• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Marcels watch - Prissättning

Screenshot_20210907-202910.png

"Totalt intryck av skick: Grade AAA"

Men den kostar ju bara 3000kr. 😄

Det är förresten bottenskrap i den här stilen som kommer fram när någon uppenbar nybörjare i hobbyn efterlyser en klocka på Facebook. Jag är personligen ganska obrydd över mycket av prissättningen på "Marcels" klockor. Tycker det kan få kosta en bra bit mer än ett typiskt auktionsresultat om man köper sådant som inte bara är fusk- / "mini"-servat av handlare och man får garanti på funktionen. Men när det måste röra sig om en nolla för mycket på prislappen och man aktivt letar efter folk med noll koll anser jag att det passerar anständighetens gränser och bättre beskrivs som bondfångeri än som handel.
AddText_09-07-09.58.46.jpg

AddText_09-07-10.00.08.jpg

Det är förresten bottenskrap i den här stilen som kommer fram när någon uppenbar nybörjare i hobbyn efterlyser en klocka på Facebook. Jag är personligen ganska obrydd över mycket av prissättningen på "Marcels" klockor. Tycker det kan få kosta en bra bit mer än ett typiskt auktionsresultat om man köper sådant som inte bara är fusk- / "mini"-servat av handlare och man får garanti på funktionen. Men när det måste röra sig om en nolla för mycket på prislappen och man aktivt letar efter folk med noll koll anser jag att det passerar anständighetens gränser och bättre beskrivs som bondfångeri än som handel.

Helt enig!

Smygreklam. Seriöst 🤷🏻‍♀️

Jag har noll koll, vad en sån där seiko värd?

Jag har noll koll, vad en sån där seiko värd?
Vem vet... Det brukar bli spretigare priser på så enkla modeller. Googlade lite och någon lycksökare på Etsy vill ha nästan lika mycket. Goodwill sålde en på auktion för 19 dollar. Ej "miniservad" får man väl i och för sig förutsätta. Gissar att Brandstationen satsat på 4000 kr. :D Men det är ju en modell i den allra simplaste änden av Seikos sortiment. Ett av de billigaste verken i en sopig Kinaboett. 3000 kr känns helt rubbat.

Vem vet... Det brukar bli spretigare priser på så enkla modeller. Googlade lite och någon lycksökare på Etsy vill ha nästan lika mycket. Goodwill sålde en på auktion för 19 dollar. Ej "miniservad" får man väl i och för sig förutsätta. Gissar att Brandstationen satsat på 4000 kr. :D Men det är ju en modell i den allra simplaste änden av Seikos sortiment. Ett av de billigaste verken i en sopig Kinaboett. 3000 kr känns helt rubbat.
Hur miniservar man en så enkel kvartsklocka? Byter batteri och kollar att den tickar? Inte brukar man serva sådana där verk på riktigt? Mkt oklart.

Senast ändrad:
Hur miniservar man en kvartsklocka? Byter batteri och kollar att den tickar? Inte brukar man serva sådana där verk på riktigt? Mkt oklart.
Jag kan bara spekulera. Det beskrevs vad det innebär på ett mekaniskt verk på annat ställe tråden eller i någon annan tråd där bristfälliga eller vilseledande beskrivningar kom på tal vill jag minnas. Men för ett enkelt kvartsverk? Det vet han nog bara själv. Det går absolut att serva dem. Men eftersom ett nytt kostar en hundring gissar jag att det sällan sker.
seiko-7n00-japan-made-movement.jpg

Jag kan bara spekulera. Det beskrevs vad det innebär på ett mekaniskt verk på annat ställe tråden eller i någon annan tråd där bristfälliga eller vilseledande beskrivningar kom på tal vill jag minnas. Men för ett enkelt kvartsverk? Det vet han nog bara själv. Det går absolut att serva dem. Men eftersom ett nytt kostar en hundring gissar jag att det sällan sker.
seiko-7n00-japan-made-movement.jpg
Precis det jag menar. En service på en sådan har ju inget mervärde eftersom det inte kostar någonting att byta rubbet mot ett sprillans. Ingen normal urmakare lägger ner timmar på ett verk för nån hundring. Så det måste betyda typ batteribyte, och möjligen packningar.

