• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Marcels watch - Prissättning

Söker man ”Marcel watch group” på Google, så dyker denna tråd upp som en av dom första länkarna. Hur kommer det sig att du missat tråden?
Nu är jag varken kunnig eller speciellt intresserad av vintage.
Men det borde ju räcka med att besöka Marcels hemsida.
Läsa den totala smörja till termer som används för att beskriva klockor om inte prissättningen är nog för att fundera på om det är seriöst eller bondfångeri.

Men iofs är ingen mer lättlurad än en kund som hittat sin drömpryl.
Något denne letat efter I åratal.
Pengarna bränner hål I fickan.

Det är väl här en seriös kunnig säljare påpekar det som är dåligt istf att bara framhäva det som är bra?

Jag kommer avvakta med kvällens avsnitt för att bilda mig en uppfattning, jag kände inte till Marcel watches mer än att jag hade ett trevligt möte med Christoffer i Göteborg.
Snyggt! Om du efter din samlade bild väljer att lägga ut den sedan så kommer jag titta då jag antar att du som träffat honom sett något som jag säkert missat här i tråden 🙂

Jag hade dock velat se en intervju där de här jepparna ställs mot väggen och intervjua lite folk som handlar i deras butik. Typ "Vad har du köpt idag? Jaså, en Omega. Får man fråga vad du fick betala för denna? Ok, du vet att klockan inte är värd mer än hälften? Āgarna till butiken hävdar på internet att deras kunder är upprymda av att få betala överpriser i deras butik, vi vill bara se om det stämmer?" Ett sådant reportage hade jag gärnat kollat på :)

Senast ändrad:
7 k för en fuskservad 34 mm kromad Certina i dåligt skick. 🤯 Det här är ju bondfångeri. Prisnivån är en del av skojerierna. Ni som tycker att prisnivån är irrelevant för hur den här verksamheten bör bedömas, hade ni resonerat likadant om det t ex var en trött Datejust som kostade 450 k istället för 45 k?
Screenshot_20230419-204505.png

7 k för en fuskservad 34 mm kromad Certina i dåligt skick. 🤯 Det här är ju bondfångeri. Prisnivån är en del av skojerierna. Ni som tycker att prisnivån är irrelevant för hur den här verksamheten bör bedömas, hade ni resonerat likadant om det t ex var en trött Datejust som kostade 450 k istället för 45 k?

Ja, detta var sinnes! Måste ju vara totalt osäljbart. Tror faktiskt att dessa är 33mm.

Helt enig, sålde min i princip identiska men i helstål för nånstans 1500-2000 på tradera för några månader sen.

Det hoppas jag att det inte gör. Jag hade ju tyckt att det vore lite kul att se men det vore också olyckligt om den där skojaren får en halvtimmes okritiskt reklaminslag helt utan research i förväg.
Va fan, hade väl varit underhållande? Som sagt, man kan ju vara kritisk i kommentarerna men det tror jag ju inte varken gäst eller @Amorell tycker är kul. Så den lär inte sändas.

Förutom idiotpriser så förekommer massa sådant här:

” Urtavla i originalutförande** ”

” **Originaldel som satt på klockan vid inköp, ej garanti om fabriksoriginal ”

”Skojare som dessa ska vi inte vara förknippade med”
-Handelskammaren

Ändå händer ingenting. Han är fortfarande värderingsman.
Jag är personligen nyfiken på hur Äpplen&Päron blandas bland Handelskammarens Värderingsmän.

Det verkar inte finnas fler kriterier för detta "yrke" än att man ska vara följande.

Min följdfråga blir ju då vem som avgör om dessa är uppfyllda?

Den som ansöker om krediteringen?
Någon på Handelskammaren? Vem?

Jag har aldrig synpunkter på prissättning.

Är det för dyrt för mig har jag två val.

Avstå
Lägga,ett för mig mer resonabelt bud.

Men att (vissa) säljare fiskar efter okunniga köpare kommer nog aldrig att upphöra. Och I dagens internetvärld tar det inte många minuter att göra sin hemläxa om man är osäker.
Ytterst fa varor är så sällsynta,att de enbart finns tillsalu I ett eller två exemplar

Tillbaka
Topp