Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Gjorde ny tavla och vridring till denna i veckan - imponerad av upplösning/detaljer som går att få till!
@McGyver hur ser ytan ut där lasern har avverkat material? Blir den lite spårig om det är ett bredare område? Tänkte bara lite på möjligheterna att göra dekor/text/gravyr på boetter i stål och ädelmetall.
Snyggt, med rätt utrustning verkar man kunna få fram det mesta förutom blanka ytor. Stor potential mao.Det är en inställningsfråga för lasern. Man skapar "svep" i olika riktingar och beroende på effekt, frekvens, hastighet mm går det att få till olika ytor.
Här ser du lite exempel på gravyr!
Grymt bra!
Gjorde ny tavla och vridring till denna i veckan - imponerad av upplösning/detaljer som går att få till!
-Jepp, dock länkar många till Alvedon och whiskey när inställningar för fiberlaser kommer på tal - inte helt enkelt mao!Snyggt, med rätt utrustning verkar man kunna få fram det mesta förutom blanka ytor. Stor potential mao.
Suveränt Jag har inte läst om du gjort några dekorationer på urverk tidigare, men det kunde kanske vara en fix som döljer lagningen samt ger fler porer för eventuellt skräp att fastna i?Jobbade med ett Tissotverk som visade sig ha en (iaf för mig) udda skada.
Bryggan till rotoraxeln var helt spräckt => rotorn gick ej runt =>inget självuppdrag.
Delen heter Tissot 1496/2 rotor axle och kostar ca. 300:- - so no biggie!
Tänkte dock prova om 1. Den går att laga, 2. Om lagningen håller
Så delarna anordnades på en stålbit.
Fick sig en omgång i lasern med lite tillsatsmaterial
Efter detta slipades fogen ner (båda sidorna) och delen monterades på automatbryggan.
Det fanns en del små, små porer i svetsfogen men då delen inte syns alls när den är monterad så lät jag funktion gå före det estetiska.
Det hela fungerade bra, så på 1. svarar jag -Ja och på 2. så får jag återkomma efter en längre test!
Tanken är att prova om det går att laga vissa delar som inte längre går att få tag på eller om man behöver tillverka nya.
Bra jobbat som vanligt, alltid kul läsning från digJobbade med ett Tissotverk som visade sig ha en (iaf för mig) udda skada.
Bryggan till rotoraxeln var helt spräckt => rotorn gick ej runt =>inget självuppdrag.
Delen heter Tissot 1496/2 rotor axle och kostar ca. 300:- - so no biggie!
Tänkte dock prova om 1. Den går att laga, 2. Om lagningen håller
Så delarna anordnades på en stålbit.
Fick sig en omgång i lasern med lite tillsatsmaterial
Efter detta slipades fogen ner (båda sidorna) och delen monterades på automatbryggan.
Det fanns en del små, små porer i svetsfogen men då delen inte syns alls när den är monterad så lät jag funktion gå före det estetiska.
Det hela fungerade bra, så på 1. svarar jag -Ja och på 2. så får jag återkomma efter en längre test!
Tanken är att prova om det går att laga vissa delar som inte längre går att få tag på eller om man behöver tillverka nya.
Håller på att lära mig nya maskinen och testade att skära ut en regelfjädern till Enicar 165 i 0.25mm rostfritt-det gick fint!
Efter lite puts och fasning av skruvhålet.
Hojta till om ni har en del som inte finns som reservdel längre!
Du är helt magisk!
Just tirretfjädrar är ju grymt att kunna tillverka! Dessa är inte alltid så enkla att få tag på men vitala för funktionen.Ingen magi alls, maskinen gör 90% av jobbet!
Labbat lite med att skära ut visare, skall "bara" få till lämpliga mothåll så jag kan stansa till snygga kragar.
Jo men tänka ut vad maskinen har för möjligheter,Ingen magi alls, maskinen gör 90% av jobbet!
Labbat lite med att skära ut visare, skall "bara" få till lämpliga mothåll så jag kan stansa till snygga kragar.
Du har ju för f-n maskinpark för att tillverka hommager i klass 1 nu...Håller på att lära mig nya maskinen och testade att skära ut en regelfjädern till Enicar 165 i 0.25mm rostfritt-det gick fint!
Hur får du ordning på ytan efter lasern? Kan du trumla eller något eller är det manuellt arbete som gäller?Håller på att lära mig nya maskinen och testade att skära ut en regelfjädern till Enicar 165 i 0.25mm rostfritt-det gick fint!
Hur får du ordning på ytan efter lasern? Kan du trumla eller något eller är det manuellt arbete som gäller?
Tänkte främst på glidytan på tirettfjädern. Den måste väl ha en betydligt högre grad av ytjämnhet än lasern lämnar efter om den inte ska nöta på regeln?Det blir lite "splatter/grader" på kanterna efter att lasern har förångat metallen som jag tar bort med en fil.
Dessa är dock minimala och går att nästan få bort helt genom att använda låg effekt först och skapa en "skåra" som man sedan skär i.
Stålbredden är 20-25µm så graderna är små och troligtvis hade de försvunnit när jag drar ytorna mot slippapper för att få till en mer estetiskt tilltalande yta, men då jag vill ha fasade kanter så kommer filen fram iaf!
Lekte lite med kontraster - i min ålder behöver jag en lättaläst tavla!
Tog en #¤%& tid att få färgen att täcka och eftersom den torkar på 5s så tyvärr ingen lume.
Kunne man lave date wheels til tunningfork Omega cal. 1250 som inte fåes mere og ofte er defekt?
Der kunne være et stort marked for dem, der er endast https://electric-watches.co.uk/ som har fået dem produceret i metal, men de har altid stängt.
Boett och verk från denna : https://klocksnack.se/threads/viggenkronograf-pennan-svärdet.38415/Snygg, vad är det för modell i grunden?