• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min sambos klocka på kaplans efter bedrägeri / vår klocka

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Hej KS.

Skulle behöva lite hjälp här.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3472/vara/1493184

Detta är min sambos klocka.

Allt började med korta drag att klockan va på annons och mannen (Z I) gjorde en överföring på betalning men drog den sedan tbx = min sambo fick ej betalt men han försvann me klockan.

Jag ringde alla pantbanken runtomkring efter polisanmälan och lämnade info me serie nr/ref. Nu ser jag klockan på kaplans 8 månader senare och att det är sefina som säljer den..

Den misstänkte blev tagen och sitter nu bakom lås & bom. Vi va ett 30-40 tal personer som blivit lurade av honom.

Finns där något sätt att få tbx klockan? Enligt polisen gäller god tro vid bedrägerier men inte vid stöld så de kan ej beslagta den.
Åklagaren vill troligtvis att den går åter t pantbanken och inte oss så polisen ville ej ta upp de mer.
Någon som har några tips?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sjukt! Kontaktat pantbanken och meddelat att du har en polisanmälan som styrker att klockan är din frus?
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Sjukt! Kontaktat pantbanken och meddelat att du har en polisanmälan som styrker att klockan är din frus?

Har vi gjort men pantbanken äger den inte då de tagit den i pant som inte blivit utlöst. Och pantbanken får den endast i retur om auktionen avslutas utan bud. Då tillfaller den sefina enligt dem & då kunde jag få köpa den av dem. Vill ju inte köpa en klocka som är vår..
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej KS.

Skulle behöva lite hjälp här.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3472/vara/1493184

Detta är min sambos klocka.

Allt började med korta drag att klockan va på annons och mannen (Z I) gjorde en överföring på betalning men drog den sedan tbx = min sambo fick ej betalt men han försvann me klockan.

Jag ringde alla pantbanken runtomkring efter polisanmälan och lämnade info me serie nr/ref. Nu ser jag klockan på kaplans 8 månader senare och att det är sefina som säljer den..

Den misstänkte blev tagen och sitter nu bakom lås & bom. Vi va ett 30-40 tal personer som blivit lurade av honom.

Finns där något sätt att få tbx klockan? Enligt polisen gäller god tro vid bedrägerier men inte vid stöld så de kan ej beslagta den.
Åklagaren vill troligtvis att den går åter t pantbanken och inte oss så polisen ville ej ta upp de mer.
Någon som har några tips?
Är gärningsmannen dömd för bedrägeriet på din frus klocka?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Har vi gjort men pantbanken äger den inte då de tagit den i pant som inte blivit utlöst. Och pantbanken får den endast i retur om auktionen avslutas utan bud. Då tillfaller den sefina enligt dem & då kunde jag få köpa den av dem. Vill ju inte köpa en klocka som är vår..
Låterju helt sjukt. Tillfaller dem? Vi vanliga dödliga har ju inget som heter god tro längre, gället inte det för pantbanker?? De kan alltså låna i stulna saker helt utan förbehåll. Känns inte rätt.
 

Omega87

Rolex
Hej KS.

Skulle behöva lite hjälp här.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3472/vara/1493184

Detta är min sambos klocka.

Allt började med korta drag att klockan va på annons och mannen (Z I) gjorde en överföring på betalning men drog den sedan tbx = min sambo fick ej betalt men han försvann me klockan.

Jag ringde alla pantbanken runtomkring efter polisanmälan och lämnade info me serie nr/ref. Nu ser jag klockan på kaplans 8 månader senare och att det är sefina som säljer den..

Den misstänkte blev tagen och sitter nu bakom lås & bom. Vi va ett 30-40 tal personer som blivit lurade av honom.

Finns där något sätt att få tbx klockan? Enligt polisen gäller god tro vid bedrägerier men inte vid stöld så de kan ej beslagta den.
Åklagaren vill troligtvis att den går åter t pantbanken och inte oss så polisen ville ej ta upp de mer.
Någon som har några tips?
Kontakta en jurist, finns kostnadsfria tjänster att nyttja.
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Makalöst! Vad säger Kaplans om detta?

De kan inte dra tbx auktionen utan polis eller att sefina själva gör det. Sefina kan inte själva göra de säger de då de inte är deras klocka. Utan mannens som lämnat in den till dom. Som för övrigt ej är ”z” utan troligtvis en vän.
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Låterju helt sjukt. Tillfaller dem? Vi vanliga dödliga har ju inget som heter god tro längre, gället inte det för pantbanker?? De kan alltså låna i stulna saker helt utan förbehåll. Känns inte rätt.

Saken är de att polisen ej anser den ”stulen” utan de är ett bedrägeri. Han har ej betalt varan..
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tror inte de går me häleri då polisen satt de som bedrägeri och inte stöld.
Byråkrati. Fortfarande en stulen klocka som är din och säljs på Sveriges största auktionshus via en av de största pantbankerna.

Skulle jag vara du, och du har ordentligt med kött på bena via cert, dom etc, så skulle jag ringt kvällsblaskorna. Det skulle bli en smaskig rubrik med ”Kaplans säljer min stulna klocka” och en liten intervju med din fru. Satan va skit de skulle få.
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Byråkrati. Fortfarande en stulen klocka som är din och säljs på Sveriges största auktionshus via en av de största pantbankerna.

