Superfin! Skulle behöva en Movado-kronometer i samlingen Vad är det för urverk i den där?Återupplivar en favorittråd med dagens Movado
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Superfin! Skulle behöva en Movado-kronometer i samlingen Vad är det för urverk i den där?Återupplivar en favorittråd med dagens Movado
Har faktiskt glömt vilket verk det är .Superfin! Skulle behöva en Movado-kronometer i samlingen Vad är det för urverk i den där?
Sjukt bra, den där! Blånerade index är alldeles för ovanliga.Återupplivar en favorittråd med dagens Movado
Tack! Ja, blånerade index och visare är läckert mot det vita .Sjukt bra, den där! Blånerade index är alldeles för ovanliga.
De är inga kronometerklassade urverk i den bemärkelsen, bara så du vet.Superfin! Skulle behöva en Movado-kronometer i samlingen Vad är det för urverk i den där?
Hur menar du? Kronometerklassad är väl kronometerklassad? Är väl en standard som efterföljs/efterföljdes?De är inga kronometerklassade urverk i den bemärkelsen, bara så du vet.
Hur menar du? Kronometerklassad är väl kronometerklassad? Är väl en standard som efterföljs/efterföljdes?
Mja, kan ju mycket väl vara kronometerklassade, men inte certifierade kronometrar likt Rolex och Omega med "certified chronometer" på tavlan.De är inga kronometerklassade urverk i den bemärkelsen, bara så du vet.
Och vad är då specifikt skillnaden?Mja, kan ju mycket väl vara kronometerklassade, men inte certifierade kronometrar likt Rolex och Omega med "certified chronometer" på tavlan.
Skillnaden är väl att en certifierad kronometer är testad och bekräftad att hålla kronometernivå i precision, medan en som inte är certifierad är mer av en "trust us" grej. Alltså finns inget bevis på att den ska hålla kronometernivå i precision.Och vad är då specifikt skillnaden?
Fanns inga kriterier, du kunde kalla vad du ville kronometerklassat. Vet iofs inte hur skyddat det är idag.Och vad är då specifikt skillnaden?
Jag trodde att man inte fick skriva det om kraven inte kunnat påvisas och uppfylla de kriterier som finns?
Känns väl som "certified chronometer" borde vara skyddat iallafall?Fanns inga kriterier, du kunde kalla vad du ville kronometerklassat. Vet iofs inte hur skyddat det är idag.
Håller med men vet tyvärr inte själv.Känns väl som "certified chronometer" borde vara skyddat iallafall?
Hur menar du? Kronometerklassad är väl kronometerklassad? Är väl en standard som efterföljs/efterföljdes?
Skillnaden är väl att en certifierad kronometer är testad och bekräftad att hålla kronometernivå i precision, medan en som inte är certifierad är mer av en "trust us" grej. Alltså finns inget bevis på att den ska hålla kronometernivå i precision.
Är inte kronometrar något jag tjatar om i tid och otid?Fanns inga kriterier, du kunde kalla vad du ville kronometerklassat. Vet iofs inte hur skyddat det är idag.
Tack för det! Precis vad vi behövde tror jag;-)Är inte kronometrar något jag tjatar om i tid och otid?
Här skrev jag en kortare sammanfattning om det ni diskuterar: https://klocksnack.se/threads/armbandskronometer-tråden.69630/
och en liten fortsättning här: https://klocksnack.se/threads/armbandskronometer-tråden.69630/#post-1777949
Och som alltid vill jag göra skillnad på kronometer och observatoriekronometer, som jag bland annat skrivit om här: https://klocksnack.se/threads/en-återblick-till-forna-dagars-precisionsur-g-tribaudeau-nummer-2436.111968/
Nej, den är väl lite för tidig för det! Får försöka hitta en från början av 50-talet!De är inga kronometerklassade urverk i den bemärkelsen, bara så du vet.
Superfin och jag blir nyfiken på proveniensen! Skånsk kändis?
Apelsinskal med kändis(nåja)proveniens.
Tack!Superfin och jag blir nyfiken på proveniensen! Skånsk kändis?
Kändis för för mig iallafallTack!
Ja, skånsk "kändis".
Köpte den när Jocke Bengtsson (Antikrundan) auktionerade ut valda delar av sitt via Stockholms Auktionsverk.
Svincool! Jag missade den helt; undrar om det inte var en KS:are som plockade hem den.Nån som knep? Glömde den.
Makalösa Movado- vintage sällsynt
Utropspris: 200 kr. Typ: Auktion. Slutar: 2020-10-25 20:12:36. Frakt: DB Schenker 59 kr, Avhämtning. Betalning: SwishApp2App, PayPal, VisaMasterCard, Paynova. Säljare: ennasus-64 (5)www.tradera.com
Jag hade aldrig sett modellen och blev bara tilltalad av utseendet. Och kanske också storleken om den stämmer;-) Men jag kan ingenting om modellen!För mig som inte fattar nåt.
Vad är dealen med den där? Vad är det för verk, etc?
Kan inte tänka mig att en flygplansmålning á la potatistryck gör den värd några direkta pengar..?
När vi ändå är på krono-spåret så gick denna för några dagar sen, även den på Tradera. Gick för typ, 24k
Tror du verket kommit i den boetten från början då? Jag gissar att det ursprungligen suttit i ett fickur.Ja, fast där känns det liksom ganska rimligt.
I mina ögon är den värd ~6 gånger vad den andra kostade.
Stålkronograf, breguetindex och deras jävla ormvisare. Många rätt.
Sen är ju inte 4k särskilt mycket pengar, för all del. Men blev ändå förvånad, då jag inte trott att den skulle mäkta med så mycket.
Men visst är boetten verkligen 40 mm så är ju verket jättelikt och rimligtvis också ovanligt.
Då kan man säkert strunta i det mesta av vad potatistryckta kronograftavlor heter.
Så kan det ju så klart vara.Tror du verket kommit i den boetten från början då? Jag gissar att det ursprungligen suttit i ett fickur.
Jo, jag undrar ju också...Så kan det ju så klart vara.
Försöker mest bara hitta ingångar till varför den blev betydligt dyrare än vad jag hade trott och passa på att lära mig någonting på kuppen.