Ingen som helst aning. Ny klocka? Ny boett? Synd att det dock är en Omega och inte Rolex. Då hade klockan helt plötsligt kostat 10 gånger så mycket.Hoppas nästan att de är så... vad kommer omega göra i en sån situation??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ingen som helst aning. Ny klocka? Ny boett? Synd att det dock är en Omega och inte Rolex. Då hade klockan helt plötsligt kostat 10 gånger så mycket.Hoppas nästan att de är så... vad kommer omega göra i en sån situation??
Skulle det varit en Rolex då så skulle den vara värd en miljard typ.Magkänslan säger att under produktionen så har Omega klantat till sig.
Man får troligtvis en ny boett med samma serienummer och en rolig historia att berätta för klockpolarna.Hoppas nästan att de är så... vad kommer omega göra i en sån situation??
Kan Omega likt Longines spåra vilken butik som mottagit en klocka och när? Det skulle ju förvåna mig om man bara bytte till korrekt boett och gör ett serienummer i efterhand utan grundlig efterforskning, då skulle ju vem som helst kunna skicka in sina frankens och få dom i originalskick. Dessutom med korrekt serienummer...Man får troligtvis en ny boett med samma serienummer och en rolig historia att berätta för klockpolarna.Det finns någon tråd om ett liknande ärende där de tillverkade en ny boett med rätt serienummer, tror dock att det i det fallet handlade om Sinn men Omega lär ju göra något liknande.
Fast en franken har väl isf inte samma serienummer på boett och urverk som jag har förstått att denna har?Kan Omega likt Longines spåra vilken butik som mottagit en klocka och när? Det skulle ju förvåna mig om man bara bytte till korrekt boett och gör ett serienummer i efterhand utan grundlig efterforskning, då skulle ju vem som helst kunna skicka in sina frankens och få dom i originalskick. Dessutom med korrekt serienummer...
Så du svarar med en ny fråga?Fast en franken har väl isf inte samma serienummer på boett och urverk som jag har förstått att denna har?
Vi kan byta ut frågetecknet mot en punkt istället, så blir det ett påstående.Så du svarar med en ny fråga?![]()
Det talades tidigare i tråden om superkloner... menar du att det skulle vara svårt att bygga ihop en klocka av diverse riktiga delar med en boett som exempelvis är en superklon? Eller en boett ifrån en stulen klocka med nytt serienummer?. Franken, fake, kalla det vad du vill. Om vi tänker oss att några av klockorna som stals vid exempelvis rånet mot Rob E, slaktas på urverk och tavlor och sedan får nya boetter med serienummer som stämmer med urverken. Sedan säljs dom utomlands över nätet av gråhandlare, tycker du då det är ett rimligt antagande att Omega bara skulle byta tillbaka till korrekta boetter med korrekta serienummer utan grundliga efterforskningar?Vi kan byta ut frågetecknet mot en punkt istället, så blir det ett påstående.![]()
Alltså, jag blir både road och oroad när jag läser tråden
Först intresserar man sig för en klocka/modell. Sedan avgör man att den är för dyr hos AD och väljer Ch24.
När sedan klockan anländer är man plötsligt omedveten om att den inte är i titan, något den bör vara?
Snälla, kan lärdomen ifrån liknande trådar vara att inte köpa dyra klockor man egentligen inte har råd med, göra ordentliga efterforskningar innan köp och försäljning av klockor köpta av privatpersoner eller gråhandlare?
Hvordan kommer du fram at trådstarter har kjöpt en klokke som han ikke har råd med eller at hva man har råd med har noen koppling til kjøp av fake klokker pga. dårlig kunnskap?Jag förstår att du tycker synd om TS, det gör jag också på sett och vis. Du har läst mitt första inlägg? "Snälla, kan lärdomen ifrån liknande trådar vara att inte köpa dyra klockor man egentligen inte har råd med, göra ordentliga efterforskningar innan köp och försäljning av klockor köpta av privatpersoner eller gråhandlare?"
Det du missar är det egna ansvaret.
