• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

McGyver mekar

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det är underbart att se hur du slipar till boetterna så bra! Imponerande och så skönt att se att boetterna inte poleras sönder vilket verkar vara mer regel än undantag annars.
 

McGyver

Rolex
Gör om gör rätt!

Har nu synat slipningen av boetten med mikroskop och där blir mina missar uppenbara! :)
De syns med blotta ögat och på bilderna jag postade syns det extra mycket - så kan vi ju inte ha det-så boetten rensades ännu en gång ikväll och toppytan blev tillfixad!

Fler som reagerade? :bag:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Gör om gör rätt!

Har nu synat slipningen av boetten med mikroskop och där blir mina missar uppenbara! :)
De syns med blotta ögat och på bilderna jag postade syns det extra mycket - så kan vi ju inte ha det-så boetten rensades ännu en gång ikväll och toppytan blev tillfixad!

Fler som reagerade? :bag:
Allt är ju beroende på vad man jämför med och har för krav, eller?

EDIT: Ska bli spännande att se uppdateringen!
 

McGyver

Rolex
Här är missarna!

147155050255663200_resized.png


147155031061628200_resized.png


Det finns en ca. 0.5mm bred borstad kant mot glaset - den solslipade sidoytan gick på vissa ställen inte helt upp till kanten!
Vet att det inte är så mycket men det störde i.a.f. mitt öga.
 

McGyver

Rolex
Speedmaster MkII - Service

Ett tilltalande yttre är inte allt - insidan måste vara i skick som matchar - dags för en service!

Hade jag vetat vad som väntade mig under denna resa så hade jag packat ner klockan och skickat den till landet där dom borrar hål i ostar..........MEN det visste jag inte så......

147513617039996800_resized.jpg


Boettlocket av och det ser väl ok ut - är ju trots allt en 46-årig dam som servats ett flertal ggr under sitt liv.

Visarna denomterades

147513617071012100_resized.jpg


Tavlan lyftes av och......

147513616961806900_resized.jpg


Nu ringde de första varningsklockorna ordentligt!
Klockan såldes visserligen med information om att sub-timvisaren inte fungerade, vilket på denna kaliber brukar bero på en feljustering - det var INTE orsaken till problemet på min klocka.

Finn fyra fel!

147513666628114100_resized.jpg


1. Originalfjädern har ersats av.........en bit bockad tråd. Gör visserligen ett liknande jobb som originalet men kraften i den är långt ifrån det den skall vara - bara att beställa en ny.

2. Sönderrostad skruv. Lyckades demontera den i ett stycke men skallen kunde brytas sönder med bara händerna - beställ ny

3. Hållare till fjäderbleck saknas helt i verkbotten. Hittade ingen som reservdel => fick tillverka en ny i svarven.

4. Fjäderbleck helt borta - beställ nytt

Inga större konstigheter - delarna lätta att hitta och/eller tillverka

Hur var det då på andra sidan av verket?
147513617098021600_resized.jpg


Lite misshandlat här och var och en del synliga korrosionsskador men inget jag såg som olösbart.

147513664511736700_resized.jpg


En saknad skruv var det jag såg så denna lades till beställningslistan.

Verket demonterades

147513616925720900_resized.jpg


147513617129328100_resized.jpg


147513617349395600_resized.jpg

147513617673181600_resized.jpg


En del korrosion som fixades till men i stort inga konstigheter.

Efter tvätt så var det dags att börja montera ihop sakerna igen.

147513617702386200_resized.jpg
 

McGyver

Rolex
Efter montering så testades verket och det gick med på tok för låg amplitud.
Felsökning pekade på att fjäderhuset kärvade så jag tog en till på lagerhålen i mikroskop.

147513617592690400_resized.jpg


Det lilla hålet till höger är där ena sidan av axeln i fjäderhuset sitter. Det syns att hålet har blivit lite ovalt/snedslitet. Det är inte mycket med var lika bra att fixa till.

Bryggan demonterades och hålet brotchades upp.

147513617939193900_resized.jpg


147513618076863700_resized.jpg


En nu bussning svarvades till.

