• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MRP SA-tråden!

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
IMG_20200328_102452.jpg
IMG_20200328_102435.jpg
IMG_20200328_102236.jpg
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Kom de med olika vridringar? Har för jag sett med aluinlägg?
De kom med ungefär sådana insert som Heuer har i alu, helt korrekt. Denna såldes som halvskrot utan insert på kaplans för åratal sen och är efter några ägare och varsam renovering hos mig. Inlägget är nog från Aquadive motsvariga. Men jag gillar det och tänker inte byta mot ett alu.
 

Psykel

Patek
Dum fråga kanske, men gjorde MRP SA endast boett, eller också visare, index etc? Jag tycker dessa brukar dela utseende även vad gäller detta.
Intressant frågeställning. Det beror såklart på att man använde hyllprodukter, men kanske även att man anlitade firmor som Monnin?
Möjligt. Kolla dessa av olika märken plockade från tråden, och det är ju inte "Monnin" varianten heller. Tavlorna ser ju så när som på texten identiska ut. Även vridringarna med det karaktäristiska utseendet är samma på alla utom Bucherern.
7a2712fe-e1b3-41e3-aff3-32ba318108de-jpeg.1062816

501693bd-dba4-49c1-9f3d-b602d52b308d-jpeg.1063011

baa94559-a7e2-45e6-9eee-f72b901d0577-jpeg.1062729
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Dum fråga kanske, men gjorde MRP SA endast boett, eller också visare, index etc? Jag tycker dessa brukar dela utseende även vad gäller detta.
Se svaret ovan från aurum. Jag tror samma. Tillverkarna använde generiska gemensamma delar i mycket större utsträckning under denna tid då branschen var i kaos. Därför är alla klockor typ likadana med skillnad på märkena.
 

Koppe

Cartier
Se svaret ovan från aurum. Jag tror samma. Tillverkarna använde generiska gemensamma delar i mycket större utsträckning under denna tid då branschen var i kaos. Därför är alla klockor typ likadana med skillnad på märkena.
Jag tyckte mest att det var slående hur lika dessa klockor är utöver boetten, kanske fanns det inte så många tillverkare att välja mellan när det gällde visare, tavlor och liknande- och att de därför delar utseende även där, eller så är det samma tillverkare som tillhandahöll även detta. Skulle vara intressant att ta reda på vem tillverkaren av visare osv är i annat fall!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag tyckte mest att det var slående hur lika dessa klockor är utöver boetten, kanske fanns det inte så många tillverkare att välja mellan när det gällde visare, tavlor och liknande- och att de därför delar utseende även där, eller så är det samma tillverkare som tillhandahöll även detta. Skulle vara intressant att ta reda på vem tillverkaren av visare osv är i annat fall!
Alla var typ nära konken runt dessa tider, så det var sannolikt inte så mycket egen r&d. iaf Breitling släppte en del väldigt generiska klockor första åren efter Schneider-familjen tog över konkursboet från Breitling.
 
Topp