• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mindre dykarklockor (⩽40 mm)

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Nya Seiko SPB143/147 måste ju också kvalificera in som tips på mindre klockor. Är det någon med mindre handleder som kan dela med sig av erfarenheter?
 

MAz_666

Rolex
Du skall ha en grymme-cool rysk vintage-dykare!
Vostoks första dykmodell för 200m, som också hottades upp till 300m i den ovanliga Nvch30-modellen som bara tilldelades militära specialförband. Den får du dock svårt att ens hitta, och om: kostar nog 10kkr.
Modellen/boetten heter 350, och utrustas antingen med plåthållare (swivel lugs) för vanliga 18mm-band, eller wire-luggarna som på min, som ger 22mm.
38mm - 42mm med kronan.
1974. Stenhård.
Nog med förslag! ;)
image.jpg
 
Senast ändrad:

monoton

Omega
Nya Seiko SPB143/147 måste ju också kvalificera in som tips på mindre klockor. Är det någon med mindre handleder som kan dela med sig av erfarenheter?
Den är något större än en Submariner och upplevs också lite bitigare, skulle inte säga att det är en ”liten dykare” även om många är större. Jag har smala handleder men tycker att den funkar bra

Hydroqonquest finns även i 34mm 51E52662-3D34-40B8-9E57-94C6D7937AA7.jpeg 9CB52C0D-713C-42DE-BB77-5973B7F701C3.png
 
Den är något större än en Submariner och upplevs också lite bitigare, skulle inte säga att det är en ”liten dykare” även om många är större. Jag har smala handleder men tycker att den funkar bra

Hydroqonquest finns även i 34mm 51E52662-3D34-40B8-9E57-94C6D7937AA7.jpeg 9CB52C0D-713C-42DE-BB77-5973B7F701C3.png

Jag har en spb143, mina handleder är runt 16,5 cm och den funkar fin fint - dock på gränsen. Har man mindre handleder än så hade jag inte rekommenderat den.
 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Kan gå i god för Mini Turtle. Satt väldigt fint på min 16.5-handled. Ungefär som något mellan SKX013 och 007. Otroligt kompakt L2L.
Vill verkligen slå ett slag för Mini Turtle här jag med. Jag har handleder på 16cm och en klocka på över 41mm lät helt galet för mig som uteslutande burit vintage-dressare under alla år. Jag tycker den sitter perfekt, det är som att en ny värld öppnar sig när man inser vikten av L2L-måttet. It makes all the difference!
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    511.2 KB · Visningar: 110

edlundd

Cartier
Vill verkligen slå ett slag för Mini Turtle här jag med. Jag har handleder på 16cm och en klocka på över 41mm lät helt galet för mig som uteslutande burit vintage-dressare under alla år. Jag tycker den sitter perfekt, det är som att en ny värld öppnar sig när man inser vikten av L2L-måttet. It makes all the difference!
Instämmer, skulle i de flesta fall vilja säga att det t.o.m. är ett bättre mått. Också viktigt med tavlans storlek. Dykarklockors vridring gör ju att klockan upplevs mindre ovanfrån.
 

jsoderstrom

Omega
2-Faktor
Instämmer, skulle i de flesta fall vilja säga att det t.o.m. är ett bättre mått. Också viktigt med tavlans storlek. Dykarklockors vridring gör ju att klockan upplevs mindre ovanfrån.
Precis. Det är lätt att stirra sig blind på case-storleken och glömma bort de andra faktorerna/måtten som faktiskt gör en betydligt större skillnad på armen.
 
Håller med föregående talare angående mini-turtlen, sitter på Miltats Oyster för mig och sitter som en smäck på min 17cm handled och känns till och med lite liten ifall jag har den på gummi trots sina 42cm i diameter! 👍
 

jacoby

Cartier
Om vi bortser från case storleken som faktiskt spelar mindre roll, hur pass lång lug till lug kan tänkas vara optimal för handled ca 18 cm omkrets?
48mm, 50mm ?
eller är 18 cm litet eller stort i omkrets? Jag har ganska smala handleder men när jag mäter så blir det 18cm (med ca 5mm avstånd slapphet mellan hud och band/mätband)
 

Putteman

Cartier
Squale 38mm & Helson Shark Diver 40mm (finns även i 38mm). Trots 18cm handled blir jag sällan bekväm med större än 40.
9lxqeHx.jpg

Inte dykare per se, men nog går det att dyka hyfsat djupt med BB36 också :)
81bJBQr.jpg
Gammal tråd såklart, men chansar o kastar ut frågan om någon vet vad Squale dykare i 38 mm heter? Och figurerar det några på säljes på forumet??

Gillar formatet, och ser kort o bra ut. 👍🏽
 
  • Like
Reactions: v0n

Putteman

Cartier
Vill verkligen slå ett slag för Mini Turtle här jag med. Jag har handleder på 16cm och en klocka på över 41mm lät helt galet för mig som uteslutande burit vintage-dressare under alla år. Jag tycker den sitter perfekt, det är som att en ny värld öppnar sig när man inser vikten av L2L-måttet. It makes all the difference!
Funderar på om man skulle prova en Seiko dykare, men har nog typ 16,5 cm runt OCH tycker det är viktigt att klockan inte är för lång.

Har precis skaffat en Oris Aquis 39,5 som referens, längdmässigt sitter den bra, men kanske lite för mkt puck känsla.

Seiko 5 verkar ju också vara kort. Hur sitter Mini Turtle jämfört med Seiko 5?
 

Petrik

Panerai
Funderar på om man skulle prova en Seiko dykare, men har nog typ 16,5 cm runt OCH tycker det är viktigt att klockan inte är för lång.

