• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mindre dykarklockor (⩽40 mm)

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Nya Pelagos 39 är väl given. Bezeln hänger dock ut så den är väl typ 40 egentligen.
IMG_20221213_062447.jpg
Given!

Jag har faktiskt köpt en Black Bay 58 (blå) sedan jag startade tråden. 🤭 Ägde även en Seiko SPB147 ett tag, men tyckte inte jag använde den tillräckligt så den fick gå.
 

LeSturque

Omega
Jag står och velar mellan yema navygraf heritage och certina ds action diver 38mm inför mitt nästa köp. någon här som har erfarenhet av dessa och kan ge lite råd?
Har endast erfarenhet av Certinan så jag kanske är lite jävig, men jag älskar den! Min handled är 16 cm och den passar perfekt i storlek. Och sen 80h gångreserv, 300m vattentät, samt plussar någon sekund per dag, är ju ingen nackdel 😆
72D5890B-0A43-4C41-90B1-3388D83EC365.jpeg
 

Putteman

Cartier
Har endast erfarenhet av Certinan så jag kanske är lite jävig, men jag älskar den! Min handled är 16 cm och den passar perfekt i storlek. Och sen 80h gångreserv, 300m vattentät, samt plussar någon sekund per dag, är ju ingen nackdel 😆
72D5890B-0A43-4C41-90B1-3388D83EC365.jpeg
Jag gillar också mycket kring denna, men aldrig testat den.

Jag har varit rädd för att den är lite väl lång med ändlänkarna som bygger ut rätt mycket? Hur upplever du det?
 

LeSturque

Omega
Jag gillar också mycket kring denna, men aldrig testat den.

Jag har varit rädd för att den är lite väl lång med ändlänkarna som bygger ut rätt mycket? Hur upplever du det?
Jag har inget problem med dem, tycker att klockan är väldigt balanserad i sina dimensioner. Jag tror nästan den hade sett lite ”för liten” ut om den hade kortare ändlänkar. Pröva en och se hur det känns! För mig handlade det om att hitta rätt färg, jag gick inte igång på den förrän jag testade tvåton guld/blå!
 

SalkinB

Breitling
Håller med, fin tråd. Precis som @Blaze funderar jag på en Yema Navygraf Heritage eller en Certina DS Action Diver 38 mm. Men hur mycket man än forskar och läser så är det ju ändå svårt att veta som blir bäst om man inte testar på riktigt, vilket ju är lite svårare med mindre märken som Yema.
 

Putteman

Cartier
Börjat använda min Oris Aquis 39,5 lite mer nu. Väldigt smidig för att vara dykare, men behåller ändå proportionerna tycker jag.
 

Bilagor

  • D8FE5C1D-1AB7-4D9C-AB17-783FF595031E.jpeg
    D8FE5C1D-1AB7-4D9C-AB17-783FF595031E.jpeg
    863.3 KB · Visningar: 31

Erra85

Omega
Tjusigt! Ser riktigt fin ut.

Men vad är grejen med titan? Blir klockan lättare?
Yes, titan är ca 40% lättare och i detta fall är länk och boett i titan. Detta resulterar i att klockan i fråga väger 98g i titanutförande med full länk, medans stålvarianten väger 150g. Anledningen att det ej är 40% skillnad är så klart beroende på att urvekret är samma i båda varianterna och väger lika mycket.

Smaken är delad men jag älskar titan pga dess lätthet, medans många andra föredrar tyngd i en klocka. Men beror så klart också på modell och vilket tillfälle man ska ha den till.
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Slog till på en sån med vit tavla!
Blir spännande att se hur den ter sig på armen, har inte ens sett den live så att säga.

Någon här som klämt/känt på eller t.o.m äger 36an?
Jag har provat den. Minns att jag tyckte antireflexen var väldigt bra. Indexen poppade bra mot den blanksvarta tavlan. Trevligt datumfönster också.
 
  • Like
Reactions: v0n

v0n

Patek
2-Faktor
Jag har provat den. Minns att jag tyckte antireflexen var väldigt bra. Indexen poppade bra mot den blanksvarta tavlan. Trevligt datumfönster också.
Låter fint det! Den ska tydligen ha dubbelsidig AR, så den biten bådar gott.
Reagerade knappt över platta produktbilderna, men tycker klockan ser lovande ut på diverse klipp å bilder på www (peppar peppar!)
To be continued, tack✌🏼
 

ToolDiver

KS Explorers Club
En av de tidigare dykarklockorna från Certina DS serien. 39mm innan de började växa alldeles för stort 🤿😵‍💫
DCD544FB-E50E-4D6A-A25E-FF2B8C0133E5.jpeg
5ECB6A07-E412-4A1F-A532-24F8AAC1C0B6.jpeg
F297C444-38DD-4825-BAC2-109F92790979.jpeg
 

vnording

Omega
Min polare har länge kört Seiko skx013 som sin vardagshjälte, tycker alltid att den sett trevlig ut i storlek. Såg nu att den släppt seiko 5orna i samma format, och tror nog baske mig att en sån behövs!
 
Topp