Man har som köpare ett eget ansvar för det man köper. "I god tro" existerar inte längre. Anledningen till det kan vara som i detta fall, en köpare som påstår sig köpt i god tro blir ertappad med en förfalskning eller stulen produkt när han i sin tur är säljare. Helt plötsligt har hen blivit hälare!
Den enklaste lösningen är förstås att alltid handla ifrån AD eller välrenommerad handlare/person. Har man inte den möjligheten har man istället ett väldigt stort egenansvar. Väldigt många väljer att inte ta det ansvaret och istället starta trådar där man söker sympati för spilld mjölk. Hur blir vi av med att det snurrar kopior/förfalskningar och stulna klockor på forumet? Jag vill tro igenom kunskap.
*Han gick inte till AD utan valde att köpa via Ch24*blocket. Varför väljer man Ch24*blocket när man ska köpa en klocka som finns hos AD på hemmaplan?Hvordan kommer du fram at trådstarter har kjöpt en klokke som han ikke har råd med* eller at hva man har råd med har noen koppling til kjøp av fake klokker pga. dårlig kunnskap?**
Det er heller ikke rimlig å forvente at alle som kjøper sin første klokke på Blocket har et stort interesse for klokker*** og kommer legge masse tid på å lese/skrive på KS før kjøp, og skal jeg være helt ærlig synes jeg du bidrar med veldig lite positivt i denne tråden og kommer med mye unødvendig kritikk til TS.
*Han gick inte till AD utan valde att köpa via Ch24. Varför väljer man Ch24 när man ska köpa en klocka som finns hos AD på hemmaplan?
**Om man väljer att handla utanför AD är det bra att skaffa så mycket kunskap som möjligt innan köp så minimerar man risken att något går fel, för sin egen skull.
***Det är inte bara rimligt att veta vad man säljer eller köper som privatperson, det är tvunget. Att veta att man exempelvis inte säljer eller köper stöldgods.
Finns det något positivt med denna tråden menar du?
*När RobE hade sin julrea (eller i övrigt bra priser) så fanns det inget behov att handla någon annanstans. Nu när AD är mindre benägna att ge rabatter (blir av med AD status) så söker sig flera till uret, ch24 etc. Inget konstigt i mina ögon om man kan spara 30%. Således tycker jag inte man gör ngt fel där.*Han gick inte till AD utan valde att köpa via Ch24. Varför väljer man Ch24 när man ska köpa en klocka som finns hos AD på hemmaplan?
**Om man väljer att handla utanför AD är det bra att skaffa så mycket kunskap som möjligt innan köp så minimerar man risken att något går fel, för sin egen skull.
***Det är inte bara rimligt att veta vad man säljer eller köper som privatperson, det är tvunget. Att veta att man exempelvis inte säljer eller köper stöldgods.
Finns det något positivt med denna tråden menar du?
Jeg har kjöpt klokker selv fra både Chrono24, privat og fra Svensk AD.Han gick inte till AD utan valde att köpa via Ch24. Varför väljer man Ch24 när man ska köpa en klocka som finns hos AD på hemmaplan?
Jag har bara handlat nya klockor via AD i Sverige eller Spanien så jag känner mig ganska trygg med dessa. Jag har iof handlat av gråhandlare i Japan för att få JDM Citizen modeller, men jag har registrerat dom hos Citizen via nätet och fått återkoppling att allt är ok. Väldigt svårt att säga hur man bör göra faktiskt, förutom att gå till AD... Farsan köpte en gång en inbytes bil på SAAB när det begav sig, den hade bara gått 500mil. Han tyckte något kändes fel och M-testade den. Det visade sig då att det var 3 olika bilar i karossen!? Den hade antagligen satts ihop i Tyskland och fått friska papper, sedan körts upp till Sverige och reggats in här. Sedan byttes den in mot en NY bil på SAAB. Det var ju givetvis SAAB som åkte på detta och det slutade med att farsan fick en helt NY bil.*När RobE hade sin julrea (eller i övrigt bra priser) så fanns det inget behov att handla någon annanstans. Nu när AD är mindre benägna att ge rabatter (blir av med AD status) så söker sig flera till uret, ch24 etc. Inget konstigt i mina ögon om man kan spara 30%. Således tycker jag inte man gör ngt fel där.
