Haha, namnet är magiskt, du skulle lagt till "2000" eller nått också, "Watch Demagnetizer 2000".Automatisk avmagnetiserare
Jag har den senaste tiden råkat ut för fler och fler klockor som blivit magnetiserade. De avmagnetiserare som jag tidigare har byggt har fungerat bra men kräver lite akrobatiska rörelser för att få det hela att fungera. De flesta maskinerna på marknaden är helt enkelt en elektromagnet som skapar ett magnetfält i vilket den magnetiserade delen/klockan/verket o.s.v. placeras och sedan långsamt dras längre och längre bort för att bli avmagnetiserat. Det finns ett antal automatiska varianter men priserna för dessa är höga och har inte riktigt motiverat ett byte från "elektromagnetvarianten" - då det trots allt fungerar!
Jag har länge gått och funderat på att bygga elektronik som automatisk minskar magnetfältet men plötsligt en dag så hittade jag denna sida där författaren har dissekerat ett antal automatiska avmagnetiserare och sett att de alla är uppbyggda på liknande sätt.
Lösningen är enkel och genial, en kondensator laddas upp till ca. 600V och ingår sedan i en LC-krets som svänger med ~1000Hz - magnetfältet i spolen klingar av och - viola - en automatisk avmagnetiserare!
I de beskrivna varianterna så likriktas nätspänningen direkt - en lösning som jag inte gillar, så jag byggde istället min variant med två mindre transformatorer som isolation.
Ritning och test av kretskort vid matbordet:
Kretskort etsades och små audiotransformatorer byggdes om till spolar. Jag hade 1.5µf/1000V oljekondensatorer liggandes sedan en tidigare raid på skroten, så jag lindade upp 15mH spolar för att få till frekvensen i närheten av 1kHz (340 varv 0.35mm Cu-tråd på 16x16mm spolstomme).
Sakena monterades i en befintlig Hammondlåda.
Det är en busenkel krets men jag blev trots detta förvånad för att allt fungerade direkt!
Kondensatorn kräver laddning i ca.3s och sedan är det bara att trycka DeMag och saken är klar - slut med magiska rörelser som får frun att fundera om allt står rätt till!
Funderar ni på att bygga en avmagnetiserare så kan jag STARKT rekommendera denna varianten - tar lite längre tid att bygga men är så otroligt mycket mer lättanvänd när den väl är klar!
Bra jobbat hur som helst.