Jag bestämde mig för att öka min budget lite och hade nästan bestämt mig för en oris aquis 39.5 men sedan fick jag syn på Tutima m2 seven seas i 40mm och har riktigt svårt att välja. är det någon här som har tips eller erfarenhet av dessa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Aldrig hört talas om Tutima. Men jag hade en Aquis 39,5 som jag sålde tidigare i år. Lite oklart varför jag sålde den faktiskt, den var riktigt bra. Kunde tänkt mig en igen nån gång. Fina proportioner sett framifrån, enda minus var väl att jag upplevde den lite för mycket som en tung puck, men går också annars med en rätt slimmad 36mm klocka, så det blir ju referensen.Jag bestämde mig för att öka min budget lite och hade nästan bestämt mig för en oris aquis 39.5 men sedan fick jag syn på Tutima m2 seven seas i 40mm och har riktigt svårt att välja. är det någon här som har tips eller erfarenhet av dessa?
tack för svaret. jag har hört mycket bra om aquisen storleken ska vara riktigt bra för en dykare men ja kan tänka mig att det är rätt annorlunda från en slimmad 36a. jag använder mest en 38 så tror inte det blir lika stor skillnad. Tutima är en klassiskt tyskt märke från glashütte med riktigt bra kvalitet från vad jag har hört men svårt att hitta någon som har erfarenhet av dem.Aldrig hört talas om Tutima. Men jag hade en Aquis 39,5 som jag sålde tidigare i år. Lite oklart varför jag sålde den faktiskt, den var riktigt bra. Kunde tänkt mig en igen nån gång. Fina proportioner sett framifrån, enda minus var väl att jag upplevde den lite för mycket som en tung puck, men går också annars med en rätt slimmad 36mm klocka, så det blir ju referensen.
Ser väldigt bra ut, onekligen! Men tror att den blir för stor för min del. Kommer att täcka hela handleden. Gillar när klockan inte blir ett huvudnummer, men ändå fångar blickar när den väl syns…Tudor Bb54 tycker jag funkar jättebra på mina 16,5cm handleder![]()
Ja! Trivs verkligen med min mini!
Den är 37mm i diameter och 46mm lug to lugSer väldigt bra ut, onekligen! Men tror att den blir för stor för min del. Kommer att täcka hela handleden. Gillar när klockan inte blir ett huvudnummer, men ändå fångar blickar när den väl syns…
De gör ju en 31mm:are men den är utan dykbezel, så tycker den saknar dykarestetiken. Den du har är 39mm?
Problemet för min del är att jag har 14,5mm handleder. De äts upp av de 46mm:arna. Det är synd, för BB är verkligen urläcker!Den är 37mm i diameter och 46mm lug to lug
Ja, jag gillar att tillverkare nu verkar gå nedåt i storlekarna - att en ny(gammal) estetik med mindre boetter kanske gör entré.![]()
Hands-On: Tissot Seastar 1000 36mm Dive Watch | aBlogtoWatch
The new Tissot Seastar 1000 36mm, relesed in 2022, with expert analysis, specs, price, and original photos.www.ablogtowatch.com
Här är Certinas 34,5mm dykare.Ja, jag gillar att tillverkare nu verkar gå nedåt i storlekarna - att en ny(gammal) estetik med mindre boetter kanske gör entré.
Det skulle iaf öppna upp för fler möjligheter för underskriven. Det skulle också, enligt min smak, förbättra utseendet för fler…
Är inte så väl bevandrad inom Tissot-världen. Hur känns de? Håller de bra kvalitet? Vad gäller egenskapen iögonfallande så rankas de kanske lägre? Behöver iofs inte vara dåligt per se.
Ja det är kul med mindre klockor.Ja, jag gillar att tillverkare nu verkar gå nedåt i storlekarna - att en ny(gammal) estetik med mindre boetter kanske gör entré.
Det skulle iaf öppna upp för fler möjligheter för underskriven. Det skulle också, enligt min smak, förbättra utseendet för fler…
Är inte så väl bevandrad inom Tissot-världen. Hur känns de? Håller de bra kvalitet? Vad gäller egenskapen iögonfallande så rankas de kanske lägre? Behöver iofs inte vara dåligt per se.
Sjukt den den där alltså.Tudor Bb54 tycker jag funkar jättebra på mina 16,5cm handleder![]()
Bra size, men kanske lite ”bulkig”? Påminner om Tag Heuers Aquaracers från 2010-talet typ. Gillar mer runda former generellt.Här är Certinas 34,5mm dykare.
DS Action Diver 34.5mm | Certina
www.certina.com
Håller med att den påminner o den TH.Bra size, men kanske lite ”bulkig”? Påminner om Tag Heuers Aquaracers från 2010-talet typ. Gillar mer runda former generellt.
Hur är Certina numera vad gäller kvalitet? Håller de för hårdare tag?
Ja, det är helt klart en favorit! Stilig, kvalitet på uret och rimlig storlek.Äntligen en lite mer originell fråga i forumet
Mitt val är solklart: Tudor 73090 (33mm)
![]()
Ja, kanske är dumt att tänka att en automatisk klocka från typ 80- eller 90-talet, skulle palla det jag tänker att jag ska göra med klockan…Håller med att den påminner o den TH.
Kan vara bilderna som får den att se bulkigare än vad den är, borde vara relativt lätt att testa hos återförsäljare i alla fall.
Vad gäller kvalitén, där tror jag inte det är några problem. För hårda tag rekommenderar jag nåt från Casio![]()
Det är väl en skillnad på vad klockan klarar av utan att gå sönder, den kan ju se ut som skit efteråt. En beater är bra att ha.Ja, kanske är dumt att tänka att en automatisk klocka från typ 80- eller 90-talet, skulle palla det jag tänker att jag ska göra med klockan…
Ja, börjar tänka i de banorna. Det är bara det att man vill ha på sig något som ser bra ut också och som man trivs med. Något man kan genomföra segelracet med OCH ha på sig när man höjer bucklan på prisutdelningen!Det är väl en skillnad på vad klockan klarar av utan att gå sönder, den kan ju se ut som skit efteråt. En beater är bra att ha.
Mm den är fin. Har inte bekantat mig så mycket med Breitling, kan tycka att de har en förmåga att se lite ”skrytiga” ut - om du förstår vad jag menar?
Omegan - är det 36mm? Vad har du för handledsstorlek?Mitt bidrag till tråden.![]()
![]()
![]()