• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mest överskattade märket?

Chrisse

Patek
2-Faktor
På KS är Rolex överskattat, jag gillar dem, men är överrepresenterande och då hypas de.

På andra icke nämna forum kan tex Tag vara gravt överskattade, iaf sett till status. Bra klockor, men inte mer.

Kollar men märkestrådarna är respektive märke överskattat.

Finns lika många åsikter som deltagare på forumet.

För min del lägger jag pengarna på det hjärtat suktar efter... hoppas bara man kan hantera lusten efter nytt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där med att gilla olika märken är ju ungefär som att man vill semestra på olika ställen. Olika mat/kultur/historik lockar, precis som att olika design/historik/teknik lockar när det gäller klockmärken.

För mig är Rolex, Omega & Breitling som en charterresa, eller en bilresa i USA. Lättillgängligt, smidigt och man vet vad man får. Lite krångel helt enkelt, men dyrt. Det betyder inte att märkena är överskattade. Vi har bara inte alla samma prioriteringar och önskemål.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Skulle precis skriva ungefär samma sak, men det hade du redan gjort. Kan väl hålla med skribenten om att de fyrkantiga är ganska fula, en helt subjektiv åsikt, men i övrigt är han ute och seglar rätt duktigt.
Tycker ändå det blir rätt tydligt vad dem har inspererats av om man kollar bilderna i toppen av artikeln...
 

Hubbatix

Cartier
Tycker ändå det blir rätt tydligt vad dem har inspererats av om man kollar bilderna i toppen av artikeln...

Siffrorna och visarna är ju inspirerade av flygplansinstrument, något B&R har haft i sina klockor åtminstone sedan de upphörde samarbetet med Sinn. Vridringen och subdialsen? Kom igen, inte i närheten av lika med de som visas som exempel. Röd text? Ja, texten är baske mig röd, det har du rätt i...
 

ScubaKing

Audemars


Utan tvekan. Måste vara bland dem mest överskattade märket. 100 lax för deras "gadget"-klocka.
Det låg en ute på Kaplans senaste auktion för halva priset som blev osåld och numera ligger i deras butik.
Urverket ska vara från Svend Andersen och han har gjort en del fina saker, jag tycker dock inte verket i Halda ser speciellt estetiskt tilltalande alls, inte i närheten av vad Svend har gjort i andra ur. Skruven som fäster rotorn o.s.v.
 

ScubaKing

Audemars
På tal om Svend Andersen, ett urval av några av hans klockor... ;)
Och för att inte bryta tråden, så är dessa inte överskattade.





svend-andersen-eros-bureau-or-gris-bureau.png


1000w


ahci_image.394631.jpg


ahci_image.394626.jpg


bbe9ec9a7d20c775859ab4892d6c1349.png
 

ScubaKing

Audemars
Tillverkade i platina och för hand med en handmålad lackad urtavla. Trycker du på knappen uppe till vänster så rör sig "organen fram och tillbaka", Svend`s svar på en minut repeterare ;). Priserna börjar på en halv miljon kronor :D
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
iwc, hublot, Richard mille, royal capital av Sjöö Sandström men bara den modellen är de mest överskattade jag kan komma på just nu
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Ser ut som en rolex, med ett mycket mindre modifierat om ens modifierat eta-verk?
Nu tänker du nog på vintage. Och på den tiden ägde Rolex Tudor. Kollar du deras senaste skapelser är nästintill allt taget från gamla modeller som inte har med Rolexmodeller att göra. Även inhouse-verk nuförtiden i vissa modeller.

Tudor är på gång att bli av med lillebrorstämpeln och skapar sig sitt egna varumärke.
Överskattat? Det tycker jag inte.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nu tänker du nog på vintage. Och på den tiden ägde Rolex Tudor. Kollar du deras senaste skapelser är nästintill allt taget från gamla modeller som inte har med Rolexmodeller att göra. Även inhouse-verk nuförtiden i vissa modeller.

Tudor är på gång att bli av med lillebrorstämpeln och skapar sig sitt egna varumärke.
Överskattat? Det tycker jag inte.

Rolex äger väl fortfarande Tudor.
 

ScubaKing

Audemars
iwc, hublot, Richard mille, royal capital av Sjöö Sandström men bara den modellen är de mest överskattade jag kan komma på just nu


Delar din åsikt om Sjöö Sandström och Hublot. Richard Mille kan jag inte utala mig om. Förstår dock inte hur du tänkte rörande IWC som är ett fantastiskt märke med mycket historia och många modeller i olika prisklasser, skulle säga dem har ett rykte nästan i klass med Rolex. Dem har ju även visat vad dem kan med många riktigt avancerade modeller. Det finns IWC klockor från rätt billiga priser till helt otroliga pengar.
 

Konsul

Cartier
jag tror såhär:

total nolla på klockor = Rolex är nåt man hört att det ska vara fint o dyrt o bra o så... nåt annat känner man inte till...

nåt år in i nörderiet = inser du att Rolex är ungefär som andra, de är inte fundamentalt annorlunda från andra klockor, i det här stadiet vill du också gärna differentiera dig från de stjärnögda noobsen ovan, en vanlig pose blir då att ta hållningen "rolex är inget särskilt", "överskattat" "för flashare". ...Lange/PP bygger mycket fiiinare klockor o en Seiko är lika stryktålig som en Sub.

ytterligare några år senare = inser du att Rolex har bidragit med några spännande grejor i klockhistorien och bygger stabila klockor som funkar i vardagen för vanligt folk och att de alltid har gjort det och bliver vid sin läst, sånt inger respekt. Du inser att det är skillnad på ett handgjort dressur och en 500m-dykare.

här slutar diagrammet...

ytterligare några år senare = (...där jag i min åldrade visdom nu befinner mig, 15 år efter jungfrusilen) har du tröttnat lite på internets alla Rolex fanboys som försöker skriva om historien till firmans fördel. Du ser storheten i "utdöda märken" som ingen PR-avdelning pumpar upp idag typ Universal Geneve, Gallet men är samtidigt fylld av djup respekt för Rolex tradition av innovation och yrkesskicklighet.

ytterligare några år senare = inser du att klockor bara är materiella ting och att få saker är larvigare än att tjafsa om varumärken, du tar av dig klockan och tittar på molnen istället... ;)


....min favorit just nu! ...frikkin original underline gilt and all that jazz...

Strålande analys! Du klär av oss alla!
 
Topp