• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

McGyver mekar

Omega 1039-länkjobb

Behövde en mittbit till en Omega 1039-länk för ett tag sedan - perfekt jobb för lasern!
Trots mycket mäta, räkna med bockradier m.m. så slutade det med trial and error och x-antal provbitar innan något användbart kom fram.

e92.jpg_l.jpg

Biten mäter 10x5x2.5mm och är gjord i 0.5mm rostfritt med ett lock på 0.3mm

00c.jpg_l.jpg

Skåror på 0.4mm på insidan av "U-biten" för att matcha det något böjda "locket"

1b6.jpg_l.jpg

Tog en ¤%&#_tid att få till men nöjd med resultatet och kul att hjälpa en gammal länk att få handledstid igen! :)

Att göra visare

Visare blir ibland skadade under årens lopp eller har helt enkelt byts ut mot felaktiga någon gång under klockans liv.
Att hitta ersättare går oftast men ibland är det en lång och krokig väg innan man hittar rätt.
Visare går att göra på många olika sätt, såga, fila, fräsa etc, men jag har varit sugen på att testa om min fiberlaser klarar kakan!

Jag gillar utseendet på 5517 och tänkte använda denna som referens för hur visarna skulle se ut.

Efter originalbilder så skapade jag en vektorfil som sedan fördes över till lasern.

En bit 0.1mm mässingsplåt spändes upp och " iväg bar det...."

Resultatet

98b.jpg_l.jpg

Det blir lite grader efter att lasern skurit ut metallen så visaren slipades med 1000papper - den får då även en fin borstad yta.

Efter slipning

899.jpg_l.jpg

Nu kommer den jobbiga biten....

Eftersom jag gjorde visaren i 0.1mm plåt så är den inte tjock nog för att bara riva upp hålet och sedan kunna monteras.
Jag har gjort ett par testvisare tidigare i 0.2mm plåt och dessa går att montera genom att riva upp till rätt dimension.

För att få till "kragar" på dessa tunna visare så gjorde jag en enkel liten "press"

Först slipades två förbrukade punsar ner till rätt dimensioner.

136.jpg_l.jpg

I mitt fall är det tilltänkta verket ett Seiko NH35 d.v.s. håldiameter 1.5mm resp. 0.9mm (bilder visar test med 1.2mm)

En liten hållare/mothåll tillverkades i mässing och visarna klämdes sedan fast i denna, fick lite olja som smörjning och stukades sedan till i ett stans-ställ.

ca2.jpg_l.jpg

16a.jpg_l.jpg

Visare med ny "krage"

39f.jpg_l.jpg

cba.jpg_l.jpg

Jag har efter bilderna togs slipat till formen något på hållaren för att få till skarpare vinklar.

Efter kragningen så Rhodinerades visarna för att skyddas mot oxidering och få en snyggare yta.

Två set i väntan på lume, men det får bli när färg på tavla är bestämd!

48d.jpg_l.jpg

Kom hit för ett inlägg du gjorde länge sen om mainspring winders, hade minnet av att du tillverkade själv vrid-handtaget för att vända en 'höger' till 'vänster'. Var ändå tvungen att läsa hela tråden igen. Tröttnar aldrig på det! Tack för tiden du lägger på att dela med dig.

Jag har varit och nosat på metoden i flera år men svårigheten att få till en bra kliche och rätt färg har gjort att det runit ut i sanden.
Ett antal projekt har åter väckt intresset för metoden och då jag numera hyffsat enkelt kan få till egna kliche-plåtar + att jag lyckats få tag på rätt färger startades bygget av en testmaskin.

Då det mesta går att köpa för hyffsade pengar idag, så lades en beställning på byggstenar från landet långt borta.

076.jpg_l.jpg

20mm linjära lager (grym overkill) och två små 80mm koordinatbord, ett X,Y och ett X,Y,R

En 3mm aluminiumplåt sattes upp i fräsen

2d4.jpg_l.jpg

Ett par bitar plåt frästes ut

e4e.jpg_l.jpg

Testmontering - de passade!

4d3.jpg_l.jpg

Vad är det då som byggt ihop?

Som de flesta säkert gissat redan, en version av en enkel manuell tampo-tryckmaskin!

25e.jpg_l.jpg

För tillfället används fräspelaren för den vertikala rörelsen men tanken är att det så småningom skall bli en helt egen maskin.

Första testet blev att trycka ett vridringsilägg till en vintage Omega SM300

29c.jpg_l.jpg

882.jpg_l.jpg

Ytterst primitiv testuppställning men tre lager färg/lume ovanpå varandra var inget problem - jag är nöjd! :)

832.jpg_l.jpg

Senast ändrad:
Jag har varit och nosat på metoden i flera år men svårigheten att få till en bra kliche och rätt färg har gjort att det runit ut i sanden.
Ett antal projekt har åter väckt intresset för metoden och då jag numera hyffsat enkelt kan få till egna kliche-plåtar + att jag lyckats få tag på rätt färger startades bygget av en testmaskin.

Då det mesta går att köpa för hyffsade pengar idag, så lades en beställning på byggstenar från landet långt borta.

076.jpg_l.jpg

20mm linjära lager (grym overkill) och två små 80mm koordinatbord, ett X,Y och ett X,Y,R

En 3mm aluminiumplåt sattes upp i fräsen

2d4.jpg_l.jpg

Ett par bitar plåt frästes ut

e4e.jpg_l.jpg

Testmontering - de passade!