Skulle jag vara du, och du har ordentligt med kött på bena via cert, dom etc, så skulle jag ringt kvällsblaskorna. Det skulle bli en smaskig rubrik med ”Kaplans säljer min stulna klocka” och en liten intervju med din fru. Satan va skit de skulle få.

Har bilder på allt me klockan. Som cert osv.
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Nu bara spånar jag här.......

Ropa in den på auktion för ett hopplöst överpris, hävda efter auktionens slut att du inte tänker betala eftersom det tydligen finns frågeställningar om vem som har äganderätt.
Du slipper då att ngn annan privatpetson hamnar i kläm och ev också får äganderätt. Tror auktionshuset hade löst allt i tusthet efter ett sådant förfarande. Men om du har ngn juridiskt kunnig att ventilera med, gör det och kolla upp hans/hennes åsikt kring detta.
 
Helt otroligt! Mr Pear kanske också har en poäng, kanske är smidigt att eliminera ytterligare anspråk och det hela blir ett mindre problem för Kaplans
Nu bara spånar jag här.......

Ropa in den på auktion för ett hopplöst överpris, hävda efter auktionens slut att du inte tänker betala eftersom det tydligen finns frågeställningar om vem som har äganderätt.
Du slipper då att ngn annan privatpetson hamnar i kläm och ev också får äganderätt. Tror auktionshuset hade löst allt i tusthet efter ett sådant förfarande. Men om du har ngn juridiskt kunnig att ventilera med, gör det och kolla upp hans/hennes åsikt kring detta.
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Hej KS.

Skulle behöva lite hjälp här.
https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3472/vara/1493184

Detta är min sambos klocka.

Allt började med korta drag att klockan va på annons och mannen (Z I) gjorde en överföring på betalning men drog den sedan tbx = min sambo fick ej betalt men han försvann me klockan.

Jag ringde alla pantbanken runtomkring efter polisanmälan och lämnade info me serie nr/ref. Nu ser jag klockan på kaplans 8 månader senare och att det är sefina som säljer den..

Den misstänkte blev tagen och sitter nu bakom lås & bom. Vi va ett 30-40 tal personer som blivit lurade av honom.

Finns där något sätt att få tbx klockan? Enligt polisen gäller god tro vid bedrägerier men inte vid stöld så de kan ej beslagta den.
Åklagaren vill troligtvis att den går åter t pantbanken och inte oss så polisen ville ej ta upp de mer.
Någon som har några tips?
Vad säger ert försäkringsbolag? De kanske ersätter henne efter bedrägeriet?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ring Kaplans och Sefina och föreslå att de köper klockan åt dig om de inte kan återta den från inlämnaren. Berätta också att du kommer att kontakta media och gråta ut över hur de säljer din frus stulna klocka om de inte löser detta snarast. De vore dumma om de inte nappade då det ändå är en förhållandevis billig klocka sett till den skada media kan göra.

Gör detta innan du kontaktar media. Är de snikna så går du sedan vidare på mediaspåret. Klart klokare att ge dem chansen att lösa det innan du skapat problem för dem.

Agera snarast möjligt. Det blir bara svårare och svårare ju längre tid som går.

Lycka till!
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Ring Kaplans och Sefina och föreslå att de köper klockan åt dig om de inte kan återta den från inlämnaren. Berätta också att du kommer att kontakta media och gråta ut över hur de säljer din frus stulna klocka om de inte löser detta snarast. De vore dumma om de inte nappade då det ändå är en förhållandevis billig klocka sett till den skada media kan göra.

Gör detta innan du kontaktar media. Är de snikna så går du sedan vidare på mediaspåret. Klart klokare att ge dem chansen att lösa det innan du skapat problem för dem.

Agera snarast möjligt. Det blir bara svårare och svårare ju längre tid som går.

Lycka till!

Har ringt och talat med båda.. sefina säger hela tiden de inte äger den innan den är såld/går i retur. Kaplans tar bara ner den om sefina tar den i retur eller polisen tar den i beslag
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har ringt och talat med båda.. sefina säger hela tiden de inte äger den innan den är såld/går i retur. Kaplans tar bara ner den om sefina tar den i retur eller polisen tar den i beslag
Men du har nämnt mediaspåret för dem? De måste se detta som goodwill. De gör inte fel men frågan är om de tycket det är värt den badwill en publicering kan innebära. Det är småpengar för dem att dela på.

Kaplans har sin stora klockauktion nu i november. De vill knappast att media skriver om att de säljer stulna klockor på auktion. Även om de kan ha laglig rätt till det. Var tydlig och diplomatisk så tror jag nog att detta löser sig och att din fru får sin älskade klocka tillbaka.
 
Senast ändrad:

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Jävlar vilken soppa. Om de inte hjälper dig ur den är der fan pinsamt. Så liten summa det handlar om för två företag.

Går det inte polisanmäla sefina för innehav av stöldgods eller nåt? Det får man väl ändå inte äga eller förvara (om de nu inte äger den).
 
Topp