• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min sambos klocka på kaplans efter bedrägeri / vår klocka

Om klockan inte blivit återlöst av pantlåntagaren och därmed hunnit gå iväg på auktion så måste det vara Sefina som äger den? Nyfiken fråga, är helt obevandrad inom pantlån.

Mm tycker jag med. Imed de även delar på klockan och de ena läderbandet, hade de väl inte kunnat utan ägarens godkännande? Utan äger den själva isåfall.
Men sefina sa iaf det inte deras om den inte gick åter till den utan bud på auktion. Mer än så vet jag tyvärr inte

Mm tycker jag med. Imed de även delar på klockan och de ena läderbandet, hade de väl inte kunnat utan ägarens godkännande? Utan äger den själva isåfall.
Men sefina sa iaf det inte deras om den inte gick åter till den utan bud på auktion. Mer än så vet jag tyvärr inte
Snille spekulerar här men: menar Sefina kanske lite slappt formulerat att de åtagit sig mot Kaplans att inte dra tillbaka objektet under pågående auktion? Det är ju isf inte aktuellt längre nu när Kaplans stängt ner den.

Har även sett begreppet "pantauktion" i denna tråd, lyckas inte googla fram exakt vad det innebär.

Har även sett begreppet "pantauktion" i denna tråd, lyckas inte googla fram exakt vad det innebär.
Svarar på min egen fråga, från Sefina.se:
"Eftersom din pant är en säkerhet för ditt lån, så tar vi hand om den åt dig under lånets löptid.

OM du av någon anledning inte hämtar ut din pant igen (du blir vid 2 tillfällen påmind av oss att den bör lösas ut för att behållas) så kommer den att säljas på Kaplans Auktioner online. Om det blir ett överskott här efter dina upplupna räntor och avgifter, så kommer du att få dessa pengar. Om det blir ett underskott, så tar vi den förlusten."

Vilket jävla trams av kaplans och för all del av sefina. Det är väl bara att ta bort auktionen och lösa problemet. Att hålla på och förflytta ansvar är ju bara juridiskt trams.
Det är väl som vanligt med korrupta människor i sådana branscher. Alla ska ha betalt för ansvar men ingen vill ta det om det indikerar att man gjort något fel. Tråkig historia, hoppas på bästa utgång!

Läste på lite tramslagar nu. Tydligen gäller fortfarande god tro för köpare av varor som inte är stölder eller tvångsskaffade, alltså god tro gäller bedrägerier där man frivilligt lämnat över varan.

Jävla trams, man blir så trött på landets lagar ibland som så ofta missunnar brottsoffer.

Personligen struntar jag i juridiska termer som stöldgods eller bedrägerigods, det är fortfarande en >>baxad oärlig klocka<< för att uttrycka det tydligt. Rent moraliskt är reglerna om bedrägerigods förkastliga för många brottsoffer då det finns rätt sofistikerade sätt att bedra folk på. Tycker jag.

Låter bra @Jakobb !
Om inte annat så är vi ju drygt 20 000 medlemmar här, och kan tänka mig att en ansenlig del av oss, kanske kunde tänka oss maila nämnda bolag med påpekandet att deras agerandet inte är ok...bara en tanke...
Givetvis alltid inom lagens råmärke.
#konsumentmakt

Om jag var du skulle jag ringa polisen, anmäla det nya brottet, dvs häleri med i nuläget okänd gärningsman. Be dem ta klockan i beslag och meddela Sefia att en anmälan gällande häleri är skriven och att du bett polisen ta den i beslag. Sen får polisen utreda vem som har mest rätt till klockan.

Tycker det är ett solklart häleri då din klocka är frånhänt genom brott (bedrägeri)

Häleri:
6 § Den som
1. på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande tar befattning med något som är frånhänt annan genom brott,
2. bereder sig otillbörlig vinning av annans brottsliga förvärv, eller
3. genom krav, överlåtelse eller på annat liknande sätt hävdar genom brott tillkommen fordran

döms för häleri till fängelse i högst två år

Edit: Tycker inte att sefina eller någon annan kan hävda god tro innan polisen utrett saken.

Läs gärna hela tråden innan du tar till sådana kraftord. Den är ju inte jättelång ;) Kaplans har dragit tillbaka klockan från auktion och uppenbarligen pågår det någon form av utredning så innan högfflarna och facklorna åker fram kanske vi ska avvakta och se hur det utspelar sig.
Kraftorden bjuder jag gärna på:D. Är ju vansinnigt hur klockan vandrat trots polisanmälan:banghead::facepalm:. Är väl bara 1 pers och du som nu skriver att klockan är indragen. Ursäkta om jag missade något inlägg.

