• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MRP SA-tråden!

foppa13

Cartier
Äntligen fick man tag på en trevlig Candino...
IMG_20230927_130501.jpg
 

Danne.l

Rolex
2-Faktor
Köpte den här som repobjekt. Sitter och funderar över hur mycket som egentligen stämmer med den. Jag vet att boett, glas och vridringsinlägg stämmer men har aldrig sett trycket på tavlan innan och misstänker att verket är utbytt pga vita dag/datumskivor, omärkt krona samt ”fel men ändå rätt” baklock. Baklocket är märkt Delma men även MRP.SA vilket stämmer överens med boettillverkaren som levererade boetter till Sinn 809.
Ni får ursäkta att jag korspostar lite men den täcker några olika trådar.
IMG_4650.jpeg
IMG_4651.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Köpte den här som repobjekt. Sitter och funderar över hur mycket som egentligen stämmer med den. Jag vet att boett, glas och vridringsinlägg stämmer men har aldrig sett trycket på tavlan innan och misstänker att verket är utbytt pga vita dag/datumskivor, omärkt krona samt ”fel men ändå rätt” baklock. Baklocket är märkt Delma men även MRP.SA vilket stämmer överens med boettillverkaren som levererade boetter till Sinn 809.
Ni får ursäkta att jag korspostar lite men den täcker några olika trådar.
IMG_4650.jpeg
IMG_4651.jpeg
Boetten ser inte ut att vara i stål?
 

Leppe

Panerai
2-Faktor

Psykel

Patek
Köpte den här som repobjekt. Sitter och funderar över hur mycket som egentligen stämmer med den. Jag vet att boett, glas och vridringsinlägg stämmer men har aldrig sett trycket på tavlan innan och misstänker att verket är utbytt pga vita dag/datumskivor, omärkt krona samt ”fel men ändå rätt” baklock. Baklocket är märkt Delma men även MRP.SA vilket stämmer överens med boettillverkaren som levererade boetter till Sinn 809.
Ni får ursäkta att jag korspostar lite men den täcker några olika trådar.
IMG_4650.jpeg
IMG_4651.jpeg
Nåt jag precis kom på som ändå talar för att tavlan KAN vara korrekt är att S:et i Sinn stämmer överens med signaturen på deras kronor. Äldre logga, kanske? Sinn har väl inga register över äldre klockor, så svårt att verifiera, dock.
 

Danne.l

Rolex
2-Faktor
Tyngden är irrelevant, de väger typ lika mycket. Kolla hörnen, det ser ut som att någon ytbeläggning släppt.
Kan det vara någon ”tegimented” yta?
Nåt jag precis kom på som ändå talar för att tavlan KAN vara korrekt är att S:et i Sinn stämmer överens med signaturen på deras kronor. Äldre logga, kanske? Sinn har väl inga register över äldre klockor, så svårt att verifiera, dock.
Jag skickade bilder på klockan till Sinn och har nu fått svar på att det är en 809:a och att den är tillverkad i slutet på 80 början på 90-talet. Tyvärr har dom inte arkiv kvar från den tiden så dom kan inte se på serienummernivå dock.
 

240snusit

Panerai
EDIT: Ursäkta den hemska bildkvaliteten, min telefonskärm är rätt trasig så postade i all hast utan att kolla så noga först.

Här kommer en liten bild dokumentation av när MRP SA fick disco-feber och bestämmde sig för att konstruktionen på boetten skulle vara minst lika flummig som formerna - här är en "Stardal" boett av MRP SA:
DB8E7AE9-103F-47E9-AD9F-08F1B911A2B0.jpeg
30735C9E-C45F-4E6E-9315-AC39A4092574.jpeg

Vid första anblick ser denna boett ganska vanlig ut, men får du för dig att öppna upp den som jag gjorde märker du snart att du kan skruva i evighet men inget verkar hända.
E9C993AB-6B5C-45F3-A8A6-C9F400D1241B.jpeg
Om du vänder på klockan efter några varv dock så ramlar en inre boett ut ur den yttre. Baklocket har två "fingrar" som skruvar in sig i tvåutskärningar på vardera sida av den yttre boetten.
5D0428CF-9A53-41C3-8486-875547F117BF.jpeg
EE293DCA-4120-4BA2-BB96-18B4B3F075C9.jpeg