Har precis skaffat en Oris Aquis 39,5 som referens, längdmässigt sitter den bra, men kanske lite för mkt puck känsla.

Seiko 5 verkar ju också vara kort. Hur sitter Mini Turtle jämfört med Seiko 5?
Prova srpg17k1 har provat och den sitter fint har 16 cm handled
 

v0n

Patek
2-Faktor
Gammal tråd såklart, men chansar o kastar ut frågan om någon vet vad Squale dykare i 38 mm heter? Och figurerar det några på säljes på forumet??

Gillar formatet, och ser kort o bra ut. 👍🏽
Den heter 1545-058 och är byggd på gamla NOS-delar. Haft ett par stycken av dessa små charmtroll och rekommenderas varmt om du lyckas finna en
(har noterat att den blivit ganska sällsynt).
Bra att veta, har kontrollmätt och den är faktiskt "bara" 36mm även om den står som 38mm lite här och där 🙂
 
Hej hej!

Jag har lite mindre handleder (15 cm) och letade då jag började lurka här på forumet samt inför mitt första riktiga klockköp efter lite mindre dykare. Jag har försökt använda sök-funktionen och hittade inte uppenbart att någon annan försökt starta en egen tråd kring detta. Jag vill i varje fall tipsa om min egen aggregerade research kring kapitlet "mindre dykarklockor", d v s 40 mm och nedåt. :rolleyes:

En bra grej jag har upptäckt vad det gäller dykarklockor, och klockor och storlek generellt, är att boetten spelar stor roll; en kantigare boett (t ex Longines Hydroconquest 39 mm) upplevs större än sina mått än en mer kurvigare boett (t ex min Seiko SBDC063, 43 mm). Andra parametrar som gör att klockan ser större eller mindre är ju t ex bezel-diameter eller storlek på urtavlan. När det kommer till att bära klockan är lug-to-lug en bra parameter att kika på. :artist:

Många av tipsen man brukar få är rätt så fula eller väldigt dyra, så här är lite förslag på lite billigare mekaniska klockor som ändå är trevliga enligt mig:
• Seiko SKX013. Klassikern. Standardtipset. Hyfsat tråkigt urverk, inte så rolig design, om än klassisk. Svårare att hitta delar till än SKX007, men finns ändå att tillgå.
• Halios Seaforth. Riktigt snygg mindre klocka på 41 mm, med en lug-to-lug på 48. Finns med olika urverk (Miota, ETA osv.). Se bild 1. Snart kommer även Halios Fairwind, en sport/dykarhybrid på 39 mm. Dock bi-direktionell bezel. :shifty:
• Raven Trekker och Raven Vintage. 40 mm diameter, 49 och 50 mm lug-to-lug, ETA 2824 och Miyota 9015, safirglas och plexi-kristall respektive. Raven:s nästa projekt är just en mindre dykarklocka. Kolla Raven Solitude, en 40/42 diameters pjäs med 47 mm:s lug-to-lug och urverk Seiko NH35A. Prissatt under 500$. Blir eventuellt tvungen att inhandla, återstår att se... :angel:
• Zelos Mako. Seiko-inspirerad design. Rimligt prissatt. Finns med olika urverk (Miota, ETA osv.). 40 mm diameter, 46 mm lug-to-lug.
• Maen Hudson 38 mm. ETA-urverk. Svensk kickstarter-företag. Halvtråkigt enligt mig, men värt att kolla på.
• Baltic Aquascaphe. Kommande klocka från franskt märke. 39 mm diameter med 47 mm lug-to-lug. MIYOTA 9039. Se bild 2.
• Lorier Neptune. Kommer snart version 2. Plexi-kristall. Seiko NH35A-urverk. 39 mm diameter och 48 mm lug-to-lug.
• Rado Captain Cook. 37mm diameter, 40.6mm lug to lug.

Kompletterande lista från forum-medlemmar:
• Oris Aquis 39,5 mm. 47 mm lug-to-lug.
• Oris DIVERS SIXTY-FIVE, 36/40 mm.
• Yema Navygraf. 39 mm diameter, 46 mm lug-to-lug, obs 19 mm bandbredd. In-house-urverk.
• Traska Freediver. 40mm diameter, 48mm lug-to-lug och Seiko NH38-ur.
• Nodus Contrail 39 mm diameter, lug-lug 47 mm, Miyota 9015.
• Nodus Retrospect 40,5 mm diameter, lug-lug 49 mm.
• Christofer Ward C60 Trident Pro. 38 mm diameter, 45 mm lug-to-lug. SW-200 (ETA 2824-2-ish). Ceramisk bezel.
• Helson Shark Diver 38 mm, 46 mm lug-to-lug.
• Steinhart Ocean 39 GMT 500 Premium. Modern design. 39 mm.
• Seiko Mini Turtle (SRPC35K1, SRPC37K1, SRPC39K1, SRPC41K1), 42,3 mm diameter, 43 mm lug-to-lug, 4R35-urverk.

Annars finns en uppsjö med vintage-dykare i mindre storlek, men här får man väl forska lite i vad man köper osv. :bookworm:

Tipsa gärna om fler klockor! :D Hoppas jag inte gjort en onödig/tråkig post. :blackeye:

maxresdefault.jpg
Lånad bild från Worn & Wound - Halios Seaforth i olika konfigurationer.
Gud den med tiffany urtavla var sjukt fin!! Får kika på klockmärket, är nämligen en torsk för tiffany urtavlor :p
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Gud den med tiffany urtavla var sjukt fin!! Får kika på klockmärket, är nämligen en torsk för tiffany urtavlor :p
Haliosen?
Den nya versionen släpps när som helst:
 
Topp