Senast ändrad:
Där ser man. Jag, och de flesta med mig, trodde nog att "god tro" var helt avskaffat. Men icke. Vadå frivilligt lämnat ifrån sig klockan? Den är ju inte bortskänkt! Detta är för mig likställt med rån. Men tydligen inte i lagens mening.
Som jag tolkar detta med pantbelåning så har Sefina rätt att sälja klockan efter en viss tid för att få tillbaka sina pengar. Men klockan tycks tillhöra säljaren tills den blir såld.
Frågan är om den finns i något register som Sefina kunnat kolla mot och blivit medvetna om att denna var het? I så fall har de gjort fel
och kan väl sälja klockan till TS för 1 kr. De skriver ju själva att de får ta förlusten vid försäljning under deras kostnader. Allt för ett gott anseende.

Kraftorden bjuder jag gärna på:D. Är ju vansinnigt hur klockan vandrat trots polisanmälan:banghead::facepalm:. Är väl bara 1 pers och du som nu skriver att klockan är indragen. Ursäkta om jag missade något inlägg.
Det är väl bara att klicka på auktionslänken i trådstarten om du vill få bekräftat att varan är tillbakadragen om du nu inte tror på det som skrivs här.

Klockan är inte stulen, vilket är ganska viktigt i sammanhanget. TS gav honom klockan.

Möjligt viktigt ur ett juridiskt perspektiv. Men moraliskt, etiskt och i övrigt rent jävla drägligt avseende är det fullständigt irrelevant i min bok. Exakt vilken definition av brott som begåtts för att ta den från TS kan omöjligt vara intressant ur ett bolagsperspektiv. Faktum är att den inte är Sefinas, eller snubben bakom lås och bom. Och om man inser det är det exceptionellt enkelt att inse att man som seriös förmedlare av klockor inte skall befatta sig med bedrägerigods.

Om jag lurar av ngn dennes klocka och går direkt till sefina och pantar klockan så finns den så klart inte i ngr register. Sefina har väl så klart alla personuppgifter på pantsättaren och får väl reda ut det med denne. Kaplans har ju plockat bort auktionen och det var väl bra. Kaplans borde lämna tillbaka klockan till sefina som i sin tur lämnar in klockan till polisen som får lämna den till dess rätta ägare. Sefina får väl kräva pantsättaren på panten och polisen utreda brottet.

Där ser man. Jag, och de flesta med mig, trodde nog att "god tro" var helt avskaffat. Men icke. Vadå frivilligt lämnat ifrån sig klockan? Den är ju inte bortskänkt! Detta är för mig likställt med rån. Men tydligen inte i lagens mening.
Som jag tolkar detta med pantbelåning så har Sefina rätt att sälja klockan efter en viss tid för att få tillbaka sina pengar. Men klockan tycks tillhöra säljaren tills den blir såld.
Frågan är om den finns i något register som Sefina kunnat kolla mot och blivit medvetna om att denna var het? I så fall har de gjort fel
och kan väl sälja klockan till TS för 1 kr. De skriver ju själva att de får ta förlusten vid försäljning under deras kostnader. Allt för ett gott anseende.

Jag gjorde som polisen tipsade mig när den blev tagen från början att ringa runt till de olika pantbankerna och lämna info om klockan.
Då ringde jag de olika pantbankerna kring Malmö/Hbg och lämnade serie/ref på klockan. Bland annat sefina i Malmö ringde jag.. så de har väl inte sänt ut en Mail me info heller som de sa de skulle

Kaplans i sig är det inget fel på. Däremot deras samarbete med Sefina då de har pantauktioner känns lite skumt. Ofta väldigt dåliga beskrivningar och kaplans tar inget ansvar för den delen.
Såklart! Men om ett objekt ens är föremål för tvivel så ska de ju agera, vilket de gjort nu eftersom auktionen är borta.

Ber om ursäkt i så fall, jag tolkade ditt inlägg som att du ansåg att de två källorna i tråden ("bara du och en till") inte var tillförlitliga.
Jag förstod det;). Ingen fara:). Var en miss jag gjorde, alltså återtagen vara via länken i trådstarten och ngt inlägg om indragen vara under utredning. Lite för snabb när man blir upprörd.

Senast ändrad:
Men Kaplans svärtar ju ner sitt eget rykte genom att låta Sefina hållas. Har ju varit på tapeten förut...

Absolut och helt obegripligt. Skulle prata med Kaplans, men skulle också kolla med jurist. Tror inte Kaplans vill ha en sådan här tråd om de kände till den. Om de tar lätt på att sälja varor som kommits över genom bedrägeri, så undrar man. Edit: Gott att höra att K tagit bort auktionen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp