McGyver
Guld
Grattis! För det är klart har man inte minst två svarvar hemma så är det ju inget hem.....vi andra bor i grottor....
![]()
-EXAKT vad frun tycker!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grattis! För det är klart har man inte minst två svarvar hemma så är det ju inget hem.....vi andra bor i grottor....
![]()
Förstår det, men som jag brukar säga varje gång jag gör en lysande investering, de behövs i firman-EXAKT vad frun tycker!![]()
Hur får du plats? Var redan trångt när vi var på besök. Eller har garaget fövandlats till verkstad?![]()
Jäkligt tufft ljud i klippet, kunde varit tagit från någon laserkanon i Star WarsDags för en liten uppdatering!
Köpte denna av en bekant för ett tag sedan.
![]()
En Epilog 35W Co-laser tänkt att användas till gravering och tillverkning av diverse delar.
Jag konstaterade ganska snabbt att lasertuben var stendöd och att skicka den för reparation hos Epilog skulle enligt den svenska AD'n gå på 35-40k.
Eftersom en ny maskin går på 80-100k kändes detta lite i överkant - resten av komponenterna är trots allt 10+ år gamla så risken finns ju att jag står med en fungerande lasertub men mekanik som inte fungerar.
Vad göra?
Eftersom jag inte hade något att förlora så monterade jag isär lasertuben i försök att hitta vad som var fel. Denna typ av laser har en RF-del och en "laserdel" med själva ljuskällan och ett antal speglar, den senare innesluten i en speciell gasblandning, därav namnet CO-laser.
Den gasfyllda delen var det inte tal om att ge mig på då det är nästan omöjligt att få tag på gasblandningen i små kvantiteter och det krävs lite know how för att få i gasen igen och få kammaren tät => jag hoppades på att det var RF-delen som gett upp!
Jag har varit radioamatör i många år och byggt ett antal RF-slutsteg genom åren, dock oftast med bipolära transistorer. I slutsteget till lasern satt det en BLF175 som drivtransistor och en BLF278 som sluttrissa. Båda löddes ur och mättes upp. BLF175an mätte enligt vad jag kom fram till ok men BLF278an var inte ok. Jakten på nya transistorer började. Hittade en BLF175a i Tyskland och en BLF278 hos en grekisk radioamatör. Transistorn från tysken låg i brevlådan 3dagar efter att den beställts, transistorn från Grekland syntes inte till och efter 6v tröttnade jag och hävde köpet som gjorts via PayPal. Denna process tog ett antal veckor men till slut så återbetalades pengarna - dock hade jag fortfarande ingen sluttrissa!
Under semestern lyckades jag hitta en säljare i Hong Kong som verkade ok och en ny transistor beställdes.
Idag dök den upp med posten => snabbt på med lödkolven och fram med den förberedda lasermodulen!
![]()
Efter ca. 15min satt de nya transistorerna på plats!
![]()
![]()
Efter en lång väntan så var sanningens ögonblick var äntligen här!
Skulle den fungera eller var det bortkastade pengar och tid!?
Snabbt ut i garaget för att koppla in den för en första provkörning.........
Lyckan är total - lasern fungerar!!!!!!!!!!!!!!
Nu skall jag "bara" montera ny lins, speglar och ge maskinen en uppfrächning sedan kommer jag troligtvis att bo i garaget!
Lasern är i stort sett helt tyst - det du hör är släden för spegel/lins som åker fram och tillbaka!Jäkligt tufft ljud i klippet, kunde varit tagit från någon laserkanon i Star Wars. Hur är precisionen på laser och hur smått kan man gravera?
Det var ju det jag... menade...Lasern är i stort sett helt tyst - det du hör är släden för spegel/lins som åker fram och tillbaka!![]()
Den här tråden är underbar @McGyver!
Hur tycker du den funkar på stål/aluminium? Och hur många micron ligger epilogen på?
Dags för en liten uppdatering!
![]()
En Epilog 35W Co-laser tänkt att användas till gravering och tillverkning av diverse delar.
Jag konstaterade ganska snabbt att lasertuben var stendöd och att skicka den för reparation hos Epilog skulle enligt den svenska AD'n gå på 35-40k.
Eftersom en ny maskin går på 80-100k kändes detta lite i överkant - resten av komponenterna är trots allt 10+ år gamla så risken finns ju att jag står med en fungerande lasertub men mekanik som inte fungerar.
Vad göra?
Eftersom jag inte hade något att förlora så monterade jag isär lasertuben i försök att hitta vad som var fel. Denna typ av laser har en RF-del och en "laserdel" med själva ljuskällan och ett antal speglar, den senare innesluten i en speciell gasblandning, därav namnet CO-laser.
Den gasfyllda delen var det inte tal om att ge mig på då det är nästan omöjligt att få tag på gasblandningen i små kvantiteter och det krävs lite know how för att få i gasen igen och få kammaren tät => jag hoppades på att det var RF-delen som gett upp!
