• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

McGyver mekar

157874541737692500_resized.jpg

Gjorde ny tavla och vridring till denna i veckan - imponerad av upplösning/detaljer som går att få till! :)

Älskar "Skåne made"! Saknas bara en dosa Lundgrens Skåne vit :D
 
@McGyver hur ser ytan ut där lasern har avverkat material? Blir den lite spårig om det är ett bredare område? Tänkte bara lite på möjligheterna att göra dekor/text/gravyr på boetter i stål och ädelmetall.
 
@McGyver hur ser ytan ut där lasern har avverkat material? Blir den lite spårig om det är ett bredare område? Tänkte bara lite på möjligheterna att göra dekor/text/gravyr på boetter i stål och ädelmetall.

Det är en inställningsfråga för lasern. Man skapar "svep" i olika riktingar och beroende på effekt, frekvens, hastighet mm går det att få till olika ytor.
Här ser du lite exempel på gravyr!
 
Jobbade med ett Tissotverk som visade sig ha en (iaf för mig) udda skada.

Tissot784Post0.jpg


Bryggan till rotoraxeln var helt spräckt => rotorn gick ej runt =>inget självuppdrag.

Tissotpost1.jpg


Delen heter Tissot 1496/2 rotor axle och kostar ca. 300:- - so no biggie!

Tänkte dock prova om 1. Den går att laga, 2. Om lagningen håller

Så delarna anordnades på en stålbit.

Tissotpost2.jpg


Fick sig en omgång i lasern med lite tillsatsmaterial
Tissotpost3.jpg


Efter detta slipades fogen ner (båda sidorna) och delen monterades på automatbryggan.

Tissotpost4.jpg


Det fanns en del små, små porer i svetsfogen men då delen inte syns alls när den är monterad så lät jag funktion gå före det estetiska.

Det hela fungerade bra, så på 1. svarar jag -Ja och på 2. så får jag återkomma efter en längre test!

Tanken är att prova om det går att laga vissa delar som inte längre går att få tag på eller om man behöver tillverka nya. :)
 
Jobbade med ett Tissotverk som visade sig ha en (iaf för mig) udda skada.

Tissot784Post0.jpg


Bryggan till rotoraxeln var helt spräckt => rotorn gick ej runt =>inget självuppdrag.

Tissotpost1.jpg


Delen heter Tissot 1496/2 rotor axle och kostar ca. 300:- - so no biggie!

Tänkte dock prova om 1. Den går att laga, 2. Om lagningen håller

Så delarna anordnades på en stålbit.

Tissotpost2.jpg


Fick sig en omgång i lasern med lite tillsatsmaterial
Tissotpost3.jpg


Efter detta slipades fogen ner (båda sidorna) och delen monterades på automatbryggan.

Tissotpost4.jpg


Det fanns en del små, små porer i svetsfogen men då delen inte syns alls när den är monterad så lät jag funktion gå före det estetiska.

Det hela fungerade bra, så på 1. svarar jag -Ja och på 2. så får jag återkomma efter en längre test!

Tanken är att prova om det går att laga vissa delar som inte längre går att få tag på eller om man behöver tillverka nya. :)
Suveränt :) Jag har inte läst om du gjort några dekorationer på urverk tidigare, men det kunde kanske vara en fix som döljer lagningen samt ger fler porer för eventuellt skräp att fastna i?
 
Jobbade med ett Tissotverk som visade sig ha en (iaf för mig) udda skada.

Tissot784Post0.jpg


Bryggan till rotoraxeln var helt spräckt => rotorn gick ej runt =>inget självuppdrag.

Tissotpost1.jpg


Delen heter Tissot 1496/2 rotor axle och kostar ca. 300:- - so no biggie!

Tänkte dock prova om 1. Den går att laga, 2. Om lagningen håller

Så delarna anordnades på en stålbit.