4d3.jpg_l.jpg

Vad är det då som byggt ihop?

Som de flesta säkert gissat redan, en version av en enkel manuell tampo-tryckmaskin!

25e.jpg_l.jpg

För tillfället används fräspelaren för den vertikala rörelsen men tanken är att det så småningom skall bli en helt egen maskin.

Första testet blev att trycka ett vridringsilägg till en vintage Omega SM300

29c.jpg_l.jpg

882.jpg_l.jpg

Ytterst primitiv testuppställning men tre lager färg/lume ovanpå varandra var inget problem - jag är nöjd! :)

832.jpg_l.jpg
Fantastiskt! Har suttit senaste dagarna och kollat på billiga manuella Tampongtrycksmaskiner o billiga UV-boxar. Gissar att du kör laser istället till klichéerna. Jag är bara vintagemeck så har inte tillräckligt stor nytta av att införskaffa grejerna själv (fick jag vuxet inse själv efter övertalning av mitt smartare jag). Jag moddar inte modernt eller gör egna customtavlor men hade behovet nu vid ett speciellt tillfälle då det varit tryckt index på tritium (tänk en Seawolf) som jag ville prova ersätta. Hade det fått bra tror du?

Fantastiskt! Har suttit senaste dagarna och kollat på billiga manuella Tampongtrycksmaskiner o billiga UV-boxar. Gissar att du kör laser istället till klichéerna. Jag är bara vintagemeck så har inte tillräckligt stor nytta av att införskaffa grejerna själv (fick jag vuxet inse själv efter övertalning av mitt smartare jag). Jag moddar inte modernt eller gör egna customtavlor men hade behovet nu vid ett speciellt tillfälle då det varit tryckt index på tritium (tänk en Seawolf) som jag ville prova ersätta. Hade det fått bra tror du?
Var själv inne på att köpa en billig kinamaskin, men ångrade mig då frakten kostade lika mycket som maskinen. Nu kostade iofs de små koordinatborden lika mycket som den nämnda tryckmaskinen men jag hoppas att i slutändan har jag en bättre mer flexibel maskin.
Plåtarna "etsar" jag med laser. Nackdelen mot syra är att det bildas lite grader som måste slipas bort, men det går ganska lätt. Tiden från färdig layout till en användbar plåt är 10-15min och jag slipper slabba med framkallare och syra.

Bara lysmassan sitter ordentligt så borde det gå att få till! Jag är dock helt noob i detta med att trycka (som i sig skall vara en svartkonst) så det är säkert svårare än man tror! :)

Var själv inne på att köpa en billig kinamaskin, men ångrade mig då frakten kostade lika mycket som maskinen. Nu kostade iofs de små koordinatborden lika mycket som den nämnda tryckmaskinen men jag hoppas att i slutändan har jag en bättre mer flexibel maskin.
Plåtarna "etsar" jag med laser. Nackdelen mot syra är att det bildas lite grader som måste slipas bort, men det går ganska lätt. Tiden från färdig layout till en användbar plåt är 10-15min och jag slipper slabba med framkallare och syra.

Bara lysmassan sitter ordentligt så borde det gå att få till! Jag är dock helt noob i detta med att trycka (som i sig skall vara en svartkonst) så det är säkert svårare än man tror! :)
Som sagt skitkul att du tar tag i det! Ska bli kul att se hur du får till det framöver! Säkert meckigare till en början ja. Rätt viskositet på färg etc etc :)

Jag har inte själv erfarenhet av just tampongtryck, men av tryckning i övrigt. Det jag kan tipsa om är att det används olika tryckfärger till olika material. Det är väldigt vanligt med UV-färg när man trycker på material som inte "suger" fast färgen. Det är alltså färg med ett bindmedel som härdar i UV-ljus. Jag är ganska säker på att du kan köpa UV-lack och blanda med lysmassan för att få färgen att snabbhärda mellan tryckningarna.

Efter MYCKET testande av lacker, ordning, typsnitt mm mm är första vridringen till Omega 14755 (SM300) klar!
Tampotryckt 70µm insert med 7-8 lager speciallack och sedan polerad för att få en något konkav yta.
Just denna vridring har en ganska sliten ytterkant vilket gjorde att på halva ringen blev ytan nästan plan då det inte fanns utrymme att "bygga upp rundade kanter".

14755_1.jpg

14755_4.jpg

Efter MYCKET testande av lacker, ordning, typsnitt mm mm är första vridringen till Omega 14755 (SM300) klar!
Tampotryckt 70µm insert med 7-8 lager speciallack och sedan polerad för att få en något konkav yta.
Just denna vridring har en ganska sliten ytterkant vilket gjorde att på halva ringen blev ytan nästan plan då det inte fanns utrymme att "bygga upp rundade kanter".

14755_1.jpg

14755_4.jpg
Jävlar, du är sjuk, på ett bra sätt. Grymt hantverk!

14755_1.jpg

14755_4.jpg
Ingen lysmassa på markeringarna eller?

Vad var det för färg du använde till tampotrycket?
Har inte en fiberlaser men väl en klen k40, frågan är om man kan etsa klichéer istället?
Tänker att man sprayar med vanlig sprayfärg och bränner bort med lasern och sen ner i etsbad.

Tillbaka
Topp