Precis det jag menar. En service på en sådan har ju inget mervärde eftersom det inte kostar någonting att byta rubbet mot ett sprillans. Ingen normal urmakare lägger ner timmar på ett verk för nån hundring. Så det måste betyda typ batteribyte, och möjligen packningar.
Om ens något är gjort, känns som en grej man skriver för att det ska se bra ut och nu råkade man skriva ut det på ej quartzare.

Jag gissar på att det är batteribyte, rengöring utvändigt och kanske blåst av glaset på insidan om det var damm eller liknande.

Det skulle på riktigt vara intressant att veta vad en miniservice innebär.

Jag må vara yrkesskadad men Marcel nämnde tidigare i tråden att tråden ändå ger bra med trafik till siten och att google gillade det. Att det var bra att han skrev och höll liv i den typ.

En pytteliten detalj där är ju att Google gillar mer köttiga forumtrådar med mycket innehåll och engagemang. Att ha en sån här tråd kopplat till sitt företagsnamn i sökresultatet är ju många företags mardröm, och hyfsat svårt att få bort. Vissa av oss gillar ju att Googla litegrann innan man köper…

.
Jag må vara yrkesskadad men Marcel nämnde tidigare i tråden att tråden ändå ger bra med trafik till siten och att google gillade det. Att det var bra att han skrev och höll liv i den typ.

En pytteliten detalj där är ju att Google gillar mer köttiga forumtrådar med mycket innehåll och engagemang. Att ha en sån här tråd kopplat till sitt företagsnamn i sökresultatet är ju många företags mardröm, och hyfsat svårt att få bort. Vissa av oss gillar ju att Googla litegrann innan man köper…

Duckduckgo visar inte KS alls. Google visar det på första sidan.

Vi har alltså en graderingsskala som är AAA-F för att bedöma helheten där AAA är bäst och sen sjunker det allt eftersom, denna är graderad till A, dvs bättre än B C D E F men sämre än AA och AAA.
Tavlan beskrivs som Tropical och denna Omega som ges ett grymt betyg som helhet är din för den nätta summan av 12,995kr. Glöm då inte urverket är servat enligt annonsen, well kolla bilderna och gör er egen bedömning av tavla, boett och det servade urverket.

1631102739725.png
1631102772540.png
1631102806721.png

Marcels.JPG

Eller vad sägs som denna där man bedömmer boettens helhetsintryck som det bästa i deras egen skala men att den är Polerad. Dvs klockan nedan är NP-SurfaceP enligt annonsen men bör egentligen ligga under Heavy-D då boetten är fullkomligt sönderpolerad, vad har hänt med bandhornet övre vänster? Har man lagat? Man har slipat bort graveringen på boettlocket men som fortfarande går att urläsa. Helhetsbedömning är A trots re-dial och sönderpolerat case.

Denna blir din för 29,995kr.

1631103283154.png

1631103457519.png
1631103474848.png
1631103511057.png
1631103521720.png
1631103533836.png

1631103578739.png

Senast ändrad:
VI vet ju alla hur dessa Dogleg Omegas ska se ut och här har vi en boett med graderingen P-Trace.. Dvs. Polerad och spår av användning finns, lite till normal slitagenivå. Enligt deras graderingsnivå är detta det näst bästa! Här har vi såklart också ett servat urverk, hur nu det är möjligt efter att ha sett bilderna.

Vad säger panelen, köpläge på sköna 16,995kr för en guld på stål med sönderpolerad boett och skadad urtavla....
1631104755037.png
1631104780025.png
1631104798827.png

1631104891592.png

1631104978016.png

1631105134525.png

Senast ändrad:
Fan va ni klagar på Seikon. Den har ju bara ett AM lock med Seikologga.
Aftermarket är per definition en kopia... och i Sverige är varken kopior av hela produkter eller delar olagligt att sälja så länge det informeras om att det är en kopia eller aftermarket. Det är olagligt att marknadsföra dem som "äkta" och sälja som om de vore äkta. Men som sagt, det är på alla produkter vi säljer utskrivet ner till delar inne i klockan om de är original eller Aftermarket/Generic.

Vänligen

Marcels Watch Group
Marcels är legender, på att vara sämst.

Jag har fortfarande inte listat ut vilka andra som ingår i denna gruppen, Marcels watch group.

Tillbaka
Topp