Hellebring
Silver
Blev riktigt snyggt!Måtten stämde och det blev ett band efter lite slipande, limmande och en massa svärande!
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Blev riktigt snyggt!Måtten stämde och det blev ett band efter lite slipande, limmande och en massa svärande!
![]()
Efter allt svärande så är det nog som dyrast nu. Vänta lite.Snyggt! Jag tar två!![]()
Efter allt svärande, vill han nog bara bli av med det, extra billigt!Efter allt svärande så är det nog som dyrast nu. Vänta lite.
Nej, han har det bästa av två världar, välbetalt jobb, 4-5 dagar och fixar klockor resten, svårt att bara leva på klockrenoveringar, mycket tid som man ej får betalt för. Så @McGyver gör helt rätt! Keep on the Good work!Hahahaha..... sjukt bra alltså du borde verkligen fundera över en klock relatera karriär!
Nej, han har det bästa av två världar, välbetalt jobb, 4-5 dagar och fixar klockor resten, svårt att bara leva på klockrenoveringar, mycket tid som man ej får betalt för. Så @McGyver gör helt rätt! Keep on the Good work!
Ok, visst jag inte, kör du bara urmakeri numera, eller kör du eget med andra grejer också? Good luck!-Tack, men jag har "tyvärr" tagit steget över på rätt/fel sida för ett tag sedan - kör helt eget nu!![]()
Blev ju riktigt bra!Måtten stämde och det blev ett band efter lite slipande, limmande och en massa svärande!
![]()
Ok, visst jag inte, kör du bara urmakeri numera, eller kör du eget med andra grejer också? Good luck!
Härligt 70-tals retro!![]()
![]()
Testar ett annorlunda "Rally" (20mm iklämt på en 19mm klocka -ser värre ut på bild än i verkligheten )
Kul att kunna skära olika former utan problem!![]()
Har renoverat ett antal Speedmaster Mk2 boetter till andra och fastnat mer och mer för modellen. När det dök upp ett ex. från 1970, som är mitt födelseår, så var jag bara tvungen att slå till.
![]()
46-åringen är redo för nya tuffa tag!
Har renoverat ett antal Speedmaster Mk2 boetter till andra och fastnat mer och mer för modellen. När det dök upp ett ex. från 1970, som är mitt födelseår, så var jag bara tvungen att slå till.
Den dök upp med posten idag och såg ut så här:
![]()
![]()
![]()
Klockan hade fått nytt glas, visare och pushers av tidigare ägare. Då planen var att slipa om boetten tyckte jag inte detta var något hinder och med nya visare så är den orange färgen så där härligt 70-talskaxigt som det skall vara!
Boetten rensades på innehåll och sliparbetet påbörjades.
![]()
Sidorna var hyffsade men det krävdes att dessa ytor slipades om för att få till en bra kant mot den polerade chamfern .
![]()
En sida klar. Här syns tydligt den handslipade toppytan som är ordentligt tilltuffsad!
Sidoytorna och fasningen (chamfern) slippades med 400P => 1000P och sist 2000P.
Efter att detta var klart så polerades fasningen i två steg, sidoytorna slipades i jigg med 120P och toppytan fick sunburstslipning med samma 120-papper.
Boettröret fick snyggas till lite innan montering, men annars var det bara att sätta ihop sakerna igen.
Resultatet av kvällens övning:
![]()
![]()
![]()
![]()
46-åringen är redo för nya tuffa tag!
Hatten av för ett fantastiskt jobb! Det krävs inte bara teknisk utrustning och kunskap utan också mycket känsla för att åstakomma ett resultat som detta. Du har uppenbart alla 3 delarna på platsHar renoverat ett antal Speedmaster Mk2 boetter till andra och fastnat mer och mer för modellen. När det dök upp ett ex. från 1970, som är mitt födelseår, så var jag bara tvungen att slå till.
Den dök upp med posten idag och såg ut så här:
![]()
![]()
![]()
Klockan hade fått nytt glas, visare och pushers av tidigare ägare. Då planen var att slipa om boetten tyckte jag inte detta var något hinder och med nya visare så är den orange färgen så där härligt 70-talskaxigt som det skall vara!
Boetten rensades på innehåll och sliparbetet påbörjades.
![]()
Sidorna var hyffsade men det krävdes att dessa ytor slipades om för att få till en bra kant mot den polerade chamfern .
![]()
En sida klar. Här syns tydligt den handslipade toppytan som är ordentligt tilltuffsad!
Sidoytorna och fasningen (chamfern) slippades med 400P => 1000P och sist 2000P.
Efter att detta var klart så polerades fasningen i två steg, sidoytorna slipades i jigg med 120P och toppytan fick sunburstslipning med samma 120-papper.
Boettröret fick snyggas till lite innan montering, men annars var det bara att sätta ihop sakerna igen.
Resultatet av kvällens övning:
![]()
![]()
![]()
![]()
46-åringen är redo för nya tuffa tag!
Precis, här är en av två? aktiva lapping-riggar i sverige. En fröjd att beskåda nyhyvlade plana ytor som varit runda.- Professionell omslipning minsann! Ett nöje att skåda resultatet!![]()
Är den blanka chamfern resultat av 2000p papper på den roterande disken? Eller hur funkar det? Vore grymt intressant med en video hur du använder maskinen! Mvh