Baklocket i sig sitter löst på den inre boetten när man plockat ut den och ger dig tillgång till verket. Här kan vi även se MRP SAs signatur och två patentnummer. Jag ska erkänna att jag är dålig på att gräva i patentdatabaser så jag vet ej exakt vad de innebär men det är helt klart en egensinnig konstruktion. Boetten känns väldigt solid och bra när allt är ihoppsatt och toleranserna är tighta när man väl skruvat åt den hårt. Då kanske man kan fråga sig om konstruktionen var bra ur vattentäthet perspektiv och svaret där lutar åt "njaaae..." - en hel del av Stardal-klockor jag sett online när jag kollat runt lite lätt bär ofta vattenskadade tavlor trots att mitt exempel är i bra skick. Jag har ännu inte hunnit forska om hur vattentäta dessa var menade att vara och jag vet inte i ärlighetens namn varför de designade dom såhär. En teori vore att de ville ha funky 70-tals former som hade lite mer täthet än vanligt men om inte det var för täthetens skull så förstår jag ej varför då knasiga 70-talare med "standard" boett-konstruktion finns det gott om.

Hoppas att ni diggade denna lite hastiga post som lite MRP SA-kuriosa! ✌

***

Vill även dela med mig-bonus kuriosa i form av MRP SAs officella hemsida; företaget existerar fortfarande och det verkar ticka på bra för dom, men jag har ej lusläst hemsidan men där kanske det finns mer detaljer/någon man kan kontakta för mer information om företaget. Här är sidan: https://www.mrp-sa.ch/
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Här kommer en liten bild dokumentation av när MRP SA fick disco-feber och bestämmde sig för att konstruktionen på boetten skulle vara minst lika flummig som formerna på boetterna a här är en "Stardal" boett av MRP SA:
DB8E7AE9-103F-47E9-AD9F-08F1B911A2B0.jpeg
30735C9E-C45F-4E6E-9315-AC39A4092574.jpeg

Vid första anblick ser denna boett ganska vanlig ut, men får du för dig att öppna upp den som jag gjorde märker du snart att du kan skruva i evighet men inget verkar hända.
E9C993AB-6B5C-45F3-A8A6-C9F400D1241B.jpeg
Om du vänder på klockan efter några varv dock så ramlar en inre boett ut ur den yttre. Baklocket har två "fingrar" som skruvarn sig i tvåutskärningar på vardera sida av boetten.
5D0428CF-9A53-41C3-8486-875547F117BF.jpeg
EE293DCA-4120-4BA2-BB96-18B4B3F075C9.jpeg

Baklocket i sig sitter löst på den inre boetten när man plockat ut den och ger dig tillgång till verket. Här kan vi även se MRP SAs signatur och två patentnummer. Jag ska erkänna att jag är dålig på att gräva i patentdatabaserså jag vet ej exakt vad de innebär men det är helt klart en egensinnig konstruktion. Boetten känns väldigt solid och bra när allt är ihoppsatt och toleranserna är tighta när man väl skruvat åt den hårt. Då kanske man kan fråga sig om konstruktionen var bra ur vattentäthet och svaret där är "mjaaa..." - de flesta Stardal-klockor jag sett online när jag kollat runt lite lätt bär ofta vattenskadade tavlor trots att mitt exempel är i bra skick. Jag har ännu inte hunnit forska om hur vattentäta dessa var menade och vara och jag vet inte i ärlighetens namn varför de designade dom såhär. En teori vore att de ville ha funky 70-tals former som hade lite mer täthet än vanligt men om inte det var för täthetens skull så förstår jag ej varför då knasiga 70-talare med "standard" boett-konstruktion finns det gott om.

Hoppas att ni diggade denna lite hastiga post som lite MRP SA-kuriosa! ✌️r
Skoj att se lite annat än dykare! Typ bajonettfattning på baklocket?
Undrans om MRP SA tillverkade fler icke-dykare än denna? Känns väl sannolikt?
 

