• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min sambos klocka på kaplans efter bedrägeri / vår klocka

Joakim

Sugen
2-Faktor
Men du har nämnt mediaspåret för dem? De måste se detta som goodwill. De gör inte fel men frågan är om de tycket det är värt den badwill en publicering kan innebära. Det är småpengar för dem att dela på.

Kaplans har sin stora klockauktion nu i november. De vill knappast att media skriver om att de säljer stulna klockor på auktion. Även om de kan ha laglig rätt till det. Var tydlig och diplomatisk så tror jag nog att detta löser sig och att din fru får sin älskade klocka tillbaka.
+1
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
De kan inte dra tbx auktionen utan polis eller att sefina själva gör det. Sefina kan inte själva göra de säger de då de inte är deras klocka. Utan mannens som lämnat in den till dom. Som för övrigt ej är ”z” utan troligtvis en vän.
Helt konstigt, Kaplans kanske inte i teorin får göra som de vill med auktionen, pga avtalet de formellt ingått med Sefina för detta objekt. Men i praktiken kan de såklart göra hur de vill bara de har Sefina på sin sida. Det enda incitamentet de har att inte gå dig till viljes är att detta skulle vara mot Sefinas vilja, vilket indikerar att detta förfarande kan vara vanligt förekommande..

Men varför skulle de vilja auktionera ett objekt med oklara ägarförhållanden när de insett att så är fallet? Det luktar riktigt illa om detta. Tänk om man hade ropat in den där klockan, hade inte varit kul..
 
Senast ändrad:

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Helt konstigt, Kaplans kanske inte i teorin får göra som de vill med auktionen, pga avtalet de formellt ingått med Sefina för detta objekt. Men i praktiken kan de såklart göra hur de vill bara de har Sefina på sin sida. Det enda incitamentet de har att inte gå dig till viljes är att detta skulle vara mot Sefinas vilja, vilket indikerar att detta förfarande kan vara vanligt förekommande..

Men varför skulle de vilja auktionera ett objekt med oklara ägarförhållanden när de insett att så är fallet? Det luktar riktigt illa om detta. Tänk om en annan hade ropat in den där klockan, hade inte varit kul..

Men sjukt segt iaf. Min handledare och hennes chef sa man tyvärr inte kunde göra för mycket då fallet va nerlagt och den skyldiga dömd. Så väntar just nu svar från 11414 om de kanske kan ta den i beslag och utreda vidare och eventuellt kanske för häleri eller liknande
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har ringt och talat med båda.. sefina säger hela tiden de inte äger den innan den är såld/går i retur. Kaplans tar bara ner den om sefina tar den i retur eller polisen tar den i beslag
Enligt vad du skriver är det Sefina som har bollen. Det är bara för dom att ta den i retur (och enligt dom själva då bli ägare) för att sedan ge den till din sambo (goodwill). Nu har du redan pratat med någon girig korkskalle på Sefina som inte vill tappa pantbeloppet och uppenbart skiter i er också. Det är bara att hänga ut och såga dom i alla tänkbara medier du kan komma på. För övrigt är det precis så här det fungerar när Kronofogden auktionerar ut konfiskerade värdesaker av brottslingar. Tanken är att det ska gå till fonden som betalar ut skadestånd osv, men hur kul är det att se sitt stöldgods på auktion? Och allt krångel för att eventuellt få tillbaka sina saker ... Dessutom är en väldigt stor del av värdesakerna som fogden auktionerar ut anskaffade med kriminellt intjänade pengar. Inget du kan göra något åt förstås, men det kan vara något att tänka på när man köper på auktion ...
 

Omega87

Rolex
Såg att klockan är återtagen nu?
Screenshot_20181101-164459.jpg
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Ringde prec o talade med sefina och de har inte återkallat de, ska se om jag får tag i kaplans. Ingen har iaf informerat oss än:eek:
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag skulle faktiskt inte vilja göra affärer med någon som hanterar ANDRAS egendom på det sättet. Om jag vore Kaplans hade jag bett Sefina klargöra huruvida klockan i fråga kan vara den som är stulen (bedrägeri, stöld whatever). Om det fanns misstanke om att det var samma hade jag inte förmedlat den. Alla bolag förväntas ha en etisk hållning i sin verksamhet. Och att förmedla stöldgods kan knappast anses etiskt.

När det dessutom rör sig om så små belopp finns inte ens en ekonomisk uppsida att väga emot etiken (om man nu är lagd åt det hållet).
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bara inte Sefina ger tillbaka klockan till den som lämnat in den.. Jag hade säkerställt med Sefina och Kaplans att klockan stannar till dess ägandeförhållandet är fastställt. Det skulle kännas jobbigt att bli av med samma klocka två gånger.
 

M.M

Cartier
Gör inte Sefina och Kaplans ett försvårande av ett återställande då de tar befattning med en klocka som ev frånhänt annan genom brott?

Hoppas Kaplanskontakten gör susen.
 

DrKlocka

Audemars
Personen i fråga hade blåst folk mest på klockor mer även iPhones osv. Dömdes för massa bedrägeri och en del andra saker.
Tråkigt att bli drabbad av en sån luffare. Känner ett par som blivit lurade på liknande sätt. Lurendrejaren i fråga är ofta så skuldsatt så man får inte tillbaka något ändå, ev kan brottsofferjouren hjälpa till. Men här är det ju en klocka ni lyckats spåra upp, så det borde ju kunna lösa sig bra.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
De kan inte dra tbx auktionen utan polis eller att sefina själva gör det. Sefina kan inte själva göra de säger de då de inte är deras klocka. Utan mannens som lämnat in den till dom. Som för övrigt ej är ”z” utan troligtvis en vän.
Om klockan inte blivit återlöst av pantlåntagaren och därmed hunnit gå iväg på auktion så måste det vara Sefina som äger den? Nyfiken fråga, är helt obevandrad inom pantlån.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Sjukste jag läst på länge i klocksvängen. Bojkottar Sefina direkt, förkastligt beteende. Hoppas det löser sig.
 
Topp