147522600199805200_resized.jpg


Den pressade på plats i bryggan och monterades tillbaka - tyvärr ingen markant förbättring.

Koll av centrumhjulet visade en del ytkorrosion - så det delades......

147513618253005300_resized.jpg


Det sattes upp i svarven och kuggarna polerades upp med en bit trä och Diamantine.

147513618199679100_resized.jpg


Sakerna monterades ihop igen för test - tyvärr samma resultat => nytt centrumhjul och minutrör beställdes.

Passade på att beställa ett nytt sekundhjul då jag tyckte att det visade en del slitage.

Fokus riktades istället mot balansen och jag tänkte att det var lika bra att byta balansaxel när jag ändå var igång.

147513618478947500_resized.jpg


Spiralen demonterades

147513618681158500_resized.jpg


På plats i Plataxverktyget

147513618715033700_resized.jpg


En lätt knack och.....viola - en styck lossad balansaxel!

147513618742944500_resized.jpg
 
Senast ändrad:

McGyver

Rolex
Lyckan blev dock kortvarig. När den nya balansaxeln skulle sättas på plats passade den inte - det visade sig att en "ring" av den gamla axeln satt kvar i hålet!
Det vara bara att plocka fram pressverktyget igen och hitta rätt mothåll/verktyg för jobbet

147513618792912100_resized.jpg


Ringen lossnade lätt och efter detta kunde den nya axeln monteras utan några större svårigheter.

147513618925967600_resized.jpg


På plats i verket igen och sanningens ögonblick!

147513619162495100_resized.jpg


Amplituden gick upp markant men jag tyckte att det fanns en tröghet i löpverket som inte stämde iaf.

Jag kontrollerade fjäderhustrumman i mikroskop och det fanns lite nagg på kuggarna. Troligen har det skadade centrumhjulet orsakat detta så jag filade till alla kuggarna för hand och satte sedan upp trumman i svarven för att slipa av kanterna och slutligen så polerades alla tänderna för säkerhets skull.

147513619133887100_resized.jpg


Efter montage så var amplituden uppe på ok värden (260-270) så jag nöjde mig men beställde en ny trumma - "just in case"

Resten av komponenterna monterades och jag svarvade till en ny post till den saknade fjädern.

147513619104711100_resized.jpg


Detta gick förhållandevis smärtfritt - bara lite justeringsstrul med timräknaren men även här kom mikroskopet till undsättning och verket var snart redo att sättas tillbaka i boetten.

Den nya bommen kortades till rätt längd och den nya kronan monterades. Den skall dock bytas ut då jag nu ser att jag fått fel variant levererad -den skall vara rakare i kanterna.

Då klockan hade nytt glas och visare så beslutade jag mig för att sätta i en ny tavla för att den färgerna skulle matcha - jag skall försöka jaga rätt på äldre vidare till den gamla tavlan framöver.

Hoppas nu att jag har en klocka som skall ticka på i många år framöver - det borde den med tanke på alla nya delar! :)

Resultatet

147522391669912500_resized.jpg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Lyckan blev dock kortvarig. När den nya balansaxeln skulle sättas på plats passade den inte - det visade sig att en "ring" av den gamla axeln satt kvar i hålet!
Det vara bara att plocka fram pressverktyget igen och hitta rätt mothåll/verktyg för jobbet

147513618792912100_resized.jpg


Ringen lossnade lätt och efter detta kunde den nya axeln monteras utan några större svårigheter.

147513618925967600_resized.jpg


På plats i verket igen och sanningens ögonblick!

147513619162495100_resized.jpg


Amplituden gick upp markant men jag tyckte att det fanns en tröghet i löpverket som inte stämde iaf.

Jag kontrollerade fjäderhustrumman i mikroskop och det fanns lite nagg på kuggarna. Troligen har det skadade centrumhjulet orsakat detta så jag filade till alla kuggarna för hand och satte sedan upp trumman i svarven för att slipa av kanterna och slutligen så polerades alla tänderna för säkerhets skull.