240snusit

Panerai
Skoj att se lite annat än dykare! Typ bajonettfattning på baklocket?
Undrans om MRP SA tillverkade fler icke-dykare än denna? Känns väl sannolikt?
Tackar! :D Jag tror att man kanske kan kalla det så - man måste skruva några fåtal varv innan allt fäster men inskärningarna på yttre boetten ser ej gängade ut så jag gissar att när du skruvar åt baklocket så kanske packningen tajtas åt på något sätt och ger tryck på baklocket så att det låser sig fast med de två "fingrarna" så den sitter fast i boetten - hoppas att du förstår vad jag menar då jag inte har en bättre formulering. Jag trodde alltid att det fanns icke-dykar MRP-boetter så att de gick runt finansiellt ordentligt så kul att stöta på en :) Min personliga gissning är att förmodligen finns det massvis med icke-signerade MRP-boetter där ute men att de signerade med sitt namn på inre baklocken när de väl använde sig av någon av sina patenter så som på dykarna och Stardal-klockorna men som sagt bara en gissning.
 
Senast ändrad:

Danne.l

Rolex
2-Faktor
EDIT: Ursäkta den hemska bildkvaliteten, min telefonskärm är rätt trasig så postade i all hast utan att kolla så noga först.

Här kommer en liten bild dokumentation av när MRP SA fick disco-feber och bestämmde sig för att konstruktionen på boetten skulle vara minst lika flummig som formerna - här är en "Stardal" boett av MRP SA:
DB8E7AE9-103F-47E9-AD9F-08F1B911A2B0.jpeg
30735C9E-C45F-4E6E-9315-AC39A4092574.jpeg

Vid första anblick ser denna boett ganska vanlig ut, men får du för dig att öppna upp den som jag gjorde märker du snart att du kan skruva i evighet men inget verkar hända.
E9C993AB-6B5C-45F3-A8A6-C9F400D1241B.jpeg
Om du vänder på klockan efter några varv dock så ramlar en inre boett ut ur den yttre. Baklocket har två "fingrar" som skruvar in sig i tvåutskärningar på vardera sida av den yttre boetten.
5D0428CF-9A53-41C3-8486-875547F117BF.jpeg
EE293DCA-4120-4BA2-BB96-18B4B3F075C9.jpeg

Baklocket i sig sitter löst på den inre boetten när man plockat ut den och ger dig tillgång till verket. Här kan vi även se MRP SAs signatur och två patentnummer. Jag ska erkänna att jag är dålig på att gräva i patentdatabaser så jag vet ej exakt vad de innebär men det är helt klart en egensinnig konstruktion. Boetten känns väldigt solid och bra när allt är ihoppsatt och toleranserna är tighta när man väl skruvat åt den hårt. Då kanske man kan fråga sig om konstruktionen var bra ur vattentäthet perspektiv och svaret där lutar åt "njaaae..." - en hel del av Stardal-klockor jag sett online när jag kollat runt lite lätt bär ofta vattenskadade tavlor trots att mitt exempel är i bra skick. Jag har ännu inte hunnit forska om hur vattentäta dessa var menade att vara och jag vet inte i ärlighetens namn varför de designade dom såhär. En teori vore att de ville ha funky 70-tals former som hade lite mer täthet än vanligt men om inte det var för täthetens skull så förstår jag ej varför då knasiga 70-talare med "standard" boett-konstruktion finns det gott om.

Hoppas att ni diggade denna lite hastiga post som lite MRP SA-kuriosa! ✌

***

Vill även dela med mig-bonus kuriosa i form av MRP SAs officella hemsida; företaget existerar fortfarande och det verkar ticka på bra för dom, men jag har ej lusläst hemsidan men där kanske det finns mer detaljer/någon man kan kontakta för mer information om företaget. Här är sidan: https://www.mrp-sa.ch/
Kul att dom hållit kvar vid loggan. Den i boetten och den på hemsidan matchar. Jag har aldrig sett en med det typsnittet innan.
 

240snusit

Panerai
EDIT: Ursäkta alla inblandade i detta inlägg , jag var nyvaken och postade förhastat. Ignorera detta inlägg!
 
Senast ändrad:
Topp