Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kör Brando-style istället!Så krämig lume
![]()
Kanske stämplas som en djävulsk kättare nu, men någon här som vet om en AM slätbezel skulle passa på denna boett ?
Tänkte precis samma sakKör Brando-style istället!
Intressant look, blir lite Sinn 556-aktig. Är det 38 eller 42 mm?Så krämig lume
![]()
Kanske stämplas som en djävulsk kättare nu, men någon här som vet om en AM slätbezel skulle passa på denna boett ?
Intressant look, blir lite Sinn 556-aktig. Är det 38 eller 42 mm?
Snygg ändå.Boett från MRP SA?
Var en liten chansning från tradera. Visa är ett riktigt budgetmärke, men roligt att chansa.
Ingen äkta mrp sa-boett. En anonym 200m. Ingen skruvad krona. Urverket var ett gammalt ESA 963126 som jag kunde skrämma igång. Och tro det eller ej, men efter smörjning av packningar är den tät!
@foppa13 det var den här jag visade bild på när du var förbi.
![]()
![]()
![]()
Ja, den går ju till och med att bada med.Snygg ändå.
Cool! Är det som med någon herrmodell från den tiden och Poseidon köpt den av Heuer?Här kommer ett litet kärleksbrev till vad jag i min högst personliga och subjektiva mening anser vara den bästa (dam)dykarboett som gjorts - MRP SA ref. 756.![]()
28mm i diameter (ej inräknad det stora kronaskyddet) med 14mm bandbredd kan verka vara extremt litet, men i sammanhanget damdykare skulle jag kalla det motsvarigheten till herr 36mm - en väldigt klassisk storlek som många följde, t ex Tudor Lady Sub och dam Lanco Barracuda. Men vad som gör denna boett speciell är hur de läckert använder sig av storleksformatet och gör det bästa utav det.![]()
![]()
![]()
Den känns verkligen enorm för att vara en damdykare - och den väger verkligen mycket, den känns som en solid liten pjäs på handleden och armen. ”Höjden” på den är slående - jämför man med en dam Lanco Barracuda (samma diameter/bandmått och lustigt nog MRP tillverkad boett för den med!) så känns den enorm, men eftersom den fortfarande är 28mm så är den också enormt smidig och behändig att leva med. Den är faktiskt inte så hög egentligen, utan mestdelen av höjden är i bezeln som är den mest kraftiga jag sett på en damdykare någonsin.![]()
![]()
![]()
Den finns inte en enda vass yta på denna boett - den verkligen känns sjukt lyxig och premium i finishen; den ser väldigt skarp ut men den är verkligen ett nöje att hantera. 60-klick bezelen är grym att använda och klicket utan tvekan det mest mekaniskt härliga jag upplevt på en damdykare.
![]()
Jag avslutar med en liten anekdot: jag lekte runt med länkar till den och visade denna kombination för en ej klocknördig vännina - hon trodde att det var en herrdykare och tyckte den såg väldigt maskulin ut.![]()
Jag skrattade bara och tyckte det var intressant - samt visade henne denna jämförelse med en tunn 36mm skindiver - det visar bara ännu en grej jag älskar med denna boett och det är att den kan verkligen ”förvandlas” med olika band/länkar. Vi avslutar med en bild på Tropic Star som t ex Heuer ref. 756 ”Bo Derek” kom på (fast det var svart, det är nästa av en lång shoppinglista av band som ska skaffas till denna)![]()
Tack för mig; jag kunde inte vara mer nöjd med denna som ”min enda” MRP SA-klocka![]()
Det är en dedikerad dammodell! Det är det jag håller på att nysta i lite grann. Den är helt identisk (förutom möjligtvis en detalj) med denna Heuer jag hittade bilder på nätet som kallas "Ref. 756" men det är en markering från MRP SA, ungefär som 844 råkade bli för de första Heuer herrdykarna. Tidslinjen för Heuer 756 (de med dessa markeringar som förövrigt bara tillverkades i 1979, då den snabbt blev ersatt med damversionen av Heuer 1000 som är distinkt från Ref. 844/756) är att de första var märkta "Ebauche Suisse", sen ett kort ögonblick "Made in France" för att till sist under en kort period sättas ihop med ETA-verk i Heuers egna fabriker, så de är "Swiss Made" - det betyder att denna är väldigt tidig och helt identisk med denna Heuer, med såklart Poseidon-loggan samt att den inte är märkt "Heuer-Leonidas" på insidan (bild på mitt inre baklock) - jag har en gissning att de absolut första av just de här damdykarna var inte märkta det alltid möjligtvis då alla delar är helt "generiska" och off the rack. Heuer blödde pengar då så de ville nog snabbt få ut de här för att det var faktiskt en ny marknad för Heuer - det är faktiskt det enda "mainstream" finare Schweisisk märke jag kan komma på som i stort sett aldrig marknadsfört just dammodeller innan.Cool! Är det som med någon herrmodell från den tiden och Poseidon köpt den av Heuer?
Cool! Har aldrig sett den boetten i mid-size tidigare.Mid-size! Ca 35 mm, tyvärr nån mm för nätt på min 17,5 cm handled. Skittuff pojkklocka!
![]()
Kan bara instämma i att den är mycket cool! Vem skulle inte vilja ha en Ibiza? Intressant det där med storlek; jag har en handled på 18,5cm och tycker ofta 34-36mm passar mig bäst. Jag försöker dock vänja mig vid större ur!Mid-size! Ca 35 mm, tyvärr nån mm för nätt på min 17,5 cm handled. Skittuff pojkklocka!
![]()
Inte jag heller. Bara sett dom på ca 39 och enstaka väldigt små, typ 25 mm kanskeCool! Har aldrig sett den boetten i mid-size tidigare.
Det ligger bra i munnen också- Sector Ibizaaa!Kan bara instämma i att den är mycket cool! Vem skulle inte vilja ha en Ibiza? Intressant det där med storlek; jag har en handled på 18,5cm och tycker ofta 34-36mm passar mig bäst. Jag försöker dock vänja mig vid större ur!
Det ligger mycket i din analys! Jag tycker trots allt att det kan vara rätt effektfullt med en ganska liten dykare. Skulle t.ex. inte säga nej till en Tudor Mini-Sub;-)Det ligger bra i munnen också- Sector Ibizaaa!
Jo fast diametern är inte hela sanningen tror jag lug-to-lug är ofta viktigt bla. Sen har dykare en tendens att se ut eller kännas lite mindre väl? Hur stor urtavlan är kan påverka hur stor klockan upplevs också, eftersom vridringen på dykare ju tar upp relativt mycket av framsidan som annars är urtavla.
Sant!Det ligger mycket i din analys! Jag tycker trots allt att det kan vara rätt effektfullt med en ganska liten dykare. Skulle t.ex. inte säga nej till en Tudor Mini-Sub;-)
Ja precis jag har båda storlekarna. Ett helt gäng av den stora av olika märken.Inte jag heller. Bara sett dom på ca 39 och enstaka väldigt små, typ 25 mm kanske