**håller helt med. Lägger man c.a 40kSEK på en klocka så bör man göra sin läxa. Jag kollar alla detaljer på mycket billigare klockor på samma sätt som dyra. I dessa tider vet man aldrig.
*** Här tycker jag själv att det är svårt. Hur kontrollerar man detta? Brukar du kontakta polisen inför varje köp? Ber du om att få orginalkvitto? Många inkl. jag själv är nog lite väl godtrogna och tror på personens ord. Hur brukar du göra när du ex. säljer på forumet för att ge köparen en trygghet att du inte säljer stöldgods?
Det kanske är värt att veta att klockan inte är ett ihoplock eller stulen? Vilket egenansvar har du tagit efter dessa köp? Har du sålt dessa klockor vidare till andra privatpersoner? Hur hade du tänkt om din köpare lämnat den till AD och något visar sig vara fel?Jeg har kjöpt klokker selv fra både Chrono24, privat og fra Svensk AD.
Sist jeg kjöpte fra Chrono24 var det er klokke som jeg uten problem kunne kjöpt av en AD som ligger ca 2km bort, men prisen der hadde värt ca 30k dyrere enn det jeg betalte på C24 for samme klokke med samme garantier. Det er for meg et veldig enkelt valg. Betyr ikke at jeg ikke har råd til å kjöpe den fra AD, men at jeg ikke tycker det er verdt 30k å få prate med en selger og få en kaffe når jeg kjöper klokken.
Det holder jeg helt med om, men vet om flere med mer kunnskap enn de fleste her inne som har gjort affärer som har gått feil.**Om man väljer att handla utanför AD är det bra att skaffa så mycket kunskap som möjligt innan köp så minimerar man risken att något går fel, för sin egen skull.
Absolutt, men det er ikke rimlig å forvente at alle skal legge 200t på undersökning innan sitt förste kjöp og alle kan gjöre fel / ha otur.***Det är inte bara rimligt att veta vad man säljer eller köper som privatperson, det är tvunget. Att veta att man exempelvis inte säljer eller köper stöldgods.
Nei, men jeg mener også at du kanskje burde holdt dine meninger for det selv da du ikke bidrar med noe som helst som hjelper TS eller andre som leser tråden.Finns det något positivt med denna tråden menar du?
Jag hoppas det kan bidra till att alla som tänker handla utanför AD tänker sig för ordentligt innan. Speciellt innan man säljer en klocka man skaffat utanför ADDet holder jeg helt med om, men vet om flere med mer kunnskap enn de fleste her inne som har gjort affärer som har gått feil.
Absolutt, men det er ikke rimlig å forvente at alle skal legge 200t på undersökning innan sitt förste kjöp og alle kan gjöre fel / ha otur.
Nei, men jeg mener også at du kanskje burde holdt dine meninger for det selv da du ikke bidrar med noe som helst som hjelper TS eller andre som leser tråden.
Nu har jag ingen personlig erfarenhet eller inside info men varför skulle de inte kunna spåra det? Det låter väldigt märkligt om man inte skulle ha den möjligheten när vi pratar om varor i den här prisklassen och hela syftet med att tilldela serienummer är just transparens och spårbarhet. De borde rimligtvis själva kunna verifiera äktheten i både boett, urverk osv. och även konstatera att den lämnat fabriken i detta skick, annars faller ju hela poängen med serienummer platt och klockans METAS-resultat där den ihopmonterade klockan testats har rimligtvis även dokumenterats i form av serienummer på boett resp. urverk.Kan Omega likt Longines spåra vilken butik som mottagit en klocka och när? Det skulle ju förvåna mig om man bara bytte till korrekt boett och gör ett serienummer i efterhand utan grundlig efterforskning, då skulle ju vem som helst kunna skicka in sina frankens och få dom i originalskick. Dessutom med korrekt serienummer...
