Senaste tiden har det varit på tok för lite tid till att sitta vid bänken och skruva men här kommer en uppdatering om ett projekt som påbörjades för svar tre år sedan.
Tissot PR516 Diver
Jag är som ni känner till, väldigt förtjust i modellen PR516 från Tissot. Boetten skriker 60/70-tal och det finns ett stort antal varianter och tavelkombinationer att samla på - att de inte kostar huggorm hjälper även till!
Då jag av olika anledningar har kommit in på att tillverka vridringsilägg så har speciellt två varianter varit lockande - modell 44554 och 46622.
Båda har, vad jag förstår, benämnts "Bond klocka" då Roger Moore glömde ta av sin privata klocka i ett antal scener i Leva och låta dö.
Varianten jag varit mest intresserad av är 46622, den har vridring i "bakelit" och inga minutindex tryckta på tavlan utan istället på den fasade glasringen - den modell jag tycker osar mest 70-tal!
För snart tre år sedan ropades ett gäng klockor in på Tradera där jag tyckte mig se en 46622 utan vridring.
Jag har tyvärr inte sparat någon bild på hur boetten såg ut från början men den hade sina vanliga battle scars - inget större men en del hack i kanterna svetsades igen och den snyggades till i övrigt.
Verket servades.
En lagring var sprucken så en ny pressade i.
Uppdragsaxeln var lite rostangripen så en ny togs fram ur lådan. Dock var den kinkig att få på plats och det visade sig snart varför.
Någon har bytt ut muffhjulet och "fixat till" övriga delar för att passa (till höger i bild). Delarna byttes ut mot original (vänster) och sedan fungerade allt som det skulle.
Dags att ta tag i vridringen.
Ett ämne svarvades till i svart POM (Delrin)
Sattes sedan upp i fräsen och fick 80st "tänder"
Sedan tillbaka upp i svarven för att få en fasning som ilägget passade i och en skåra till fjädern som håller vridringen på plats mot boetten.
Ett ilägg frästes ut i 0.8mm akryl.
Test av passform
Siffror och index fylldes med färg/lume. Sedan fick det ett skyddande lager lack och slutligen målades det svart. Allt gjort spegelvänt på baksidan.
Med färg och lume
Nästa steg var att få till spännringen till glaset.
Testade först att göra även denna i POM men då det är en fet plast så var det mycket svårt att få färgen till minutmarkeringarna att stanna kvar => en ny gjordes i aluminium istället.
Det krävdes ett antal försök då denna aluminiumtyp är lite kinkig att få att ta färg efter eloxeringen. Men på tredje försöket lyckades jag få till en svartfärgad ring.
Ringen fick sina markeringar graverade m.h.a. en CO2-laser
Delarna klara redo att monteras.
Resultatet - klar för handleden!
Den har, tråkigt nog, 19mm mellan bandhornen så får tillverka eller beställa ett passande band!
(Har någon en tidsenligt passande länk, eller vet var man kan hitta en, får ni gärna höra av er! )
[Edit:FFS]