Tissotpost2.jpg


Fick sig en omgång i lasern med lite tillsatsmaterial
Tissotpost3.jpg


Efter detta slipades fogen ner (båda sidorna) och delen monterades på automatbryggan.

Tissotpost4.jpg


Det fanns en del små, små porer i svetsfogen men då delen inte syns alls när den är monterad så lät jag funktion gå före det estetiska.

Det hela fungerade bra, så på 1. svarar jag -Ja och på 2. så får jag återkomma efter en längre test!

Tanken är att prova om det går att laga vissa delar som inte längre går att få tag på eller om man behöver tillverka nya. :)
Bra jobbat som vanligt, alltid kul läsning från dig :)
 
Hittat till denna tråd efter tips av en kollega på jobbet. :) Det var jag som kontaktade dig gällande service på en Oris BC3
 
Håller på att lära mig nya maskinen och testade att skära ut en regelfjädern till Enicar 165 i 0.25mm rostfritt-det gick fint! :)
12CE13E8-5AB5-4EAD-A66A-8E91713C7287.jpeg

Efter lite puts och fasning av skruvhålet.
C31D2629-9902-4CD7-BE5A-D5770B8F89EA.jpeg


Hojta till om ni har en del som inte finns som reservdel längre!:)
Hur får du ordning på ytan efter lasern? Kan du trumla eller något eller är det manuellt arbete som gäller?
 
Hur får du ordning på ytan efter lasern? Kan du trumla eller något eller är det manuellt arbete som gäller?

Det blir lite "splatter/grader" på kanterna efter att lasern har förångat metallen som jag tar bort med en fil.
Dessa är dock minimala och går att nästan få bort helt genom att använda låg effekt först och skapa en "skåra" som man sedan skär i.
Stålbredden är 20-25µm så graderna är små och troligtvis hade de försvunnit när jag drar ytorna mot slippapper för att få till en mer estetiskt tilltalande yta, men då jag vill ha fasade kanter så kommer filen fram iaf! :)
 
Det blir lite "splatter/grader" på kanterna efter att lasern har förångat metallen som jag tar bort med en fil.
Dessa är dock minimala och går att nästan få bort helt genom att använda låg effekt först och skapa en "skåra" som man sedan skär i.
Stålbredden är 20-25µm så graderna är små och troligtvis hade de försvunnit när jag drar ytorna mot slippapper för att få till en mer estetiskt tilltalande yta, men då jag vill ha fasade kanter så kommer filen fram iaf! :)
Tänkte främst på glidytan på tirettfjädern. Den måste väl ha en betydligt högre grad av ytjämnhet än lasern lämnar efter om den inte ska nöta på regeln?
 
Den ytan bör ju vara slät, så där hade jag slipat/polerat lite extra. Tror dock att du hade kunnat klara dig med snittytan för just den funktionen men ytan är lite skrovlig när man tittar på den i mikroskop!
 
Kunne man lave date wheels til tunningfork Omega cal. 1250 som inte fåes mere og ofte er defekt?
Der kunne være et stort marked for dem, der er endast https://electric-watches.co.uk/ som har fået dem produceret i metal, men de har altid stängt.

IMG_1788.JPG


IMG_1929.JPG

Vanligtvis så är dessa skivor målade och har sedan fått siffrorna tryckta på en vit skiva. Just nu kan jag bara gravera/etsa bort material - från vanligtvis eloxerad aluminium => det går inte att få med vit bakgrund! Silver och svart (+ övriga färger om så önskas) fungerar men då vitt pigment är för stort så fäster det ej på(i) aloxerad aluminium.
Jag kan prova att göra en svart skiva om du har en trasig som du kan avvara som mall!
Håller på att jaga färger för tampotryck och då finns helt plötsligt andra möjligheter men det verkar som leverantörerna av dessa ej är intresserade så fort man nämner klockor! :( (inser att en liter räcker i en livstid)
 
Tillbaka
Topp