Har läst tråden, våndats och hade inte tänkt skriva något, men kom igen. "Miniservad" vad fan är det? Humbug och hittepå är vad det är.Glöm inte att den är miniservad
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har läst tråden, våndats och hade inte tänkt skriva något, men kom igen. "Miniservad" vad fan är det? Humbug och hittepå är vad det är.Glöm inte att den är miniservad
Men den kostar ju bara 3000kr.
"Totalt intryck av skick: Grade AAA"
Vintage Seiko ”Tank” Quartz, 1993 | Marcels Watch
www.marcelswatch.com
Helt enig!Det är förresten bottenskrap i den här stilen som kommer fram när någon uppenbar nybörjare i hobbyn efterlyser en klocka på Facebook. Jag är personligen ganska obrydd över mycket av prissättningen på "Marcels" klockor. Tycker det kan få kosta en bra bit mer än ett typiskt auktionsresultat om man köper sådant som inte bara är fusk- / "mini"-servat av handlare och man får garanti på funktionen. Men när det måste röra sig om en nolla för mycket på prislappen och man aktivt letar efter folk med noll koll anser jag att det passerar anständighetens gränser och bättre beskrivs som bondfångeri än som handel.
Smygreklam. SeriöstDet är förresten bottenskrap i den här stilen som kommer fram när någon uppenbar nybörjare i hobbyn efterlyser en klocka på Facebook. Jag är personligen ganska obrydd över mycket av prissättningen på "Marcels" klockor. Tycker det kan få kosta en bra bit mer än ett typiskt auktionsresultat om man köper sådant som inte bara är fusk- / "mini"-servat av handlare och man får garanti på funktionen. Men när det måste röra sig om en nolla för mycket på prislappen och man aktivt letar efter folk med noll koll anser jag att det passerar anständighetens gränser och bättre beskrivs som bondfångeri än som handel.
Nja, det vill jag inte säga. Han är ju öppen med att det är hans firma. Både i den där gruppen och i någon artikel jag minns från någon branschtidning(?) som det har länkats till från KS redan.Smygreklam. Seriöst
Jag utgick bara från den bildenNja, det vill jag inte säga. Han är ju öppen med att det är hans firma. Både i den där gruppen och i någon artikel jag minns från någon branschtidning(?) som det har länkats till från KS redan.
Fattar. Jag friar hellre än fäller på "smyg"-punkten. Men det finns annat med marknadsföringen där som går att kritisera som sagt.Jag utgick bara från den bilden
Jag har noll koll, vad en sån där seiko värd?Det är förresten bottenskrap i den här stilen som kommer fram när någon uppenbar nybörjare i hobbyn efterlyser en klocka på Facebook. Jag är personligen ganska obrydd över mycket av prissättningen på "Marcels" klockor. Tycker det kan få kosta en bra bit mer än ett typiskt auktionsresultat om man köper sådant som inte bara är fusk- / "mini"-servat av handlare och man får garanti på funktionen. Men när det måste röra sig om en nolla för mycket på prislappen och man aktivt letar efter folk med noll koll anser jag att det passerar anständighetens gränser och bättre beskrivs som bondfångeri än som handel.
Vem vet... Det brukar bli spretigare priser på så enkla modeller. Googlade lite och någon lycksökare på Etsy vill ha nästan lika mycket. Goodwill sålde en på auktion för 19 dollar. Ej "miniservad" får man väl i och för sig förutsätta. Gissar att Brandstationen satsat på 4000 kr. Men det är ju en modell i den allra simplaste änden av Seikos sortiment. Ett av de billigaste verken i en sopig Kinaboett. 3000 kr känns helt rubbat.Jag har noll koll, vad en sån där seiko värd?
Hur miniservar man en så enkel kvartsklocka? Byter batteri och kollar att den tickar? Inte brukar man serva sådana där verk på riktigt? Mkt oklart.Vem vet... Det brukar bli spretigare priser på så enkla modeller. Googlade lite och någon lycksökare på Etsy vill ha nästan lika mycket. Goodwill sålde en på auktion för 19 dollar. Ej "miniservad" får man väl i och för sig förutsätta. Gissar att Brandstationen satsat på 4000 kr. Men det är ju en modell i den allra simplaste änden av Seikos sortiment. Ett av de billigaste verken i en sopig Kinaboett. 3000 kr känns helt rubbat.
