• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marinemaster-tråden

GeraldG

Breitling
Liten favvo för tillfället speciellt efter byte av länk

20D73672-F56F-4BCB-BF23-9B7D5856ADEF.jpeg
Riktigt snygg länk, vad heter den?
 

Jonire

Omega
Vilka refar är drt som räknas som Marinaster? Seiko har ju ”tusen” modelller...😎. Har själv bara en 007:a och en Arnie. Gärna bra länk eller om nån orkar förklara. Tusen tack på förhand😊
 
Vilka refar är drt som räknas som Marinaster? Seiko har ju ”tusen” modelller...😎. Har själv bara en 007:a och en Arnie. Gärna bra länk eller om nån orkar förklara. Tusen tack på förhand😊
Jag sportar en SBDX001:a - med oändlig glädje.
Ser fram emot ett fullödigt svar av någon av mästarna på detta forum - men har sedan tidigare sett en artikel om det på annat forum.
(https://www.thewatchcompany.com/blog/seiko-marinemaster-how-to-identify-this-iconic-dive-watch/)
 

Bilagor

  • IMG_6431.jpg
    IMG_6431.jpg
    539.7 KB · Visningar: 42

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
DSC_2612.JPG

Bästa lantbruksklockan
Har en paketöppning på den för er som är nyfikna


mvh
 

mattia5

Breitling
Här kommer mina intryck efter att ha köpt denna underbara klocka i en månad. (SLA021) Inga bilder, ni har alla sett den tidigare. Mina högst privata åsikter.
Första intrycket. Vet inte om ni någonsin spelat arkadspel när ni var barn, ni vet dom som fanns på pizzerior och biljardhallar. Vilka intensiva färger och klar grafik det var. Om ni sen har försökt återuppleva detta i vuxen ålder så har det aldrig blivit lika bra. Färgerna blekare och suddig grafik. Denna klocka gav mig samma känsla som jag fick av arkadspelen som barn. Klara tydliga färger. Allt så tydligt och väldefinierat. Som om den skulle vara photoshoppad för att bli tydligare. Det är svårt att beskriva om man inte upplevt det själv.
Sen vad gäller storleken. Första intrycket var att den var ju liten. Nästan som om det vore en damklocka. Den är stor på pappret men jag antar det beror på att själva urtavlan inte är särskilt stor. Den är hög men på grund av att den delen som sitter under vridringen är helt blank, och den delen mot vristen under denna går inåt, så ger det en illusion av att klockan är mycket plattare än vad den är. Sen vad gäller höjden så inser man när man tittar ner på själva urtavlan och ser djupet så tänker jag att det skulle inte kunna vara på något annat sätt. För att få det djupet så behöver klockan vara hög. Djupet och hur ljuset "leker" i undersidan av glaset som är välvt och på urtavlan, det är något som behöver upplevas.
Finishen, har provat Rolex i affär och haft en Tudor tidigare, i mina ögon är det här en högre nivå. Den är så blank och har sådan lyster så att det är svårt att sluta titta på den.
För mig betyder det mycket att det inte står Rolex eller Omega på den. Den drar inte till sig mycket uppmärksamhet.
För mig hittar denna klocka den ultimata sweet spot mellan att vara en lyxklocka och en funktionell klocka. Skulle den få några repor så vad gör det, det är i grunden en klocka till för att användas vid äventyr. Skulle jag upp i klass så skulle jag behöva vara mycket mer försiktig med den, skulle jag gå ner skulle jag alltid sakna den glädje denna skänker mig. Sen detaljerna, som att det är en upphöjd metallkant in- och utsidan av vridningen för att skydda själva glaset och vridringen (Bezel insert) mot skrapmärken, det påminner mig om att detta är en klocka gjord för att användas.
Ibland tittar jag på den utan att se vad tiden är, den är så njutningsbar att bara titta på. Dom gånger jag däremot måste veta tiden och kastar en snabb blick på den så ser jag direkt vad tiden är, läsbarheten är exceptionell.
För priset för dessa på begagnatmarknaden kan inte jag finna något motsvarande.
 
Senast ändrad:

Johan888

Breitling
Hej! Köpte en SLA021J1 bättre begagnad, några månader gammal. Den ligger ungefär +10 spd kan vara något mer. Specen säger väl -10, +15? Menar dom spd eller över tid? Vi snackar fem minuter på en månad jag har inte mätt hur mycket den drar på en månad men som den går nu skulle jag gissa plus 10 minuter.

Jag vet i tusan om jag gjorde ett bra köp här...
 

mattia5

Breitling
Hej! Köpte en SLA021J1 bättre begagnad, några månader gammal. Den ligger ungefär +10 spd kan vara något mer. Specen säger väl -10, +15? Menar dom spd eller över tid? Vi snackar fem minuter på en månad jag har inte mätt hur mycket den drar på en månad men som den går nu skulle jag gissa plus 10 minuter.

Jag vet i tusan om jag gjorde ett bra köp här...
Hej,
Förstår inte riktigt frågan, kan du utveckla?
+10 spd motsvarar cirka fem minuter per månad. Skulle den gå 10 minuter för fort på en månad så är det inte enligt specifikation och skall gå på garantin.
Jobbig känsla! Om du känner på det viset kanske det inte är helt rätt klocka för dig.
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Hej! Köpte en SLA021J1 bättre begagnad, några månader gammal. Den ligger ungefär +10 spd kan vara något mer. Specen säger väl -10, +15? Menar dom spd eller över tid? Vi snackar fem minuter på en månad jag har inte mätt hur mycket den drar på en månad men som den går nu skulle jag gissa plus 10 minuter.

Jag vet i tusan om jag gjorde ett bra köp här...
De flesta av dessa går väldigt nära +/-0, min egen går mellan +1 och +3 beroende på användning och vilket läge man haft den på under natten. Använd klockan ett tag och mät sen igen. De här värdena kan ändras litet över tid och bäst går ett mekaniskt urverk om man använder den kontinuerligt så att den alltid är ordentligt uppdragen. Skulle den fortfarande plussa 10 s/dygn när du använt den en vecka i sträck så kanske man vill lämna in den för ruckning även om den ligger inom specarna för dessa urverk har en kapacitet att gå väldigt exakt.
 

Bergets

Panerai
Tjenare gänget

Jag funderar på att köpa en MM300 Clasp till min willard-länk
vad tror vi? äkta?

Jag frågade en AD här i Sverige för ett tag sedan men han kunde inte komma över sådana. Någon som vet vart man kan få tag på dessa?
 
Topp