Kan Kaplans sälja en stulen klocka? Borde dom inte kolla med polisen om den finns i stöld register.
Klockan är inte stulen, vilket är ganska viktigt i sammanhanget. TS gav honom klockan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan Kaplans sälja en stulen klocka? Borde dom inte kolla med polisen om den finns i stöld register.
Om klockan inte blivit återlöst av pantlåntagaren och därmed hunnit gå iväg på auktion så måste det vara Sefina som äger den? Nyfiken fråga, är helt obevandrad inom pantlån.
Vet ej vad man ska kalla det. Bedrägeri då kanske. Hur som så är den väl polisanmäld.Klockan är inte stulen, vilket är ganska viktigt i sammanhanget. TS gav honom klockan.
Snille spekulerar här men: menar Sefina kanske lite slappt formulerat att de åtagit sig mot Kaplans att inte dra tillbaka objektet under pågående auktion? Det är ju isf inte aktuellt längre nu när Kaplans stängt ner den.Mm tycker jag med. Imed de även delar på klockan och de ena läderbandet, hade de väl inte kunnat utan ägarens godkännande? Utan äger den själva isåfall.
Men sefina sa iaf det inte deras om den inte gick åter till den utan bud på auktion. Mer än så vet jag tyvärr inte
Vet ej vad man ska kalla det. Bedrägeri då kanske. Hur som så är den väl polisanmäld.
Men Kaplans svärtar ju ner sitt eget rykte genom att låta Sefina hållas. Har ju varit på tapeten förut...Knepiga regler, lider med er. Kanske finns något intressant att läsa här?
https://www.stoldskyddsforeningen.s...ng-for-privatpersoner/god-tro/godtrosforvarv/
Att fråga jurist låter bra. Googla på Lawline och Juristresursen t ex, eller på "juridisk rådgivning gratis".
Svarar på min egen fråga, från Sefina.se:Har även sett begreppet "pantauktion" i denna tråd, lyckas inte googla fram exakt vad det innebär.
Det är väl som vanligt med korrupta människor i sådana branscher. Alla ska ha betalt för ansvar men ingen vill ta det om det indikerar att man gjort något fel. Tråkig historia, hoppas på bästa utgång!Vilket jävla trams av kaplans och för all del av sefina. Det är väl bara att ta bort auktionen och lösa problemet. Att hålla på och förflytta ansvar är ju bara juridiskt trams.
Klockan är inte stulen, vilket är ganska viktigt i sammanhanget. TS gav honom klockan.
Lugna er med tjära och fjädrar, Kaplans är goodguys i min bok och en fågel viskade i mitt öra att det händer saker.
Sedika har haft många tveksamma klockor ute, om kaplans ska ha samarbete med dem så kan man tycka att de borde granska varan och själva stå för både beskrivning och vara.Men Kaplans svärtar ju ner sitt eget rykte genom att låta Sefina hållas. Har ju varit på tapeten förut...
Kraftorden bjuder jag gärna påLäs gärna hela tråden innan du tar till sådana kraftord. Den är ju inte jättelångKaplans har dragit tillbaka klockan från auktion och uppenbarligen pågår det någon form av utredning så innan högfflarna och facklorna åker fram kanske vi ska avvakta och se hur det utspelar sig.
Det är väl bara att klicka på auktionslänken i trådstarten om du vill få bekräftat att varan är tillbakadragen om du nu inte tror på det som skrivs här.Kraftorden bjuder jag gärna på. Är ju vansinnigt hur klockan vandrat trots polisanmälan
. Är väl bara 1 pers och du som nu skriver att klockan är indragen. Ursäkta om jag missade något inlägg.
Där ser man. Jag, och de flesta med mig, trodde nog att "god tro" var helt avskaffat. Men icke. Vadå frivilligt lämnat ifrån sig klockan? Den är ju inte bortskänkt! Detta är för mig likställt med rån. Men tydligen inte i lagens mening.
Som jag tolkar detta med pantbelåning så har Sefina rätt att sälja klockan efter en viss tid för att få tillbaka sina pengar. Men klockan tycks tillhöra säljaren tills den blir såld.
Frågan är om den finns i något register som Sefina kunnat kolla mot och blivit medvetna om att denna var het? I så fall har de gjort fel
och kan väl sälja klockan till TS för 1 kr. De skriver ju själva att de får ta förlusten vid försäljning under deras kostnader. Allt för ett gott anseende.
Nu får du det hela om bakfoten, misstror inte vad som skrivs.Det är väl bara att klicka på auktionslänken i trådstarten om du vill få bekräftat att varan är tillbakadragen om du nu inte tror på det som skrivs här.
Ber om ursäkt i så fall, jag tolkade ditt inlägg som att du ansåg att de två källorna i tråden ("bara du och en till") inte var tillförlitliga.Nu får du det hela om bakfoten, misstror inte vad som skrivs.
Såklart! Men om ett objekt ens är föremål för tvivel så ska de ju agera, vilket de gjort nu eftersom auktionen är borta.Kaplans i sig är det inget fel på. Däremot deras samarbete med Sefina då de har pantauktioner känns lite skumt. Ofta väldigt dåliga beskrivningar och kaplans tar inget ansvar för den delen.
Jag förstod detBer om ursäkt i så fall, jag tolkade ditt inlägg som att du ansåg att de två källorna i tråden ("bara du och en till") inte var tillförlitliga.
Men Kaplans svärtar ju ner sitt eget rykte genom att låta Sefina hållas. Har ju varit på tapeten förut...