Jag kan bara spekulera. Det beskrevs vad det innebär på ett mekaniskt verk på annat ställe tråden eller i någon annan tråd där bristfälliga eller vilseledande beskrivningar kom på tal vill jag minnas. Men för ett enkelt kvartsverk? Det vet han nog bara själv. Det går absolut att serva dem. Men eftersom ett nytt kostar en hundring gissar jag att det sällan sker.Hur miniservar man en kvartsklocka? Byter batteri och kollar att den tickar? Inte brukar man serva sådana där verk på riktigt? Mkt oklart.
Precis det jag menar. En service på en sådan har ju inget mervärde eftersom det inte kostar någonting att byta rubbet mot ett sprillans. Ingen normal urmakare lägger ner timmar på ett verk för nån hundring. Så det måste betyda typ batteribyte, och möjligen packningar.Jag kan bara spekulera. Det beskrevs vad det innebär på ett mekaniskt verk på annat ställe tråden eller i någon annan tråd där bristfälliga eller vilseledande beskrivningar kom på tal vill jag minnas. Men för ett enkelt kvartsverk? Det vet han nog bara själv. Det går absolut att serva dem. Men eftersom ett nytt kostar en hundring gissar jag att det sällan sker.
Om ens något är gjort, känns som en grej man skriver för att det ska se bra ut och nu råkade man skriva ut det på ej quartzare.Precis det jag menar. En service på en sådan har ju inget mervärde eftersom det inte kostar någonting att byta rubbet mot ett sprillans. Ingen normal urmakare lägger ner timmar på ett verk för nån hundring. Så det måste betyda typ batteribyte, och möjligen packningar.
Jag gissar på att det är batteribyte, rengöring utvändigt och kanske blåst av glaset på insidan om det var damm eller liknande.Precis det jag menar. En service på en sådan har ju inget mervärde eftersom det inte kostar någonting att byta rubbet mot ett sprillans. Ingen normal urmakare lägger ner timmar på ett verk för nån hundring. Så det måste betyda typ batteribyte, och möjligen packningar.
Jag gissar på att det är batteribyte, rengöring utvändigt och kanske blåst av glaset på insidan om det var damm eller liknande.
Det skulle på riktigt vara intressant att veta vad en miniservice innebär.
Jag må vara yrkesskadad men Marcel nämnde tidigare i tråden att tråden ändå ger bra med trafik till siten och att google gillade det. Att det var bra att han skrev och höll liv i den typ.
En pytteliten detalj där är ju att Google gillar mer köttiga forumtrådar med mycket innehåll och engagemang. Att ha en sån här tråd kopplat till sitt företagsnamn i sökresultatet är ju många företags mardröm, och hyfsat svårt att få bort. Vissa av oss gillar ju att Googla litegrann innan man köper…
Den ser ju dessutom ut som en indisk fake-seiko. Sådär ser väl inte baklocket ut på en riktig eller?
"Totalt intryck av skick: Grade AAA"
Vintage Seiko ”Tank” Quartz, 1993 | Marcels Watch
www.marcelswatch.com
Ett par hundraJag har noll koll, vad en sån där seiko värd?
Jag har denna hemma och då står materialet utskrivetDen ser ju dessutom ut som en indisk fake-seiko. Sådär ser väl inte baklocket ut på en riktig eller?
Inte samma modell men... Det står väl alltid boettmaterial t.ex. på Seikos? Har sett många fake seikos från indien dock där det inte står...
Visst ser den andra fake ut?Jag har denna hemma och då står materialet utskrivet
Fan va ni klagar på Seikon. Den har ju bara ett AM lock med Seikologga.
Marcels är legender, på att vara sämst.Aftermarket är per definition en kopia... och i Sverige är varken kopior av hela produkter eller delar olagligt att sälja så länge det informeras om att det är en kopia eller aftermarket. Det är olagligt att marknadsföra dem som "äkta" och sälja som om de vore äkta. Men som sagt, det är på alla produkter vi säljer utskrivet ner till delar inne i klockan om de är original eller Aftermarket/Generic.
Vänligen
Marcels Watch Group