Du har jo löst hele problemet. Om alle kjöper nytt hos AD kommer det aldri finnes noen anledning til å selge for det finns ingen kjöpere. Gråhandelen er borte, begg handelen er borte og det kommer ikke väre noen anledning til at kopier skal eksistere.Jag har bara handlat nya klockor via AD i Sverige eller Spanien så jag känner mig ganska trygg med dessa. Jag har iof handlat av gråhandlare i Japan för att få JDM Citizen modeller, men jag har registrerat dom hos Citizen via nätet och fått återkoppling att allt är ok. Väldigt svårt att säga hur man bör göra faktiskt, förutom att gå till AD... Farsan köpte en gång en inbytes bil på SAAB när det begav sig, den hade bara gått 500mil. Han tyckte något kändes fel och M-testade den. Det visade sig då att det var 3 olika bilar i karossen!? Den hade antagligen satts ihop i Tyskland och fått friska papper, sedan körts upp till Sverige och reggats in här. Sedan byttes den in mot en NY bil på SAAB. Det var ju givetvis SAAB som åkte på detta och det slutade med att farsan fick en helt NY bil.
Möjligen bör man gå till AD eller kontakta tillverkaren när man handlar över nätet, be dom kolla att allt är i ordning. Man bör väl även kolla att serienumret inte är anmält stulet. Ingen koll på hur man gör det. Men helt klart är att man har ett väldigt stort egenansvar när man väljer att gå utanför AD.
Jeg tar og har alltid tatt det ansvaret jeg behöver for å kjenne meg trygg ved både kjöp og salg.Det kanske är värt att veta att klockan inte är ett ihoplock eller stulen? Vilket egenansvar har du tagit efter dessa köp? Har du sålt dessa klockor vidare till andra privatpersoner? Hur hade du tänkt om din köpare lämnat den till AD och något visar sig vara fel?
Det var själva frågan ja, kan dom göra grundliga efterforskningar?Nu har jag ingen personlig erfarenhet eller inside info men varför skulle de inte kunna spåra det? Det låter väldigt märkligt om man inte skulle ha den möjligheten när vi pratar om varor i den här prisklassen och hela syftet med att tilldela serienummer är just transparens och spårbarhet. De borde rimligtvis själva kunna verifiera äktheten i både boett, urverk osv. och även konstatera att den lämnat fabriken i detta skick, annars faller ju hela poängen med serienummer platt och klockans METAS-resultat där den ihopmonterade klockan testats har rimligtvis även dokumenterats i form av serienummer på boett resp. urverk.
Med reservation för aningens felaktiga minnesbilder så åkte klockan jag talade om tidigare ner till Sinn i Frankfurt där det dokumenterades att klockan modifierats med specialtillverkad ny boett med samma serienummer eller liknande. Jag förstår inte varför det skulle vara en särskilt märkvärdig procedur? Det vore snarare mer märkligt om de valde att inte göra något alls, skrota hela klockan eller vad du nu menar att de skulle göra istället?
Det låter utmärkt! Skriv en guide till andra som tänker handla utanför AD så dom vet hur dom ska göra ocksåJeg tar og har alltid tatt det ansvaret jeg behöver for å kjenne meg trygg ved både kjöp og salg.
Norge i ett nötskal. Och är klockan inte såld lokalt så ska det finnas momskvitto på införsel.Du har jo löst hele problemet. Om alle kjöper nytt hos AD kommer det aldri finnes noen anledning til å selge for det finns ingen kjöpere. Gråhandelen er borte, begg handelen er borte og det kommer ikke väre noen anledning til at kopier skal eksistere.
I og med at du tar opp din farsas bil så burde det jo fungere på samme måte med biler og alle andre produkter det finns en begg marknad for.
Jeg tar og har alltid tatt det ansvaret jeg behöver for å kjenne meg trygg ved både kjöp og salg.