147513619133887100_resized.jpg


Efter montage så var amplituden uppe på ok värden (260-270) så jag nöjde mig men beställde en ny trumma - "just in case"

Resten av komponenterna monterades och jag svarvade till en ny post till den saknade fjädern.

147513619104711100_resized.jpg


Detta gick förhållandevis smärtfritt - bara lite justeringsstrum med timräknaren men även här kom mikroskopet till undsättning och verket var redo att sättas tillbaka i boetten.

Den nya bommen kortades till rätt längd och den nya kronan monterades. Den skall dock bytas ut då jag nu ser att jag fått fel variant levererad . den skall vara rakare i kanterna.

Då klockan hade nytt glas och visare så beslutade jag mig för att sätta i en ny tavla för att den färgerna skulle matcha - jag skall försöka jaga rätt på äldre vidare till den gamla tavlan framöver.

Hoppas nu att jag har en klocka som skall ticka på i många år framöver - det borde den med tanke på alla nya delar! :)

Resultatet

147522391669912500_resized.jpg
Hatten av, jag bockar och bugar!!! Riktigt bra och kul att du delar med dig av äventyret! :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Katten vad sugen jag blir på en svarv när man läser det här.

Vägde du av balanshjulet efter axelbytet? Ser att spiralen saknas i balansen i bilden ovan? Kanske gjorde du avvägningen med balanshjulet monterat?

Bra jobbat!
 

McGyver

Rolex
Katten vad sugen jag blir på en svarv när man läser det här.

Vägde du av balanshjulet efter axelbytet? Ser att spiralen saknas i balansen i bilden ovan? Kanske gjorde du avvägningen med balanshjulet monterat?

Bra jobbat!

Nej, jag hade lite tidspress när jag jobbade och då det är min egen klocka så ligger detta på "to do"-listan! ;)

Svarvar är kul - "råkade" köpa en till för någon vecka sedan!

image.jpg
 
Senast ändrad:

alexndr

Rolex
2-Faktor

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

McGyver

Rolex
Är på jakt efter en begagnad själv men det kommer ju aldrig gå om du dammsuger marknaden...

-Sorry, kan inte hjälpa det - tror jag behöver hjälp! :nailbiting: ;)

De dyker ju upp lite då och då men problemet är, som du säger, att få tillräckligt med tillbehör!

Personligen hade jag inte kunnat vara utan toppslid medan andra inte ser meningen med att ha det.

Jaga på - det dyker upp en när du minst anar det!
 

rogart-63

Patek
Är på jakt efter en begagnad själv men det kommer ju aldrig gå om du dammsuger marknaden. Skulle vilja hitta en i riktigt bra skick med mycket tillbehör. Ett tag hade jag en galen idé om att köpa en helt ny från Cousins: https://www.cousinsuk.com/product/star-watchmakers-lathe. De har ju även Bergeons 5412C, men den går på £23 000 :eek: .. Nja.
Tycker mig se en och annan på Tradera? Gick en fin nyligen med mycket tillbehör 7000:- och en annan bara för 2000:-
Kanske behövde dom lite ompyssling men 15000 :- billigare :)
 

BCKSTRM

Rolex
Konstig fråga i troligtvis fel tråd men...
Bakgrund: hittar massa fina gamla kronos etc men sliten fulmetall.
Fråga: Kan man behandla/fixa det?
Följdfråga: Vad kostar det på en höft?
 

McGyver

Rolex
Konstig fråga i troligtvis fel tråd men...
Bakgrund: hittar massa fina gamla kronos etc men sliten fulmetall.
Fråga: Kan man behandla/fixa det?
Följdfråga: Vad kostar det på en höft?

Jag antar att med fulmetall så menas en mässingsboett som har kromats?
Ja, det går att fixa men det är lite omständigt. Ytbehandlingen i sig döljer inget av underlaget vilket gör att om en boett skall kromas om så måste all gammalt krom först plockas bort, ytan få den finish som önskas och sedan kromas om på nytt. Antalet firmor som har krombad har även minskat drastiskt, p.g.a. miljökrav för baden, och de få som har kvar vill oftast sköta poleringen av bitarna själva för att vara säkra på vad de stoppar ner i sina bad. Just detta med poleringen har gjort att jag har inte gick vidare med den firman jag hittade som var villig att ta boetter.
Kostnaden var ca. 1500:- för själva krombadet och de struntade i om det var en eller tjugo boetter som skulle sättas upp - poleringen gick på timkostnad.

