• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

McGyver mekar

Hellebring

Cartier
Måtten stämde och det blev ett band efter lite slipande, limmande och en massa svärande!
image.jpeg
Blev riktigt snyggt!
 

McGyver

Rolex
Har renoverat ett antal Speedmaster Mk2 boetter till andra och fastnat mer och mer för modellen. När det dök upp ett ex. från 1970, som är mitt födelseår, så var jag bara tvungen att slå till.
Den dök upp med posten idag och såg ut så här:

147138532975095700_resized.jpg


147138532940169400_resized.jpg


147138532859629400_resized.jpg


Klockan hade fått nytt glas, visare och pushers av tidigare ägare. Då planen var att slipa om boetten tyckte jag inte detta var något hinder och med nya visare så är den orange färgen så där härligt 70-talskaxigt som det skall vara!

Boetten rensades på innehåll och sliparbetet påbörjades.

147138609243966000_resized.jpg


Sidorna var hyffsade men det krävdes att dessa ytor slipades om för att få till en bra kant mot den polerade chamfern .

147138609128220700_resized.jpg


En sida klar. Här syns tydligt den handslipade toppytan som är ordentligt tilltuffsad!

Sidoytorna och fasningen (chamfern) slippades med 400P => 1000P och sist 2000P.

Efter att detta var klart så polerades fasningen i två steg, sidoytorna slipades i jigg med 120P och toppytan fick sunburstslipning med samma 120-papper.

Boettröret fick snyggas till lite innan montering, men annars var det bara att sätta ihop sakerna igen.

Resultatet av kvällens övning:

147138532738919200_resized.jpg


147138532704848100_resized.jpg


147138532561506900_resized.jpg


147138532640818700_resized.jpg


46-åringen är redo för nya tuffa tag!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Har renoverat ett antal Speedmaster Mk2 boetter till andra och fastnat mer och mer för modellen. När det dök upp ett ex. från 1970, som är mitt födelseår, så var jag bara tvungen att slå till.
Den dök upp med posten idag och såg ut så här:

147138532975095700_resized.jpg


147138532940169400_resized.jpg


147138532859629400_resized.jpg


Klockan hade fått nytt glas, visare och pushers av tidigare ägare. Då planen var att slipa om boetten tyckte jag inte detta var något hinder och med nya visare så är den orange färgen så där härligt 70-talskaxigt som det skall vara!

Boetten rensades på innehåll och sliparbetet påbörjades.

147138609243966000_resized.jpg


Sidorna var hyffsade men det krävdes att dessa ytor slipades om för att få till en bra kant mot den polerade chamfern .

147138609128220700_resized.jpg


En sida klar. Här syns tydligt den handslipade toppytan som är ordentligt tilltuffsad!

Sidoytorna och fasningen (chamfern) slippades med 400P => 1000P och sist 2000P.

Efter att detta var klart så polerades fasningen i två steg, sidoytorna slipades i jigg med 120P och toppytan fick sunburstslipning med samma 120-papper.

Boettröret fick snyggas till lite innan montering, men annars var det bara att sätta ihop sakerna igen.

Resultatet av kvällens övning:

147138532738919200_resized.jpg


147138532704848100_resized.jpg


147138532561506900_resized.jpg


147138532640818700_resized.jpg


46-åringen är redo för nya tuffa tag!

Snyggt räddat, när visarna är orangea så blir det bara trevligt med nya färgstarka sådana. Retro!
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Har renoverat ett antal Speedmaster Mk2 boetter till andra och fastnat mer och mer för modellen. När det dök upp ett ex. från 1970, som är mitt födelseår, så var jag bara tvungen att slå till.
Den dök upp med posten idag och såg ut så här:

147138532975095700_resized.jpg


147138532940169400_resized.jpg


147138532859629400_resized.jpg


Klockan hade fått nytt glas, visare och pushers av tidigare ägare. Då planen var att slipa om boetten tyckte jag inte detta var något hinder och med nya visare så är den orange färgen så där härligt 70-talskaxigt som det skall vara!

Boetten rensades på innehåll och sliparbetet påbörjades.

147138609243966000_resized.jpg


Sidorna var hyffsade men det krävdes att dessa ytor slipades om för att få till en bra kant mot den polerade chamfern .

147138609128220700_resized.jpg


En sida klar. Här syns tydligt den handslipade toppytan som är ordentligt tilltuffsad!

Sidoytorna och fasningen (chamfern) slippades med 400P => 1000P och sist 2000P.

Efter att detta var klart så polerades fasningen i två steg, sidoytorna slipades i jigg med 120P och toppytan fick sunburstslipning med samma 120-papper.

Boettröret fick snyggas till lite innan montering, men annars var det bara att sätta ihop sakerna igen.

Resultatet av kvällens övning:

147138532738919200_resized.jpg


147138532704848100_resized.jpg


147138532561506900_resized.jpg


147138532640818700_resized.jpg


46-åringen är redo för nya tuffa tag!
Hatten av för ett fantastiskt jobb! Det krävs inte bara teknisk utrustning och kunskap utan också mycket känsla för att åstakomma ett resultat som detta. Du har uppenbart alla 3 delarna på plats:). Ser fram emot att få klämma på den när tillfälle ges;)
 

noeLLY

Cartier
Är den blanka chamfern resultat av 2000p papper på den roterande disken? Eller hur funkar det? Vore grymt intressant med en video hur du använder maskinen! Mvh
 
Topp