• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mindre dykarklockor (⩽40 mm)

Blaze

Breitling
Jag bestämde mig för att öka min budget lite och hade nästan bestämt mig för en oris aquis 39.5 men sedan fick jag syn på Tutima m2 seven seas i 40mm och har riktigt svårt att välja. är det någon här som har tips eller erfarenhet av dessa?
 

Bilagor

  • 23007_0173377324135-0782105PEB_verticale.png
    23007_0173377324135-0782105PEB_verticale.png
    55.7 KB · Visningar: 14
  • 6156-02_a-1600x1600-1-840x1106.png
    6156-02_a-1600x1600-1-840x1106.png
    126.3 KB · Visningar: 15

Putteman

Cartier
Jag bestämde mig för att öka min budget lite och hade nästan bestämt mig för en oris aquis 39.5 men sedan fick jag syn på Tutima m2 seven seas i 40mm och har riktigt svårt att välja. är det någon här som har tips eller erfarenhet av dessa?
Aldrig hört talas om Tutima. Men jag hade en Aquis 39,5 som jag sålde tidigare i år. Lite oklart varför jag sålde den faktiskt, den var riktigt bra. Kunde tänkt mig en igen nån gång. Fina proportioner sett framifrån, enda minus var väl att jag upplevde den lite för mycket som en tung puck, men går också annars med en rätt slimmad 36mm klocka, så det blir ju referensen.
 

Blaze

Breitling
Aldrig hört talas om Tutima. Men jag hade en Aquis 39,5 som jag sålde tidigare i år. Lite oklart varför jag sålde den faktiskt, den var riktigt bra. Kunde tänkt mig en igen nån gång. Fina proportioner sett framifrån, enda minus var väl att jag upplevde den lite för mycket som en tung puck, men går också annars med en rätt slimmad 36mm klocka, så det blir ju referensen.
tack för svaret. jag har hört mycket bra om aquisen storleken ska vara riktigt bra för en dykare men ja kan tänka mig att det är rätt annorlunda från en slimmad 36a. jag använder mest en 38 så tror inte det blir lika stor skillnad. Tutima är en klassiskt tyskt märke från glashütte med riktigt bra kvalitet från vad jag har hört men svårt att hitta någon som har erfarenhet av dem.
 

vikpet

Omega
2-Faktor
Tipsar om en beggad dykare. En Omega Seamaster Professional 300 kronograf på nätta 36 mm. modell 2552.80. Mycket klocka för pengarna. Kostar vanligtvis över 10 000 Beggat, närmare 13-14k men kan hittas billigare på olika auktionshus, Kaplans bland annat.

PXL_20230107_090625548.jpg
 

Fromhell

Omega
Den omöjliga frågan att besvara?

Ja, smaken är som baken - men det finns en del parametrar som spelar in:

Taniga handleder, vi pratar flängiga popkille-handleder på 14,5mm.

Har hittills kört med en Tudor Mini-Sub som jag trivs mycket, mycket bra med. Där har vi en klassisk dykardesign med en storlek på 32mm. Det ser stilfullt ut på mina små handleder.

Men jag vill nu utöka samlingen och letar med ljus och lykta – men alternativen är få, måste jag säga. Vad jag har sett av intresse är:

– Doxa Coralline. Dammodell förvisso, men skulle kunna funka för mig. Är aldrig ute till salu.
– Seiko 2205-0760. Liten, smidig automatisk dykare. Verkar också relativt sällsynt eftersom få annonseras. Kvalitet? Seiko brukar hålla men det är inget schweiziskt underverk.
– Tag Heuer vintage dykare, runt 80- och 90-tal. Erbjuder en del 38mm:are men de är helt enkelt för stora. Det ser inte bra ut.
– Omega 300m Divers, typ Bond under Goldeneye, 36mm. Ett alternativ men är de inte lite ”tråkiga” (bärs av många)?

Fler alternativ? Kravbilden är att klockan ska funka för såväl kostymen som blåbyxor, stänk från segling, vattentäthet från bad och regn ska hålla bra.
 