För hemmafix så går det att nickelplättera men det har ju en stor nackdel -allergi. Ett annat alternativ, som jag själv funderat på, är rodinering, problemet är bara det samma som vid guldförgyllning - vätskan innehåller cyanid! o_O
 

BCKSTRM

Rolex
Jag antar att med fulmetall så menas en mässingsboett som har kromats?
Ja, det går att fixa men det är lite omständigt. Ytbehandlingen i sig döljer inget av underlaget vilket gör att om en boett skall kromas om så måste all gammalt krom först plockas bort, ytan få den finish som önskas och sedan kromas om på nytt. Antalet firmor som har krombad har även minskat drastiskt, p.g.a. miljökrav för baden, och de få som har kvar vill oftast sköta poleringen av bitarna själva för att vara säkra på vad de stoppar ner i sina bad. Just detta med poleringen har gjort att jag har inte gick vidare med den firman jag hittade som var villig att ta boetter.
Kostnaden var ca. 1500:- för själva krombadet och de struntade i om det var en eller tjugo boetter som skulle sättas upp - poleringen gick på timkostnad.

För hemmafix så går det att nickelplättera men det har ju en stor nackdel -allergi. Ett annat alternativ, som jag själv funderat på, är rodinering, problemet är bara det samma som vid guldförgyllning - vätskan innehåller cyanid! o_O
Hemmafix är inte aktuellt. Tack för svar!
 

McGyver

Rolex
Automatisk avmagnetiserare

Jag har den senaste tiden råkat ut för fler och fler klockor som blivit magnetiserade. De avmagnetiserare som jag tidigare har byggt har fungerat bra men kräver lite akrobatiska rörelser för att få det hela att fungera. De flesta maskinerna på marknaden är helt enkelt en elektromagnet som skapar ett magnetfält i vilket den magnetiserade delen/klockan/verket o.s.v. placeras och sedan långsamt dras längre och längre bort för att bli avmagnetiserat. Det finns ett antal automatiska varianter men priserna för dessa är höga och har inte riktigt motiverat ett byte från "elektromagnetvarianten" - då det trots allt fungerar!
Jag har länge gått och funderat på att bygga elektronik som automatisk minskar magnetfältet men plötsligt en dag så hittade jag denna sida där författaren har dissekerat ett antal automatiska avmagnetiserare och sett att de alla är uppbyggda på liknande sätt.
Lösningen är enkel och genial, en kondensator laddas upp till ca. 600V och ingår sedan i en LC-krets som svänger med ~1000Hz - magnetfältet i spolen klingar av och - viola - en automatisk avmagnetiserare!
I de beskrivna varianterna så likriktas nätspänningen direkt - en lösning som jag inte gillar, så jag byggde istället min variant med två mindre transformatorer som isolation.

Ritning och test av kretskort vid matbordet:

147764423138642800_resized.jpg


Kretskort etsades och små audiotransformatorer byggdes om till spolar. Jag hade 1.5µf/1000V oljekondensatorer liggandes sedan en tidigare raid på skroten, så jag lindade upp 15mH spolar för att få till frekvensen i närheten av 1kHz (340 varv 0.35mm Cu-tråd på 16x16mm spolstomme).

Sakena monterades i en befintlig Hammondlåda.

147764423593527500_resized.jpg


Det är en busenkel krets men jag blev trots detta förvånad för att allt fungerade direkt! :)

147764423637000800_resized.jpg


Kondensatorn kräver laddning i ca.3s och sedan är det bara att trycka DeMag och saken är klar - slut med magiska rörelser som får frun att fundera om allt står rätt till!

147764423216317700_resized.jpg


Funderar ni på att bygga en avmagnetiserare så kan jag STARKT rekommendera denna varianten - tar lite längre tid att bygga men är så otroligt mycket mer lättanvänd när den väl är klar!
 
Topp