Den norske marknaden er helt galen så glad jeg slipper å handle klokker der. Vi har jo tur at vi kan handle fritt innom hele EU, men når man må legge på 25% moms på alt som kjöpes utenfor Norge og det endast finns noen få ADs blir prisene sinnesjuka. Spesielt på Rolex.Norge i ett nötskal. Och är klockan inte såld lokalt så ska det finnas momskvitto på införsel.
Funkar inte riktigt så i andra länder. Norge är ett unikum.
Tyvärr, det er ingenting jeg har tid eller interesse av å gjöre.Det låter utmärkt! Skriv en guide till andra som tänker handla utanför AD så dom vet hur dom ska göra också
Du missade hele mitt poeng så jeg hopper ut av diskusjonen nå og håper det løser seg for TS.Ja det stämmer. Om du handlar en TV på blocket är det ditt ansvar att inte bidra till häleri
De borde med största sannolikhet kunna göra det då betydligt billigare varor fotas vid tillverkning för att kunna konstatera huruvida de lämnat fabriken i rätt skick och att man inte skulle göra samma sak för klockor som kostar 50-100k låter helt sanslöst. I och med METAS har urverket som sagt genomgått deras tester monterad i boetten och även här borde man kunna plocka fram dokumentation för att kontrollera ifall den lämnat fabriken i detta skick och vilket urverk som parats ihop med vilken boett.Det var själva frågan ja, kan dom göra grundliga efterforskningar?Visar det sig att felet ligger hos dom är det väl rimligt att också dom åtgärdar på lämpligt vis. Men om deras grundliga efterforskningar visar att en titan boett med detta serienummer lämnat fabrik och hamnat i en specifik butik, och sedan helt plötsligt blivit en stålboett? Ja då bör den väl försvinna ifrån marknaden?
Att fippla bort en märkning på en modell med så stor volym vore extremt. Att även använda fel material på boetten vore en sensation.Kan helt ärligt inte se något som tyder på kopia. Den är för välgjord och med kiselspiral och rubbet. Om jag får gissa tror jag Omega gjort fel med boetten och märkningen. Att alla nummer stämmer, verket ser bra ut. Och gör man nu en kopia så välgjord (vilket jag inte tror detta är) så missar man inte att markera den med titan i stället för stål, det säger sig självt. @Muyfa666 jag tror som sagt klockan är äkta men att något blivit fel vid tillverkningen.
Jag hoppas Omega löser detta till din fördel.
Är det inte just de stora volymerna som i så fall skulle tala för att man kan ha gjort fel? Om man monterar ett hundratal PO på ett bräde och ett par av dessa råkar vara i titan istället för stål ser jag det inte som helt osannolikt att man skulle ha kunnat parat ihop övriga delar med fel boett?Att fippla bort en märkning på en modell med så stor volym vore extremt. Att även använda fel material på boetten vore en sensation.
Men sluta fortsätta gå på honom nu. Ditt resonemang om ”eget ansvar” är så läskigt, att man skuldbelägger offret, speglar en jävligt allvarlig, och just nu, pågående diskussion i samhället...Det är inte för att antyda att du skulle vara oärlig med vilje, men alla som endast sympatiserar med din situation bör veta att man har ett stort egen ansvar, och det är fortfarande precis så det kan gå till. Och du upprepar ditt köpbeteende... Hur känner du inför ansvaret att du kan ha bidragit till att stulna klockor kommer till KS, den frågan tycker jag att alla som handlar med privatpersoner bör fråga sig? Hur ofta tror du att chrono24 nämns som prisreferens när någon har en klocka till försäljning här på KS? Köpare vill pruta med hänvisning till vad samma klocka går att köpa på ch24. Inget snack om var den egna udersökningsplikten tar vägen då man handlar över nätet, men som prisreferens går det bra att hänvisa till nätet. Medlemmarna på KS behöver vara bättre pålästa, både om klockor man vill köpa och om vilka lagar och regler som gäller, då skulle såna här trådar inte behöva startas.
Om du tolkar det jag skriver som personligt och delvis anklagande är det för att det är så det är. Jag tror du är vuxen nog att ta kritik utan att bli personligt kränkt![]()