Senast ändrad:

Fromhell

Omega
Tudor Bb54 tycker jag funkar jättebra på mina 16,5cm handleder
1000020115.jpg
Ser väldigt bra ut, onekligen! Men tror att den blir för stor för min del. Kommer att täcka hela handleden. Gillar när klockan inte blir ett huvudnummer, men ändå fångar blickar när den väl syns…

De gör ju en 31mm:are men den är utan dykbezel, så tycker den saknar dykarestetiken. Den du har är 39mm?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ser väldigt bra ut, onekligen! Men tror att den blir för stor för min del. Kommer att täcka hela handleden. Gillar när klockan inte blir ett huvudnummer, men ändå fångar blickar när den väl syns…

De gör ju en 31mm:are men den är utan dykbezel, så tycker den saknar dykarestetiken. Den du har är 39mm?
Den är 37mm i diameter och 46mm lug to lug
 

Fromhell

Omega
Ja, jag gillar att tillverkare nu verkar gå nedåt i storlekarna - att en ny(gammal) estetik med mindre boetter kanske gör entré.

Det skulle iaf öppna upp för fler möjligheter för underskriven. Det skulle också, enligt min smak, förbättra utseendet för fler…

Är inte så väl bevandrad inom Tissot-världen. Hur känns de? Håller de bra kvalitet? Vad gäller egenskapen iögonfallande så rankas de kanske lägre? Behöver iofs inte vara dåligt per se.
 

Minuten

Cartier
Ja, jag gillar att tillverkare nu verkar gå nedåt i storlekarna - att en ny(gammal) estetik med mindre boetter kanske gör entré.

Det skulle iaf öppna upp för fler möjligheter för underskriven. Det skulle också, enligt min smak, förbättra utseendet för fler…

Är inte så väl bevandrad inom Tissot-världen. Hur känns de? Håller de bra kvalitet? Vad gäller egenskapen iögonfallande så rankas de kanske lägre? Behöver iofs inte vara dåligt per se.
Här är Certinas 34,5mm dykare.
 

IlGattopardo

Cartier
2-Faktor
Ja, jag gillar att tillverkare nu verkar gå nedåt i storlekarna - att en ny(gammal) estetik med mindre boetter kanske gör entré.

Det skulle iaf öppna upp för fler möjligheter för underskriven. Det skulle också, enligt min smak, förbättra utseendet för fler…

Är inte så väl bevandrad inom Tissot-världen. Hur känns de? Håller de bra kvalitet? Vad gäller egenskapen iögonfallande så rankas de kanske lägre? Behöver iofs inte vara dåligt per se.
Ja det är kul med mindre klockor.

Tissot är väl stabilt, har bara ägt vintage. Men @v0n kanske vet mer om modellen?
 

Minuten

Cartier
Bra size, men kanske lite ”bulkig”? Påminner om Tag Heuers Aquaracers från 2010-talet typ. Gillar mer runda former generellt.

Hur är Certina numera vad gäller kvalitet? Håller de för hårdare tag?
Håller med att den påminner o den TH.
Kan vara bilderna som får den att se bulkigare än vad den är, borde vara relativt lätt att testa hos återförsäljare i alla fall.
Vad gäller kvalitén, där tror jag inte det är några problem. För hårda tag rekommenderar jag nåt från Casio😎
 

Fromhell

Omega
Håller med att den påminner o den TH.
Kan vara bilderna som får den att se bulkigare än vad den är, borde vara relativt lätt att testa hos återförsäljare i alla fall.
Vad gäller kvalitén, där tror jag inte det är några problem. För hårda tag rekommenderar jag nåt från Casio😎
Ja, kanske är dumt att tänka att en automatisk klocka från typ 80- eller 90-talet, skulle palla det jag tänker att jag ska göra med klockan…
 

Fromhell

Omega
Det är väl en skillnad på vad klockan klarar av utan att gå sönder, den kan ju se ut som skit efteråt. En beater är bra att ha.
Ja, börjar tänka i de banorna. Det är bara det att man vill ha på sig något som ser bra ut också och som man trivs med. Något man kan genomföra segelracet med OCH ha på sig när man höjer bucklan på prisutdelningen!
 
Topp