att ersätta motsvarande klocka, jo 119,000kr, därav den värderingen.Jag har hela tiden diskussionen om marcels omger i blicken. I mitt exempel, som är hämtat från min verklighet, har alla tre belopp jag nämner olika värden och de är i relativ nutid. Nu verkar alla veta vad ett gammalt Omegaur är värt. Det finns inte längre 3 olika värden som i mitt fall, bara vetskapen om att i mitt fall så värderades den till det högsta värdet. Varför gör man det och för vem är värderingsintyget till för? Enbart för försäkringsbolaget eller används det också när klockan ska säljas vidare? Jag håller med om att marcels prissättning är ocker. Samtidigt är en Rolex för 119000 kr också ocker men på ett subtilare sätt. Värdet blir symboliskt mer än kopplat till produktionskostnad.
Enklare att sätta ett marknadsvärde på något som fortf. saluförs nytt, vad kostar det att ersätta motsvarande klocka, jo 119,000kr, därav den värderingen.
Vad kostar det att ersätta motsvarande Omega Seamaster från 1960? Det är här det blir klurigt.... Men som regel är det för försäkring och sällan för vidareförsäljning.
Ska du ersätta den hos Marcels så kostar den 2-3ggr marknadsvärdet men det intressanta här är att han själv säger att det som står på kvittot och det som står på intyget inte nödvändigtvis behöver korrelera vilket i sig kan vara lite märkligt för kunden som vill försäkra sin klocka till det den köpt den för... Tror du hajar
Det finns många som både säljer och värderar, så där finns normalt ingen konflikt.Intressant diskussion! Så en fråga som kommer upp mycket här är: Är det fel att vara värderingsman och återförsäljare samtidigt?
Som värderingsman ska man ha snittbaserat marknadsvärde i åtanke medan som återförsäljare siktar man i regel över marknadspris, i synnerhet om man erbjuder mervärdestjänster (value added services) som trygghet, nogranhet med skick/service, osv., bra kundupplevelse, osv (samma i nästan alla industrier). Så utgångspunkten är ju att det må finnas en intressekonflikt. Man ska värdera i mitten men sälja högre. Det gäller även mäklare som både värderar och säljer hus, osv. Det är väl en rätt vanlig företeelse eller situation. Men en viss intressekonflikt kan finnas.
Vad kan man göra för att minska en eventuell intressekonflik? Delvis kan man vara transparent om sin prissättning, helt enkelt säga att man tar mer betalt pga. a,b,c, men att marknadsvärde i det vilda må vara lägre. Alternativt kan man undvika situationer där man säljer och värderar samma klocka. Det handlar mycket om hur man hanterar den situationen och inte om att man ska lagstifta mot den (t.ex. 'man får inte vara värderingsman och återförsäljade samtidigt', eller 'som värderingsman får man inte sälja för högre än man rimligen kan värdera till'). Man ska ju kunna värdera på ett rättvist och balanserat sätt, samt sälja för precis hur höga priser man vill enligt marknadsekonomin, så länge en kund är villig att betala och man kan separera de två momenten.
Som sagt, intressant diskussion och hör gärna vad ni andra tror och tycker är rätt i situationen generellt.
Väl mött.
...som passar till de beryktade...
"Totalt intryck av skick: Grade AAA"
Vintage Seiko ”Tank” Quartz, 1993 | Marcels Watch
www.marcelswatch.com
Där måste jag ge honom rätt faktiskt. En kinesisk lågpris-Seiko passar bra i en kinesisk lågprisask....som passar till de beryktade...
Glöm inte att den är miniservad
"Totalt intryck av skick: Grade AAA"
Vintage Seiko ”Tank” Quartz, 1993 | Marcels Watch
www.marcelswatch.com
Tufft att hålla koll på lug to lug måtten när man lagt ner all tid på att få till diamantgraderingen korrektGlöm inte att den är miniservad
Tur att dom hade stenkoll på tjockleken iaf! Eller..?Tufft att hålla koll på lug to lug måtten när man lagt ner all tid på att få till diamantgraderingen korrekt