Jag har varit radioamatör i många år och byggt ett antal RF-slutsteg genom åren, dock oftast med bipolära transistorer. I slutsteget till lasern satt det en BLF175 som drivtransistor och en BLF278 som sluttrissa. Båda löddes ur och mättes upp. BLF175an mätte enligt vad jag kom fram till ok men BLF278an var inte ok. Jakten på nya transistorer började. Hittade en BLF175a i Tyskland och en BLF278 hos en grekisk radioamatör. Transistorn från tysken låg i brevlådan 3dagar efter att den beställts, transistorn från Grekland syntes inte till och efter 6v tröttnade jag och hävde köpet som gjorts via PayPal. Denna process tog ett antal veckor men till slut så återbetalades pengarna - dock hade jag fortfarande ingen sluttrissa!
Under semestern lyckades jag hitta en säljare i Hong Kong som verkade ok och en ny transistor beställdes.
Idag dök den upp med posten => snabbt på med lödkolven och fram med den förberedda lasermodulen!
![]()
![]()
![]()
Efter en lång väntan så var sanningens ögonblick äntligen här!
Nu skall jag "bara" montera ny lins, speglar och ge maskinen en uppfrächning sedan kommer jag troligtvis att bo i garaget!
Stenhålsinpressningg verktyg används,att ändra luften, alltså höjden på stenhålen som hjulen sitter,dom röda stenhålen är ju juveler som det står antalet juveler på urtavlan, själv har jag använt stenhålslager pressen idag då jag renoverat ett gammal chronografverket där flera stenhål var sönder och jag fick ändra vissa andra stenar i detta verk.Snyggt jobb att jaga rätt på transistorer! Verkar värt väntan, hatar sega ebay säljare förresten... Kan man ta hål eller bara etsa i tex. tavlor med lasern?
Ser fram emot resultaten, sen ska du få lite gravyr-uppdrag
Ps vad används en stenhålspress till?
Oh wow! Intressant verktygStenhålsinpressningg verktyg används,att ändra luften, alltså höjden på stenhålen som hjulen sitter,dom röda stenhålen är ju juveler som det står antalet juveler på urtavlan, själv har jag använt stenhålslager pressen idag då jag renoverat ett gammal chronografverket där flera stenhål var sönder och jag fick ändra vissa andra stenar i detta verk.
Fyfan vad bra! Ser farlig ut den därDags för en liten uppdatering!
![]()
Vad göra?
![]()
![]()
![]()
Efter en lång väntan så var sanningens ögonblick äntligen här!
Snyggt jobb att jaga rätt på transistorer! Verkar värt väntan, hatar sega ebay säljare förresten... Kan man ta hål eller bara etsa i tex. tavlor med lasern?
Ser fram emot resultaten, sen ska du få lite gravyr-uppdrag
Ps vad används en stenhålspress till?
Alright! Oj, fan va kul att exprimentera lite!För att att ta hål i metall krävs det betydligt högre effekter så det gå tyvärr inte!
Att gravera målade tavlor skall gå - frågan är bara hur resultatet blir. Lasern bränner ytan och att veta hur färgen reagerar blir nog en chanstagning - men det skall testas framöver!
Tror att det går att få till snygga bezelilägg till gamla ur som blivit av med sina / de har slitits - min mekaniska maskin klarar ner till 0.1mm (gravyrfräsens diameter) men lasern skall klara 0.02mm. Blir nog bland de första testerna jag kommer att göra.
Men helskotta vilken precision! Sjukt skarpa racingstraps, stansade kan slänga sig i väggen! GrattisHar väntat otåligt på optik från HK till lasern men i veckan dök det upp ett efterlängtat paket!
![]()
Två 19mm speglar och en lins med 2" fokus (galma trasiga linsen ute till höger)
Medan jag väntade på sakerna så tillverkades en "turbo air assist" - egentligen bara ett rör som fästs på linsen och som blåser luft ner mot objektet som skärs/graveras för att släcka flammor, kyla och i viss mån blåsa bort skräp. Ett liknande kostar ca. 2000:- att köpa och det är ju onödigt för en så enkel sak tyckte jag!
Efter montering och justering av speglarna var det dags att testa vad maskinen klarade av. Har provar att gravera eloxerad aluminium, glas, kork, trä textil m.m. med riktigt bra resultat. Det är många inställningar att få rätt på men här är riktigt kul!
Provade bl.a. att skära ut ett par "racingband" i 3mm läder.
![]()
Dålig video från mobilen på en körning:
Ursäkta den billiga kompressorn i bakgrunden - skall ordna något bättre framöver!
Vilket resultat! Såna där kan du kränga för en respektabel summaHar väntat otåligt på optik från HK till lasern men i veckan dök det upp ett efterlängtat paket!
![]()
Två 19mm speglar och en lins med 2" fokus (galma trasiga linsen ute till höger)
Medan jag väntade på sakerna så tillverkades en "turbo air assist" - egentligen bara ett rör som fästs på linsen och som blåser luft ner mot objektet som skärs/graveras för att släcka flammor, kyla och i viss mån blåsa bort skräp. Ett liknande kostar ca. 2000:- att köpa och det är ju onödigt för en så enkel sak tyckte jag!
Efter montering och justering av speglarna var det dags att testa vad maskinen klarade av. Har provar att gravera eloxerad aluminium, glas, kork, trä textil m.m. med riktigt bra resultat. Det är många inställningar att få rätt på men här är riktigt kul!
Provade bl.a. att skära ut ett par "racingband" i 3mm läder.
![]()
Dålig video från mobilen på en körning:
Ursäkta den billiga kompressorn i bakgrunden - skall ordna något bättre framöver!